Sőt! A Gheorgiu Dej Hajógyár is megtarthatta volna a nevét. Száz emberből hasonló számú tudhatja, hogy ki volt. És a magyar-román barátságot se becsüljük le!
Nem, a Pajtás és a Beloiannisz nem ugyanazok a hajók. De ezt nagyon sokan így, tévesen tudják.
A Pajtás (eredetileg II., később Siófok, majd Dömsöd) 1917-ben épült hajó volt, ami eredetileg a Dunán járt átkelőhajóként, a II. világháború idején aknára futott és elsüllyedt, onnan kiemelték, és a háború után a Balatonon meginduló hajózás egyik első járműve lett.
1954-es balesete után helyreállították, majd visszakerült a Dunára. Később magántulajdonba került, majd motorjachttá alakították. Jelenleg a pilismaróti hajótemetőben koszlik.
A Beloiannisz (később Balaton) 1954-es építésű személyszállító motorhajó. Nem volt túl kalandos élete. A forgalomból 2003-ban vontak ki, jelenleg szintén magántulajdonban, Neszmélyen található meg, nem valami dicső állapotban...
Viszont pár érdekesség mára is akadt: a KISALFÖLD már 1962-ben megépült, 1964-ben pedig részletes cikk jelent meg róla. Ugyanitt említi a JÉGTÖRŐ-VI-ot, ami szintén már megvolt 1962-ben. Utóbbit én is nehezebben hiszem el az átlagosnál, előbbiben viszont lehet valami: fotóval, részletes riporttal jelentkeztek '64-ből, tehát az 1968-as építés fizikailag sem lehetséges.
A sajtóhír 1962. aug. 4-én kelt az Esti hírlapban, rákeresés kulcsszava: "Kisalföld motoros"
Ha helyszínt is tudnátok mondani a fortepan képeknél, sokat segítene. (és esetleg a fortepan fórumban megosztva... de azt nem muszáj , ha fáradtság, én szívesen átvezetem)
Egyetértünk. A görög neve a ma élő magyaroknak már szinte semmit sem mond. A településnév viszont egy történelmi epizódra emlékeztet egyre kevesebb embert.
Kellő történelmi távlatból lehet kockázatmentes nevet adni: Hunyadi, Széchenyi, Kossuth, Petőfi...stb, az aktuális kurzusok "hőseit" a következő kurzusok rendszerint leváltják, ebben tökéletesen igazad van.
Lehet róla beszélni, hogy Beloiannisz méltó/méltatlan-e arra hogy a hajót átnevezzék, számomra teljesen érthető ha valakinek ez elfogadhatatlan, csak egy ilyen diskurzusban egy komplett szakmát (vagy annak a nagyon nagy hányadát) lediszlexiásozni szerintem kicsit erős.
Bármi távolabb álljon tőlem minthogy kommunistákat védjek bármilyen formában, de megjegyezném, hogy a vonatkozó törvény és az ahhoz kapcsolódó akadémiai állásfoglalás szerint a Beloiannisz név közterület elnevezésére használható, mert nem vett részt önkényuralmi rendszer kiépítésében (nem, ez nem az én véleményem!), illetve szerintük ez inkább a görög-magyar barátságra utaló név. A település gondolom ezért lehet még most is az.
Nem "üzemképes" lett, hanem "működőképes", de az sem "üzembiztosan", tehát azért lenne vele e téren is tennivaló. De nagyon szépet futott a Dunán, hátborzongató volt ennyi év után...
Annyit tudunk, hogy a főgép nagyon jó, a segéd kuka, a parti szemle ez év végén jár le.
És hát a nagy kérdés az utasforgalmi részek, de ez a "feltámasztó" igénye szerint a csillagos ég lehet, viszont félek tőle, hogy a Hableány tragédia egy időre leköti az érintett cégcsoport erőforrásait, tehát bármi is a mostani terv, tolódik tovább...