Ha azt hinnétek, hogy január elején könnyű téli gumit szerezni, akkor tévedtek. Ma egy teljes napomba telt, hogy a megfelelő méretet beszerezzem (pedig a 165/70 R 13 nem is valami ritka méret). Mindenhol Sava-t akartak rámsózni, de nekem valamiért nem akaródzott... Végül Semperit Top Grip lett. Holnap: Test Drive... :-)
Téligumiiiiiiiiiiii? Én azt hittem, hogy mindegyik egyforma! Mért kéne télen mást használni, mint nyáron?????? Nyáron is csúszik, télen is:DDDDDDDDD (ha bekened:DDDDDDD)
A gumik méreteiről és a helyettesíthetőségről az alapelveket megtaláljátok itt
Télen szokás egy mérettel kisebbet használni mint nyáron. De vigyázni kell, hogy megfeleljen az autó műszaki leírásában szereplő méreteknek. Pl. a VW Golf II. diesel engedélyezett gumiméretei 155R13, 175/70 R13 és 185/60 R14. Ha valaki nyáron is 155R13-mal jár akkor télen sem tehet fel keskenyebbet.
Stronci által leirt gumira reflektálsz, csak rossz oldalról közelited meg a dolgot.
Mert: 165/70-es gumi (ami ugye 165 mm széles, szer 70% az oldalfal magassága) ami =115.5 mm. Ez a képlet alkalmazva 145/80 =116 mm , szoval nem lessz magasabb a kocsi szabad hasmagassága a téli gumi miatt ebben az esetben.
A téli gumik azért keskenyebbek, mert egységnyi területre nagyobb a fajlagos talajnyomás, ergo jobb a hatásfoka az adott szituációban. Vizes latyakban sem jobb a széles.
a keskenyebb gumi jobban bevágja magát a mély hóba, a téli rally versenyeken is virsli gumikkal mennek + a vastagabb husi (80) megemeli kicsit az autót, jól jön az a hó felett.
kérdés milyen télben jársz többet, hóban vagy vizes latyakban, mert ez utóbbiban inkább egy szélesebbet választanék ha lehet.
Az a téli kiváltó méret! Télen a keskenyebb gumival jársz jól.
csn: SZVSZ itt senki sem személyeskedik, de Te szerintem is elég jót jácctál a szavakkal. Különben nem kell fékezni ahhoz, hogy a hátul kevésbé tapadó gumi megbosszulja magát -- elég egy kanyar.
Számomra a helyzet elég nyilvánvaló volt. A quattróra nem lehet más csak négy egyforma. Elso télen nem igazán volt pénzem beruházni rá. Aztán mikor a Lada jobban indult elottem mint én, csak összekapartam a lét rá. igaz ez már január végén volt, és csak egy nagy hó volt utána. Teljesen megváltozott a kocsi viselkedése. Újra "biztonságban" éreztem magam. Mentem is rendesen vele, de megigérem ,hogy a télen nem megyek olyan gyorsan.
Sikerült egy másik AUDI-t kihúznom a térdig éro hóból(akku probléma). Teljes volt az öröm.
Sajnos mivel anyagi készleteim nem korlátlanok,ezért csak használt gumikra futja. Nekem Uniroyal van még a gumi oldalán is vannak kapaszkodó minták, bár szerintem ez inkább esztétika. A négy gumit 16 ért vettem szereléssel, és még vagy három telet kihúznak(bízom benne).
Szóval téligumi hajrá!!!!!
Gabó
Helloka!
Nos, amikor en vettem a Peugeot 205D kint Nemeto.-ban, amin 165/70R13 nyari gumi volt, kaptam hozza 4 teli gumit is: 145R13-t...Ezek szerint lehet.
Udv!
A szervizben azt a felvilágosítást kaptam, hogy az opel corsa 1.4 (60le) autómra a gyári adatok szerinti az ajánlott téli gumi méret 145/80. Kicsit furcsának találom, mivel a nyári gumik mérete 165/70. Létezik az, hogy ekkora méretkülönbség a gyári nyári és a téli gumi között?
Ausztriában szabad és én ahol lakom nem takarítják ,sózzák az utakat és szívesen járnék szöges gumival úgyse állítanak meg olyankor a zssernyákok ha hideg van ki se dugják aza orrukat
Piri kerdezte: "Nem tudjátok véletlenül hol lehet szögeket venni a gumiba Én Ausztriában is kerestem de sikertelenül."
Magyarorszagon a szoges gumi hasznalata tilos. Ha jol tudom, Ausztriaban is. Az eszaki orszagokban lehet oket hasznalni, de ott keszen lehet lehet szogesgumikat venni.
Alapjaiban igaz, amit irsz, de sajnos vannak kivételek. Az én autóm alatt gyári sportfutómű van, ergo alacsonyan van az alja. Namármost, ha keskeny gumit használok, akkor jobban elsüllyed a kerék és felhasal az autó :(.
Ráadásul csak a 17-es felni megy fel, arra meg nincs keskeny gumi. Most 235/45*17-es van fenn,és tökéletes. Az UG és az Eagle UG között elég nagy különbség van, főleg vizes úton és menetzajban.
És még valami: A LEGROSSZABB TÉLI GUMI IS JOBB A LEGJOBB NYÁRINÁL!!!
csn: Már bocs, de szerintem te szófacsarsz. Azt kijelenteni, hogy 2-vel csúszik, de 4-el nem az adott helyzetben, valóban képtelenség, hiszen ugyanazt a helyzetet előállítani nem lehet többször. "Csak" a megcsúszás esélyét csökkenti a 4 téli biztosan - a minimális szintre. Én tavaly két db. kb 80%-os Goodyear Ultra Grip 4-est hajtottam, és nagyszerű élmény volt, (előtte még az sem volt), egyser sem volt indulási problémám, nagyszerűen lehetett vele mászkálni, bár egy-két helyzetben (pl: éles kanyarok) megcsúszott a hátulja. Ezen a télen 4 db vadiúj GoodYear Ultra Grip 5-ös van a gépen, hát ég és föld. Ha nem jeges az út (értsd tükörjég, vagy fagyott hómentes nyomvályúk) szinte meg sem lehet csúsztatni a kocsit normális vezetéssel. Többek szerint sokkal vadabbul vezetek, mint tavaly, ennek ellenére sem csúsznak meg éles kanyarokban, utcasarkokon a gumik. Nekem ez a tapasztalás elég ahhoz, hogy elhiggyem a 4 gumi fontosságát.
Tulywa
Ui: lehet. hogy csak + 30-40%-os tapadás, de nekem ez megéri
Az UG tényleg nagyon jó. De csak az vegyen ilyent, ekinek a sebesség miatt szüksége van rá. Az olcsóbb modellek viselkedése sem rosszabb (legalábbis jelentős különbség nincs), csak nem bírják a sebességet. Ez a nyári gumiknál is igaz. A sebességhatárral exponenciálisan nőnek az árak. Egy 1,6D autóra teljesen felesleges egy 200+ km/h-ra méretezett gumi.
De télen az egyébként széles (205 vagy nagyobb)nyári gumikon gördülő autókra is szokás (de nem kötelező) egy kicsit keskenyebb gumit felrakni.
Nekem Good Year Eagle Ultra Grip van a kocsin, és igazán csak egy baja van, de az nagy: az ára. Amúgy szinte tökéletes. Aki teheti, bátran vegyen ilyet. BMW-vel (hátsókerék hajtás!) a hóban ilyen gumival nagyszerűen lehetett menni csak az összkerekesek mentek jobban.
Akkor vezess óvatosan négy téli gumival. Senki írja elő, hogy téli gumival barom módjára kell közlekedni. De ha jön egy váratlan helyzet és kell egy gyors kormánymozdulat vagy egy erősebb fék, akkor a két hátsó nyári gumi megy ahová akar. Sokkal kisebb az esélyed a sikeres korrekcióra. Esetleg a balhé még nagyobb lesz a kifarolt autó miatt....
És az is állítható, hogy ahol a nyári gumi már biztosan megcsúszik ott a téli még nagy valószínűséggel fog. A nyári gumi profilja megtelik hóval és gyakorlatilag tök simaként viselkedik. A lamellás téli gumi öntisztuló és az önélező lamellák sokkal jobban kapaszkodnak a hóban-latyakban, mint a nyári gumik. Mellesleg a "hegyesebb" bütykei jobban áthatolnak a havon és kapaszkodnak az útfelületbe.
És ha elöl van előnye, akkor hátul nyilván ugyanez a helyzet. Csak esetleg nem az elindulásban segít, hanem a megállásban és a kanyarodásban. És ezek is fontos elemei az autózásnak.
De ha valaki nem akarja megérteni a különbséget, annak hiába magyarázzák.
Tovabbra is fenntartom, hogy azt nem lehet kijelenteni, hogy ha egy 2teli+2nyari konfiguracio OTT es AKKOR megcsuszott, akkor a 4 teli gumivan BIZTOSAN nem csuszott volna meg.
Ezt meg az sem tamasztja ala 100%-osan, ha utana egesz telen egyszer sem csuszik meg az auto.
Mert:
En telen 1 azaz egyszer csuszok meg cikisen, akkor amikor leesik a ho, es meg magabiztos vagyok, nem vigyazok annyira.
Megcsusszan a kocsi, eszbe kapok, es onnantol EGESZ TELEN ovatosabban vezetek. Ha ekozben felteszek 0 vagy 2 helyett 4 teli gumit, akkor tamadhat az az illuziom, hogy "hudafasza a 4 teligumi" ez azert nem csuszik meg, holott csak az van hogy tovabbra is esszel vezetek, mert meg friss az elso megcsuszas emleke.
Megegyszer mondom, nem vitatom hogy a teli gumi jobb a nyarinal (telen), es hogy a 4 jobb mint a 2. Azt meg vegkepp nem vitatom, hogy a hatsokerekesekre es 4x4-esekre csakis a 4 teligumi a jarhato ut
De orrmotoros elsokerekesre normal kozlekedesben (varosban, kisebb tavolsagu orszaguti kozlekedesre, nem szaguldozva, nem hegyi utakra) nem tartom szuksegszerunek a 4 teli gumit, ha a hatsok korrektek.
Kicsit lehet, hogy off, de úgy látom itt elég sok gumiszakértő van....
Az érdekelne, hogy a különbözö betűjelek (Q, T, S, stb.) milyen sebbeséget takarnak.
Valamikor régen tudtam de már elfelejtettem...
Arra alapozom ezt a kijelentést, hogy
1. ismerem az autómat. Ismerem négy nyárigumival, négy téligumival, és két nyári-két téli gumival is.
2. A kocsi elsőkerekes, orrmotoros. Ha valami sok, akkor homogén talajon _mindig_ az elejét tolja, kivéve ha némi hossztengely körüli lengése van. Ez az adott esetben nem volt.
3. Adott esetben, sima kanyarvételnél, hóban, 40%-os első téligumival, és 50%-os hátsó nyárigumival, szépen elúszott a segge. Ez nem volt véletlen. A több esetből egyikben sem.
4. Azóta volt alkalmam használni hóban négy téligumit is: ilyen elúszásra többet nem volt példa. Ha sok, akkor az elejét tolja, hajtási befolyástól függetlenül (értsd: kinyomott kuplunggal is). Volt már, hogy elindult a hátulja, ekkor azonban erősen megvezette egy kijárt, fagyott nyom.
5. Ha azt gondolod, hogy hóban ugyanúgy tapad - akár keresztirányban is - a jó állapotú téli és nyárigumi, akkor nem bennünk van a hiba.
6. Fékezés közben is megperdülhet a felemásan gumizott autó. A kocsik nagyrészébe tesznek egy olyan fékerőszabályzót, amely a kocsi erős bólintásakor csökkenti a hátsó fékerőt. Ezért nem nagyon látsz száraz úton négykerékkel blokkoló kocsit. Azonban a hóban oly kicsi a lassulás, hogy nem bólint igazán az autó: nem csökkenti ez a szerkezet a hátsó féknyomást, ezért az is blokkolhat. Ha már blokkol, mivel a nyáriaknál kábé fele a tapadás, hajlamos az autó a téligumik körül megperdülni.
Csak azt kerdeznem meg a sok szakertotol, hogy mire alapozzak azt a magabiztos kijelentest, miszerint "Kicsuszott a segge. Csak 2 teli gumi volt elol. Ha 4 lett volna nem jar igy." ?!
Tan josok vagytok? HONNAN tudjatok, hogy abban az adott helyzetben, (ami ugye soha meg nem ismetelheto) nem csuszott volna ki az auto segge 4 teli gumival is?
Nem azt kerdojelezem meg hogy a 4 teli jobb mint a 2, de egy kicsit tullihegettnek gondolom a kerdest. Ha nem 1 mm-es a hatso bordazata, hanem korrekt (x>4-5mm) akkor szerintem ertelmes korulmenyek kozott detto. Aki 1 mm-essel jar jar, annak ugy kell...
Fekhatas: amig elol tarcsafek van, hatul dobfek (ami annyira pontosan nem allithato be mint a tarcsa) addig ez is kicsit tuldimenzionalt erv. Ha pedig ABS van (csak elol) akkor megint ertelmetlen ez a fekhatas-kerdes.
Marpedig az ilyen autok teszik ki a magyar autopark nagyreszet. Az elol/hatul tarcsa (+ABS) az igen. De tessek mondani HANY ilyen auto fut ma Mo-on? 2-3%? Vagy annyi se.
Én spec NOKIAN Hakkapeliita t vettem és annyira bevált nem gondoltam volna hogy ennyire tapad.
Be akartam fordulni kézifékkel és nem csúszik meg oldalra az autó!!! Hiába Finnországban tudják mi az a tél.
Nem tudjátok véletlenül hol lehet szögeket venni a gumiba Én Ausztriában is kerestem de sikertelenül.
(Ha-) hó!
Most vettem -nagy szerencsével, pont beszaladtam a nagykerbe, mikor rakták le a kamiont- 4 Matador 55MP-t, szerelve 37k (175/70R13-as). Egész jónak tűnik (szilika-adalékos). Alig találtam gumist, ahol fölrakták, több helyen is csak jövő hétre vállalták volna. Győr(környék)iek figyelmébe: a Fehérvári út sarkán többféle gumi is van jó áron, föl is rakják.