Ezt a topicot az ókori római hadsereg(mint az európai modern hadsereg előképe)szervezete,felépítése,haditechnikai,etnikai,stb. jellegzetességeinek ismertetése ,vélemények ütköztetése céljából nyitottam.
Ha valakit érdekel, olvassa el Négyesi Lajosnak a "A teutoburgi csatatéren" című munkáját,mely a "CSATÁK NÉMA TANÚI A CSATA- ÉS HADSZÍNTÉRKUTATÁS - HADTÖRTÉNETI RÉGÉSZET FOGALMA ÉS MÓDSZEREI" nevű munka része. Az anyag az internetről letölthető.
Nálunk ez a sorozat nincsen, tv-tis ritkán nézünk, ebédidőben a hireket, ilyenkor esténként amugy is kikötő, szabad időben meg tenger és fürdés (mi oktober 15-én szoktuk befejezni, de el lehetne huzni oktober végéig).
Ez a legszebb lovaskatona siremlék amit láttam, Aquileában őrzik.
Az mai naptár szerint augusztus elején megtartott ősi római áldozati szertartás.
Az élő kutyákat felffeszitették egy furca-ra ("villa" Y alaku) vagy kereszt-re (crux) és a megfeszitett élő kutyákkal vonultak fel. :(
Ugyanebben a felvonulásban a libákat aranyban és lila festékkel díszítik és nagy tisztelettel hordozzák.Az ókori források, ugy magyarázzák az supplicia eredetét, a libáknak való tiszteletadás, hogy megmentették a várost a gallok ostroma alatt.
Nyilván a kutyákat rituálisan azért büntették meg mert halgattak amikor jöttek a gallok, a libák ellenben riadóztatták a rómaiakat.
Elképzelhető, mert a Róma-történeti portál ezt irja.
"A gall betörések idején, időszámításunk előtt 378 —352 között a rómaiak városuk védelmére falat emeltek, amelynek romjai máig fönnmaradtak. Ez az első ókori építészeti emlék, amelyet a Rómába érkező utas megpillant, mihelyt a Termini pályaudvaron kilép a vonatból vagy az Alitalia autóbuszából."
Ami a képen van Róma falainak lateráni szakasza.
Rómáról azt kell tudni, hogy eredeti minden de mégsem olyan.
Csaknem az összes ókeresztény és kora középkori templomhoz (IV - IX.) épülethez falhoz etc. hozzányultak.
A legnagyobb barokkizáló VIII. Orbán volt. (lásd a rászleteket vörösvári olvtárs topikjában).
Maga a lateráni palota is konstantini épület, csak anno gotizálták aztán ma barokk köntösben csillog villog....
Igy van ez Rómában.
Vidék szerencsésebb pl. Aquilea elkerülte a barokkizálást és Milano is.
Bár a modern kutatások szerint, nem eme király VI, századi uralkodása, hanem IV, századi lehet a fal. E szerint, meg lehet, hogy igazad van és a gall betörés után, esetleg épp előtte, a fenyegetések hatására épülhetett...
Servius Tulliushoz kötik Róma első falait! Bár nem ellenerőzihetők, mivel az utolső Etruszk királyok kivételével, a többi mitikusnak tűnik. De e szerint, a gall támadáskor, már álltak a serviusi falak.
Jah pölö az Allia folyónál történt csata aminek során Róma falai is kiépültek amiből ma az ennél későbbi Aurelianus féle falak láthatók például a Lateráni Bazilika mellett is.
Másrészt az Emilia-Romagna területén letelepedett gallok beépültek az olasz etnogenezisbe is és egész szép mútárgyakat hagytak maguk után. Voltak közöttük olyanok is akik az etruszk klasszikus éra kerámiáit egész jol leutánozták és azt majd mutatom is vörösvári olasz topikjában.
Bologna, latin Bononia. Etruszk város ( I.E. : V. század ). A Pó - Síkon. A negyedik, harmadik században, az alpokon inneni gallok fenyegették. Abban az időben, még Róma fennhatósága nem terjedt ki erre. 390 - ben Brennus vezetésével Rómát elfoglalták a Gallok,
namost ez a sisak, ugyan úgy lehet így képről, egy montefortino stilusú római sisak is, mint egy gall keltáé. ugye kb. a mai francia földön élt keltákat hívták a rómaiak, galloknak.
Museo Civico Archeologico roman relief, dombormű, gladiatorok. a címe amit kapott, a megkönnyebbülés, vagy megadás jelenete. késő köztársaság, első század vége. a via aemilia mellett találták, halotti város, nekropolisz egyik, emlékművének oldalán. a bal oldali egy hagyományos trák, a középső felemeli pjzsát, jelezve, hogy győzött, a jobb megadja magát....
* nem katonák, hanem gladiátorok (azért eléggé árulkodó a meztelen felsőtest, kézvédelem ;-));
* datálás (nem i. e. 240, hanem i. e. I. sz. vége)
A múzeum honlapjáról:
"Relief with a gladiatorial scene
In the relief, now fragmented, it's represented the final moment of a gladiatorial show.
Found in the necropolis that extended along the eastern part of the Via Aemilia about 3 kilometres from Bologna, it decorated the side of a funerary monument with a large dado base. The scene depicts part of a gladiatorial spectacle with three figures. A Thracian is portrayed on the left with a square shield, tall greaves and a short curved sword. The central portion shows the final phase of the duel between the gladiators, in which one of the fighters has raised his oval shield to signal his victory over his adversary, who is kneeling and has put his shield over his head. The figured subject of this relief was probably intended to commemorate the generosity of the dead man, who offered the city a gladiator fight.
Provenance: ... Bologna, nearby Due Madonne Datation: ........ Late Republic (end of the 1st century BC) Material: ......... Sandstone Dimensions: ... altezza cm 110; larghezza cm 120"
Ezen gondolkodtam én is, de a Kr. e. 240 ezt nem valoszinűsiti. Ilyen intézményes gladiátorság akkor még nem volt, ezek a fajta gladiátrok a köztársasági kor végén voltak,. Kr. e. 240-ben még az etruszk eredetű sirjátékoknál illetve temetési játékoknál tartottak?