Ez a topik az A betűvel kezdődő, és Q betűt tartalmazó rendszámokról szól.
De miért is különlegesek ezek a rendszámok?
Mert csak egy ideig, és korlátozott darabszámban adták ki őket.
Egy kis rendszámtörténelem:
A mai formátumú magyar széria rendszámok rendszere (az EU-sávtól eltekintünk) 1990 ősze óta van érvényben. A régi 2 betű-2 szám-2 szám rendszert felváltotta a 3 betű-3 szám ABC sorrendben. Az első kombináció az AAB volt. De amikor elkezdték a kiadást, a Q és W betűket nem használták, tehát AAP után AAR jött, AAV után AAX és így tovább. De valamikor 1991 végén/1992 elején, amikor már az A-sorozat rég elfogyott, mégis elkezdték kiadni a hiányzó kombinációkat AAQ-tól kezdve. Így az a furcsa helyzet állt elő, hogy miközben C-s rendszámokat osztottak, párhuzamosan mentek a Q és W betűs A-s kombinációk.
Viszont itt jön még egy csavar a történetben, ami miatt mára felértékelődtek a Q-s rendszámok. AWQ után abbahagyták a Q betű alkalmazását, a W-t viszont nem. Valószínű azért, mert könnyen összetéveszthető az O betűvel.
Így AAQ-tól AWQ-ig terjed az a tartomány, ahol találkozhatunk Q betűvel. De hogy ne legyen egyszerű a helyzet, az AQ betűpárral csak Q-t és W-t adtak ki. Tehát van AQQ és AWQ, viszont AQA, AQB.. nincs.
Aki esetleg kételkedik, annak két módszer, ami még ha nem is egyértelmű bizonyíték, de erősen a fent leírtak mellett szól:
1) Kezdje el figyelni a ,,nomrál" és a Q-s/W-s A betűs rendszámos autókat, és megláthatja, hogy pl.: előfordulnak az utóbbi lehetőségeknél Opel Astra F és F Caravan autók. Az F Astra 1992-ben jelent meg, tehát nem lehet 1990-es rendszámuk.
2) Kb. AI betűpárig a magyar zászló a rendszámokra úgy volt ráillesztve, mint egy matrica, de utána már (máig is) a fényvisszaverő fóliával együtt van. Ezt egy körömmel le lehet ellenőrizni. Viszont egy korai Q-son/W-sen (pl.: ADQ, AEW stb.) nem ,,matrica" a magyar zászló, később ad(hat)ták ki.