Próbáld ki, hogy beállítod az 1.75-ös előtolást, (ahogy csináltad) tekersz párat a főorsón, hogy eltűnjön a holtjáték.
Aztán megjelölöd a vezérorsót és forgatsz 24-et a főorsón. A vezérorsónak pontosan 7-et kell fordulnia. Ha így van, akkor a vezérorsó a rossz, de akkor nagyon rossz. Ezen a hosszon a menetenként 3 század már 0.72mm kopást vagy félregyártást jelent.
Ha az áttétellel van a baj, azt is észre fogod venni: a menetenkénti 3 század azt jelenti, hogy 24 kör után a vezérorsó 43°-kal fordul kevesebbet, mint 7 teljes kör.
Elmondás szerint ez a mérési módszer jó, a digit tolómérőtől nem lesz pontosabb.
Valahol messze mérj a tokmánytól, mert a legtöbb menetet közel a tokmányhoz szokták vágni, a vezérorsó kopása arrafelé szokott a legnagyobb lenni, ami hibát okoz.
A tokmányba fogattam egy kurbli lehetőséget. Beállitom a nortont egy állásra. Lezárom a lakatanyát. A kurblival hajtok két fordulatot,látom megintult a szán. Megmérem a zártszelvény szélétől. A főorsón hajtok 10fordulatot a jelig. Megmérem a szán útját ismét. A két számadat külömbsége,és ezt osztom tizzel. Ez esetben mondjuk az 1.75- ös emelkedés általam mért adata 1.72. Vagyis 17.2mm- ert mozdult a szán. Ez igy fordulatonként 3század mm.
Ez a mérési funkció 0.8 - 4mm- es emelkedésekig 0- 6 százados szórásokat mutat. Hogy ez gép hiba e,vagy az összerakó mester hibája e,nemtudom. Pl a 0.8 , 1 , 1.25 , 1.5 , 2mm es emelkedések egy százados , még a withvort esetén is több állitás szinte nullás mérésű.Ezért nem értem,hogy ahol 5százados a mérésem,ez mitől van.....?
Ha tudtam 5százados súblerrel közel nullás értéket mérni,nem hinném,hogy én hibázok.....!?
Vagy mérjek digitális tolómérővel........lehet ez pontosab lehet?
Gépkönyvem ugyan hiányos,de csak fotók vannak a hajtásláncról. Ezeket végigszámolni az orsószekrényből kiindulva,szerintem csak szétszedve lehetséges.
A nortont egyik évbe kivettem,és a fotó alapján a kerekek helyükön vannak. De már nekem ez a temérdek fogaskerék kapcsolat is már akkor homájos volt.......nem tudni,hogy melyik hajt,és épp melyikkel van kapcsolatba........
Ma jöttem rá,hogy valami összeszorulás is van,mert a norton Agh , és Merikus átkapcsolásakor a 0 - 9- ig állitás nem old szétt...... De az is lehet,hogy ez csak az 1- 3- ig sebességfunció harmadik fokozatában van jelen...... És ha a nortont Agh (angolhüvejk) állitom,a 0- 9- ig finomállitás nem működik.......! Meg az orsószekrényen levő Agh , ès metrikus cimkék is ellentétesen vannak felszegecselve. Szóval,van itt baj,de nem kevés.
Egy reményem van,ez pedig az,hogy az egyik közeli ismerős megkért,hogy az ő ugyanilyen gépjéből bontsam ki a nortont,mert esetében ennek egyik állitási funkciója bevan ragadva. Autószerelő a tag,és sok év óta csak féktárcsa szabályzásra használja,a nortont nem tekergeti........
Na,ez a gép lessz az én megmentőm,mert ezt még nem javitotta senki..........
A fordulatonként 3 század nagyon sok, abból nem lesz használható menet.
A fordulatonként 3 század hiba túl sok ahhoz, hogy gyári hibás vagy kopott vezérorsó okozza;
ahhoz pedig túl kevés, hogy rossz fogaskerék áttétel legyen a probléma.
Az első tippem az, hogy valamit elrontasz a méréskor, pl. a holtjátékot nem veszed figyelembe.
(Kicsit zavaró, hogy a legtöbb mondatodat egyszerűen nem tudom értelmezni. Milyen menetemelkedést pontosítottál? Milyen "finomállítás" csinál "3 tized módosítást"? Min csinálja ezt a módosítást?)
Van hasonló cuccom,asszem golyósprés a neve. Több bekezdésű függőlegesen mozgó orsója van,és vizszintesen lehet meghajtani a karral,aminek a két végén súly van. Picivel tán nagyob,mint a tied. Nem kopott,finoman jár,én nem használom semmire,van hidraulikus........
Van saját 500- as tolómérőm,3 ezeret mertem érte adni pár éve. Azóta volt is vagy háromszor a kezembe......ja,lakatos , és nem forgácsoló munkához.....
Úgy néz ki,hogy pontositottam jónéhány menetemelkedést a gépen.
Van 2 - 5 század / fordulat eltérésem. Létezhet e,hogy ezek a régi (eu215) gépek ilyen pontosságra gyártottak voltak,vagy az előző tulaj norton összerakásában lehet e a hiba? Pl a 0 - 9 -ig finomállitása 8 , 9- ik léptetésekor 3tized módositást csinál,még 7- es állástól lefele tizeden belüli a lépések külömbsége. Ez igy lehet gyárilag........!?
A lényeg,hogy a sűrűbben előforduló emelkedések kb 3század pontosságúak........,és ez talán elenyésző egy 12mm hosszú anya esetén.......
Sajnos,nincs olyan gépkönyv,ami fotón kivül fogszámok megirásával is foglalkozna.........
"...tán még ma is a nagy subler ott lóg a falon..." Lehet, hogy nálam is csak ott fog lógni a polcon, de sajnáltam volna, hogy beolvasszák! Szépen zárnak a pofái, lehet hogy valamikor még kell?!
A fogazás méretéből nem nehéz megsaccolni, hogy mekkora max. nyomóerőre képes. Ezzel arányosan lehet méretezni a kar hosszát, hogy ne lehessen tönkretenni.
Nézzük a tiéd: a fogaskerék mekkora lehet benne? jó esetben 20 mm, inkább nagyobb, de legyen 20, vagyis 10 mm sugár. A kar hossza legyen 500 mm. Ez 50x erő áttétel, vagyis az 5 tonnához 100 kg-al kéne húzni, ami nem épp életszerű - valószínűleg az emelő kibírná...
Sacc/kb. olyan 30-50 kN lehet a nyomóerő, "nem sok", de gyorsan mozgatható. Ha nagyobb erő kell akkor arra ott van az épített présváz a kézi hidraulikus emelővel, igaz az lassan mozog, de ez van.
Arra gondoltam, hogy a prés bal oldalára a tengely végére ráapplikálok egy tekerő kereket (láttam videókon), hogy a fogas tengelyt gyorsabban fel tudjam emelni, ne kelljen a méteres karral játszani, így aztán tényleg meggyorsítom a munkát.