Keresés

Részletes keresés

John Howard Creative Commons License 2000.02.02 0 0 125
NZA, igazad lehet, a puffertelepet tippeltem csak, nem tudom, meddig is működtek úgy az áramátalakítók. Lehet, hogy csak addig, amíg saját magának állított elő áramot a közledési cég.

Azért a rekuperálást nem egészen értem: ugyebár csak akkor folyik visszafelé az áram, ha a feszültsége magasabb a vezetékénél. Ezt hogy érték el a fékáramkörben, hogy a motorok az "üzemi" feszültségüknél nagyobb feszt adjanak le? Mail-ban is lehet, ha túl szakmai...

Előzmény: NZA (122)
NZA Creative Commons License 2000.02.02 0 0 124
"Ez a visszatáplálás egészen nevetséges ügynek látszik! Úgy jártunk ezzel is, mint annyi minden mással. Olyan piszok modern már minden, hogy elfelejtünk mindent, amit 50 éve már tudtunk."

Az 50 eve hasznalt visszataplalas nem egeszen azon az elven mukodott, mint ahogy ma. Es egyszeruen nem felelne meg a mai elvarasoknak az a technologia. Peldaul a regi 2500-as villamosokba epitett visszataplalo kapcsolasban a kb. 6 fekfokaztbol 3-ban volt rekuperacio. Azert megneznem azt a mai jarmuvet, ahol elfogadhato lenne az ilyen keves fekfokozat. Emellett az inditasi vesztesegeket sem lehet ezzel a kapcsolassal kikuszobolni. A mai tirisztoros technikaval viszont nagyobb megtakaritast lehet elerni, pontosan azert, mert az inditasi vesztesegeket is el lehet tuntetni. Emelett rangatasmentes inditast es fekezest lehet megvalositani. Mas kerdes, hogy persze joval bonyolultabb, attekinthetetlenebb alkatreszekre van szukseg, emiatt aztan huzodoznak a regi bevalt technologiat, az ujra kicserelni.

"Mint ahogy a számítógépes forgalomirányítással meg a megállás nélkül (szinte menet közben) modernizált villanymozdonyokkal sem sikerül elérni, hogy a vonatok olyan gyorsan eljussanak Budapestről Bécsbe, mint a gőzvontatás idején."
Talan ne hasonlitsuk ossze azt az idoszakot, amikor volt naponta hat szemelyvonat (a mainal lenyegesen nagyobb menetidovel), es egy gyorssinautobusz. Szerintem ma sokkal nagyobb szemelyforgalom van a vasuton, mint akkor. Ma sem az az akadaly az 1-es vonalon, hogy nem tudnanak a vonatok menni, hanem a kulonbozo vonatok akadalyozzak egymas haladasat (pl. egy tehervonat haladasa visszafogja a szemelyvonatet).

Előzmény: Albertus (123)
Albertus Creative Commons License 2000.02.02 0 0 123
Ez a visszatáplálás egészen nevetséges ügynek látszik! Úgy jártunk ezzel is, mint annyi minden mással. Olyan piszok modern már minden, hogy elfelejtünk mindent, amit 50 éve már tudtunk.

Mint ahogy a számítógépes forgalomirányítással meg a megállás nélkül (szinte menet közben) modernizált villanymozdonyokkal sem sikerül elérni, hogy a vonatok olyan gyorsan eljussanak Budapestről Bécsbe, mint a gőzvontatás idején.

Előzmény: NZA (122)
NZA Creative Commons License 2000.02.02 0 0 122
Az eromuvek fele nem mukodik a visszataplalas, de a trolibuszok kozott igen! A ma futo osszes csuklos troli megprobal visszataplalni fekezes kozben, es ha van a szakaszban gyorsito jarmu, akkor tenylegesen vissza is taplal.

"Egyébként a rekuperáló (áramvisszanyeréses) fékezést a villamosoknál (...)"
A '30-as evekben szerintem mar nem igazan hasznaltak a puffer akkumulatorokat: itt is csak akkor lehetett visszataplalni, ha volt gyorsito villamos a szakaszban (es ugyanez volt a fogason es a FAV-on).

Burmi: azert ez korantsem olyan egyszeru, hogy "veszunk egy doboz tirisztort, oszt jo'van". Lasd a KCSV-k esetet, itt is sok problema merult fel az elektromos resz atalakitasanal (az viszont igaz, hogy a KCSV problemainak egy reszenek nincs koze a hajtasrendszerhez).

Előzmény: John Howard (121)
John Howard Creative Commons License 2000.02.02 0 0 121
Na igen, dehát az már műszaki fejlesztés/átalakítás lenne, másik zseb...

Egyébként a rekuperáló (áramvisszanyeréses) fékezést a villamosoknál mag a "kis"-földalattinál is alkalmazták a 30-as években, pedig az akkori higanygőz egyenirányító is "egyirányú". Sőt, a fogas régi kocsijai egészen '73-ig így működtek, tehát a dolog nyilván megoldható a félvezetős áramátalakítós rendszerben is: valószínű, hogy itt puffer-akkumulátor telep működött (persze a hatásfok már kérdéses...)

Előzmény: Törölt nick (119)
John Howard Creative Commons License 2000.02.02 0 0 120
Lehet róla szó. E hét vége sajnos nekem nem jó, a következő (12-13-a, inkább a vasárnap) még szabad, messzebb meg nem látok...

Csatlakozik valaki?

Üdv:
John Howard

Előzmény: névtelen (116)
Törölt nick Creative Commons License 2000.02.02 0 0 119
Szia John!

a 3. ponthoz szeretnem hozzafuzni, hogy a_ jelenlegi_ egyeniranyitos taplalas mellett nem lehet visszataplalni, de ugye a BKV muszaki fejlesztoi is bizonyara ismerik a tirisztort, azt meg minden sarkon lehet kapni: "6 kiloamperest teccik kerni? Vizhutesest? kek vagy zold szinben?",bongesszek at a Tirisztoros alapkacsolasok ovodasoknak c. konyvet, es a felsovezetek levagdosasanak koltsegebol alakitsak at az atalkitandokat, aztan meg lehet kezdeni ugye visszataplalni is. Es tovabb csokken az uzemeltetesi koltseg.
Hulyet kapok a szuperebbnel szuperebb szakertoi dontesektol!
Burmi

Előzmény: John Howard (76)
zolibá Creative Commons License 2000.02.02 0 0 118
Sziasztok! Új vagyok a topicban és nem is értek különösebben a közúti járművekhez. Két észrevételem lenne:
1. Még a nagy Szovjetunióban is rengeteg városban használtak/használnak Skoda trolibuszokat. Némileg korszrűbb típusok, mint a BKV szovjet gyártású gépei.
2. Nem értek egyet egészen a "troli belvárosi közlekedési eszköz" véleménnyel. Hegyvidéken, nagy forgalmat bonyolító viszonylatban külvárosi vagy helyközi alkalmazása sem kizárt. Példaként említhetem a Krim-félszigetet. Ott pld. Szimferopol és Jalta között (kb.70 km.) troli jár. Valószínűleg az ok a félsziget üdülő jellege (környezetvédelem), másrészt az áram visszatáplálásábólból eredő energiamegtakarítás.
Régóta működik és megjegyzem, hogy a SZU-ban sem volt drága a benzin.
Fecóka Creative Commons License 2000.02.02 0 0 117
Áramszedő:
"Van. Csak úgy hívják, hogy kerékagy hajtás. Azaz mindegyik kerékagyban van egy-egy aszinkron motor elhelyezve. Talán 5 éve épült Neoplan kocsiszekrénybe. Valahol Svájcban közlekedik, ha akarod utánanézek pontosan."
Azt nagyon-nagyon szépen megköszönném!
Fecó
névtelen Creative Commons License 2000.02.02 0 0 116
Valamelyik hétvégén benne lennék....
Előzmény: John Howard (114)
division by zero Creative Commons License 2000.02.02 0 0 115
ügyes!
Előzmény: John Howard (113)
John Howard Creative Commons License 2000.02.02 0 0 114
Egyébként én is úgy tudom, hogy ez az óbudai vonal teljesen nyomtalanul eltűnt. Talán a külső végállomásán, a vasúti átjáró előtt úgy 300 méterrel (szürke épület az úttól egy kicsit messzebb) még lehet valami nyom. Például megállótábla-oszlopa, vagy a házfalon a tartója, nem tudom. A vezeték - azt hiszem - mindenhol oszlopokon volt, de lehet, hogy valahol van falihorog még. Meg kellene nézni...

Előzmény: névtelen (109)
John Howard Creative Commons License 2000.02.02 0 0 113
Óbudai trolibusz:

Hirtelenjében ennyit leltem fel tegnap este.

Üdv:
John Howard

Előzmény: Albertus (108)
cyber.greg Creative Commons License 2000.02.02 0 0 112
Webes programmerek, figyelem! Azt meg lehet csinálni, hogy egy weboldalon van egy bekéröablak, és ha azt leokézzuk, elküldi ide hozzászólásnak egy bizonyos júzernéven?
Albertus Creative Commons License 2000.02.01 0 0 110
Arra járok suliba. Még semmit se vettem észre. Szerintem azóta a Bécsi útnak az a része ki is lett bővítve. Azt el se tudom képzelni, hogy a temetőnél hol volt hely megfordulni. Persze lehet, hogy akkor még nem ért minden telek az útig.
Előzmény: névtelen (109)
névtelen Creative Commons License 2000.02.01 0 0 109
Van még valami nyoma ennek a vonalnak? legalább egy felsővezetéktartó kampó vagy hasonló...?
/Pécsen, 5 éve még mutatták az egykori villamos egyik felsővezetéktartó-kampóját../

Előzmény: John Howard (107)
Albertus Creative Commons License 2000.02.01 0 0 108
Próbáltam már képeket keresni róluk én is. Nem találtam. Vagy lehet, hogy _az_ az volt, de nem volt odaírva, és a környéket se ismertem fel. Neked van róluk fotód? És még nincsenek fent az Interneten? :-)
Előzmény: John Howard (107)
John Howard Creative Commons License 2000.02.01 0 0 107
1933 decemberében nyílt meg Óbudán a Temető és a Bécsi út-Vörösvári út sarok között ez a trolivonal. Forgalmi telepe az óbudai villamos kocsisínben volt, leválasztva. Próbavonal volt, először - az autóbuszok viszonylatszámozásába illeszkedve - a 7-es számot kapta, majd miután a 7-est a Rákóczi úti autóbuszok részére tartották fenn eredetileg, T lett a jele. 1944 végéig közlekedett - közben persze átépítve jobboldali közlekedésre. A kocsik még a hatvanas évek elejéig megvoltak a Damjanich kocsiszínben, a '49-ben induló trolihoz még oktatókocsiként is használták ezeket. Talán lép is fellelhető valahol a Neten róluk, de igény esetén szívesen szkennelek...
Előzmény: illesf (106)
illesf Creative Commons License 2000.02.01 0 0 106
Egy trolivonal épült Budán még az 1930-as években:)) Szerintem vagy lppen nem volt pénz, vagy pedig a közlekedéspolitikai háttér miatt hiúsult meg a trolik budai kiépítése, de ez csak tipp.
Előzmény: DAttis (105)
DAttis Creative Commons License 2000.02.01 0 0 105
Én is megdöbbenéssel hallottam, hogy a BKV fontolgatja, a trolibuszok megszüntetését, bár engem nem érint, mert budai lakos vagyok, és ott az elmúlt 28 évben nem láttam trolibuszt.
Azért az eléggé nagy ki..ás lenne az ott lakókkal, hogy a troli helyett busz fog odafüstölni. Én nem értek a pénzügyi számolgatáshoz, de csak azt hallani, hogy a busz gazdaságosabb mint a troli. Ezt nem tudom.

Apropó Buda, itt miért nincs egyetlen trolivonal, azt gondolná az ember, hogy a hegyvidék miatt, de épp olvasom, a troli is képes lenne hegymenetben elmenni.
Nem azt mondom, hogy a 21-es busz vonalát trolival kéne helyettesíteni, de például el tudom képzelni, hogy a 86-os busz vonalán trolibusz járna. :))

Tényleg valaki tudja miért nem épült, illetve miért nincs egyetlen trolivonal sem Budán ?

Előzmény: SzigDani (86)
Fecóka Creative Commons License 2000.02.01 0 0 104
Van összkerék hajtásos troli? A hegyvidék-havas ut miatt kérdezem?
Fecó
Előzmény: SzigDani (103)
SzigDani Creative Commons License 2000.02.01 0 0 103
Nemcsak a Fekete tengernel van Ott a romanok csinaltak meg. A lengyeleknel Gnask es Gnynia kozott van troli. Vagy legalabbis volt...

SzigDani

Előzmény: illesf (96)
illesf Creative Commons License 2000.01.31 0 0 102
Én sem találtam semmi kivetnivalót a cikkben. Azért merészség lenne egy ilyen topicban, a nagyközönség számára ismeretlen személyek szájából elhangzó dolgokat hivatalos álláspontként leírni, még akkor is, ha ezek teljesen logikus, reális, hasznos dolgok.

Illés

Előzmény: névtelen (101)
névtelen Creative Commons License 2000.01.31 0 0 101
nem bántsd!
végre valaki "+" dolgokat ír a troliról!
A stílusa könnyed, a mélyenszántó gazdaságiszámításos cikket az átlagember úgyse olvassa végig...
division by zero Creative Commons License 2000.01.31 0 0 99
olajár: érdekes dolgot hallattom reggel a tvben a tőzsdei hírekben: az olajárát idén 18$-ra várták, de felment 27$-ra, és még most is olyan 25$-os szinten tart...
illesf Creative Commons License 2000.01.31 0 0 98
KRETÉN rulez:))) Abban az újságban MINDIG van trolibusz:))
Előzmény: Főgedra (91)
division by zero Creative Commons License 2000.01.31 0 0 97
én is! :-)
Előzmény: illesf (96)
illesf Creative Commons License 2000.01.31 0 0 96
Jut eszembe, ukran barlangaszok meseltek, hogy a Fekete-tenger mellett valahol (nem emlekszem mar, hogy pontosan hol) van egy kb. 80 km hosszu helykozi trolivonal, ami tengerszintrol indul, es felmaszik 700 meter magasra a hegyekbe. Mindez gondolom ZIU-kal:)) Azert ezt megneznem egyszer:))
Előzmény: Törölt nick (79)
illesf Creative Commons License 2000.01.31 0 0 95
TomAce: a ketnyelvu osztalyba jartal? Oda jart nekem is ket ismerosom:)

Szegeden hany Skoda van? Azok gyari beszerzesuek, vagy hasznaltan vettek oket?

Előzmény: TomAce (67)
Albertus Creative Commons License 2000.01.31 0 0 94
Na bele ne kössünk már ebbe is! :-)
Előzmény: Carpy (93)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!