Nem hiszem, hogy érdemes ebből morális kérdést csinálni, egy önkormányzat sem ellensége a saját zsebének. Ha lenne regionális közlekedésszervezési szint, akkor ugye nem lenne ez a fajta probléma...
Nagy különbség van aközött, hogy a kivitelezők évekre előre lezsírozzák egymás közt az árakat, sőt akár azzal is játszanak, hogy legyen vagy ne legyen építőipari kapacitás rá, plusz a bizonytalanságokat extra magasan árazzák be, vagy pedig egy kihirdetett kivitelezési tenderre kell ajánlatot adniuk, ami azért egy sokkal erősebb szándék arra a beruházó felől, hogy meg akar valamit építtetni.
A másik dolog, hogy Magyarországon jellemzően minden civil csak megkérdőjelez minden megoldást mindenféle műszaki és ezen felül más olyan fontos információ ismerete nélkül, ami alapvetően befolyásolt egy műszaki kialakítást.
Nem hiszem, hogy pl. Amszterdam Zuid vagy Amszterdam Centraal állomások átépítésének terveinek olyan szinten bármikor is nyilvánosságra hozták, mint ahogy idehaza a civil társadalom megköveteli, és újságcikkek sem születtek abból, hogy a helyi Kovács 26. Bözsi néni, vagy Hollandia elsőszámű önjelöl közlekedéssel kapcsolatos megmondóembere telesírja a sajtót, hogy milyen dolog már az, hogy A. Centraal-on 4 vágánnyal kevesebb lesz, és annak milyen hatása lesz a vasútüzemre és hasonlók.
A Déli Körvasút építése kapcsán kivágtak párezer, a vasúti töltés rézsűjén növekvő mindenféle fát, és néhány száz egyéb fát a parkból, a munkaterület miatt.
Ez ugye egy elővárosi vasúti közlekedés bővítését támogató beruházás a városban.
Tegnap Bécsből hazafelé végigautóztam az M1 autópályán, kényelmesen. Itt az autópálya kapacitásbővítése okán a pályatest 15-30 méteres környezetében mindent leradíroztak, ekkora területen ez jó pár százezer fás szárú növényt jelent, valószínű nem jobb, nem rosszabb minőségű fákat, mint amelyeket Budapesten vágtak ki.
Mégsincs sehol egyetlen sajnálkozó cikk meg "civil" picsogás sem arról a komplett erdőirtásról, ami az M1 bővítéséhez kapcsolódik, pedig legalább 2-3 nagyságrendi eltérés van a kivágott fák tekintetében.
Amúgy én sem igazán értek egyet vele, hogy ennyire el kellett volna terjeszteni ezt ilyen forgalmas járatokon is. A hátsó ajtónyitás késleltetésével meg az a baj, hogy addigra felk*rják magukat az ott ácsorgók, és elkezdik feszegetni, püfölni az ajtót, vagy esetleg megindulnak a felszálló tömeggel szemben az első ajtóhoz, hogy némi sofőr k. anyázás közepette leszálljanak. Szerintem sokkal több ellenőrbrigádra lenne szükség, és jó lett volna, ha a "mindent ingyen" öntudat nem söpri el a peronkapus dolgokat sem.
Engem viszont elsőajtótól függetlenül, ha már ez a rendszer van, akkor is egyre jobban zavar, hogy ha elé nagy a szája és a proletár öntudata az embernek, akkor bármit megúszhat, nem kell fizetni semmiért, és itt nem csak éppen a 9500 Ft.-os tömegközlekedési bérletről van szó, hanem amúgy sokminden másról is. Aki ezt is sokallja egy Pest megyei bérletért, az járjon autóval ennek az összegnek a 10-szereséért havonta, aztán majd jobban megbecsüli. Vagy egyszerűen ha nem tud kitermelni ennyi pénzt Budapesten (hacsak nem valódi rászoruló), akkor semmi keresnivalója a fővárosban, jobb lenne neki valami olyan vidéki helyen, ahol az alacsony hozzáadott értékű munkájával jobban elboldogul. Így is túltermelés van lumpen elemekből a fővárosban sajnos.
10.000 fő alatti települések helyi járatairól pár szóban:
Szigetmonostor (2.984 fő): Elektromos "kisbusz" (lassú jármű) közlekedik, iskolabusz jellegű mentredben, elsősorban a horányi tanulók szállításra.
Mende (4.185 fő): 7 pár járat, klasszikus kisvárosi iskolába járásra, 8-16 közötti munkába járásra, délelőtti ügyintézésre vagy temetőbe járásra alkalmas menetrend, a vonal végigfut a település teljes hosszán.
Seregélyes (4.291 fő): iskolás-ügyintézős menetrend, főleg Szőlőhegyet és Elzamajort kapcsolja be a községközpontba. Szőlőhegy helyközi járatokkal is jól elérhető, Elzamajorba viszont csak a helyijárat jár ki.
Csurgó (4.295 fő): Egyvonalas járat a település főutcáján végighaladva, csak tanítási napokon közlekedik főképp a diákok számára kurrens időpontokban.
Aba (4.396 fő): Az aktuális menetrendet nem sikerült megtalálnom a település honlapján. Már csak napi 4, főként iskolás járat indul (2 a településközpontot körbejárva, 2 Bodakajtor-Felsőszentivánt is érinti, Belsőbárándra újabban már nem mennek ki). A helyijárat leépülésével együtt a helyközi járatok lefedettségét bővítették.
Örkény (4.842 fő): Munkanapokon 1 reggeli és 1 kora délutáni kör a településen. Tatárszentgyörgyre a korábbi évekkel ellentétben már nem megy át a busz.
Szentmártonkáta (4.877 fő): Vasúti ráhordó vonal, meglepően bő üzemidővel és gyakori követési idővel
Fonyód (5.065 fő): Napi néhány indulás a Vasútállomás és Bélatelep között, a hegyen át. Az alsó úton és Fonyódliget felé csak helyközi buszok közlekednek, amikre több mint 10 éve nem jó a helyi bérlet.
Pusztaszabolcs (5.746 fő): Napi 5 járat, elősorban az iskolások igényeit kielégítve. Felsőcikola csak helyijárattal érhető el.
Berhida (5.747 fő): Az aktuális menetrendet nem sikerült megtalálnom a település honlapján. Jelenleg az iskolák csengetési rendjéhez igazítva 4 járatpár közlekedik végig a településen Kiskovácsitól egészen Peremartonig. 2 pár járat tanszüneti munkanapokon is leközlekedik.
Bátaszék (5.581 fő): A helyijárat feladata elsősorban Kövesd és Lajvér bekapcsolása város központi részéhez.
Solt (5.874 fő): Petőfiteleptől az Aranykulcs téren át, Kissolton keresztül Nagymajorig végigfut a településen. Csak munkanapokon közlekedik, 6 indulása van.
Martonvásár (5.984 fő): Munkanapokon 4 pár járat, a vasútállomástól a központon át közlekedik Erdőhát és Kismarton külterületek felé.
Mórahalom (6.341 fő): Iskolajárat, ugyan ezen az útvonalon helyközi járatok is közlekednek. A helyijáraton a helyközi bérletek is érvényesek.
Zirc (6.417 fő): 2 városi körjárat és 1 műszakváltós vonal. Előbbieken elég sűrű követési idő van.
Lenti (6.955 fő): Szerteágazó hálózat, főképp a külső településrészek ellátására. A járatok kb. felét helyi díjszabásba bevont helyközi járatok teljesítik. A legtöbb térségbe a település méretéhez képest sűrű eljutási lehetőségek adódnak, de pl. Lentihegyre lényegében csak iskolabusz megy ki.
Kunszentmárton (7.159 fő): A település nagyját feltárja a helyijárat (üzemideje is viszonylag hosszú), de Kungyalura már csak minimális számú járat megy ki. A járatok a műszakváltásokhoz és az iskolák csengetési rendjéhez is igazítva vannak.
Ercsi (8.085 fő): Vasúti ráhordó járat, menetrendje is ehhez igazodik (reggel 30 perces ütem, aztán üzemszünet, majd délutántól estig 60 perces ütem). Sinatelepet iskolás járatpár köti be a forgalomba.
Dunaföldvár (8.134 fő): Szerződéses járatként közlekedik, 1 pár munkásjárat és 1,5 pár iskolajárat van a menetrendben.
Üröm (8.272 fő): Kisbusz Csillaghegyre a HÉV-hez, hivatásforgalmi menetrenddelm ezt kiegészítendő iskolajárat Sadove felé.
Sülysáp (8.539 fő): A vasútállomásról ráhordó járat Tápiósüly felé 20-60 perces követéssel. Szőlősnyaraló felé iskolajárati menetrend.
Páty (8.610 fő): Egész nap közlekedő körjárat a településen belül. Egyes járatok a biatorbágyi vasútállomásig közlekednek, mások - csak tanulószállításra megnyitva - a biatorbágyi oktatási intézményekig vannak meghosszabbítva.
Siklós (8.679 fő): Munkanapokon 3 járatpár Máriagyűd és a városközpont között, amit az önkormányzati kisbusz további 3 járattal egészít ki közel azonos útvonalon. Emellett számos helyközi járat is érinti Máriagyűdöt.
Nagyatád (9.333 fő): Iskolajárati forgalom a településközponttól távolabb eső Henész és Kivadár felé, valamint a helyi gyógypedagógiai iskolához.
Szigetvár (9.496 fő): Kétvonalas menetrend, a központtól távolabb eső Szent István lakótelepet, illetve Becefát, Zsibótot és Turbékot kötik össze a buszállomással.
Celldömölk (9.692 fő): A vasútállomásról a főúton végighaladva a külső településrészekig (Alsóság, Izsákfa) közledik. A párhuzamos helyközi járatok (valamint a Celba gyár felé közlekedők is) igénybe vehetők helyi bérlettel.
Heves (9.863 fő): Az aktuális menetrendet nem sikerült megtalálnom a település honlapján. Elsősörban az iskolák csengetési rendjéhez igazodva napi 4 körjárat járja körbe a település belterületét. Szerdán és pénteken Alatka felől is van egy reggeli járat, de oda egyébként helyközi busszal lehet eljutni.
Kisújszállás (9.869 fő): 4 vonallal fedik le a teljes város területét, mind a 4 vonalon az iskolákhoz igazodik a menetrend, valamin 3 vonalon délelőtti bevásárlós-ügyintézős járatok is indulnak.
Tiszaföldvár (9.901 fő): A szokásos kisvárosi, mindenhová elérő körjárat, iskolás-ügyintézős-bevásárlós menetrenddel.
Ócsa (9.938 fő): Egész vállalható követési idejű menetrend Alsópakony felé (műszakváltáskor a Bio Fungi üzeméig meghosszabbítva), Felsőbabád felé csak iskolajárat van.
Folytatása következik szabadidő függvényében a 10.000-20.000 fő közötti településekkel.
Rosszul úgy olvastam, hogy Kínába menet a repülőgépen a várpalotai polgármester asszonnyal beszélgetett (unalom űzésként) és ott támadt az ötlete, hogy helyi autóbusz ügyben Siófok követi Várpalota példáját.
Valamit félre értesz, nem Várpalotára, hanem a kínai kolléganőhöz utazna tapasztalatcserére, delegációstól. Kíváncsi vagyok, hogy a kínai helyi közlekedés tanulágaiból mit lehet átültetni Siófokra
Már eleve az elsőajtózás miatt próbálom kerülni a 105-210 buszokat. A jegyellenőrzést kiszerveztük a sofőrre, nem elég hogy tömegnyomor a járat a szóló buszokkal de még totyogj is befelé menetközben ahogy jönnek az újabb és újabb utasok.
Néha extra utasszívatásként azzal kísérleteznek a turistás megállókban hogy a hátsó ajtókat később nyitják amíg a külföldiek előre nem másznak a sofőrhöz addig ne szálljál le.
Közben ott a 16-216 amire úgy szállsz fel ahogy akarsz és turistajárat.
Nagyon okos ötlet Siófok város polgármesterétől, hogy tapasztalat cserére Várpalotára akar utazni.
Azt javaslom neki, hogy mielőtt neki vág ennek a 67 km-nek jobban készüljön fel, mint mostani bejegyzése előtt amikor saját városáról kissé vegyes adatokat közölt.
Azt hiszem így kell udvariasan írni mikor vagy nem mond igazat vagy csak hamis adatok vannak a beszédében.
Várja meg amíg Várpalota városának egy teljes üzem évről lesznek hitelesített adatai.
Jó ha tudja Siófok polgármestere, hogy a várpalotai éves beszámoló a város helyi közlekedéséről pontosabb adatokat tartalmaz mint a társ polgármesterrel a hosszú repülő úton történő beszélgetésekben elhangzó - még csak vélelmezett - számok.
Egy vonal (ennek ellenére lehet egy- és összvonalas bérletet is venni), napi 0-2 (kedd, péntek, vasár- és ünenpnap van közlekedés) indulással , és a városnak nem túl nagy részét fedi le.
A bérletek értelme is kissé kérdéses, ha valaki a hónap összes induló járatán megy egy kört, akkor a 100 Forintos jegyekből talán épp összejön egy bérlet ára.
Azt elfelejtettem még, hogy emellé Budapesten mekkora ordenáré méreteket ölt már manapság a jegy/bérlet nélküli utazás. Totálisan elengedte már a város ezt a dolgot, teljesen egyértelműen látszik, miközben folyamatos a rinyálás a kivéreztetés miatt (aminek amúgy van jogalapja természetesen).
Eleve nem értem, hogy miért hagytak fel teljesen évek a metrólejáratok ellenőrzésével, miközben az nagyon jól működött, és tényleg megakadályozta, hogy legalább oda ne jussanak le a lumpen elemek.
Ezenkívül akárhányszor (amúgy nagyon ritkán) megjelenik egy 2-3 fős ellenőrcsapat valahol, mindig éktelen vergődés, magyarázkodás, káromkodás, sunyiban leszállás és egyebek vannak, és sajnos olyan emberek is szarnak az egész jegyvásárlásba, akik amúgy teljesen jól öltözöttek és kultúráltnak tűnnek, tehát csak egyfajta "praktikus" spórolási tételnek tekintik az egészet, hiszen úgyis "annyit fizetünk mindenre" ugye...
Természetesen mindig hatalmas a proli összetartás a "köcsög" ellenőrök ellen, érdekes módon ilyenkor fenenagy egytértés van a magyarok között, máshol bezzeg tudjuk...
Az ellenőrök nem tudnak semmit kezdeni, személyi elkérést és büntetést soha nem látok, múlt hétvégén is pont tanúja voltam egy Deák téri éjszakai "razziának", szerencsétlen figura ide-oda ugrált a rengeteg bliccelő között, és próbálta rávenni őket, hogy legalább a sofőrtől vegyenek jegyet, természetesen 0 sikerrel. Le se szarta senki őket, ült mindenki tovább és nyomogatta a telefonját. Ha rajtam múlna, amolyan újdonsült miskolci módon 7-8 rendésszel vagy akár 1-2 rendőrrel csinálnám ezeket az ellenőrzéseket, és ha nem is lehetne velük sok területet lefedni nyilván, de ahol megjelennének (okos módon fő csomópontok körül, pl. a Deák tér is jó terep), ott bizony kő kövön nem maradna. Azt hagyjuk, hogy én szívem szerint úgy dobnám le őket a járműről, hogy megfejelnék a betont, de tény, hogy kéne valami visszatartó erő, mert így gyakorlatilag csak az olyan becsületes hülyék vesznek csak bérletet, mint én.
De ugye Budapesten tombol a "szoldiaritás", "rászorulók védelme" és minden egyéb agyhalott eszme, magyarul szabadon lehet élősködni tudatos városvezetői asszisztálás mellett.
Az elsőajtós járatoknál is egyre többször nyit ajtót a sofőr hátul is, külföldieknek gyakorlatilag soha nem kell bérletet mutatni, mert ők ugye "nem értik" ezt a rendszert, hiába élnek adott esetben itt évek óta. De amúgyis azt mutat nekik az ember, amit akar, 10 éve lejárt bérlettől kezdve Pokémon kártyáig bármit elfogadnak. Néha viszont tényleg a sarkára áll némelyik, és addig nem megy sehova, amíg a hátul sunyiban felszállók előre nem takarodnak bérletet mutatni. MOndanom sem kell, hogy a felvilágosult fővárosi (de amúgy az egész magyar) nép ilyenkor is a sofőrt szidja, hogy "mé nem megyünk mán, haggyad má, jóvanazúgy". Aztán 5 perc múlva már azon idegeskedik az ismerőseivel más téma kapcsán, hogy szétlopnak itt mindent, nincsenek törvények, nincs szabály, micsoda ország...
Azért ehhez a hagymázos elmélkedéshez tegyük már hozzá, hogy az autóra és bringára áttérést megelőzte egy drasztikus kínálatcsökkenés mindenhol a rendszerváltás után.
Autó meg bicikli van a Pest megyei kisvárosokban is, vagy talán ott be van tiltva? Úgy tudom, hogy ráadásul azokban a legnagyobb az egy főre jutó autók száma. Ha meg bizonyos szolgáltatásokról lemondunk bizonyos régiókban, akkor illene az adószinteket is eltérően meghatározni. Aki nem kap se postát, se tömegközlekedést (ide értem most a vasutat és a Volánt is), iskola is ezer km-re van, se orvosi rendelő, kórház is 60-90 km-re, ahova többhónapos várólista van, annak miért kell ugyanannyit fizetnie, mint a szinte ingyenes bérlettel egész Pest megyében éjjel-nappal sűrű hálózatot, országos neves egyetemeket és egyebeket kapó polgárnak? Szerintem nem korrekt, hogy a vidéki szegény régiókban amúgyis alacsony fizetésű emberek finanszírozzák a budapest környéki közszolgáltatásokat, és még le is vannak nézve mellé, mintha ők lennének az "eltartottak".
Amúgy igen, a jövő az lenne, ha a helyközi járatok lennének integrálva a helyi közlekedésbe, pl. akár megyeszékhelyeken is (pl. Miskolc észak-déli tengely meg keleti kapu).
Ennek eléggé olyan érzete van, hogy legkésőbb 2027-től ott is szolgáltatóváltás lesz. De ahogy látom, a jegy és bérletbevételek is kb az elhanyagolható kategória.
"Ezen települések többségén (főként a budapesti elővárosban) helyijárat hiányában is megfelelő szolgáltatást nyújtanak az aaglomerációs ("kék"), helyközi és a jogilag szintén helyköziként közlekedő "kvázi helyi" járatok is. Kérdés, hogy egyes településeknek miért jár állami pénzen ("kvázi helyi") az a szolgáltatás, amit másoknak saját költségvetésből kell kigazdálkoniuk. Midneközben több olyan 10.000 fő feletti település is van, ahol létezik ugyan helyijárat, de a szolgáltatás minimális szinten van tartva: pl. Kiskunfélegyháza, Hajdúböszörmény, Mezőtúr, stb."
Ott a pont! Érden is kb kusza helyzet van: 5 viszonylat el se hagyja a város közigazgatási területét- 733, 738, 744, 745, 746- de ezek közül csak a 738, 746 azok, amiken HELYI díjszabás van, a másik hármon helyközi díjszabás. Pilotként ezt az 5 viszonylatot kéne beszámozni helyire, és a 733, 744, 745 triót helyijárati djíszabásúvá tenni.
"Majd mindegyik 20.000 lélek alatti településünk küszködik ezzel."
Kivéve a közvetlenül Budapest mellett fekvő településeket. Egész egyszerűen a Főváros közvetlen közelében lévő 20 000 fő alatti településeket leszámítva más, 20 000 fő alatti városokban/nagyközségekben-sajnos- lényegében értelmetlen külön helyijáratokat közlekedtetni. Bringa és autó van, a kicsike tömegközlekedési igényt meg az ilyen településeken áthaladó helyközi járatok ki tudják szolgálni. Kíváncsi vagyok, melyik 20 ezer fő alatti település lesz a következő, amelyik elengedi a helyijáratot, sajnos szerintem lesz még ilyen.
Mondjuk leszállásra miért is ne lehetne használni a régi végállomást? Mert az, hogy a két állomás között ne kelljen rohangálni, honnan megy hamarabb, az érthető ok, de az, hogy valaki felszáll egy Örsig menőre és nem mindegy neki hol száll le, az kevésbé védhető. A Pillangónál lepakolás egy értelmetlen lépés lenne, mert feleslegesen okozna tumultust a rákövető szerelvényen.