Kivettem a kereket,hát.....igen,most döbbentem rá,hogy ez valószinű,hogy más gépé lehetett,mert 3mm- rel nagyobb volt a tengelymérete......
A 100fogú kerékkel küzdöttem,kb háromnegyed órát,mire eljutottam az 1.72- es emelkedésig. Itt megállt ennek a tudománya....... Mivel a 4 fokozatú váltója összevissza áll,ez lehet a hiba. Ennek a kulisszája körbeforog,és talán ez csinálja a gondot. Holnap belenézek,úgy emlékszem,hogy ennek az átállitásához nem kell a nortont kivenni. De lehet,hogy ez lessz,mert főleg ez a középső váltórendszer nagyon nehezen kezelhető. A jelen 1.72álás esetén a + negyed fordulat a felére csökkent ,kb.
A gépkönyvből, amit Csuhás szakirodalmából töltöttem le, még az sem derül ki, hogy a cserekerék részre milyen fogaskerekeket kell feltenni ahhoz, hogy a gépen levő adattáblák szerint adja az emelkedéseket és előtolásokat.
Igaz, emelkedés és előtolás táblázat sincsen a doksiban.
Végtelenül szar gépkönyv ez.
Nekem gyanús, hogy vagy a norton szekrény áttételeit kapcsoló tárcsákat és karokat rosszul tették fel, és rosszul vezérlik a fogaskerekeket, vagy a külső cserekerekek rosszul/rosszak vannak feltéve.
,,A 24 főorsó fordulatra a vezérorsó 7,és közel 1,4- et fordul.''
Az nem lehet. Előbb még azt írtad azt írtad, hogy kevesebb, mint 1.75 a valós a menetemelkedés. Akkor nem több mint 7-et, hanem kevesebbet kellene fordulnia.
(Gondolom az 1,4 valójában 1/4 akart lenni.)
Ezt a mondatot se értem:
,,Sajnos a nortont nem lehet az 1.75 közelére állitani.''
A 100-as és a 112-es kerék között 12% a különbség, vagyis az 1.75-ös menetemelkedésből 1.96-os vagy 1.56-os menet lenne. Ez egy nagyságrenddel több, mint az a menetenkénti 3 század hiba.
Hacsak nem az van, hogy nem 1.75-re, hanem 2mm-re van beállítva a Norton szekrény, de rossz cserekereket használsz, és az a 2mm-ből csinál 1.75 közeli (egész pontosan 1.78mm-es) menetemelkedést. Bár - mint mondtam - eleddig úgy volt, hogy 1.72mm-t vág a géped.
A 24 főorsó fordulatra a vezérorsó 7,és közel 1,4- et fordul.
Pont ez az 1.75 emelkedésem a legszarabb......!
Tiz főorsó fordulat esetén 1.83,vagy 1.67 a lépés, Sajnos a nortont nem lehet az 1.75 közelére állitani.
Pár éve,amikor csavargattam,a 112- es gyári kerekét visszaraktam,a Józska által gyártott 100- as számozású helyébe. Akkoriban js fordulatonként , indikátorral mértem a lépést,akkoriban a 112,höz ragaszkodtam,gondolván ez a gyári kereke. Még ma visszarakom a 100fogszámot,kiváncsk leszek,hogy a 10fordulatos mérés mit produkál.........
Estefele jövök............irom a fejleményeket.......
Ilyen rajzom nekem is van. És szemrevételezés szerint mindenhol passzolnak is a kerékátmérők. A szőrnyű pedig az,hogy nincsenek sorszámozva,és ehhez nincs fogszámtáblázat sem. A gyártó szerintem ezt elmulasztotta,azthitték hogy ők örökké fognak élni. Na de mindegy.
A lényeg,hogy a cserekerekeinek méretezését másik kettő géppel azonositottam,és ezekhez passzolnak a fogszámok.
Itt a fotód nortonjában a finomállitó keréksor érdekes görbéje is passzol. Ennek utólsó jét kereke,vagy kapcsolati aránya kb 3tizedet módosit,vagyis használhatatlan. Ha egyel nagyobra állitom akármelyik másik fokozatot,a finomállitás minimumja kevés........ Szóval nincs átmenet,ami arányaiba passzolna a leendő emelkedési fordulathoz.
Ja........a gépkönyv köralakú zöld menettáblázat esetemben nem használható.
Igen,az ágy közepén végeztem a mérésemet. Igy télviz idején nincs munka,ezért szórakozom vele. Egyik évben már méregettem,de akkor indikátorral csináltam,és csak egy fordulattal. Nos,a lenti módszerem elég sok akkori hibámat megtalált,már ezért érdemes volt ezt most frissitenem.
A norton 4es váltása is furcsa. Megvan a négy fokozat,de igy alakul. Az egyes római szám a leg gyorsab,a négyes római szám a leglassab,a kettes római szám ,és a háromas,ezek hitelesek,ha jobbról balra olvasnám......
Könnyen lehet,hogy kiveszem a nortont,mert lehet,hogy a vezérlése van hibásan kivezetve,ezért szar az egész......
Próbáld ki, hogy beállítod az 1.75-ös előtolást, (ahogy csináltad) tekersz párat a főorsón, hogy eltűnjön a holtjáték.
Aztán megjelölöd a vezérorsót és forgatsz 24-et a főorsón. A vezérorsónak pontosan 7-et kell fordulnia. Ha így van, akkor a vezérorsó a rossz, de akkor nagyon rossz. Ezen a hosszon a menetenként 3 század már 0.72mm kopást vagy félregyártást jelent.
Ha az áttétellel van a baj, azt is észre fogod venni: a menetenkénti 3 század azt jelenti, hogy 24 kör után a vezérorsó 43°-kal fordul kevesebbet, mint 7 teljes kör.
Elmondás szerint ez a mérési módszer jó, a digit tolómérőtől nem lesz pontosabb.
Valahol messze mérj a tokmánytól, mert a legtöbb menetet közel a tokmányhoz szokták vágni, a vezérorsó kopása arrafelé szokott a legnagyobb lenni, ami hibát okoz.
A tokmányba fogattam egy kurbli lehetőséget. Beállitom a nortont egy állásra. Lezárom a lakatanyát. A kurblival hajtok két fordulatot,látom megintult a szán. Megmérem a zártszelvény szélétől. A főorsón hajtok 10fordulatot a jelig. Megmérem a szán útját ismét. A két számadat külömbsége,és ezt osztom tizzel. Ez esetben mondjuk az 1.75- ös emelkedés általam mért adata 1.72. Vagyis 17.2mm- ert mozdult a szán. Ez igy fordulatonként 3század mm.
Ez a mérési funkció 0.8 - 4mm- es emelkedésekig 0- 6 százados szórásokat mutat. Hogy ez gép hiba e,vagy az összerakó mester hibája e,nemtudom. Pl a 0.8 , 1 , 1.25 , 1.5 , 2mm es emelkedések egy százados , még a withvort esetén is több állitás szinte nullás mérésű.Ezért nem értem,hogy ahol 5százados a mérésem,ez mitől van.....?
Ha tudtam 5százados súblerrel közel nullás értéket mérni,nem hinném,hogy én hibázok.....!?
Vagy mérjek digitális tolómérővel........lehet ez pontosab lehet?
Gépkönyvem ugyan hiányos,de csak fotók vannak a hajtásláncról. Ezeket végigszámolni az orsószekrényből kiindulva,szerintem csak szétszedve lehetséges.
A nortont egyik évbe kivettem,és a fotó alapján a kerekek helyükön vannak. De már nekem ez a temérdek fogaskerék kapcsolat is már akkor homájos volt.......nem tudni,hogy melyik hajt,és épp melyikkel van kapcsolatba........
Ma jöttem rá,hogy valami összeszorulás is van,mert a norton Agh , és Merikus átkapcsolásakor a 0 - 9- ig állitás nem old szétt...... De az is lehet,hogy ez csak az 1- 3- ig sebességfunció harmadik fokozatában van jelen...... És ha a nortont Agh (angolhüvejk) állitom,a 0- 9- ig finomállitás nem működik.......! Meg az orsószekrényen levő Agh , ès metrikus cimkék is ellentétesen vannak felszegecselve. Szóval,van itt baj,de nem kevés.
Egy reményem van,ez pedig az,hogy az egyik közeli ismerős megkért,hogy az ő ugyanilyen gépjéből bontsam ki a nortont,mert esetében ennek egyik állitási funkciója bevan ragadva. Autószerelő a tag,és sok év óta csak féktárcsa szabályzásra használja,a nortont nem tekergeti........
Na,ez a gép lessz az én megmentőm,mert ezt még nem javitotta senki..........
A fordulatonként 3 század nagyon sok, abból nem lesz használható menet.
A fordulatonként 3 század hiba túl sok ahhoz, hogy gyári hibás vagy kopott vezérorsó okozza;
ahhoz pedig túl kevés, hogy rossz fogaskerék áttétel legyen a probléma.
Az első tippem az, hogy valamit elrontasz a méréskor, pl. a holtjátékot nem veszed figyelembe.
(Kicsit zavaró, hogy a legtöbb mondatodat egyszerűen nem tudom értelmezni. Milyen menetemelkedést pontosítottál? Milyen "finomállítás" csinál "3 tized módosítást"? Min csinálja ezt a módosítást?)
Van hasonló cuccom,asszem golyósprés a neve. Több bekezdésű függőlegesen mozgó orsója van,és vizszintesen lehet meghajtani a karral,aminek a két végén súly van. Picivel tán nagyob,mint a tied. Nem kopott,finoman jár,én nem használom semmire,van hidraulikus........
Van saját 500- as tolómérőm,3 ezeret mertem érte adni pár éve. Azóta volt is vagy háromszor a kezembe......ja,lakatos , és nem forgácsoló munkához.....
Úgy néz ki,hogy pontositottam jónéhány menetemelkedést a gépen.
Van 2 - 5 század / fordulat eltérésem. Létezhet e,hogy ezek a régi (eu215) gépek ilyen pontosságra gyártottak voltak,vagy az előző tulaj norton összerakásában lehet e a hiba? Pl a 0 - 9 -ig finomállitása 8 , 9- ik léptetésekor 3tized módositást csinál,még 7- es állástól lefele tizeden belüli a lépések külömbsége. Ez igy lehet gyárilag........!?
A lényeg,hogy a sűrűbben előforduló emelkedések kb 3század pontosságúak........,és ez talán elenyésző egy 12mm hosszú anya esetén.......
Sajnos,nincs olyan gépkönyv,ami fotón kivül fogszámok megirásával is foglalkozna.........
"...tán még ma is a nagy subler ott lóg a falon..." Lehet, hogy nálam is csak ott fog lógni a polcon, de sajnáltam volna, hogy beolvasszák! Szépen zárnak a pofái, lehet hogy valamikor még kell?!
A fogazás méretéből nem nehéz megsaccolni, hogy mekkora max. nyomóerőre képes. Ezzel arányosan lehet méretezni a kar hosszát, hogy ne lehessen tönkretenni.
Nézzük a tiéd: a fogaskerék mekkora lehet benne? jó esetben 20 mm, inkább nagyobb, de legyen 20, vagyis 10 mm sugár. A kar hossza legyen 500 mm. Ez 50x erő áttétel, vagyis az 5 tonnához 100 kg-al kéne húzni, ami nem épp életszerű - valószínűleg az emelő kibírná...