"Az idén átcsámpáztunk Bosznián, rettenet a szegénység, sivárság és rendezettlenség."
Hát igen, amikor Bosznián átutazik az ember (főleg az északi részeken), néha olyan érzése van, mintha Csömörön, Halásztelken, Pomázon vagy a Bp. X. kerületében járna az ember.
Szerencsére sem Bosznia sem Magyarország nagyobbik része nem ilyen.
Hát igen, a horvátok gyakorlatilag 2 éve csődben vannak. Lehet álmodozni új hidakról, utakról vagy a MOL visszavásárlásáról, de ezekhez mind pénz is kellene. Úgy látszik nem viszünk elég pénzt nekik.
Jó néhány dologra rávilágítottál én csak annyit fűznék hozzá, hogy még a nyáron bejelentették, miszerint megvan a pénz az építéshez. Ezek szerint az EU állja költségeket, ami 420 millió euró a hozzá épített stoni elkerülővel és csomópontok kialakításával ez felugrik több mint 520 millióra. Ehhez fűzött hozzá egy hozzászólást egy honpolgár a miniszter felé" samo budalama prodajete priču o mostu." /Csak az ostobáknak adja be ezt a mesét a hídról". Ennek a történetnek a fényében adódik a másik példa a Čiovo- part. híd építésének története. Ha valaki veszi a fáradtságot és elkezdi böngészni a keresőben ezt a témát, bőven talál szakirodalmat erről, de nyomokban sem talál utalásokat, hogy mi az igazság a félig felépített hídról. Ezt 2015-ben kezdték építeni sok Magyar örömére és a befejezés tervezett ideje az elmúlt év vége lett volna. Amikor megkérdezik a helyi ,trogiri lakost azt mondja" na, ebben a témában már az asszonynak sem hiszek. mert maga a hídnak az építésének szóba hozásakor égnek áll a hajunk." Ott állnak a híd alapjai a vízben és a beruházó meg a kivitelező még mindíg azon vitázik, hogy mennyi legyen a majdani prémium befejezéskor. Ezért aztán azok akik reménykedtek abban, hogy a jövő évi szezonra kész lesz és nem kell araszolni majd a szigetre vivő régi hídnál, gyenge vígasz, hogy esetleges megegyezés esetén van remény. Én az idén nem jártam arra, talán van itt a fórumon olyan utazó, aki be tudna számolni erről.Pusztán az ottani sajtótermékekre hagyatkoztam.
Jut eszembe. Visről hazafelé a reggeli kompozást még meg akartuk fejelni egy kis strandolással mielőtt hazaindulunk. Nem lett belőle semmi. Mert amíg Makarska felé (-ig) mentünk a part és a víz sem volt olyan, hogy... Mire egy kellemesnek gondolt helyre értünk, ott pedig hely nem volt, aztán volt hely fizető parkolással a szakadék szélen. Aztán leesett. Aki elsőnek ezt látja annak talán tetszik. Aki a szigetekről jön annak meg nem. Az utóbbi években csak szigetekre mentem. (Krk, Pag, Hvar, Vis,) Nem csak a világ mi is változunk. ☺
Montenegro orosz gyarmat lett, megvásárolták, ellepték. A volt Jugoszlávia népei között hatalmas a különbség viselkedésben is. Az Adria partja az ősi lakatlanság és gyér látogatószám után egy óriási nagy biznisszé változott. Nem mondom, hogy ez baj, mert rengeteget ad, hatalmasat fejlődött, csak azt a régi báját azért lassan kinövi. (De elég nagy az ország és szigetei...vannak ötleteim:)
Sokan elmennek repülővel bárhova, ahol fellelnek valami kedvezményt, mert még olcsóbb is, mint Horváto. Kedvesek az emberek, de már nem a házigazdák várnak, hanem a biznisz alkalmazottjai.
A nem parti területek tényleg sok látnivalóval és csodás természettel rendelkeznek, de aki a tenger miatt megy, az továbbra is oda megy. Legfeljebb megáll kicsit.
OFF: Milyen furcsa is a világ. Amíg ez az ország a háborúból ébredő volt, sok viszonylag szegény - na nem hozzánk képest - ember kedves, barátságos és önzetlen viselkedése szimpatikussá tette az egész országot. Ahogy jött a jólét, a kapzsiság, az újjáépítés, na úgy lettek - néhány részen az országban - egy kevésbé kedvesek, barátságosak és főképpen önzetlenek. Úgy gondolom nem kicsit elszálltak a saját "nagyságuktól". Bizonyára okkal.
Igen ám. Mert Bosznián keresztül - nem is tudom mitől félve - azelőtt csak átrohant az ember, mára már jó néhányan felfedezték ennek az országnak is a szépségeit, úgyszintén önzetlen és barátságos embereit. Sőt néhány kedves ismerős ma már csak Montenegróba és környékére jár, mert valahogy ott jobban érzi már ott magát, szívesebben látott vendég és a tenger ott is azúr.
Szóval járunk még - és egyre többen, de már az a fene nagy imádat kicsit kopott a szaporodó "kellemetlenségek" miatt. vagy csupán kicsit nekünk is nyílik a szemünk a gyorsan változó világra.
Már régóta gyanakszom, hogy ez csak egy politikai sakk a nagy táblán. Végül is értelmetlen is és rettentesen drága, amire nincs forrás. Bosznia is akadályozni fogja, ahogy csak tudja.
Persze jó lenne a turizmusnak és a horvátoknak. De hát ők nem állnak olyan jól mint a németek pl., akik képesek egy egész kisváros alá alagutat építeni, hogy ne a felszinen menjenek a kocsik. Elképesztő különbségek vannak arrafelé és errefelé... Az iden átcsámpáztunk Bosznián, rettenet a szegénység, sivárság és rendezettlenség. Nem a természeti szépségekről beszélek, meg a régi városokról ill azok gyönyörű részeiről.
Nem hiszem,hogy a közeli jövőben realitás az EU tagság. Bosznia mostanában más irányba tart. Nem akarok itt politizálni,csupán azért írtam,mert szerintem ez az oka a híd építésnek.
Kijelentéseket a Peljesacra vezető híd tervéről más többet is hallottunk, sőt láthatóak bizonyos tereprendezések stb. De a költségek előteremtése, akár uniós forrásból, nincs meg. Rettenetes sokba kerül. A félsziget teljes úthálózatát is újra kell gondolni, mert hova viszed be a hidat? Aki ismeri tudja, hogy nagyon nem terhelhető az a hálózat.
De még marad bennem két kérdés: miért is építenék meg? Hogy kikerüljék a neumi tengeri kijáratot? Ez túl drága mulatság ezért... A Peljesanon kerülnek a kamionok? Vasút nincs is.
Ha EU tag lehetnének, máris nem kell a híd. lebontják a szocialista határbódékat... A morc fegyveres határőrök, feladva a helyiek örökös zaklatását, elmennek dolgozni vmi hasznosat.
A másik kérdés, hogy ez a terület egy nagyon mély gyökerekkel bíró, balkáni, etnikumi gyűlölködéssel átitatott vidék. Óriási az anyagi különbség a tengerpart és a szárazföld belső részei között. A hatalmi rendszerek, ragaszkodnak a hatalmukhoz, önként nem fogják feladni. Persze jó lenne, ha EU tagok lehetnének majd, mert fontos lenne fejleszteni, de tudjuk, Töröko. befolyási övezeteként igényt tart erre a térségre, nélküle nem megy. Az anyagiak mellett ezek a politikai körülmények sem kedveznek a beruházásnak, csak terv marad még jó ideig - gondolom.
Elképzelhető. Igazán barátságos akkor lenne, ha megszűnnének azok a határok. Mert, hogy meg tudják csinálni az nem kérdés. Falakat könnyebb építeni, mint elbontani.
Emberség és tolerancia - na ez nem elvárható azoktól az emberektől akik politikából élnek. Mi szükség lenne rájuk?
Kolinda Grabar Kitarović, Horvátország elnöke, ma Stoni tartózkodása idején tett egy nyilatkozatot, a Peljeacot és a partot összekötő híd kapcsán. Ezek szerint a híd 2021-re, de legkésőbb 2023.ra teljes egészében megépül. Ez idő alatt a bosnyákok azon dolgoznak minden energiájukkal, hogy ezt, " a terület egységének megőrzése " címén megakadályozzák.
Az első elképzelés. Aztán amit láttam a helyiektől.Amit a google javasolt.A metkovic feliratnál látszik az új épület, tehát ez mind kuka. (?) Ahol fekvő barátunk közlekedik. Vélhetően ez marad. (?)
Kérdésedre a következő választ tudom adni. Két határ átkelő , GP Imotica - Dui és GP Slano-Orahov Do július 12-től három hónapig, nemzetközi / ideiglenes állapot/ aztán újra visszaminősítik regionális pozícióba. Van még néhány napod. A hírt a bosnyák rendőrség oldaláról vettem.
Én oda-vissza kikerültem Gabela Polje felé. Odafelé senki se volt előttem, a bódé ablakát se nyitották ki, csak intettek, hogy menjek, visszafelé egy biciklis volt előttem, egy percet vett igénybe az átkelés az útlevél szkennelés miatt.