Érdekes emberek vannak felétek.. A saját maguk életének meg könnyítésének érdekében utánanéznének egy kicsit a dolgoknak, hogy mit, hogy lehet jobban könnyebben megcsinálni. Meg ha már van gép akkor használjuk meg az adapterek ára nem egetverő a gép árához viszonyítva. A tolikapát(dikkelőnek hívják felénk) itt használja mindenki. A sorok közét egykettőre ki lehet vele gyomtalanítani és kapálni/kaparni alig kell.
Mai nap jött egy aranyos nénike hogy villámgyorsan csináljam meg a kertjüket vetésre
krumplit meg a többi szokásost akarnak vetni ültetni. 10x10 méter az egész.
Mondom oké kedvesem, ha lazitóval megtudom törni utána megrotálom vethetnek.
Jön a kérdés mi az a lazitó ? Mondom a hölgynek az tetszik tudni egy lúdtalp alakú kapa ami 20-30 centi mélyen felszabja a talajt levegőztet vízháztartást rendez ilyesmi.
Ő olyat még nem látott csak robizzam fel jó lesz az úgy. Már nem vártam meg vele a választ mondtam neki keressen mást aki sima robival belemegy egy olyan földbe ami betonkemény tavaszi csapadékmennyiséget 1 kezemen megtudom számolni. De lehet próbálkozni.
Idősek csak a "robizást" ismerik az újfajta munkaeszközöket nem. Jah és még annyit mondott ősszel fel volt szántva de most térdig érő gaz van rajt.
Ja, még egy "gép": a tolikapa! Igaz, kézi működtetésű, de ezerszer könnyebb(és gyorsabb) a sorközművelés, mint a teljes felületet kézzel átkapálni. Itt a faluban, ahová költöztünk, eleinte ezt is csak félszemmel nézegették, pár év után már kezdték irígyelni, utánozni.
Elsősorban finom, kerti munkákra való, de szüleink az 50-60-as években napi 1 holdat(5755 m2) is megtoliztak! Az akkori talajművelő "gép" meg a ló volt, volt is neki ekéje, boronája, ekekapája(=kultivátor).
Apósod jól tudja: ő még csak olyat látott. Ne vitatkozz vele, bizonyítsd be neki az ellenkezőjét, akkor lehet, hogy megváltozik a véleménye.
A tavaszi, nyári talajművelés lehető legrosszabb eszköze a rotakapa! Nem tudod sekélyen vezetni, ameddig lazít, addig ki is szárad a talaj + még rongálja is a talajszerkezetet, porosít. Persze akinek nincs más, azt veszi elő a kézi szerszámok helyett. Megértem én őket, mifelénk is csak a robizás a megszokott. Mikor megjelentem egy Honda 600-al, meg egy utánfutónyi munkaeszközével, csak néztek miket művelek, de a világért se adtak volna igazat.
Semmi gond, de aki megteheti legalább egy sarabolót (ami jó az őszi szántás elmunkálására, széles sortávok gyomtalanítására) meg egy kultivátort szerezzen be. Igaz, ez utóbbihoz már kell valamiféle lassító is, no meg kerekek.
Csak azért kérdeztem a sarabolót, mert apósom meggyőződése, hogy a sorközöket remekül lehet rotakapával, kapatagokkal gyomtalanítani. nem tudom meggyőzni. Nem arra való. és még a sorszélességeket is alulméretezték. 60 cm. szal egyenlöre marad a hagyományos, fanyeles módszer.
Én is lusta vagyok: alapból utálom azokat a szerszámokat, amelyeknek fából van a nyele!
Sorközművelés elsődleges eszköze-szerintem- a kultivátor, mivel ennek tágabb határok között változtatható a munkaszélessége, de felező/sebváltó kell hozzá.
Velem is előfordult már, hogy kukoricát sarabolóval műveltem, mert olyan gyomos volt, hogy a kultivátorom belefulladt.(szívességi művelés volt, nem az én területem), a sarabolóm, meg mindent beszecskázott. A hagyományos "robizók" meg nem győzték cibálni a kapák közül a gyomokat!
Amit linkeltél komroll-nál azt be kell szerelni a blincsek közé használat esetén ha nem kell ki kell venni, a kétsebességes közdarab az fixen beépítendő csak az ékszíjat kell átteni szükség esetén.Az mforg-tól olyan kuplungal szállítják amilyennel kéred. ui a sarabolóval ha nem akarsz duplán menni(talajelőkészítés) célszerű egy kisebb lúdtalp kapát a csoroszja helyére szerelni,esetleges sorközművelés esetén szinte kötelező.
Köszönöm előre is a válaszokat! Minden forumozónak jó hétvégét kívánok!
Üdvözlettel:
Gábor
u.i.: Még egy kérdés: a sarabolóhoz semmiképpen sem jó a felező? Én úgy gondolom, hogy túl gyorsan szaladna a gép, felező nélkül a sarabolóval. Persze még nem próbáltam, nem tudom, hogy a csoroszlyát sarabolóval milyen mélyre érdemes/lehet lenyomni.
Nem tudom, hogy a menet megegyezik-e a mindennapokban használatos valamelyik csavaréval. Ha igen, akkor tegyél egy olyat bele, és alá tömítést. Vagy pedig esztergáltatni kell egyet, aminek van feje.
kf hajtóműházhoz lehet-e normális olajbetöltő nyilás zárócsavart kapni? gyárilag piros, műanyag hernyócsavart adtak. nem szorul, így a rázkódástól kilazul, és szivárog az olaj. ahol vettem, ott is ugyan ilyen csavart tudtak csak adni hozzá.
igazság szerint mindkettőnek van egy nagyon picike lötyögése de szerintem az bőven határon belűl van még. a keréknek a tengelyén pedig 2 luk is van az éknek 2-3 cm re egymástól, gondolom igy akkor kicsit nagyobb a nyomtáv bár nekem jó a kicsi is igy nagyobb részen van rajta a tengelyen a kerék csöve...
A másik kérdésem az lenne hogy a sarabolónak is gondolom ugyanúgy kell csoroszlya menet közben?
Illetve az olajat a hajtóműházból melegen érdemes leengedi és cserélni?
Így van pörög ellenállás nélkül, a másik nincs olyan hogy fordítva rakod fel, a gumi mintázat jól álljon, mivel a reteszt-kallantyút kihúzva 180 fokkal átfordítva ellentétes irányban "racsnizik".
a másik problémám az hogy alapjáraton a regulátor folyamatosan bekapcsolt mozgott és leált majd be sem indult a gép...
leszedtem a gyertyát és tiszta semmi olaj sem retek rajta szépen kivolt égetve ahogy annak lennie kell. utána levegőszűrőpucolás, az sem segitett... majd leszedtem a karbi alját és kicsavartam a súbert kis réz vackát de nem volt eltömődve semmivel visszaraktam mindent kicsit előrebillentettem a gépet hogy kapjon benzint a karbi és első rántásra indult gyönyörűen járva tettem is pár kört vele és gond egy száll sem...
Hogy mi volt a baja? a karbibol kifolyt benzinben voltak fura lerakodások vagy valami ragasztó szerűség ami az alsó becsavart csavarról származhatott szerintem....
Azt viszont nem értem meg hogy mi a francnak kell minden csavart beletépni a szerkezetbe alkatrészekbe??? a gyertyát keresztkulcsal tudtam csak kicsavarni... értem én hogy remeg az egész de ennyire beletépni felesleges...
a kattogó hang akkor az normális, ez megnyugtató hogy nem szar.
a rota tengelyére mikor felrakom akkor kicsit lötyög nem teljesen passzentos de holnap tolómérővel megmérem a tengelyt és a kerék tengelyének belső átmérőjét is.
A kerék és gumi már összeszerelve jött én csak felraktam remélem jól raktam fel bár a kerékmintázat jól látszik a képeken.a gumi 2,2 bar-ra lett fujva.
A saraboló az 25mm átmérőjű az biztos....
ha kis reteszt az oldalán kihúzom akkor minkét irányban pörög ellenállás nélkűl....
Számomra kicsit félreérthető voltál, a szabadonfutót ha arra használod amire gyártották tehát kanyarodáskor a külső íven haladó rátoláskor mindkettő kattog átugrik ez a szerepe, az hogy teljesen kihúzod és úgy marad az csak a helybeni "tili-toli"-nál használatos.
Ha lehet ilyet kívánni: Jó munkát a szerzeményekkel. Én arra hívnám fel a figyelmed, hogy a gumikon van forgás irányt jelző nyíl, ezt vedd alapul az oldal kiválasztásnál (bal v. jobbos). Ránézésre szentkirályi (nekem is tőlük van). Ja és még egy: Húzd ki rendesen a kallantyúkat és megszűnik a kattogó hang, ha helyes oldalra szereled fel.