Keresés

Részletes keresés

fokhagymabors Creative Commons License 2006.05.11 0 0 123

ajjaj megnézném, de jelszót kér a fórum, a németet meg sajna (?) nem vágom...

a forrasztás iszonyat munka lehet, de ha építenék, biztos fémből tenném. egy időben inkább a makett érdekelt, aztán a modell, most viszont a kettő együtt:-)

Előzmény: daruguru (122)
daruguru Creative Commons License 2006.05.11 0 0 122
A Potain 983A "maradékáról" van valahol egy képem, de az a röhejes helyzet, hogy nem találom egyelőre... Rendet kéne rakni végre a darus képeim közt, de ahhoz rengeteg idő kéne... :D Szóval majd igyekszem megtalálni. A típus kezelési utasításából egyébként van egy példányom, szóval jellegrajzot tudok majd mutatni.

@Fokhagymabors: kérdeztél egy-két dolgot a modellekről. :) Mindegyikük működőképes valamilyen szinten, bár motor egyikben sincs. Megpróbálom sorba venni akkor őket: a képen láthatod a legnagyobbat (sárga). Azt édesapámmal ketten építettük. Nem létező típus, de a fülke és a létra úgy lett elkészítve, hogy ha létező típus volna, akkor a méretarány 1:25 lenne. Vagyis az igazi gép elég kicsi volna. :) Viszont működik rajta minden: horog, futómacska (az is kötélvonszolással), fordulás, illetve képes leszerelni magát (gém le, oszlop előre). A kidolgozás nem a legszebb, de jól működik. :) Az alváz és a forgóváz hajlított vaslemez (ezek a legkevésbé élethű részek rajta), az oszlop (létrával) és a gém rézből van forrasztva. Az övrudak (főtartók) sárgarézből vannak, a rácsrudak (diagonálok) vörösrézből vannak hajlítva és a helyükre forrasztva. Ennek a módszernek sok hátránya van, de egyelőre ezt preferálnám újra, ha egy újabb modell megépítésén gondolkodnék (illetve gondolkodom is, csak időm volna rá elég...). Van, aki viszont a polisztirolra esküszik (és bizony az illetők modelljeit látva nehéz elhinni, hogy azokat emberi kéz alkotta...). Nézd meg például ezeket a műanyag "házi" modelleket:
Andreas Schradin modelljei láthatók az alábbi linkek alatt. A srác kicsit durván nyomja... :D Először is egy ősrégi Cadillon C616 modellje, amit poisztirolból készített. ELőször néhány CAD-terv, aztán maga a modell... minden tiszteletem!! :)))
http://forum.bauforum24.biz/forum/index.php?showtopic=12194

Ugyancsak Andreas modellje polisztirolból, de ezúttal egy Cadillon C820, a méretarány 1:20, szóval egészen nagy modellről van szó:
http://forum.bauforum24.biz/forum/index.php?showtopic=12327

Ez pedig szintén tőle származik, leírja a módszereket, amivel dolgozik. Németül természetesen, de az ábrák elég beszédesek:
http://forum.bauforum24.biz/forum/index.php?showtopic=13345
...
daruguru Creative Commons License 2006.05.11 0 0 121
No, csak megtaláltam! :) Ez az egyetlen képem a Potain J5/45-ről! :) A gép az akkori ÉGV (Építőipari Gépesítő Vállalat) tulajdonában volt, mint pl. a Kaiser-ek, vagy a Budapesten akkoriban fellelhető Pingon-ok is. Volt egyébként még egy másik Potain típusa is az ÉGV-nek, a 983A. Ez is "erős vas" volt. Nem tudom, hány volt itt belőle, viszont erről is tudok írni egy-két dolgot. Rögtön, csak ahhoz is keresgélnem kell képek után... :D

daruguru Creative Commons License 2006.05.10 0 0 120
@tupolev: a rendőrpalotás kép óriási!!! Pingon ugyan nincs rajta, szerintem amire Te gondolsz, az a bal oldalt elől látható gép, az a mi (tudtommal egyetlen) Potain J5/45-ösünk volt. Bárcsak meglenne még az a masina... Nem tudom, mi lett vele, de erős a gyanúm, hogy már szétaprították... :(((( Nekem is van róla valahol egy képem, de egyelőre nem találom. Azért keresem szorgalmasan. :) Valószínűleg azért tippeltél Pingonra, mert két gémtartó húzószalag tartja a gémet..? No igen, ez annak idején Felix Pingon úr találmánya volt, a Potain cég pedig szorgalmasan lemásolta, mint annak idején Pingonéktól más egyebet is... Azért ez a J5/45 akkor is nagyon szép gép (volt?)...

A képen látható még egyébként két Kaiser, a hátsó gép, és amelyiknek csak a gémje látszik, azok pedig Liebherr-ek, esetleg Metalna-k... Erről rögtön bővebben írok majd. :)
Előzmény: tupolev (115)
daruguru Creative Commons License 2006.05.10 0 0 119
Wow, ez aztán szívmelengető látvány!! :D Három gyönyörű Kaiser az Ázsia Center építkezésén, a Liebherr-ek és Wolff-ok közt... :))))

@Tupolev: nagyon köszi az infót, igyekszem eljutni a völgyhídhoz, amint csak lehet! Szívem szerint már most szombaton mennék :) Épp csak autóm nincs. Oda lehet jutni vonattal/busszal? Egy kis gyaloglástól nem ijedek meg. :)

@Fokhagymabors: örülök, ha érdekel Titeket minden! Azt hittem, Magyarországon nincs is rajtam kívül senki más, akit ez érdekel! Akkor majd szépen nekiesek! :))

tupolev Creative Commons License 2006.05.10 0 0 118
No, fellapoztam a fotóimat:

Budapest Aréna:



























Ázsia Center:
























Duna Towers:













fokhagymabors Creative Commons License 2006.05.10 0 0 117

hahó!

 

Minden:-)

de most elsősorban az:

-a modelljeid működőképes modellek, vagy inkább makettek?

- fémből vagy műanyagból vannak azok, amelyekhez hozzá lehet jutni?

- saját építésűd is van, vagy olyanok inkább, amit dobozból kell összerakni?

- ha van saját építésű, ismersz valami technikát, hogyan lehet ezt a rácsszerkezetet könnyen, gyorsan előállítani?

Előzmény: daruguru (113)
tupolev Creative Commons License 2006.05.10 0 0 116
Figyelheted a környéken a darukat, hamarosan indul két házunk szerkezetépítése, egy a Nagylajos-Erzsébet királyné sarkán, egy meg a Kövér Lajos 99-ben.
Mindkettő jó magas lesz :-)
Előzmény: daruguru (114)
tupolev Creative Commons License 2006.05.10 0 0 115
Hello!

A völgyhíd építkezését Balatonföldvár felől lehet megközelíteni, 84/814-313 számon érheted el a látogatói központot.

Ez a fórum tényleg rohadt jó, amúgy én olyan 10 éves korom óta vagyok toronydarumániás (is:-))

Ilyen Pingon volt a rendőrpalota építkezésén a legmagasabb daru nem?










Előzmény: daruguru (113)
daruguru Creative Commons License 2006.05.10 0 0 114
Jaj, elfelejtettem beszúrni a képeket... :D
daruguru Creative Commons License 2006.05.10 0 0 113
Sziasztok!

Itt van két Liebherr 90 EC, a Bosnyák tér közelében állnak. :) Mi érdekelne Titeket elsősorban? "Darurendszertan", esetleg a toronydaruk kialakulása/fejlődése? Vagy érdekességek? Netán egyszerűen csak fotók mindenféle darukról? :)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 112
Ejh... Na mégegyszer a link! :)

Liebherr óriás
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 111
Hopp, ez friss:

Ez egy Liebherr HC (hogy melyik, nem tudom), hatalmas jószág (nézzétek a kezelőfülkét)! :)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 110
:)))

A gyűjteményemben szereplő modellek nagy része elég kényes jószág. :) eBay-en viszont találni olyan darukat is, amik inkább játékok. Egyébként a "tecsó gazdaságos" áruházakban láttam többször is elég nagy játékdarukat, magasabbak egy méternél, elemmel működik rajtuk a horog, a forgatás, néhányukon még futómacska is van. És a méretükhöz képest nem is drágák, ha jól emlékszem, még a komolyabbak is 5e forint alatt/körül voltak. :)
Előzmény: kaviat (109)
kaviat Creative Commons License 2006.05.09 0 0 109
a fijam [3 éves múlt] teljesen megkergülne egy ilyen modellért :))) régóta nyűz, hogy vegyek neki egy darut.
Előzmény: daruguru (107)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 108
@Fokhagymabors: mondasz valamit a Liebherr formájával kapcsolatban! :) Bár azt azért nem állítom, hogy unalmas volna, csak az ember az utóbbi időben tömegesen láthatja ezt a formát. Legalábbis a kisebb, EC-H szériát. Azért ezek a 256 HC-k nálunk sem túl gyakoriak. :) Teszek akkor fel képet ezekről is. :)

A legtisztultabb formájú darunak egyébként az olasz Edilmac 401-est tartom - bár lenne róla sok fényképem! :D Elvileg még kell lennie itthon egynek vagy kettőnek (az egyik Debrecenben, a másik - ha még megvan - Pécsen).

Szóval itt vannak a Liebherr 256 HC-k, a négykötélágas (hatalmas horoggal) a 20 tonnás változat:


A másik pedig a 12 tonnás:
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 107
@Kaviat: köszi! :) Még bővül majd! :) Kár, hogy toronydarumodellek nem kaphatók itthon. eBay-en viszont gyakran hozzá lehet jutni egy-egy modellhez egészen emberi áron. :)

Ez itt az Almásfüzitőn fotózott Pingon, valószínűleg egy S6.121.05. Különlegessége a két kötélágas macska-horog (a többi, itthon egykor elterjedt Pingon nagyobb, négy kötélágas macskával és horoggal volt/van felszerelve). Remélem, még sokáig szolgál ez a veterán azon a telepen... :)
fokhagymabors Creative Commons License 2006.05.09 0 0 106

na pont erre a Kaiserre gondoltam korábban! Még a 80-as években láttam itt a környékünkön, csak nem bordót hanem kék-sárgát. Azóta nem, illetve egyszer Székesfehérváron pár éve.

azért a Liebherr klasszikus, letisztult formája mégiscsak... bár gondolom neked meg épp ez tűnik unalmasnak:-)

Előzmény: daruguru (103)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 105
Ez itt pedig a Komarno-ban fotózott Brezno MB-2043. :)
Ez sem épp mai darab. Patinás. :) Kár, hogy csak ilyen kicsiben lehet a képeket feltölteni. Ha valakinek kell bármelyik nagyban, emilben küldöm. :)
kaviat Creative Commons License 2006.05.09 0 0 104
szép kollekció !
Előzmény: daruguru (99)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 103
És akkor jöhetnek a nagyobb vasak... :)
Kaiser HBS 240.1, Tatabányán, a vasútállomás mellett. Elég rövid gémmel és meglehetősen alacsonyra van szerelve, de ez nem ront az esztétikai értékén szerintem... :D A háttérben két Liebherr 256 HC látható, az egyik 12 tonnás, a másik 20 tonnás macskával/horoggal.



daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 102
Még két kép...

daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 101
FK 20 - jól látható, hogy a futómacska - szokatlan módon - a gém belsejében kialakított pályán fut. :)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 100
Kaiser FK 20 Tömördön (Vas megye)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 99
Sziasztok!

Akkor teszem fel a képeket. :) Ezek itt a modelljeim, most fotóztam, kicsit össze kellett zsúfolni őket, hogy mindegyik rajta legyen. :)
kaviat Creative Commons License 2006.05.09 0 0 98
tudtommal 640x480 - 512 Kbyte
Előzmény: daruguru (96)
daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 97

No még egy:

 

Kaiser topik

 

Itt találtok temérdek Kaiser képet! :) A téma utolsó lapjain pedig épp a tatabányai HBS fotóim láthatók. :)

daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 96

@Kaviat: köszi, este megpróbálkozom a feltöltéssel, a leírtakhoz most már bőven kell illusztráció is! :D Van valami mérethatár a képekhez?

 

Addig is akit érdekel, már így is rengeteg dolgot találhat itt például:

Pius Meyer úr oldala

 

Bauforum-on is található néhány képem:

Bauforum, toronydaruk csoport

 

(A nickem "czimbuli", van néhány hozzászólásom itt-ott, na meg kép is dögivel. :) A TDK Sonstige alatt például van egy "Pingon Krane" topik, ott megtaláljátok a nemrég készült almásfüzitői képeimet stb; a képek rákattintva ott is kinagyíthatók.)

 

:)

daruguru Creative Commons License 2006.05.09 0 0 95

De, az az! :) A német Kaiser cégnek három sorozatáról tudok:

 

- a HBS-ek (HBS-125, HBS-240 - ezekből vettünk mi is, HBS-250 - bár ez utóbbiban nem vagyok biztos). Ezeknek van tört oszlopa, azért, hogy kúszáskor (amikor a daru önmagát magasítja újabb oszloptagok segítségével) egész oszloptagokat tudjon beemelni a saját horga és futómacskája segítségével. Egyébként voltak hasonló megoldások más gyártóknál is: az egykori francia Peingeon Somalev már a hatvanas években gyártott olyan állóoszlopúakat, melyek felső oszloprésze a kúszás idejére oldalra csúsztatható volt, majd a daru ugyanúgy, saját horga segítségével emelt be újabb tagokat. Kúszás után viszont az oszlop "visszacsúszott", üzemi helyezetben az oszlop egyenes volt. Ugyanezt a megoldást alkalmazta később a szintén francia Weitz is (később Richier). Mivel azonban nem volt túl biztonságos ez a módszer, felhagytak az alkalmazásával. A Kaiser HBS-ek viszont az egyedüliek, amik üzemi helyzetben is tört oszlopúak. :) Magyarországon legjobb tudásom szerint még legalább két üzemképes 240-es van, szerencsére. Ha ezek is eltűnnek, valószínűleg nem látunk majd több ilyen megoldást. (A mi gépeinket már az Elba cég gyártotta, amely felvásárolta a Kaiser céget; ma már az Elba is csak kisebb gépeket gyárt, toronydarukat régóta nem.)

 

- a HBK-k: "bicskázható" gémű állóoszlopúak. A futómacskás gém belső szekciója a vízszintestől egészen a függőlegesig emelhető, ezáltal növelhető az emelési magasság. A külső gémrész végig vízszintes marad. A belső gémrész vízszintestől különböző állásában a futómacska természetesen csak a külső, vízszintes részen mozoghat. Ezt a megoldás a Kaiser találta ki, később aztán a szintén német Peiner (SKK sorozat) és a Liebherr (HC-K sorozat) is alkalmazta. Sajnos ez a megoldás - bár szép és érdekes - nagy súlya és bonyolultsága miatt nem túl praktikus, ezért ma már nem gyártanak ilyeneket. Kiegészítésképp: később elvétve a forgóoszlopúak közt is megjelent ez a megoldás. Láttam egy gyári képet, amin az egykori német Pekazett alakította át az egyik kisebb önszerelő daruját bicskázhatóvá. Ez azonban sosem került sorozatgyártásra. Volt viszont egy típus, ami igen - éspedig éppen nálunk. Az abszolút kedvencemnek, az ÉPGÉP FT-60-asának a gémje 60 fokig bicskázható volt. Erről a gépről később még úgyis írnék részletesebben. És végül néhány évvel ezelőtt a svájci Condecta cég gyártott egy mini önszerelő, héjszerkezetű kis futómacskás darut, aminek a gémje belső része kb. 45 fokig billenthető volt. Sajnos azonban ez sem volt túl sikeres.

Kaiser HBK idehaza tudtommal sosem volt. Németországban is nagyon ritka már, viszont szerencsére van egy német toronydaru-barát, aki a menthető HBK-kat kijuttatja Thaiföldre, ahol azok még jópár évig szolgálnak tovább ahelyett, hogy szétvágnák őket... :)

 

- FK "sorozat": úgy tudom, ennek mindössze egyetlen típusa került csak gyártásra. A maga korában korszakalkotó volt. Egy önszerelő kis forgóoszlopúról van szó, aminek mind az oszlopa, mind a gémje héjszerkezetű, tehát nem rácsos. Az oszlop szereléskor összehajlik, a gém teleszkópos. Ma már ez is nagyon ritka. Történetesen azonban épp idehaza bukkantam egyre nemrégiben, mégpedig a Vas megyei Tömörd falu határában, egy kis gazdaság udvarán áll egy... :D

 

Üdv!

 

kaviat Creative Commons License 2006.05.09 0 0 94
ha megvan a kép, akkor még lent egy beszúr-t is kell nyomni, hogy a hivatkozast betegye a hozzászólásodba.

kiváncsian várom a képeket.
Előzmény: daruguru (92)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!