Keresés

Részletes keresés

division by zero Creative Commons License 2000.08.10 0 0 772
végülis lendkerekes mozdonyuk van :-))) a Leo-k is elmászkáltak egy darabig drót nélkül...
Előzmény: etwg (769)
tom sawyer Creative Commons License 2000.08.10 0 0 771
Hali!

Alfred!
Én hallottam olyat is hogy UV-n szétszállt a fékdob(az is jól pörög),tán még halottak is voltak.BRRRRRRR

Előzmény: Alfred (768)
Osztap Bender Creative Commons License 2000.08.10 0 0 770
Meg tudná mondani valaki, hogy a ZiU trolik első lökhárítóján mi célt szolgál az a kb. 4x4 cm-es fényes fémlemez piros keretben? Szemmel láthatóan utólag lett rátéve, a lökhárító oldalán (kb. a kanyarban) található, több trolin is láttam már. Feltételezem, nem a lökhárító lyukait tették rendbe ezzel.

Osztap

etwg Creative Commons License 2000.08.10 0 0 769
A háboru elött volt ilyen trolibusz Pozsonyban. Csak a megállokban volt felsövezeték - inkább csak kontaktusok az oszlopon, s mig az emberek felszállta a motor gyorsitotta a lendkereket, ami természetesen egy vakuumos kamrában forgott.
Állitolag egy teljes felpörgetéssel akár az egész vonalat is képes volt bejárni, de sajnos abban az idöben a technologia nagyon fejlettlen volt, meg jött a háboru. Ez a troli éppugy tudott fékezni, mint bármi más, tehát az nem veszély, hogy a lendkerék tovább pörgött. A berendezés már akkor automatikusan kapcsolt, azaz, ha fékezni kellett az energia a lendkerékbe lett vezetve, hogy az még gyorsabban pörögjön (rekuperácios elv). Mindez mechanikusan. A vonal dombos volt, ezért ez külön elöny volt. Persze volt a troliban kupplung meg ha jol emlékszem a leirásra sebválto is, hogy nehogy tulterheljék a lendkereket és az leálljon.
Ha jol tudom a háboru után Oerlikonban(Svájc) kerültek elö a pozsoni trolik, és jártak még néhány évig mielött visszaálltak a felsövezetékes rendszerre.
A lendkerekes hajtásnak fö hátránya a hatalmas sulya, és az a fizikai marhaság (tisztelt képviselö urak, nem kellene ezt a törvényt már hatályon kivülre helyezni), hogy a forgo tömeg nem nagyon akarja megváltoztatni a mozgási irányát. Igy aztán hosszu rábeszélés kellett, hogy betérjen a troli valamelyik mellékutcába, még ha az ott is volt. Akkor még szervo kormány sem volt, tehát eléggé proli munka volt ezt a jármüvet kormányozni.
Előzmény: DLala (767)
Alfred Creative Commons License 2000.08.09 0 0 768
DLala:
Talán a vevk topicban, vagy máshol olvastam, az a baj a lendkerékkel, hogy ha akkor történik baleset, mikor a maximális mennyiségű energia van a lendkerékben, akkor nincs ami megállítsa, és addig tarol, amíg bír.
Előzmény: DLala (767)
DLala Creative Commons License 2000.08.09 0 0 767
Az Elnök utcából a felsovezetéket már leszedték, a tartódrótokat még nem, de a Diószeghyben még minden fennt van. Csak nem szándékosan?

Segédüzemként úgy tudom a lendkerék is felmerült, csak túl nagy a tömege. De a szerepét leginkább ez töltené be, jelesül ha nincs villany pár métert arrébbvigye a trolit, ahol nem akadályozza a forgalmat és az utasok leszállhatnak.
És talán viszonylag olcsó lenne. Errol mit tudtok?

Alfred Creative Commons License 2000.08.08 0 0 766
Gödény:
Bizony! Én is kitaláltam, hogy szeretnék a háztetőmre "segédüzemet" működtető napelemeket, de a szakemberek lebeszéltek róla, ma már vizmelegítést baromi jó hatásfokkal művelik, de áramot nem tudnak még csinálni - hatékonyan.
Előzmény: Gödény (765)
Gödény Creative Commons License 2000.08.08 0 0 765
Nem elég.

Láttam fenyképeket napenergiával hajtott autók versenyéről. Egy személyautónyi felületű napelemtábla egy inkább fekvőbiciklire, mint autóra emlékeztető, üvegszálas vagy egyéb künnyű műanyag szerkezetű kasztnira van szerelve. Egy autóbusznyi tömeget egy autóbusz tetejére elférő napelem-mennyiség talán meg se tudna mozdítani.

Előzmény: exPásti Tamás (764)
exPásti Tamás Creative Commons License 2000.08.08 0 0 764
Nem próbáltak még soha csinálni olyan trolikat ,melyek jó időben napelemmel működnek?
A vezeték meg ott van fölötte , és ha elfogy az energia felrakják az áramszedőt.
Vagy tán nem elég erős ehhez a napenergia?
tom sawyer Creative Commons License 2000.08.07 0 0 763
Hali!

A már említett könyv VW motort ir.

Maz helyesen irta:A motor aszinkron generátort hajt.
Kisérleti célból viszont az IKARUS már régen csinált egy 260-as hibrid buszt..

tomegerdek Creative Commons License 2000.08.07 0 0 762
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Szeretném megalapítani a (tömeg)közlekedők érdekvédelmi szervezetét. Más országokban jól beváltak ezek és sok befolyásuk van. Magyarországon a KöViM, a BKV, a MÁV, a VOLÁN-ok, stb. működésébe szinte semmilyen beleszólási lehetősége nincs a lakosságnak, a közlekedési szolgáltatásokat használóknak.

Szeretnék mindenkit invitálni egy eszmecserére és a kezdő lépések megtételében való segédkezésre (pl. jogi tanácsok) a most útjára indított "Tömegközlekedők Érdekképviselete" topicba. (Belinkelni sajnos így fejből nem tudom, de ha valaki kisegít, azt megköszönöm.)

Tudom, hogy manapság már divatosabb kifejezés a "közösségi közlekedés", ennek érvényt talán majd a szervezet nevének megállapításakor lehetne adni. Köszönöm figyelmeteket.

Maz Creative Commons License 2000.08.07 0 0 761
Azért annyi van, hogy az Ikarus kicsit fejlettebb öntő- és kovácsműhellyel rendelkezik.
Másrészt egyszerűbb egy új járművet megépíteni, mint egy meglevőt átépíteni.

Meg lehetne csinálni mechanikusan is: sebváltó bemegy egy fordított osztóműbe, aminek a Lada motorról is van behajtása egy kuplungon keresztül. Tetszés szerint lehetne a villanymotort, vagy a benzinmotort kapcsolni.

Hát igen, a súly az, amiért nem akar elterjedni. Pedig milyen jó lenne mondjuk egy terepjáró kerékagymotorokkal felszerelve :-) kicsit lenne nyomatéka. Azért ez a jármű méreteitől is függ, egy 100 t feletti bányadömpernél már ez a könnyebb.

OFF:
Gyere majd át kicsit a nagyvasakba megbeszélni, hogy milyen terepjárókat gyártott pontosan a Land Rover.

Előzmény: Alfred (760)
Alfred Creative Commons License 2000.08.07 0 0 760
Maz:
"...EREDETI. Tehát nem BKV által buherált..."
Nehogy azt hidd, hogy nagy különbség van a BKV és az Ikarusz között! Mindkettőnél mérnökök tervezenek rajzasztalon, szerelők szerelnek nagy csarnokban, kézzel, egyediben...
Előzmény: Maz (754)
Alfred Creative Commons License 2000.08.07 0 0 759
uhi:
Ezt kérdeztem én is, mert nekem is tetszett, de a válasz kijózanított. A hagyományos városi busz hidraulikus váltójának súja a töredéke egy generátor-villanymotor egységnek, és akkor még nem is beszéltünk a szükséges speciális berendezésekről, valamint az erősáram miatti fokozottabb biztonsági előírások megkövetelte további berendezések súlyáról...
Előzmény: uhi (757)
Maz Creative Commons License 2000.08.07 0 0 758
Röhögni fogsz, csinálnak, de még nem terjedtek el. Amúgy csinálnak bányadömpereket is így, de azt hiszem ezt már írtam itt.
Előzmény: uhi (757)
uhi Creative Commons License 2000.08.07 0 0 757
Ez nagyon tetszik! Nem lehetne a (áramszedő nélküli) buszokat is így csinálni? Esetleg kétütemű dízelmotorral, mint a Nohab :-)
Előzmény: Maz (756)
Maz Creative Commons License 2000.08.07 0 0 756
Természetesen generátort hajthatott(azt hogy dinamót-e azt nem tudom, ott feszültséggel adódhatnak gondok/nem elég nagy/). A 435 TD eleve dízel elektromos, tehát egy dízelmotor hajt egy HÁROMFÁZISÚ ASZINKRON generátort, majd félvezetőkkel egyenirányítják az áramot, kondenzátorokkal és tekercsekkel szűrik és simítják(ne legyen annyira lüktető). Majd az árammal meghajtanak egy TC-t.(ha már kerékagymotoroknál tartanak, akkor többet.) Nagy előnye ennek, ha nincs áramszedője akkor is, hogy a dízelmotor állandó fordulatszámon üzemel, károsanyag kibocsátása így minimális lehet. A TC-knek pedig nagyon kedvező a karakterisztikája, kis fordulaton baromi nagy nyomatékot képesek leadni.(ezért gyorsul úgy a troli)
uhi Creative Commons License 2000.08.07 0 0 755
És a Lada motoros IK280T-ben? Ott is generátort hajtott a motor? És az imént említett hibrid üzeműben?
Előzmény: Alfred (752)
Maz Creative Commons License 2000.08.07 0 0 754
Alfred!
A Lada motoros troli amiről írtam EREDETI. Tehát nem BKV által buherált. Nem is mondtam egyébként, hogy mechanikusan hajtja a trolit. Egyébként mivel gyári, osztóművel meg lehetne oldani(neked mondom öreg terepesnek?) Azt egyébként, hogy ez a troli üzemelt-e a BKV-nál nem tudom, egy 1976-os BNV-n mutatta be az Ikarus. ZIU-król pedig nem is beszéltem, mivel nem ismerem őket, ez a gép is teljesen véletlenül került a kezembe.
Előzmény: Alfred (752)
Alfred Creative Commons License 2000.08.07 0 0 753
Fecóka:
Én sem értem ezt a drága vagy olcsó vitát.
Ha az ember Milka csokit akar enni, akkor azt nézi meg, hogy hol olcsóbb a Milka, és nem azt vizsgálja, hogy vajh' a Milka csoki 125grammja drágább-e, mint 6 darab (nem gramm!) Sportszelet...
Márpedig a troli az Milka, a busz pedig Sportszelet, és én mindkettőt nagyon szeretem!
Előzmény: Fecóka (751)
Alfred Creative Commons License 2000.08.07 0 0 752
illesf, Maz:
Gondolkodjatok már! Irgum burgum! Mégis hogy' oldhatták meg kisérletileg, utólag pl a Ziu-kon a benzinmotoros hajtást? Szétfúrták a hidat újabb diffit belerakva stb...?
Az a pici motor egy egyenáramú generátrorral van összekapcsolva, és a felsővezetéket pótolja. Tehát én nem mondanám kettős üzemű járműnek, mert üzemszerűen, utasforgalomban a BKV kisérletek nem működtek, ezek inkább vésztartalék berendezések voltak.
Raktak ZiU fenekébbe egy tonna akkut, szintén arrébbcsoszogás céljából, de több volt vele gond mint a haszon.
Előzmény: Maz (750)
Fecóka Creative Commons License 2000.08.07 0 0 751
Kérdésem lenne. Megnéztem a Városi Közlekedés legújabb számát, és abban volt egy cikk, hogy valahol Svájcban (bocs, hogy nem emlékszem pontosan) megszűntetik a trolibuisz közlekedést. Merthogy drága (kevés kocsijuk van). És azt írják, hogy az új trolik drágák. A multkor az a bizonyos szegedi tanulmány viszont azt írta, hogy "túlkínálat van" a trolibusz piacon, tehát nemhogy nem drágábbak, hanem kifejezetten olcsóbbak, mint egy autóbusz. Most akkor melyik az igaz?
Fecó
Maz Creative Commons License 2000.08.07 0 0 750
Megnéztem Busman honlapján:
IK-283 28000 kg az össztömeg. Hát egy 5 km/h-val tudja tán vonszolni. De azt tanultuk ugye személyautóknál, hogy az indítómotornak meg kell mozdítania a kocsit. Na ez ahhoz hasonló.
Maz Creative Commons License 2000.08.07 0 0 749
El tudja vinni, de iszonyat lassan. Ezt kisegítő motornak rakták bele, vezetékszakadás, egyéb bonyodalmak esetére, hogy ilyenkor pár száz métert meg tudjon tenni.
Amúgy hány tonna egy 280-as? 8800 kg-os Csepel d-300-ast 85 Le-s motor mozgatta terepen a Lada 1500-as meg 70 Le fölött van kicsivel asszem.
Előzmény: illesf (748)
illesf Creative Commons License 2000.08.07 0 0 748
Egy 1500-as Lada motor el bírt vinni egy csuklós trolit????? Nem kevés ez a motor egy ekkora tömeghez? Uhh, ez furcsa...
Előzmény: Maz (736)
KóMa Creative Commons License 2000.08.07 0 0 747
Sziasztok!

Elkészült a 966-os! Érdemes megnézni. Sallai dizájn. Kicsit más a műszerfal. Talán jobban hozzáférhető. Majd kipróbálom.

Ezekről a hibridhajtású trolikról meg legendák, anekdóták szólnak (Margitsziget, benzinkút, stb). A fele igaz, a fele nem. Volt akkuval is menő troli, volt dízelmotorral ideiglenesen haladó is, Ladamotoros is. A kísérleteket leginkább ZIU-kon csinálták. Konkrétnak meg utánanézek szeptemberben. Oxi?

Na pá!
M
morcos@westel900.net

tom sawyer Creative Commons License 2000.08.06 0 0 746
Nekem is van róla leírás,képekkel,adatokkal
A gumikerekes jármuvek villamos hajtása c.könyvben
Érdekel valakit?
Maz Creative Commons License 2000.08.05 0 0 745
Nem tudom, A MAGYAR AUTÓ című könyvben van róla kép, meg egy rövid kis szöveg.
Előzmény: division by zero (744)
division by zero Creative Commons License 2000.08.05 0 0 744
és ez az egy hol van most?
Előzmény: Maz (742)
John Howard Creative Commons License 2000.08.05 0 0 743
Egyszer egy ilyen troli (az "urban legends" szerint) annak rendje és módja szerint be is állt tankolni a Népliget melletti régi Áfor kúthoz. A kútkezelő meg hanyatt-homlok menekült, be a Ligetbe, mert azt hitte, valami komplett őrülttel van dolga...
Előzmény: division by zero (741)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!