E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Ez sajnos nem Püspökmolnáriban készült. A falu templomának tudomásom szerint soha nem volt kettős keresztje, ráadásul a toronysisak sem egyezik.
Az egykor.hu-ról belinkelt harangláb ráadásul messze van a templomtól: a templom az egykori Szenttamás községben, az a harangláb pedig (ami mellett kocsma van) az egykor önálló Molnáriban állt. Ez a kettő csak 1949-ben lett összevonva.
Van ugyan egy másik (evangélikus) harangláb a katolikus templom közelében (ez:http://kugi.blog.hu/2011/12/16/akkor_es_most_837), de az nem ennyira karcsú, mint a képen, másrészt ha annak a tövéből néznénk a templom felé, akkor a templom tornya "rossz helyen" lenne (a valóságban a templom szentélye van közelebb az evangélikus haranglábhoz, nem pedig a torony - mint ezen a képen).
11489 és 11491 Az eredeti megfejtés bár nem rossz, de pontatlan. Uszok mellett két vasúti viadukt van, amit a Monarchia idején építetettek a Kárpátok szint különbségének legyőzésére. Az egyik a hajasdi, a másik a csorbadombi.
Egy brilliáns leírásolvasható itt az Ungvár és a Siankinál lévő határ közti vasút szakaszról itt: http://hmsoft.fw.hu/2005091518/2005091518_1.html Ebből részlet: "A közút Hajasdtól egyenesen halad tovább Uzsok településre, majd néhány kisebb szerpentinnel megmássza az Uzsoki-hágót. A vasútnak ez túl meredek volna, tehát magasságnyerés céljából alkalmas helyet kellett keresniük a vasútépítőknek. Először az Ung mentén keletnek tart a vonal, majd alagútban megkezdve az ívet és íves viadukton (174.6) folytatva, átszeli a folyót, ráfordul a völgy északi oldalát határoló hegyvonulatra. Egyre északibb irányt tartva, feljut az Ung oldalvölgyének felső részére - a második vonalkifejtés csúcsán fordulóalagutat fúrtak. A vágány közel déli irányban jön ki belőle, az oldalvölgy nyugati peremén. Ezt a hegyet körbekerüli, és keletnek fordulva, közel egyenes alagúton át Csorbadomb (Scserbin) állomásra ér. Innen az előbbi oldalvölgyet viadukton átszelve, megint az északi hegyre jut, csak már 250 méterrel magasabban. A hegyoldalban tovább emelkedik, néhány alagút segítségével haladva a hágó felé, amelyet az országúttal párhuzamosan, 852 méteres magasságban ér el." Tehát a hajasdi viadukt alacsonyabban van, az Ung folyóvölgy felett és íves. A csorbadombi viadukt magasabban van, völgyhíd és nem íves. A kép készítője úgy emlékezett az a 11489 a hajasdi, a 11491 a csorbadombi hídról készült, de szerintem mindkét kép a hajasdi viaduktot ábrázolja.
11489 és 11491 Ukrajna, Uzsok, vasúti viadukt. (Uzsok, Ukraine)
helyett 11489 Ukrajna, Hajasd, vasúti viadukt. (Volosyanka, Ukraine)
Hogy ledolgozzam a kényelmetlen "titoktudó" pozíció egy részét...
A 11000 és 11999 közötti képszámú képekből eredetileg a duplák miatt törlések előtt 721 volt. Ebből 316 tartozott a Gyöngyi féle forráshoz, a törlések után maradt 305. Alább a lista. Nagybetűvel a hiányzó vagy nem egyező (téves?) megfejtésekhez tartozó plusz infó (ahol van). Csak tájékoztatásként, szerintem ez még nem megfejtés, mert ellenőrzni kell és néhány pedig ellenőrizhetetlen. A listában láthatók a pontos (néhol a feltehető) készítési évszámok is.
>Ezek a képek ne kapjanak "Budapest, Ferihegyi repülőtér" megnevezést pluszba?
Nagyon valószínű, hogy Ferihegy. A 15372-es kép alapján meg úgy gondolom, hogy nem normál leszállás, hanem "delegácijá" :-) Fehér ing-nyakkendős fogadók, nem géppisztolyos határőrök :-) A férfiutasoka lépcsőn kalapban, szellősen, nem egymás nyakába tolongva, ahogy mi szoktuk :-) A betonon testőrféléket is sejtek.
A két képpel kapcsolatban az alábbi választ kaptam:
"Megvizsgáltam a képet és megmutattam egy pár nálam jóval idősebb kollégának is. Sajnos sem ők, sem én nem tudtuk pontosan behatárolni a helyszínt. Felmerült a Semmelweis utcai épületünk első emelete, mint lehetőség, de ott annyi változtatás volt az utóbbi években, hogy nem merném kijelenteni, hogy egyértelműen ez az az épület, ahol a kérdéses fotók készültek."
A linken már nem érhető el a Cholnoky képek hátoldala. Ez végleges?
---
29791 és 29792 Kolozsvár, Erzsébet utca 1., kerti homlokzat. (Strada General Eremia Grigorescu, Cluj-Napoca, Romania)
29795 Kolozsvár, Erzsébet utca 1., kert. (Strada General Eremia Grigorescu, Cluj-Napoca, Romania)
Ez állt a képek hátoldalán. Ezek szerint a 29794-es Chonoky kép mutatja a helyet, ahol a villa állhatott. a Szamos hídtól jobbra, vagyis a 29793-n jobbra:
A pirossal keretezett ház látható a 22292-n és a mai képen is. Így megállapítható, hogy a Cholnoky villa helyén ma a Grand Hotel Napoca parkolója és a Horia, Closca, Crisan emlékmű áll. 29794 részlet: 22292 részlet: ma:
Némelyik felfedett "titok" csak még több dilemmát hoz. Pár kétely és egy megfejtés: 1971 Erre azt mondja Salgótarján. Sajna nem találtam ilyet ott, talán nektek megy.
12968 Erre azt mondja Poprád. Nem találtam ilyet. Poprádot nagyon átépítették.
11423 Ezen most rossz képinfó van fenn. Nem tudom a tegnapelőtti megfejtésem miatt-e.
11424 Erre is azt mondja Kőrösmező. Valószínű nem pont az, inkább az út Rahó és Körősmező között, vagy esetleg Kőrösmezőtől a határ felé. (Útról készült, talán mozgó autóból). Sajna nem találtam pont ilyen templomot.
Hogya legyen valami sikerélmény is: 5412 Tapolca, az Irgalmas nővérek zárdája és a Nagyboldogasszony templom.
Ebben az a bosszantó, hogy tudom, az életbe sose jöttem volna rá, pedig pont itt a Malom tó körül rengetegszer jártam.