Keresés

Részletes keresés

Toilet Duck Antilimescale Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5008

Ezért is van baj a bizonyossággal, és ezért következtethetünk belőle a csökkent értelemre (ami könnyen lehet csak egy önvédelmi mechanizmus eredménye, hiszen a bizonyosság szükséges), vagy pedig önhazugságra

 

Vagy esetleg még annyi hozzászólás után sem sikerült megértened a lényeget, pedig már az évezredekkel ezelőtti képletben is leírják.

A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés"

Te nagyjából ezt a reményt nevezed önhazugsának, mert ha valaki valamit remél akkor abban nem biztos (csak önhazugság csökkent értelmi képesség...)

Tényleg nem és?

A csökkent értelemre nem tudom, hogy hogyan következtethetsz akkor amikor az emberiség legkiválóbb elméi is hittek és hisznek ma is (csak vérateisták kedvéért írom ide, hogy természetesen csak egy részük de ez már arra elég, hogy ne az értelmi képeségek körül keresgessünk ahogy néhányan ezt oly szívesen teszik)

Marad tehát az önhazugság.

Ezt pedig logikai úton igyekszel bizonyítani.

Ez megint a lehető legrosszabb út, ha hitről, reményről, érzésekről és attitűdökről beszélünk.

Én ennek magyarázatához mindig szívesebben veszek valami materiálisabb példát, de csak a a könnyebb elképzelhetőség és a tárgyalás kedvéért.

A sportolót és a győzelembe vetett hitét szoktam felhozni.

A sportoló hisz abban, hogy megnyeri a versenyt.

Vizsgáljuk meg a hitét!

Hazudik önmagának?

Hát persze, hogyne hazudna, (írod) hiszen nem tudhatja, annyi minden egyébben is múlhat és amíg nem biztos, nem következett be időben addig az egy hipotézis vagy megnyeri vagy nem.

Azonban ha ilyen logikailag brilliáns szuper értelmi képességekkel lenne megáldva akkor jobban tenné ha inkább kocsmába járna edzés helyett az agysejtjeit pusztítani mert túl sokkal rendelkezik belőle!-.)

Ebben az esetben ugyanis biztosan kijelenthetjük, hogy a verseny megnyerésére azért nincs semmi esélye, mert nem hiszi el. Nem képes a célra úgy tekinteni, mintha az már bekövetkezett volna a jelenben. (nem látott dolgokról való meggyőződés)

Tehát mi itt a kulcskérdés, mi teszi neki lehetővé, hogy megnyerje a versenyt?

A vágyott (elérendő) célnak és egész lényének a cél irányába történő mozdításának a kapcsolatának a minőségén.

Az ááá nem is tudom, talán, nem biztos vagy megnyerem vagy nem, mert én egy extra okoska vagyok feeeling nem játszik.-:)

Lehet az ember extra okos (képzelheti magát annak) de ez csak arra elég, hogy ne legyen több, mint a kompjutere az asztalon, mert a világban semmi sem biztos atittüdjeink pedig vannak.

 Aki mindig kételkedik, (mert annyira okos?) az döntésképtelen. Nem véletlenül szokták nagyon sokszor az EQ-t (érzelmi inteligencia) preferálni az IQ-helyett.-:)

Ezen utóbi mondataimmal csak arra szerette volna rávilágítani, hogy tök jól el lehet ezen logikázni, hogy hazugság vagy sem, miközben elég lenne 1-1 pillantást vetni a valóságra, a való életre és a sportolókon kívül a tudósok és bárki életében megnézni, hogy a hit, a jövő reményen alapuló elképzelése és ezen térkép alapján történő jelenidejű aktív alakítása, nem hazugság hanem az ember alaptermészete.

Mint ilyen nem lehetséges nélküle élni!

Nem Istenről beszélek, hanem az alapokról.

Mert az alapok ugyanazok az Istenbe vetett hitnél is azonban egy sokkal távolibb (habár ki tudja kinek mennyi ideje van az elmúlásig) és az ember életére vonatkoztatva sokkal komplexebb hatókörrel. Ez adja a nehézségét is hiszen nehezebb benne hinni, elképzelni a jövőt és a "nem biztos"-t a jelenbe interpretálni "biztos"-ként majd eszerint alakítani a saját cselekvéseink térképét.

Sokkal komolyabb energiákat kíván és nem is sikerül mindenkinek. Egyesek szerint azért mert ez kétoldalú folyamat, fentről is jönnie kell némi impulzusnak.-:)

Itt azonban még egy gondolat ezzel kapcsolatosan.

Az, hogy nem mindenki hisz Istenben logikailag nem jelenti azt hogy ez nem is lehetséges számára.

Előzmény: consciousness (5005)
7fő Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5007

Akkor az 1.) pontig egyetértünk.

 

Én azt vallom, hogy a hívő értékeli az általa megélt történéseket. Ezeket bizonyítékoknak tekinti arra vonatkozóan, hogy Isten a tudatától, gondolataitól függetlenül létezik. Ha azt tesszük fel, hogy Isten ettől függően létezik akkor a bizonyítékok igazolják hipotézisét. Amennyiben Isten ténylegesen mégsem létezik, akkor a bizonyítékok tévesen teszik bizonyossá meggyőződését. Ez az értékelés okozza a tévedését.

 

A hívők meggyőződésének messzemenően nagy többségére így születik.

Előzmény: consciousness (5004)
msmks Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5006
köszi :-)
Előzmény: 7fő (5003)
consciousness Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5005

"azaz: honnan tudja a hívő, aki Isten létezését állítja azon az alapon, hogy ő azt megtapasztalta, hogy az amit ő megtapasztalt, az valóban Isten?"

 

Ez itt a lényeg, hogy ezt soha nem tudhatja, ez pedig értelmes emberként belátható. Ezért is van baj a bizonyossággal, és ezért következtethetünk belőle a csökkent értelemre (ami könnyen lehet csak egy önvédelmi mechanizmus eredménye, hiszen a bizonyosság szükséges), vagy pedig önhazugságra.

Előzmény: msmks (5001)
consciousness Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5004

"Nem ez a folyamat zajlik le?"

 

De, ez játszódik le. Gyakorlatilag ennek a hsz-ednek minden szavával egyetértek, és legfeljebb a végén lévő kettes ponthoz annyit tennék hozzá csöndben, hogy esetleg létezhetnek olyan frissen születő, hazugságból készülő új meggyőződések is, amelyek csak látszólagosak. Olyanok, amit az állítójuk csak megpróbál magára erőltetni, amivel csak önmagát győzködi, miközben próbálja nem észrevenni, hogy ezt teszi. Más szavakkal: amiben csak hinni akar, ezért úgy tesz maga előtt, mint aki tényleg hisz, és szándékosan-félszándékosan kiszorítja a tudatából annak a gondolatát, hogy ezt az egészet csak úgy csinálja.

Előzmény: 7fő (4997)
7fő Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5003

Hívőnek szubjektív bizonyossága van, de Isten létét objektíve tudományosan még sem bizonyítani, sem cáfolni nem ezidáig nem sikerült.

 

Itt: http://www.marx.extra.hu/ mindenféle materializmusról, marxizmusról bőségesen találsz letölthető irodalmat, olvasásához programot pedig itt találsz: http://sourceforge.net/projects/djvu/files/ 

 

Filozófiából közel 100 könyv, összesen több mint 350 könyvet tudsz letölteni, köztük

a tudomány több területéhez fontos műveket.

 

Olvasd őket kritikával és az ideológiai lózungokat az értékének megfelelő helyén kezeld.

Előzmény: msmks (5001)
7fő Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5002

Ha ki tudod várni amíg visszateszik a pénzed, akkor újra igazad lesz objektíve is.

Előzmény: msmks (5000)
msmks Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5001
és honnan tudhatom, hogy amit látok, azt helyesen értelmezem (pl. nem egy játékpénz-e, ami oda van téve)?

azaz: honnan tudja a hívő, aki Isten létezését állítja azon az alapon, hogy ő azt megtapasztalta, hogy az amit ő megtapasztalt, az valóban Isten?
Előzmény: msmks (5000)
msmks Creative Commons License 2010.02.16 0 0 5000
milyen időközönként kellene megnéznem a zsebemet ahhoz, hogy amit mondok, az objektíven is igaz legyen?
Előzmény: 7fő (4999)
7fő Creative Commons License 2010.02.16 0 0 4999
Szubjektíve bizonyosan igaz, objektíve bizonyosan hamis.
Előzmény: msmks (4998)
msmks Creative Commons License 2010.02.16 0 0 4998
hozzátenném még érdekességnek, hogy a bizonyossággal is lehetnek problémák (amit ugye P=100% valószínűségnek gondolunk).

például megnézem a zsebemet, és látom, hogy van benne ezer forint. most valaki kiveszi a zsebemből a pénzt úgy, hogy én azt nem látom, továbbra is azt hiszem, hogy van benne ezer forint. ha ekkor azt mondom: "van ezer forint a zsebemben", akkor ez bizonyosan igaz, vagy bizonyosan hamis?
Előzmény: 7fő (4997)
7fő Creative Commons License 2010.02.16 0 0 4997

Ez két összetett állítás: „nem biztos, hogy Isten létezik.” „biztos, hogy Isten létezik.”

 

1.) Nem biztos, hogy

2.) Isten létezik

 

1.) Biztos, hogy

2.) Isten létezik

 

Ha valami nem biztos, az ugye azt jelenti, hogy nem bizonyos. Ha pedig valami nem bizonyos, akkor az csak valószínű lehet. Valószínűségi alapról pedig csak hipotézist állíthatunk föl. Ha valami biztos az ugye a bizonyosságot jelenti, amely egyenértékű a teljes meggyőződéssel. Ha Te is így gondolod akkor eddig egyetértünk.

 

A nem biztos – biztos (nem bizonyos - bizonyos) ellentéte általános érvényű. Ezért az alany, amelyre az állítás vonatkozik irreleváns, Isten helyébe bármi behelyettesíthető.

 

Valószínűségi alapról (nem bizonyosról-bizonyosra) kétféle úton juthatunk.

 

1.) újabb bizonyítékok a valóságnak megfelelő igaz-hamisnak hű, vagy téves értékelésével

2.) idegennek-magunknak felállított hazugságunkat magunk is bizonyosan igaznak tekintjük

 

Az eredmény új bizonyosság, amely egyúttal meggyőződés is, ami hazugságnak már nem tekinthető.

 

Nem ez a folyamat zajlik le?

Előzmény: consciousness (4975)
msmks Creative Commons License 2010.02.16 0 0 4996
ha az ember tudja, hogy nincs a zsebében ezer forint, és úgy állítja, hogy van, akkor az hazugság.

ha tudja, hogy van benne ezer forint, és úgy állítja, hogy van, akkor az igazság.

és ha nem tudja, hogy van-e benne ezer forint, és úgy állítja, hogy van (vagy nincs), akkor az HIT!

ezért a hitet nem szabad összekevernünk sem az igazsággal, sem a hazugsággal.
az is látszik, hogy a hit egy hiányt pótol a megismerésben.
Előzmény: msmks (4991)
msmks Creative Commons License 2010.02.16 0 0 4995
a bal oka a jobb, vagy a jobb oka a bal?
Előzmény: 7fő (4994)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4994
Akkor tegyél különbséget ok és okozat között.
Előzmény: msmks (4993)
msmks Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4993
egymást determinálják, méghozzá időben egyszerre.

most ez mond neked valamit?
Előzmény: 7fő (4992)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4992

Azt döntsd el, hogy az objektum-szubjektum viszonyában szerinted mi a detemináló és mi a determinált.

 

Amikor ezen túl vagy akkor a látni fogod, hogy minden véleményed ez határozza meg.

Előzmény: msmks (4991)
msmks Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4991
"Annak egzakt bizonyítása-cáfolása eleddig megoldhatatlan feladat elé állította az emberiséget. A zsebed tartalmát sokszorta könnyebb bizonyítani-cáfolni. Magad is megteheted játszva."

a kérdés nem az, hogy bizonyítható-e, hanem az, hogy bizonyított-e.
a példában olyan ember szerepelt, aki nem nézte meg a zsebét, és úgy állított valamit a tartalmáról. ezzel analóg az olyan ember, aki nem bizonyítja Isten létezését, és úgy állít valamit róla.

az egy teljesen más kérdés, hogy mennyire könnyű vagy nehéz meggyőződni róla, vagy bebizonyítani.

"helyesen: ...szubjektum és objektum ugyanannak a tapasztalatomnak a két oldala..." az egyik az Én, a másik a nem-Én."

nem, én nem ezt mondtam. tapasztalatom azáltal lesz, hogy az Ént nevezem ki a tapasztalat birtokosának. de milyen alapon mondhatnám, hogy az érem egyik oldala birtokolja a másikat vagy az egész érmét?

mint ahogy az érme oldaláról is csak az érme felől beszélhetünk, úgy "Én"-ről vagy szubjektumról is csak úgy, hogy a tapasztalat adott. az Én minden tekintetben a tapasztalat része.

az is egy fura feltételezés, hogy az Én hozza létre a tapasztalatot. kb. olyan, mintha azt mondanám, hogy az egyik oldala hozza létre az érmét :-)

a tapasztalás az én meglátásomban olyan egység, amelyről sem azt nem lehet elmondani, hogy a tapasztalás hozza létre a szubjektumot és az objektumot, sem pedig azt, hogy a szubjektum és az objektum hozza létre a tapasztalást. mint ahogy az érmét sem az oldalai hozzák létre, de nem is az érme hozza létre az oldalait.
Előzmény: 7fő (4990)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4990

Annak egzakt bizonyítása-cáfolása eleddig megoldhatatlan feladat elé állította az emberiséget. A zsebed tartalmát sokszorta könnyebb bizonyítani-cáfolni. Magad is megteheted játszva.

 

"...szubjektum és objektum ugyanannak a tapasztalatnak a két oldala..."

 

helyesen: ...szubjektum és objektum ugyanannak a tapasztalatomnak a két oldala..." az egyik az Én, a másik a nem-Én.

 

Ha nem fogadod el azt, hogy amit tapasztalsz az a tőled fügetlen valóság, akkor marad, az hogy amit tapasztalsz azt vagy Te hozod létre, vagy egy mindenható.

 

A buddhizmus e tekintetben szubjektív idealizmus.

 

Ezek a nagy választóvonalak.

 

Előzmény: msmks (4989)
msmks Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4989
azt mondod: "Bizonyitani először Isten ontológiai létét-létének hiányát kellene."
ami pont ugyanaz, mint amit én mondtam, hogy a bizonyítás egyelőre hiányzik, ennélfogva az "Isten létezik" mondat olyan, mint a "Van ezer forint a zsebemben", miközben nem tudom, hogy van-e tényleg.

aztán ezt is írod:
"Ha az elképzelésed és a valóság közötti összefüggést pontosan, egzaktan le tudnád írni, akkor nagy jövő állna elötted: :)"

az én elképzelésem szerint :) az elképzelésem és a valóság, vagy másképpen szubjektum és objektum ugyanannak a tapasztalatnak a két oldala, két aspektusa, mint az éremnek a két oldala, amely két oldal azonban ugyanazon érem megkülönböztetett részei. nem tudnám azonban azt mondani, hogy bármelyik oldal valóságosabb, mint a másik. sőt azt sem nagyon, hogy valamelyik oldal a másik nélkül létezni tud.
Előzmény: 7fő (4986)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4988
Én az előbbire szavazok, de segítsél.
Előzmény: msmks (4987)
msmks Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4987
most vagy nem érted, mi a probléma, vagy érted, és szándékosan kikerülöd.
Előzmény: 7fő (4986)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4986

Tudaton kívül hol jöhetne még létre meggyőződés?

 

Bizonyitani először Isten ontológiai létét-létének hiányát kellene.

 

Az ontológia lételméletet jelent. Ez a pillanatnyi és a történeti létet is magában foglalja. Magyarul, ha Isten létezik akkor az is az ontológia része, hogyan létezik, mit tesz mikor létezik.

 

Ha az elképzelésed és a valóság közötti összefüggést pontosan, egzaktan le tudnád írni, akkor nagy jövő állna elötted: :)

Előzmény: msmks (4984)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4985

"Azt vizsgálnánk, hogy létezhet olyan eset (s egyelőre a jelek arra mutatnak hogy: igen) amikor a hit (valóban a merev ateizmus is hit, tehát az is) kimutathatóan hazugság, azaz hazugságon, önámításon alapuló meggyőződés."

 

Ez a fogalmazás egyenlőség jelet tesz a hazugság és a hazugságon alapuló meggyőződés között.

 

Hazudok (valótlant állítok) valamit X-nek, amelyet ő elhisz, akkor ez az én hazugságom okozta meggyőződése lesz.

 

Ha ugyanez bennem zajlik le akkor az én meggyőződésemnek lesz oka a saját hazugságom. Hangsúlyozom oka, de nem eredménye, vagyis a meggyőződés, már nem hazugság.

Előzmény: Törölt nick (4982)
msmks Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4984
most akkor ez azt jelenti, hogy eddig minden embernek csak a tudatában volt Istenről meggyőződése?

merthogy nem igazán világos, hogyan lehet ontológiailag bizonyítani Isten létezését.

"Kérdezd meg a szüleid, éltek-e elötted is."

most azt képzelem, hogy éltek. szerinted fog változni ez az elképzelésem azután, hogy megkérdezem őket?
és szerinted mi az összefüggés az elképzelésem és a valóság között? :-)
Előzmény: 7fő (4983)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4983

Isten létezését csak a tudatodban "hozza létre" a meggyőződésed.

 

Ontológiailag Isten vagy létezik, vagy nem. Az ontológiailag létező-nem létező Istent kell felismerned, megismerned, és ez alapján értékelhető, hogy igaz-hamis a tudatod, hűen-tévesen ismered azt, hogy Isten létezik, avagy nem.

 

Nem a tudat a valóságot, hanem a valóság determinálja a tudatot. Nem csak az létezik amit elképzelsz. Kérdezd meg a szüleid, éltek-e elötted is. :) Ezt állítja a materializmus és az objektív idealizmus.

Előzmény: msmks (4976)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4982
"akkor hogyan juthatunk arra a következtetésre hogy a hívők "van Isten", az ateisták "nincs Isten" meggyőződése mégis hazugság."

Sehogy.
Szó sincs erről.

Csúnya lenne, ha bárki azt mondaná, hogy minden hit ilyen, hanem csak: BIZONYOS ESETEKBEN!

Azt vizsgálnánk, hogy létezhet olyan eset (s egyelőre a jelek arra mutatnak hogy: igen) amikor a hit (valóban a merev ateizmus is hit, tehát az is) kimutathatóan hazugság, azaz hazugságon, önámításon alapuló meggyőződés. S ha igen, azután jöhet annak elemzése, hogy ez vajon milyen arányban van...
Előzmény: 7fő (4942)
consciousness Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4981

"és valójában nem is számít, hogy tényleg van-e, csak a hit a pénz létében."

 

Szerintem számítana a pénz is, sőt az lenne ám csak az igazán jó, de ha már egyszer nincs (vagy nem tudjuk, hogy lenne), akkor még mindig sokkal jobb a hit, mint a teljes bizonytalanság. Mert arra nem épül semmi.

Előzmény: msmks (4978)
consciousness Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4980

"Ez benne volt a pakliban :)"

 

:)

Előzmény: 7fő (4979)
7fő Creative Commons License 2010.02.15 0 0 4979

A big4 álláspontja leszűkűl a hívők Istenre vonatkozó hazugságra.

 

A Tiéd ettől általánosabb.

 

A sok-több lehetőségből a kiválasztott egyet önhazugságnak, tartani ez ami számomra elfogadhatatlan. Ha ezt csak az igaz-hamis, hű-téves meggyőződésnek minősítenéd szavam nem lenne. Ezt igyekszem bizonyítani.

 

(A kettővel ezelőttit meg tényleg sajnálom, remélem nem veszed fel a dolgot.)

 

Ez benne volt a pakliban :)

 

Előzmény: consciousness (4975)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!