Én a kedvezmény-kérdést már a beszállításnál is egy érdekes kérdésnek tartom. Ki az értékes vagy kiemelt utas? Vegyük előre a bérletes utasokat, akik rendszeres és hűséges utazók, vagy az alkalmi, készpénzzel fizetőket, akik pedig helyben és eleget fizetnek az útért, és esetleg potenciális "célpontok" a rendszeres utazáshoz szoktatásban. Ugye a bérletesek lehetnek társvolánnál fizetők, tehát eseményszerűen akár kevésbé "értékes" utasok, mint aki a buszon vesz teljes áron jegyet. (Ezt azon felül írom, hogy nyilvánvaló, hogy először az elővételesek, utána a legtávolabbra utazók, stb. sorrend számít, de átfutott már az agyamon, hogy azonos úticéllal vajon ki az értékesebb.)
Tegyük hozzá azt is, hogy ha a 65 éven felülieknek teljes áron kellene utazniuk, jelentős részük nem utazna egyáltalán, tehát a szolgáltatóhoz eljutó bevétel összességében nem biztos, hogy növekedne. Ez mindennemű kedvezménycsökkentésre igaz.
Nyilván. (Azonban ha költségvetési szinten nézzük, akkor növekedne a bevétel.) De szerintem a teljes ár túlzás lenne, ahogy az ingyenjegy is az. Bár teljesen mindegy, nálunk ez nem szakmai kérdés, hanem politikai. (És a politika szemében a tömegközlekedés nem az egyéni közlekedés alternatívája, hanem valami szociális izé.)
zsitvicára válaszolva, az a 64% nem tiszta veszteség. Ha nem kell új eszközt beállítani a nyugdíjas miatt, akkor annyival nem fogyaszt többet a busz, hogy ezt egy az egyben veszteségként írjuk le (plusz lásd előző bekezdés: nem lehet tiszta bevételkiesésként sem elszámolni). Csak aránytalan a költségek finanszírozása az utasok között. Ezt már leírtam sokszor, és mások is, hogy kevesebb kedvezmény kellene, érezhetően olcsóbb teljes ár mellett.
Egyébként kedvezmény biztosítása gazdaságilag sem mindig rossz dolog. Ha az lenne, nem létezne a "versenyszférában" az a fogalom, hogy akció... Sőt, bizonyos esetekben a látszólagos veszteség hosszútávon megérheti. Egy példa: Törzsutas felszáll a buszra, fizetne, de észreveszi, hogy nincs nála elég pénz, bankkártyával meg nem lehet fizetni, de megígéri, hogy az első bankautomatás pihenőben megadja a tartozást. Mi legyen? Ha leszállítjuk, akkor nem vállaltunk kockázatot. Ha viszont nem szállítjuk le, és az utas állja a szavát, akkor nyertünk egy nagyon elégedett utast. (Velem már egyszer fordult elő ilyen, akkor a sofőr meghitelezte a jegyárat. ;-) Sőt, megkockáztatom, hogy még az is megérheti hosszú távon, ha egyszer brutálisan nagyvonalúak vagyunk és felengedjük ingyen.
Tegyük hozzá azt is, hogy ha a 65 éven felülieknek teljes áron kellene utazniuk, jelentős részük nem utazna egyáltalán, tehát a szolgáltatóhoz eljutó bevétel összességében nem biztos, hogy növekedne. Ez mindennemű kedvezménycsökkentésre igaz.
Ez volán-hekkelésre ad lehetőséget (noha nyerészkedni nem nagyon lehet rajta). Ha én 80 éves vagyok vagy van bérletem, akkor megjátszhatom, hogy pénteken az összes járatra veszek jegyet (mert nem tudtam eldönteni előre, hogy melyik járattal megyek), és az összes járaton lefoglalják nekem a helyet. Sőt, ha nagyon gonosz akarok lenni, akkor akár 20 jegyet is vehetek egy járatra, csak úgy heccből. (Az egy másik kérdés, hogy hogyan számolják el a 20 regisztrációs jegyet ilyenkor. Az államnak benyújtják a 20 db eladott jegy után az árkieg-igényt? Na nem mintha ez olyan sokat számítana.) Noha ez nem egy egetrengető probléma, ennek kivédésére alapvetően egy használható megoldás kínálkozik: a kaució (pl. 500 ft-ot elkérnek a foglalásért elővételi jegy vásárlásakor, amit a buszon visszakapsz).
Nem,igaz hasonló,de még se az!Mert úgyan azt a célt szólgálja,de ez már komolyabb változat!A váltóra van felszerelve,de ezen már mágnes pogácsák vannak körbe !A retarder meg asszem olajat visz a váltóhoz.
az IAB és a JWC gyakorlatilag teltházzal ment el lentről (előbbi előtte talán mehetett a Bercsényire), ekkor még 5-6 utas várt - valószínűleg a bálnára...
aztán a HDC-n max 1-2 hely lehetett, de VB-s kocsit 19:00-ig érkezni nem láttam, csak Szentgyörgyről később, de lehet az mégsem az LVB volt, hanem csak egy Tourismo ...passz...
Vajon elmegy ilyenkor Szentgrótig? Utas nem hiszem hogy van, de mégiscsak a vállalt közszolgáltatás nem telejsítése. Én biztosan nem raktam volna bele Keszthelynél tovább.
A telepen állő ZVR-102-n meg rajta voltak még a cicás-macis napellenzők, tehát valószínű nincs még végleg bent. :(