A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
Ezeket néhány hónapja fotóztam. Az Ilka utcában (XIV. ker.) állt egy Wolff WK 192 SL (a nagyobbik) és egy Wolff WK 71 SL. Először a 192-es szerelte le a 71-est:
Töredelmesen bevallom, hogy a legigazibb látványosság a Charlotte hídról és a viaduktról hívogatott, de lusta voltam leszállni a buszról lefotózni. Így csak az Európa negyedben dúló madárvészről lesz egy kis ízelítő.
Ma lebontották a Kisrókus utcai darvat. Tegnap ki is írták, hogy ma lesz a bontás, de így is elfelejtettem apparátot hozni.
Luxemburgot viszont ellepték a madarak, ott egyfolytában építkeznek. Csináltam is pár fotót, de jelenleg nem tudom áttölteni. Amint befejeződik a háború a lakásomban, kaptok képeket.
@Fokhagymabors: melyik városban? :) Én Szombathelyen nőttem fel, ott "fertőződtem meg" a toronydarukkal: 1987-ben állt a házunk mellett egy FT-60.1 (na meg kissé arrébb egy Edilmac 401), nagyon megfogott! Azóta is messze az FT a kedvenc típusom, de fotóm alig van róla sajnos. :( Az alábbi fotók közül a két színeset én fotóztam ugyan, még a szüleim analóg gépével. Hát, nem lettek túl éles képek... Utoljára 2000-ben állt FT otthon, mégpedig emelt gémmel, ahogy írtad (igen, a belső gémtag emelhető, 60 fokig)! Arról viszont gyakorlatilag nincs használható képem... Két FT van Szombathelyen egyébként, még mindig megvannak egy cég telephelyén. Voltam is ott nemrég, mondták, hogy ezek a gépek már nem lesznek többet felállítva sehol. Nagyon valószínű, hogy ezek az utolsók ebből a típusból, sehol sincs már több. Van egy német ismerősöm, aki egy toronydarumúzeumot hozott létre Berlin mellett. Megpróbáltam lebeszélni, hogy esetleg mentsük oda az egyiket. A telephely vezetőjének is tetszett az ötlet, aztán végül német részről - némi hezitálás után - visszautasították a dolgot, amúgy érthetően: utánajártam, mennyibe kerülne a szállítás akár vasúton... Arról is beszéltünk a telephely vezetőjével, hogy esetleg ott, a telepen fel lehetne állítani, hogy ott rakodjon. Mint kiderült, erre ő is gondolt, de ahhoz pedig nem volna elég erős, az autódaruik ott helyben meg tudnak oldani minden ilyesmit... Még az jutott eszembe, hogy Veszprémben van egy építőipari park/múzeum, esetleg oda el lehetne vinni, de erre sajnos nem látok reális esélyt. :( Állítólag Miskolcon valami telepre állítottak vagy nyolc-tíz éve egy FT-t rövidített gémmel (csak a külső gémtag került fel), de erről semmi közelebbit nem tudok. Valószínű, hogy már ez sincs meg...
Szóval ha bármelyikőtök találna FT-képeket - archívumban, könyvben, bárhol -, netán infót még létező gépről, akkor nagyon örülnék neki! :)
@Tupolev: nem tudom pontosan, mert nem igazán ismerem még azt a részt, de utána fogok járni! Jó volna lefotózni! :)))
wow! ebből a típusból gyerekkoromban volt, hogy egyszerre 3 volt a városunkban! De rég láttam ilyet!!!! A gémjének a belső tagja felhúzható volt kb 45 fokban, igaz? A víztorony építésénél láttam ilyet!
Először is a törzset illetően: valóban, hat oszloptag a maximum, itt öttel látható. Nemrég láttam egy KBF-et Érd felé, annak megvan mind a 6! :)
Másfelől: wow!!!! Micsoda csodák kerülnek itt elő! Igen, ezek még KB-160.2-esek, amik a házgyári épületek többségéért "felelősek"! :) Gyönyörű fotók! Ezzel a téma egy kicsit el is kanyarodott egy számomra negyon kedves irányba: régi típusok kis hazánkban! Van esetleg képed hazai típusokról is valahol...? Az abszolút kedvencem: ÉPGÉP FT-60.1 (Szombathely, ha jól emlékszem, 1997):