Nekem az idei nyár folyamán tűnt fel, hogy eltűnt a fénysorompó a Keresztúri útról. Nem régiben történt a felújítása az úttestnek, elképzelhető hogy akkor szüntették meg, mert forgalom jó pár éve nincs már arra. Régebben még láttam hogy egy két Amerikába kiszállítandó busz bent állt Rákoson pőréken, de az sem mostanában volt. Viszont a NABI már nem létezik. Ellenben azt vette át valami újdonsült cég, tán az EVOPRO, és nekik vannak valami terveik?
Én itt lakom a Jókai lakótelepen, és oda járok futni a reptérre. Most ugyan van vagy két hónapja, hogy kint voltam, ezért amit írtál, nekem új. valamelyik nap ki is megyek megnézni.
Az Imre utcáról 2002-ben csináltam képeket, ezeket mindjárt fel teszem.
Erről tudok is, ezt is bejártam tegnap, majd arról is lesz videó.
De az Imre utcánál ágazott ki, a nyomai most is jól látszanak, az is tisztán kivehető hol fordult rá az Arany János utcára. Sőt Google Earth-ben nézve 2002-es műholdképeket még látszik, hogy még meg is volt, később szedhették ki. 2009-ben már tuti nem volt bent mikor először utaztam ezen a vonalon majd később már naponta, mikor Bp-re költöztem.
De ez a Baross utcai vágány nekem új, mert amúgy más nyoma nincs neki, de ezek a vasoszlopok gyanúsak.
Épp most megy fel a YouTube-ra az a vonalbejárós videóm, amit erről készítettem.
https://youtu.be/CtTs7Emjy7M Ha egyszer lekonvertálja végre itt lesz. A vége felé, az eleje a Rákos-Mátyásföld iparvágányról szól.
Ott egyébként tegnap mikor végigsétáltam mellette PFT munkások is dolgoztak rajta, verték alá kézi erővel az ágyazatot meg húzták meg a síncsavarokat, a NABI gyár elképzelhető, hogy még használja néha, azért kell vigyázni rá. Ami még érdekes, hogy a keresztúri útról eltűnt a fénysorompó, tegnap sima biztosítás nélküli András keresztes átjáró volt, 2012-es képeimet megnézve viszont kiderül ,hogy akkor még volt fénysorompó, és mindkét oldalt megvan a Á betűs megállás helye jelző és a szekrény is, ahová a kulcsot berakva le lehet zárni és oldani lehet a zárást. Mikor szerelhették le a fénysorompót?
Bent az Ikarusban, a Margit utcában látni is egy A26-ost, vagy M28-ast nhány rövid kocsival. Viszont innen született egy gondolatom. Még pedig anno a reptérről hozták le a vagonokra felpakolt buszokatRákosra amiket külföldre vittek. De a Margit utcában volt a gyár, lehet hogy ezt az összeköttetést használták a két üzemrész között? Sajnos az ott fent zajlott tevékenységkről nincs ismeretem, emlékem. Mi lent laktunk a mai Vaslónál.
Közbe megnéztem ezt a Baross végi dolgot. Az Ikarusból jött ki, és az Emma utcán futott a sínpár. Viszont nem igen látszódik felette drót, legalább is 1972-ben. Gyünyörűen látni az utca szélén a házak elekromos ellátását biztosító oszlopokat, kábeleket, de a sín felett semmi.
A Jókai utca vágányát már régebben is beszéltük. Ennek a szárnynak a kiágazása a Jókai utcától a reptéri megálló felé esett. Legalább is az 1941-es térkép szerint. Hogy villamosított volt-e, hát... Találtam a fentről.hu légfelvételt a környékről, azon látszik hogy áll bent 2 vagon a reptérnél, rögtön az épület mellett.
A Barossnál nem vagyok biztos, de mintha rémlene régről valami vágány, ami az Ikarusba vezetett.
A Gödöllői HÉV-nél Mátyásföld repülőtér megálló után a Baross utcában több vasoszlopot látni villanypóznaként, ami felsővezetéktartó oszlopnak tűnik. A Baross végén egy jobbossal az Arany János utca felé is találni még vagy 3 ilyen oszlopot. Vezethetett-e valaha erre villamosított vágány?
Az Újszász-Jókai utca határában lévő iparvágány villamosított volt? Itt pár éve még megvolt egy sínszál is az útban, és a Jókai utcán látszik is középen hol ment a vágány egészen a parkolókig. Ez az iparvágány hol ágazhatott ki a HÉV vonalból?
Tegnap jártam be kamerával a környéket és tűntek fel ezek a nyomok. Korábban is láttam már Lándzsa utcai vágány nyomát követve is ilyen oszlopokat egy mellékutcában és a Vers Péter úton is Sashalom felé. A Kövirózsa utca felé biztosan ment villamosított vágány, a nyomai megvannak és jól kivehetőek.
Az egyik 1963-as légifotón még látszik az akkori Szilas-patak medre feletti, már lebontott vasúti híd két hídfője (a kép közepén) a Farkas-erdő délnyugati végénél.
Még fiatal koromból emlékeztem arra a villamosra ott, és így került a figyelmembe, na meg a 1941-es térkép nézegetésekor. Sajnos ezen két helyen kívűl semmit nem találtam azóta róla. Még a 60-as évek beli légifotókon látszik hogy a helyén egy dűlőút van.
Ezeken a térképeken azért jobban látható, főleg az üzemek környéke, köszönöm őket!