Majd nézz be a képtáramba valamikor, még ma teszek fel képeket Kupról (SZT, P-37, PRV)
A képek minősége most sem valami csodás, digitális "zoom"-ot is alkalmazni kellett, hogy ne csak egy kis légypiszok legyen. Biztos be lehetett volna cserkészni jobb helyet is ahonnan fényképezni lehet, de elég esős idő volt, nem volt hozzá hangulatom.
Haditechnikai Park, nyitva minden kedden 8-16. A bejárat a kerítés vasúti híd felőli végénél van. Hogy radar van-e kiállítva nem tudom, a kocsiból nem látszik.
Az Üllőin kifelé a Könyves Kálmán körút után. A sarkon az új távolsági buszpályaudvar van, mellette a Bolyai. Hazafelé jobban megnézem azt a kiállítást reklámozó tacepaót.
Érd elég siralmas képet mutat... Erre mondják a zöldek, hogy ritka növényekkel borított háborítatlan természet, pedig még közelről is gazos ugarnak látszik... :)
Slattyogj ki Ferihegyre, de hátulról Rákosborzasztó felől a mezőn át; lekaphatod a ferihegyi közelkörzeti radart 10 méterről. Igaz nem katonai, de ha piros-fehér helyett zöldnek képzeled már nem is jársz messze egy katonai cucctól (szvsz ezeket az antennákat árulja az Alenia katonai radarhoz is). :)
Az érdi cég már megszűnt?
Esetleg a Bolyaira be lehet jutni valahogy, ott vannak radarok (meg mintha valami kiállításfélét is reklámoznának, legalábbis olybá tűnik, mikor elmegyek előtte az Üllőin).
Ez a radaros nagggyon király!!!!
Kár,hogy nem nagyobb a kép.Nagyon hasonlít Érdre(mármint a 80-as években).A távolság is stimmel,kb ilyen messze volt a telkünk a radaroktól.
A képek+mpeg érdekelne,a címem:gl4@freemail.hu
Ha ide nem megy(szerintem a méret miatt nem fog), felrakhatnád a TAR.HU-ra és onnan letölteném.
Medinát kellene útba ejteni(ott még Oborona is van),vagy a Keceli Haditechnikai Parkot.
Pénteken Debrecenbe szólított a munka, odafelé tettem egy kis kitérőt, benéztem Mezőcsátra. Ott sincs semmi a derékig érő gazon kívül :-(
De 92 és a megszünés között lehetett némi változás, mert két új dombot is emeltek "hátul" (mezőcsáti zsargonban az Ibituba birtokon).
Debrecen viszont még működik. Három P-37-et és PRV-17-et számoltam, de lehet, hogy több is van. És forog még ott egy Nato szekunder radar is. Látszanak a 47-es útról, de onnan nem igazán jó fényképtémák. Azért csináltam néhány képet meg egy kis 30 mp-es mpeg-et. Fel nem teszem őket sehová mert elég nagyok, de ha dobsz egy mélt átküldöm.
Ezeket ismered?
http://groups.yahoo.com/group/military_radars
http://groups.yahoo.com/group/RussianArms/
Jobbnál jobb képeid vannak.
Áttúrtam az otthoni fényképeimet, néhányat csináltunk a leszerelés előtt bent a laktanyában, volt közöttük pár lokátoros is.
De sajnos ezeket nem találtam, csak az "50 centis" buliról készült képek vannak meg.
Azok meg nem ebbe a topicba valók :-)
Vitatakozzak egy szakértővel? :-)
Szóval ez a 450 km valószínűleg "prospektus adat", de tény, hogy mindenhol ezt említik a P-37 hatótávolságának. Emlékeim szerint a P-37 kezelők azt mondták hogy 350 km körül már stabilan hozta a célokat. Ezt nem tudom sem megerősíteni, sem megcáfolni, én Dzsigites voltam. Igaz beültem egy-egy grafikon erejéig a P-37-be (is), de tök mindegy milyen lokátorról volt szó, álatalában elég volt 200 km-nél feladni a célokat. Egyébként a Dzsigit a maga 270 kW-jával is hozta a célokat 180-200 km-ig. Persze ez a magasan repülő, és nagyméretű polgári gépekre igaz.
Szóval csak az tünt fel azon weblapon a műszaki adatoknál, hogy nagyjából minden lokátornál az elméleti hatótávolságot adják meg (P-18 270 km, PRV-17 450 km stb), de a P-37-nél feltünően kicsi hatótávolságot jelölnek meg.
Örülök, hogy az egyetlen általam indított topic néha azért feltámad a tetszhalálból. :))
P-37 450 km kicsit soknak tűnik. Lehet, hogy ha minden kötél szakad még látszik ott is valami (az 1 MW adóteljesítmény kb. erre elég), de 188 km (=100 mérföld) hihetőbb. Valószínűleg ez a hasznos hatótáv, amin belül a fedés és a felderítési valószínűség elfogadható.
A Kaszta emlékeim szerint nyolcszáz-valahány Megahertzen ment, valamelyik CCIR TV csatorna közepén.
A link tényleg jó, kár, hogy a galáriában nem derül ki melyik kép mit ábrázol...
Már el is felejtettem ezt a topicot, egy fél éve is van, hogy utoljára itt jártam. Más se a nagyon látogatja, a hozzászólásokból ítélve :-(
Kár, mert a téma érdekes. A Politikában volt (van?) egy topic a Nato lokátorról, ott rontottam a levegőt néhány hozzászólással.
Kösz egyébként a linket, megnéztem. Jók a fotók. A naplementés PRV különösen. Kár hogy nem nagyobbak.
De a technikai rész szvsz elnagyolt, és a műszaki adatok sem igazán korreketek.
A P-37 188 km-ig mérne? Emlékeim szerint 450 km a felderítési távolsága.
P-12/P-13 szolgálatba lenne? Nem hinném, az egy ötvenéves konstrukció.
A Kasztát úgy tudom kivonták, mert a GSM telefonok frekvenciáján dolgozik.
Hogy király lett volna? Őszinte legyek? Akkor nagyon rühelltem az egészet. Azóta persze másképp gondolok vissza az egészre, az idő sok mindent megszépít :-)
Amikor én voltam katona, akkor balhéztak a jugók. Először. Emiatt rohadt kevesen voltunk, a teljes létszám majd' egynegyedét a déli határ mellé vezényelték. A 48 órás szolgálat szinte alap volt, de nem egyszer 72 vagy 96 órát húztunk le a váltásig. Rádaásul a Dzsigit vitte a két legszarabb grafikont, a délután 4-től este 8-ig tartót, amikor megbolondultál annyi gép volt, meg az éjféltől hajnal 4-ig tartót amikor nyamvadt 5-6 gép és a meterológiai léggömbök miatt sasoltál. A reggel 8-tól 12-ig tartó az viszonylag nyugis volt, ha nem volt vadászrepülés.
Persze voltak "élmények" is, fogtunk szlovák, ukrán, román, szerb légtérsértőket. Volt vadászrávezetési, elfogási gyakorlat többször is.
A korábban említettem 36 órás non-stop grafikont. Azt egy szál gatyában, papucsban, kb. óránként egy literes vízfogyaszás mellett csináltam végig :-)
Írásaidat olvasva kifejezetten sajnálom,hogy annak idején nem radarkezelönek vittek.Biztos király volt :-)
Nekünk Érden volt telkünk és nyarakon át néztem élöben a tölem max 1km-re müködö K66-os és PRV13-as radarokat.A széliránytól függöen idönként még a hangjukat is hallani lehetett.Annyi eszem persze már nem volt,hogy le is fényképezzem.
Ha érdekelnek még web-oldalak,olvass vissza a topic-ban,van még néhány érdekes.
Medina? Az valahol Paks közelében van asszem. Akkor volt valami valóságtartalma az infonak.
Köszi a címet, tényleg király. Megnéztem a belső képeket, egy csomó kütyü rendeltetésére még emlékszem majd 10 év távlatából, igaz a mieink kissé másként néztek ki belüről, a digitális mozgócélpont kiválasztó rendszer miatt.
Nem egy pite szerkezet lehet(ett?) ez P-14 (ill, ez már nem is P-14, hanem valami módosított változata). 1000 Km körüli felderítési távolság...a Dzsigit full kakakóval 350 km-ig látott, de csak 250 körül hozta stabilan a célokat. Igaz, ez nem is korai felderítő radarnak készült, hanem "szamócakeresőnek" ahogy valamelyik weblapon olvastam.
Mondjuk ez az 1000 km...mi a 250 km sugarú körnek is csak a kb. az 1/3-át figyeltük (ha még jól emlékszem az Alfa, Béta(?), Delta, Tangó és Uniform nevű légifolyosókat, ill, az ebbe tartományba eső légteret), de ott is volt 20-25 repülő csúcsidőben egyszerre. Akkor mennyi cél lehet egy 4x sugarú körben...
Érdekes, hogy pont a P-18-at hagyták meg. Nem tudom máshol, hogy vált be, nálunk Mezőcsáton, volt olyan, hogy több tíz percen keresztül csak "zavart" látott. És sokszor jelentek meg mindenféle hamis célok több antennafordulaton keresztül. Ha gyakorlatlan kezelő volt kint, a "rajzolókat" a sírba tudta vinni az "UFÓ"-ival. A rutinosabbak tervtáblások persze kivártak egy-egy gyanúsabb objektumnál, nem mindig vették föl azonnal a célt. Egyfajta tehetség kellett a kezeléséhez.
És a pontossága is enyhén szólva kívánnivalókat hagyott maga után, akkora jelet hagyott egy repülő az indikátorernyőn, hogy egy - mondjuk 150 km-re levő - célt akár 10-20 fokkal is el lehett nézni.
Persze biztos megvan a műszaki indoka, hogy miért maradt ez hadrendben. Gondolom főleg azért mert viszonylag rövid idő alatt(kb.3 óra) az egész egység mobilizálható. Bár mi a Dzsigitet 15 perc alatt lebontottuk (persze AMU nélkül), és 20 perc alatt felállítottuk, vízszinteztük, bemelegítettük, behangoltuk. Azt mondjuk értem, hogy a P-15-öt miért vonták ki, hihtetlenül elavult volt az egész, még MH színvonalához képest is. Viszont bírta a strapát. Volt olyan hogy 36 órán keresztül ez volt az egyetlen egy működő felderítőradar az egész laktanyában, és csont nélkül kibírta a 9-szeres grafikonidőt, igaz a kabinban nyitott ajtó mellett is 60 fok fölött volt. Az időjárás viszontagságait is elfogadhatóan tűrte, száraz időben is elfogadhatóan derített (ha felcsavartuk az adót), a párás-ködös időt meg kifejezetten szerette. A szél sem kapaszkodott annyira bele, mint P-37-be, azt néha le kellett állítani, ilyenkor a P-18 volt a király. Na ennyit a "szakértelmemről".
Ha legközelebb Debrecen felé járok elviszem a digi gépet, és megpróbálok csinálni egy-két jó képet meg AVI-t. Belső felvételeket nem fogok tudni készíteni, az egyetelen alakulat 'csáti volt, ahol ezt megtehettem volna, ha nem zárják be.
A NATO majd hoz nekünk mindenféle digi csodát (egy pózna tetején forog egy bot, a kezelő meg ott előtte egy notebook-kal). De én valahogy úgy viszonyulok ezekhez az orosz monstrumokhoz, mint mondjuk a mozdonyokhoz. Bármilyen szuperek a villanymozdonyok, azért egy 424-es mégiscsak GÉP.
Na megint én vagyok.Találtam választ a kérdésedre:Magyarországon P14(Oborona) a Medinán van,és ráadásul szerintem még használják is.Figyelmedbe ajánlok egy király web-oldalt:
Ezzel én is igy vagyok.A radarokhoz semennyit sem értek,95-96-ban voltam katona egy hiradóezrednél,Kaposváron,úgyhogy nem sikerült radarok közelébe kerülnöm.
Nem ártana megörökíteni egy-két ilyen orosz csodát müködés közben,mielött a nagy NATO-fejlesztések miatt végleg eltünnek.A K66-os radarokat már biztos elfelejthetjük.
A Medináról láttam egy-két új képet,azokat a radarokat biztos,hogy használják (PRV17,P18 és P37).
Egy web-oldalon találtam magyarországi képeket és ott szerepelt a P14,de hogy helyileg hol ,az nem derült ki.Ez az:
Nem igazán vagyok járatos abban, hogy MH-nak hol vannak RT egységei Pest közelében. Egy haverom a 80-as évek végén valahol Pilisben volt P-18-as, egy másik Nagytarcsán rakétás (gondolom ott is volt valami radar, vagy legalábbis a közelben).
Mezőcsát anno Boldoggal(Hatvan) és Hajdúböszörménnyel(?) együtt Debrecenhez tartozott. Ha jól tudom Mezőcsát már nem üzemel (ez volt a legészakkeletibb RT század, hogy azóta "ki" figyeli ÉK-Mo-t gőzöm sincs).
Kecelen nem jártam még, sajnos nem tudok segíteni, hogy ott mi lehet.
Tényleg hol lehetett Mo-n P-14 (az a bazi nagy antennás radar)? Olyasmi hírek terjengtek nálunk, hogy valahol Paks magasságában, de a Duna másik oldalán. Hogy ebből mi igaz?
Amúgy nem vagyok én ennek a területnek valami nagy szagértője, bár volt szerencsém "csövet adni" P-37-en, P-18-on, sőt még a kis PRV-t (PRV-16) is kipróbáltam egy-egy éjszakai grafikon erejéig.
De a mai napig megcsodálom ezeket az orosz szépségeket...
Sajnos Debrecen nem esik útba.Viszont Veszprémben a 64. Radarezred laktanyájának udvarán ki van állítva néhány (szerintem) hadrendböl kivont radar(P35,PRV 13,PRV 11,Kabina 66 stb).Nagyon jól néznek ki.
Kecelen jártál már?Ott is vannak radarok,csak nem tudom milyenek.
Budapest környékén nem tudsz valami lelöhelyet,Érd kivételével(ott egy P37 és egy PRV-17 van)?
Én 92-93-ban voltam katona, és még olyan "szerencsém" volt, hogy az éppen kivonás alatt álló P-15-ös (Dzsigit) radaron szolgálhattam. 93 elején hozták hozzánk a Kaszta-2-t, a kabinja légkondicionált volt, az ajtók légmentesen zárhatók voltak, csendes volt, szal akkor ott kisebbfajta csodának számított. Az más kérdés, hogy gyakorlatilag használhatalan volt. Eccer bekapcsolták a P-15-tel párhuzamosan, rögtön ki is füstölt benne valami, az orosz technikus napokon keresztül javította. Állítólag nem nagyon bírták egymás közelségét.
Ja a helyszín Mezőcsát, a kecskeméti vadászokon kívül csak a pogári légiforgalmat figyeltük, ami nem a Kasztának való feladat. Időnként bekapcsolták, de jó ha egy "grafikon" alatt 5-6 célt látott (a ferihegyi fel- és leszálló gépeket. Meg a BP-Miskolc Intercity vonatot)
A mezőcsáti arzenál egy P-37, egy PRV-13, két PRV-16, egy P-18, egy P-15 és a Kaszta-2-ből állt.
Már régen jártam Debrecen felé, valamikor egész szép kis felhozatal volt radarokból a katonai reptér közelében. A 47-es úttól alig párszáz méterre a városhatárban.