Építgetek megint egy kis szalagfűrészt 300-as kerekekkel. Egy 1440 -es motor hajtja direktben és nekem kissé gyorsnak tűnik a szalag sebesség, pedig számításaim szerint 22,6 m/sec.
Göcsörtös, ágelágazásos, jó száraz fa, na az odab@szós. Abból volt már olyan, hogy 30-35 cm-s átmérőbe is beleszorultam. Na akkor jön a láncos, aztán kiszabadítom. Viszont a friss, még szinte vizes 70-80 cm-s cserfát vidáman vitte, csak úgy gőzölt:) Abból viszont a méterfát győztük ketten odajátszani a kúphoz.
Egyenlőre nem a trakival akarom hajtatni a szalagfűrészt, de még az is lehet, hogy egyszer megcsinálom rá a kardános hajtási lehetőséget.
Ha a könyvtár után még megnézel,netán ki is próbálsz egy jól működő fűrészt ,az lesz ám az igazi "merítés" ! :-)
Inkább 25 m/sec legyen az a szalagsebesség !
A szalag pedig 30-35x0.6x8-as . Nagyon nem mindegy a szalag, a végtelenítés,a hajtogatás és az élezés minősége sem !! De ezt, a könyvtárban nem fogod megtapasztalni !
Igazándiból gyakorlati tapasztalat kellene, vagy a szalagsebesség alsó határát ezek szerint 20 m/s-ra kellene belőni. Itt is a neten talált érték található tehát 20-35 m/s. Na még kicsit utánajárok ezeknek a dolgoknak. Viszont annyiból jó a belinkelt hozzászólás, hogy eszembe jutott ez által, hogy érdemes elnézni a könyvtárba, egy kis tudást meríteni. ;-)
Végigolvastam ezt a sajnos nem túl hosszú fórumot, de ha csak át nem siklottam rajta, nem láttam szalagsebességgel kapcsolatban ajánlásokat.
Most akarok a szalagfűrészemre tenni egy 3 fázisú 1.5 le-s motort, ami 1440 1/min fordulatú. Szeretném megfelelő áttételűre kialakítani. A fűrész kerékátmérője 51 cm azaz 500-s fűrész.
A neten keresgettem, az ajánlott szalagsebesség 20-35 m/s között van, de olvastam 15 m/s-ot is. Keményfára kisebb sebességet ajánlanak. A fűrészt csak tűzifa darabolásra használom, oly módon, hogy a kúpos rönkhasítóval felhasított méterfát darabolom el. Tehát max. 15-20 cm vastagságú különféle tűzifát darabolnék.
Szóval szerintetek milyen szalagsebességet kéne megcéloznom az áttétellel?
Azt láttam, hogy erre a 0.5 mm vastag lap való, nekem 0.6-os lapjaim vannak. Milyen széles célszerű ehhez, illetve milyen fogazású?
Megmondom őszintén, hogy talán 3 db lapot vettem a közeli gazdaboltban, ahol mondták, hogy az 500-s fűrészre ezt vigyem.........,mondom jó, akkor azt viszem. :-)
Aztán egy helyi emberhez elvittem, aki összeforrasztotta a lapot, kihajtogatta és megélezte. Nem volt problémám ezekkel a lapokkal egyébként, de most hogy elolvastam ezt a fórumot, így jobban érdekelnének a részletek.
Nekem egy vízszintes gépem van, érdekelne, hogy ti milyen szalagot használtok a különböző fafajokhoz? Én 60-as szélességet használok, woodmeiser fogazással, de pl az akáchoz, vörös tölgyhöz nem a legjobb, inkább a lágyabb fafajokhoz.
Nekem is olyan fűrészgépem van, de én viszont fát vágok vele! A vasvágó fűrészlapom még mindig a gyári csomagolásban van, nem használtam. Ha gondolod elcserélhetjük a vas szalagfűrész lapot, mondjuk a 16-os fa szalagfűrészlapra. Írjál ha érdekel a csere!
Szia! Én olyat vettem kb másfél éve.Igaz fát ritkán fűrészelek vele,mert műanyagot darabolok a fémvágó lappal,de nagyon jó a gép. Olcsó vackokat inkább meg sem vegyél,vagy ha időd,és energiád enegedi,akkor csináltatni kell egy neked tetsző méretűt!!
Hidd el, én is nagyon meglepődtem amikor mondták, hogy mivel kenik a szalagot. Erőteljesen érezni lehetett a levegőben a szagát, de nem tudtam honnan ered ez a szag. Amúgy engem a gázolaj szaga nem zavar, viszont a kerozint nagyon rühelem. Pedig az is gázolaj, csak más adalékok vannak benne hogy ne sűrűsödjön be -50C fokon se, és jobban meg van szűrve, garantáltan semmi víz nincs benne, mert az befagyna ilyen hidegben. A kerónak nagyon kellemetlen szúrós szaga van, napok alatt párolog csak ki a tartályból is, miközben folyamatosan küldjük be vastag slaggon a 7 bar nyomású sűrített levegőt a tartályba. A tartályba egy nagy 50 cm átmérőjű gégecsövet is bedugunk és kivezetjük a hangárból a szabadba a másik végét, ezen keresztül távozik a kerozin párája. A környéken ilyenkor nem lehet megmaradni annyira büdös. (a tartály ellenőrzésnél ki kell szellőztetni a tartályt addig, hogy száraz legyen, teljesen kipárologjon belőle a keró. Utána lehet csak bemászni a tartályba, de akkor is csak vegyvédelmi légzőkészülékes ruhába, és külső levegő ellátású maszkban)
Jelzem, én allergiás vagyok a gázolajra, a szagára és a füstjére is. Soha nem is próbáltam a fűrészt azzal kenni. (a gázolaj illatát -merthogy akkor még az volt neki- akkor szerettem, mikor még IFA-val és Kamazzal jártam:))
Egy nagy 17KW-os gatterral fűrészelték nekem fel a több m3 juhart a fatelepen. Ott gázolajjal kenték a szalagot, pár nap után elpárolgott és utána nem lehet érezni a fán sem, és a ragasztásnál sem.
Nekem az 550-es szalagfűrészen van 40-es szalag. Már egy éve használom keményfához. Még nem tört el, de az éle már kezd kimenni. Ha érdekel, megmérem a szalag vastagságát, de nem túl vastag ez sem.
Felesleges ilyen széles szalag, ehhez már -rönknél- gépi előtolás javallott.
Az általam használt lap 27 mm széles és 0,9 mm vastag, bimetál, a hordozóanyag rugóacél. Ezt fel lehet rakni akár 500-as kerékre is, nem törik. Viszont emberesen meg kell feszíteni, és ezt nem minden kerék bírja hosszútávon.
Az egyetlen helyes dolog amit leírtál, az a motor teljesítménye, bár nekem egy 6,8 kw-os csillag/delta kapcsolású van fent, és néha ez is bekönyörög, főleg a SZÁRAZ akácnál.
Tehát minimum 600-as kerék, bimetál lap, nem kell hozzányúlni, gyárilag élezve, hajtogatva van. Én 27 mm széles lappal vágok, és nem keskeny, nem kóvályog. Viszont meg kell feszíteni rendesen, jobban mint a hagyományos szénacél lapot. A puhafákat lehet wood-meiser foggal vágni, a keményhez inkább a HOOK fogazás való.
Legkönnyebben a friss vágású fát lehet fűrészelni, nem kell kenni, a szárazat lehet vagy adott esetben kell is kenni VÍZZEL. (vagy avas szalonnával, ahogy régen csinálták :)) Ha gázolajjal keni, a szagot a büdös életben nem veszi ki a fából. A vizes kenés még nagyon jó a gyantás fenyő vágásakor, függetlenül a fa nedvességtartalmától.
A jelenlegi fűrészem 700-as, most csinálok mellé egy fekvőt, az 600-as lesz.
Fontos még, -hogyha mód és lehetőség van rá-, akkor fokozatmentesen lehessen változtatni a fordulatszámot frekvenciaváltóval a legideálisabb szalagsebesség (persze ehhez tudni kell a megfelelő szalagsebességeket:)) beállítása érdekében. (bár a frekiváltó majdnem többe kerül, mint maga a fűrész) Vagy 2-3 lépcsős ékszíjtárcsa.
A vezetősín pedig egyéni ízlés kérdése, ki miből, hogyan csinálja, de a rönk rögzítése az komolyabb dolog, az nem mehet a "jólvanazúgy" kategóriába. Azt érdemes előtte valahol megnézni, ahol ezzel foglalkoznak. Nem kellemes, mikor egy 300 kg-os rönk fűrészelés közben megmoccan, esetleg leesik az ember lábujjára :) Nem játék.
Röviden ennyi.
Olyan apróságok, mint az ehhez való kerekek tökéletes kiegyensúlyozottsága, a bandázsolás tökéletes leszabályzása (nem kézzel történő csiszkurálása!), megfelelő vázmerevség, meg sem említem, hiszen evidencia. Lehetne még sorolni.......
- Nem szükséges 800-as gép ekkora rönkhöz, elég egy 500-as vagy 550-es is, hiszen csak a magasság számít amit még be lehet tolni a vezető alá. Úgysem középen vágja ketté először a rönköt az ember, így a bal oldalt nem olyan szük a hely még egy kisebb gépen sem.
- sokkal fontosabb az, hogy erős legyen a gép motorja. Ilyen rönkök vágásához már 3-4KW teljesítményű kell.
- Legalább 40-es vagy 50-es szalag kell és kimondottan keményfa rönkfa hosszvágásra kell csináltatni, különben hamar meg fog szorulni a szalag (és szakad) ha nem megfelelő a szalag. Az http://www.a-lapkft.hu/ oldalon tudsz rendelni hozzá elfogadható áron nagyon jó minőségű szalagot.
-csinálj valami görgős vezetőt amire fel tudod rakni a rönköt a vágáshoz és az megvezeti az irányt.
- ha friss vágás a fa és még nagyon nedves, akkor a szalag kenéséről is gondoskodni kell, pld gázolajat kell vékony sugárban ráfolyatni a szalagra,