Át lehet-e tervezni a buszokat egy egészen más, feltáró és vasútra ráhordó szerepre.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nem.
A kb. 3200 településünk közül kb 500-nak van közvetlen vasútállomása vagy vasúti megálló helye, míg további 200-300 településnek van saját nevű de a településtől távol lévő vasúti elérhetősége.
Akárhogyan szorzunk-osztunk marad kb. 2300-2800** településünk amit továbbra is busszal tudunk majd ellátni.
** = Kb. az önálló települések 78-84%-a.
Amikor politikus azt mondja, hogy a busz feladata a vasútra ráhordás akkor buta populista.
Nem lehetetlen ilyet csinálni de hatalmas áldozatokkal járna és igen komoly utasvesztéssel.
Most tartunk a helyközi modal splitbe a 77%-tól a 80%-os egyéni arány felé.
Egy ráhordásos rendszerben hamar utolérnénk az EU-27 kb. 85-88%-os értékét.
----------------------------------------------
Részeredmények elérhetők.
Ennek általában igen nagy a politikai kockázata de meg lehet(ne) kísérelni.
Nem gondolom, hogy megkísérlik de meg lehetne.
Például az 5-ös, M5-ös autópálya körüli*** településekről nem jönne Budapestre autóbusz, hanem csak a legközelebbi vasútállomásig.
Mondjuk az út mindkét oldalán 20-20 km.-es sávból.
Nagy botrány lenne de mind technikailag, mind forgalom szervezésileg kivitelezhető.
A tiszta ráhordásos rendszer Európában sehol sem működik.
A vegyes ráhordásos és párhuzamos rendszerek a legelterjedtebbek.
Ha a ráhordásos rendszert ki akarjuk terjeszteni akkor ez nem annyira közlekedés szervezői gond lesz (az is) hanem inkább szavazat vesztő, szavazat megtartó (?) kérdéskör.
Ezt viszont nem a közlekedéspolitikának kell kezelnie hanem a pártpolitikai elméletnek.
Pont arról a környékről rég hallottam, de annyira nem lep meg. Az ember elsőre azt gondolná. hogy volt kétvágányosítás (na jó, a Duna-hídon nem) meg új szerelvények, elvétve kellenének gondok legyenek a vonattal... De az ördög mindig a részletekben...
Ja, mint a 10-es úton. Buszok megszüntetve, utazz vonattal, vonatok tele, kimaradoznak, késnek. Busz nem várja be soha a késő vonatot, az átszállásra van 50% esélyed (vagy át tudsz, vagy nem), sétálj kilométereket mert a következő majd órák múlva. Nagyon bevált és jobb lett, tényleg.
(Ui.: Engem nem érint, én állomás közelében lakom, de a panaszáradatot látom, hallom. Papíron biztos szép, de azóta több az autós, mert valahogy nem vált be. De annyira jól sikerült a vasútra terelés, hogy nincs elég szerelvény, rosszabb ma a szóló Flirt színvonal terén, mint a csatolt Desiro férőhely terén. A múlt hét szerdán Piliscsabáról Esztergomba volt vonat 7:05-kor, majd 8:35-kor, a 7:35-ös kimaradt, a 8:05-ös késett 20 percett és nem ment tovább. Nem egyedi eset, elég sűrűn előfordul hasonló. Szerintem visszasírják a buszt.)
Igazából nekem az a nagy kérdésem, hogy azokon a helyeken, ahol annak idején a Volánbusz mindent megtett a menetrendben, hogy végig busszal utazzanak az utasok, és esélyük ne legyen értelmesen átszálli vonatra, ott mit sikerül kezdeni, át lehet-e tervezni a buszokat egy egészen más, feltáró és vasútra ráhordó szerepre. Ez jelenthet javulást különösen ott, ahol a busz esetleg ráadásul még dugózik is a reggeli csúcsban (jellemzően budapesti agglomeráció), még úgy ís, hogy akár összességében kapaictáscsökkenéssel jár.
A másik kérdés persze, hogy milyen egyéb csökkentések jönnek, amik nem illeszkednek a fenti kontextusba...
Sátortól függ, de idén először számos helyen már 15 euró fölött jár egy Mass. (Viszonyításként: máshol talán a fele lehet, de lábrázást kapok a bajor sörtől, így nem követem túl közelről.)
Minden évben eldarálják, hogy ezek az árak már nem család- és vendégbarátok, ehhez képest kb. telt házon megy a nagyüzem egész hétvégén.
Sajnos ez a kerékpáros tárasadalom ...sirni/ríni tudnak de szabályokat be tartani azt már. Sajnos védett fajnak számítanak a városba, Alig lehet közlekedni a városba az árviz miatt de kerékpáros felvonulást megtartják a mai folyamán .....
A Bus of the Year (Nemzetközi Év Autóbusza) díjat évente, felváltva ítéli oda a 22 tagból álló szakmai zsűri.
A szaksajtó képviselőinek a páros években a távolsági/turista, páratlan években pedig a városi buszok közül kell kiválasztania a győztest.
A díjat 1989 óta ítélik oda a legjobbnak vélt autóbusznak.
A Solaris két alkalommal nyerte el a rangos díjat, 2017-ben és most.
Ez alkalommal a hidrogén üzemanyagcellás, csuklós Solaris Urbino 18 Hydrogen nyerte el a nemzetközi díjat.
A busz a tetejére épített tartályokban, maximum 51,2 kilogramm hidrogént tud eltárolni.
A tartályokat 20 perc alatt lehet feltölteni. Egy feltöltéssel a 140 fő befogadóképességű csuklós 600 kilométert tud megtenni.
A Solaris hidrogén üzemanyagcellás buszaiból eddig 260 darab állt forgalomba és a lengyel gyártónak, további hatszáz(!) ilyen járműre van megrendelésük.
E megrendelések az évtized végéig teljesülnek, így a Solaris jövője egyelőre biztosított.
Volt évfolyamtársaim látogattak ki az Oktoberfest nyitó hétvégéjére. Régi motorosok, ennek örömére München kevésbé turisztikus részein néztünk tegnap várost.
Ha már úgyis az U1-en utaztunk, felhívtam a figyelmüket a mostanra biztosan óvodás korba lépett, a teljes Gern-Westfriedhof
állomásközt érintő 40 km/h-s sebességkorlátozásra. Visszafelé a városba az U2-n mentünk, gyanús volt, hogy mintha kicsit marha lassúak lennénk a Scheidplatz és a Hohenzollernplatz között, de gondoltam, biztos valami bizberprobléma van, meg hát egyébként is beszélgetéssel voltunk elfoglalva.
Ma ismét arra jártam, ezúttal egyedül és figyeltem. 25 km/h-es lassújel van a Scheidplatz déli kijáratánál és csak a Hohenzollernplatz déli kijárata után oldják fel - és ez a hosszabb állomásközök egyike. Leszakadt az arcom, de úgy tisztességgel. Ez két perc késés egyetlen kilométer alatt.
Ehhez azért gyanús, hogy megpróbálnak hamarabb hozzányúlni, mert az összes, igen precízen megtervezett csatlakozást meghiúsítja az egyes vonalak között. Vagy nem.
Meglepően korrektül ki vannak táblázva nagyjából a lezárások, ráadásul előre. Eddig egyedül a Megyeri hídnál futottam bele abba, hogy előjelző nem volt a lezárásról, csak maga a zárás.
Nocsak, ez fényvisszavető felületű táblának tűnik. Kár, hogy ez kellemes meglepetésnek számít manapság kerékpáros terelésnél, ez kellene legyen az alap.
Ez szerintem ugyanaz a mechanizmus, ami miatt valaki százzal megy a végig Székesfehérvártól Érdig a középsőben az M7-esen. Fél a forgalomban menni, fél a lehajtóktól, a felhajtóktól, a többi közlekedőtől...
Ha nagyon szigorúan nézzük, akkor +3 lámpa van benne, észak felé +4, de ezek hangolása tapasztalataim alapján meglepően jó, legalábbis az én tempómhoz, szóval időveszteséget nem kellene okozzon. De azt hiszem, itt most ne ez legyen a szempont, ezt hívhatjuk vis maior helyzetnek, plusz az egyik lámpa ki is van kapcsolva most.
(Az más kérdés, hogy a szombati piac a szervizúton mekkora problémát fog okozni most hétvégén a plusz bringás forgalommal, ez az egyetlen, amit talán kezelni kellene valahogy.)
Ezért sem értem ezeket a parasztokat, az új kerékpáros infrastruktúrán való kerülés nem jelent hosszabb távot, azt meg fogadjuk már el, hogy a kényszerűségből visszavágott HÉV-vonal utasforgalmi létesítménye több ember érdekét szolgálja, mint az, hogy ő most kerül-e vagy sem.
Az ilyen szituációkból látszik jól, hogy nemcsak az infrastruktúra nincs a vágyott Hollandia szintjén, hanem a bringások egy szemmel látható részének a fejében a rakomány sem éri el a kívánt minőséget.
És itt azt sem lehet mondani, hogy nagyot kellene kerülni tökön-paszulyon, mint sok más terelésnél, mióta készen van az Árpád fejedelem úti kerékpárút és sáv. Időben sem veszteség gyakorlatilag, plusz ugye a hév peronon átmenő bringaút jelenleg a Dunába torkollik, nem is tud végigmenni a delikvens. (Egyébként azzal a rakparti bringaút szakasszal is kellene kezdeni végre valamit majd békeidőben, hasonlóan a rakpart legtöbb részéhez.)
Ellenben a lezárt, de még el nem öntött útszakasz használata bár hivatalosan szabálytalan, de a gyakorlatban szerintem megbocsátható bűn (ha nem akadályozza a védekezést-mentést), főleg, ha ezzel összességében biztonságosabbá válik mindenki élete. (Konkrét példa: kedden végig kellett volna tekerjek a Gellért rakparti bringagyászon, ami már akkor is tele volt katasztrófaturistával, bringással, rolleressel, gyalogossal egyaránt. Akkor még nem volt elárasztva az alsó rakpart, így inkább azt választottam. Akadályozni senkit sem akadályoztam, ellenben engem sem akadályozott a tömeg és nem akartam kitépni az összes hajamat, mire végigküzdöttem volna magamat ott. Ezzel szemben ma már csak a Gellért rakpart maradt, hát, emberből több lett ott, gyakorlatilag az álló bringának is nekiszédelegnek, annyira nem figyelnek semmire és hát ugye észak-déli tengelyen gyakorlatilag ez az egyetlen épkézláb útvonal a budai oldalon.)
Simán tekertek az emberek között, néhányan a bringás "balról" "jobbról" ordításokkal tudatták, merről kerülnének.
Persze, elhiszem, nem látható a bekarikázott tábla.
De a HÉV-megállótól délre az Árpád fejedelem útján lévő kerékpárútra volt elterelve a forgalom. Így ni:
Akik délről a HÉV ideiglenes végállomásának peronjára kavarodtak, azok ezen is átverekedték magukat. Ezt meg csak szándékosan, a szabályszegés tudatában lehet megtenni.
Csúcsban álljon ki oda 2x2 rendőr, es a behajtási tilalom megszegéséért osztogassanak csekkeket. Akinek van jogsija, mehet rá az előéleti pont is.
A táblázás és a HÉV-megállóban lévő tömeg nem tartja őket vissza.
Azt hogy hogyan öli vagy nyomorítja meg saját magát a hülyeségével, az egy dolog, még gratulálok is neki ha sikerül. De az hogy közveszélyesek, az nem az így kell elfogadni kategória, ahogy az M. Richárdokra se mondja senki hogy jó, hát ők ilyenek, ne bántsuk őket.
Ma délután az Erzsi királyné úti aluljáróból kijövet a bringás (lehajtott fejjel, erőteljesen) nekihajtott az álló robogósnak és annak a lánynak akivel a robogós beszélgetett.