Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
A Fortepanon is van kép róluk, én is csodálkoztam rajtuk. Úgy vélem, csak tettek velük egy kísérletet, talán mert olcsóbbak voltak a Polskinál, de nem válhattak be, mert utcán én sem emlékszem később rájuk, a Volán is átállt a néhány Volga M24 mellett a Zsigulikra.
Alkalmazott gépkocsivezetőként az első baleset után érkezem a garázsba. A plató hátfala van beszakítva. Kérdezgetik tőlem, hogy minek tolattál neki? Én meg szégyenkezve mondom, hogy hátulról belerohant egy lovaskocsi.
Egyik éjszaka, úgy 2-3 óra táján, a városban összeütközött két BKV-s szolgálati járat. Ekkor jegyezte meg valaki, hogy talán ők ketten mozoghattak az egész kerületben.
Valahol olvastam (de most nem találom), hogy az USA (egyik államában) az első két autó sikeresen összeütközött, pedig egymástól többszáz km-re "regisztrálták" őket. Tehát kb. 1/2-1 Magyarországnyi területen közlekedik két autó... és karamboloznak. :)
A szegény csempészt nagy balszerencse érte. Sok ezer más járművel is ütközhetett volna. Gyerekkoromban hallottam egy politikai elítélést szenvedett rokontól az alábbiakat, amit a köztörvényesektől hallott. Szerintük a rendőrség nyomozásainak eredménye a három v-től függ. (véletlen, verés és vamzer) Ez nyilvánvalóan csúnya leegyszerűsítése a dolognak, de azért ebben az esetben is szerepet játszott legalább az egyik v.
A rendőrségről ellopott forgalmi engedélyekkel kapcsolatban nem nyilvánítok véleményt.
Az utolsó mondatodhoz:
Szerencsére nem kényszerültem arra, (egyébként meg nem érdekel túlzottan ez a dolog) hogy pontosan tájékozódjam a szabadságkorlátozás különböző fajtáitól. De annyit tudok, hogy más dolog az, hogy a helyszínről bevisznek valakit a rendőrségre, más az, hogy ott tartják korlátozott ideig, és megint más az, ha hetekre, hónapokra nyújtanak neki kéretlenül panziót. Ennek megfelelően más és más szintű valaki dönthet a vendéglátásról és mások a jogszerű ellenkezési lehetőségek is.
-------------
Az MTI-FOTO-807376 képhez annyit, hogy ugyanilyen Moszkvics kombikkal jártak az inszeminátorok (nyakkendős bikák) is. Nem a műveltséget terjeszteni, hanem a marhaállományt szaporítani.
A háttérben álló Csepel rádióskocsi is figyelmet érdemel.
Bocsi, 00-01 és 99-99 között... Már nem áll rá a kezem, csak a 3 számosra
(Nálunk egyébként az első / és egyben esküvői autónk számaival megegyezik a jelenlegi kb.23-25 évvel későbbi autónk 3 számjegye. Ugyanezek a számjegyek szerepelnek a TAJ számom végén is... De tovább is van a sztori :))
1:9999-hez, szorozva az addig kiadott összes betűvariáció számával. Vagyis, ha mondjuk 60 féle rendszám (betűpáros) ment addig le, akkor 60:9999-hez, vagyis 20:3333. Tehát nem is olyan kicsi az esély (kb. minden 170. autónál azonos lesz... elvileg.) Most azzal nem számoltam, hogy minden betűvariáció végigment 001-999 között és mindegyik azonos val.séggel közlekedik az utakon (pedig nyilván nem, mert pl. az öregebbek már bontóban vannak.) A 60 variáció pedig tipp volt.
Tapasztalatom szerint a személygépkocsiknál sok helyen nem erőltették az átrendszámozást. Rengeteg öreg taliga kapott D-E-F kezdetű rendszámot, azaz csak '93-'95 körül cseréltek táblát.
Szamos Étterem Fehérgyarmaton 1992-ben. És még érdekes módon ott áll egy régi rendszámos Trabant 601-es. Gondolom az utolsó pillanatban a rendszám váltás előtt kapott egy új műszaki vizsgát.
Hirtelen gondolat, de készülhetne hasonló könyv, ami a biciklitől a vonatig mindenféle közlekedési eszközöket ábrázoló, 2021-ig feltöltött Fortepan képekből állna. :)
1. Ha közelebb került az ember az előtte járóhoz, akkor minden megállóban kevesebb utas várta, ha lemaradt, akkor több. Értelemszerűen a lemaradás egy önmagát gyorsító folyamat. Hiszen az egyre több utassal a megállókban egyre tovább tart az utascsere.
2.A végállomási tartózkodási idők a menetrendben botrányosan rövidek voltak. Szerintem sok esetben nem feleltek meg a munka törvénykönyvében előirt óránkénti munkaközi szünet mértékének sem. Ezért mindenki igyekezett ezt azzal növelni, hogy az előtte járó után a lehető leghamarabb beérjen, mert akkor legalább egy indítási időköznyi ideje volt a végállomáson.
A mellékes oknak azt vélem, hogy ha menetrendnél végig a vonalon egy kicsivel előrébb volt az ember, akkor egy váratlan akadály miatt sem csúszott késésbe. Ezt főleg a 15-ösön éreztem szükségesnek, hiszen ott bárhol, bármikor kialakulhatott egy kis kényszerű várakozás. Pl. egyetlen teherautó parkolási manővere miatt. Mivel szinte sehol sem lehetett az ilyent kikerülni, hanem ki kellett várni.
*** = nem egyformán 40.000-40.000 zsiguli jött évente.
Más-más db számok voltak.
Csak példának írtam a számot.
A '80-as évekre a személygépkocsi éhség megnőtt.
Amúgy sok mindenben, elsősorban olaj és földgáz szállításokban is kijózanító volt Koszigin talán 1979-es beszéde a Gellért Szállóban.
Ez egy KGST tanácskozás volt, ami akkor meglepően nyílt hangneműre sikeredett.
Nem véletlen.
A TASSZ soha nem írta ha a béketáboron belül érdek ellentét feszült.
Pedig ilyen sok volt.
Ekkor megírta.
A gépjármű kereskedelemben akkor részvevő felső vezetkőnek torkán akadt az ásványvíz amikor Koszigin nem csak a belső tanácskozáson hanem azt követő sajtótájékoztatón is rossz példaként emlegette, hogy
.....".....1972-ben 13 Zsigulit adtunk egy Ikarus-250-es buszért ma 21 zsigulit adunk érte.
Ez így nem növekedhet tovább......."
Mivel ez egy nemzetközi sajtó tájékoztató volt, a fél világ megírta.
Mielőtt elszállnánk magunktól, nem ettől híresült el ez a sajtó tájékoztató.
Ez csak mellékszál volt.
Itt jelentette be a szovjet miniszterelnök, a béketábor miniszterelnökeinek és a világnak, hogy :
1./ Vége az olcsó olajnak. A SzU nem fogja ezentúl a világpiaci ár 10-20%-ért adni az olajat a béketábornak.
Nem kérnek majd világpiaci árat a KGST országoktól de a világpiaci ár 50%-nál többet kívánnak kérni az olajért.
2./ Készüljenek fel az érintett országok (mi is) hogy több gáz fog érkezni és kevesebb olaj.
Érthető, hogy a nemzetközi sajtó képviselőit az olajár kontra gáz ár bejelentés sokkolta és arról cikkeztek, nem a mi mennyiért kapjuk a Zsigulit témáról.
Az újdonság kettős volt.
1./ Az, hogy kiderült amit addig is tudott mindenki, hogy a KGST-ben viták is vannak.
Jellemző, hogy az 1975-ös listában szerepeltettek - a választék bővítése céljából - 5 olyan típust is, amelyekre még szállítási határidőt sem tudtak mondani.
Határozottan emlékszem, hogy a nyolcvanas évek elején cikkezett az autó-motor a csökkenő lada szállításokról. Persze lehet, hogy a szerződés is ilyen volt, azt nem tudom. De az biztos, hogy a hetvenes években nem volt 5-6 éves várakozás a ladákra ami később általános lett.
A Főtaxi biztosan nem kaphatott elég Ladát, ezért egy kísérlet volt a Dacia, de végül értelmezhető számban nem rendszeresítették, viszont a Volán Taxi a Polski után csak ezeket vásárolta. Nekem is volt innen leadott 1310-esem, az Öv utcában vettem.
A szívem csücske a Lada, de el kell ismernem, a Dacia kényelmesebb, csendesebb, fürgébb és takarékosabb volt, csak a minősége és a megbízhatósága volt csapnivaló.
Akkor biztosan így volt. A családban két Dacia volt,a nagybátyám vett egy leadott Főtaxi-s 1310-est,de csak bizniszre, később a nővéremék vettek '90-ben egy 1310 TX-et újonnan, az műszakilag meglepően jó volt,csak amikor lemostuk,akkor olyan bordó víz folyt le róla,mint az autó,még a szivacsot is megfogta.Két-három hónapos korában már úgy nézett ki,mintha vizes papírral be lenne csiszolva. Be kellett vinni a KERMI-hez,de utána garanciában újrafényezték.
Ez már a nyolcvanas évek eleje-közepe, az autók 21013-asok. (A rendőrök mindig az alapmodelleket vették nagy számban 2101, 2102, majd 21013 és 2104, utána jöttel a Golf II-k) Ebben az időben a kék alapszínű kocsik már ritkábbak voltak, egyszerű takarékosságból. Emiatt kezdték el a fehér alapszínű kocsikat használni, mert arra elég volt csak a csíkot felfesteni. Amúgy a képen látható kocsi gyári kék, amire ráhúzták a fehér csíkot. (Lehetett itt még az okok közt, hogy a gyári kék színek folyamatosan változtak, míg a fehér nem; a telibefényezés meg már akkor sem volt olcsó.)
Úgy emlékszem, a BKV-nál is előfordult a 70-es években, hogy újabb évjáratú 620-as sárvédőjét régi laposra cserélték. A rendszámban nem vagyok biztos, de mintha 95-12 lett volna.
Én is csodálkoztam akkor, hogy újabb évjáratún is megjelenhetett a régi sárhányó. Ugyanis ellenkező irányban ez gyakoribb volt: a régi kocsikon főjavításkor nagy számban cserélték a lapos sárhányót félkörívesre.
A kör alakú narancssárga indexlámpa 66-tól jent meg, de a 620-asokon nagyobb számban csak az 1970 körüli évektől terjedt el.
Olyan buta voltam, hogy nem néztem meg a két képen a rendszámokat, így fel sem tűnt, amikor az egyébként kitűnő Vitányi-féle oldalt ajánlottam, hogy ugyanaz a kocsi van mindkét fotón. De túl nagy csoda szerintem sincs a dolog mögött. Ez a kocsi 1963-as (14. sz. AKÖV), amikor már az ívelt sárvédőket alkalmazták. 1966-ban az első 40 kocsi között csuklósították és akkor novemberben került Szegedre. Azt nem gondolnám, hogy a Béke téren, a csuklósításkor kapott más-más sárvédőt a két oldalán. Mivel ez a csuklós a program elején készült, szerintem még kifejezetten nagy figyelmet fordítottak az elkészülő csuklósok esztétikájára. Én inkább arra hajlok, hogy egy későbbi sérülése utáni szegedi javításkor ilyen volt kéznél, így ezt rakták fel. A csepp alakú indexet is inkább már itt nálunk pl. egységesítési céllal kaphatta. A tükrökkel szerintem ugyancsak ez utóbbi lehet a helyzet.
A lapos felsőrészű sárvédőket követte a teljesen köríves. A cseppformájú helyzetjelzőket követte az egyszerűbb. A szegedi képen látható irányjelzők is a később jelentek meg. Hasonlóképp a szegedin látható külső tükrök is az Ik 556/180-asok idejében jöttek divatba.
A budapesti képen íves a B tengely sárvédője, a szegedin pedig lapos felsőrészű. (Itt lehet magyarárat az, hogy a bal és jobb oldaliak már a csuklósításkor is különbözőek lettek volna.)
A helyzetjelző és az irányjelző lámpatestek, valamint a tükrök a budapesti kép korábbiságára utal. Ám a B tengely jobboldali sárvédője keltett bb.57 olvtársban kétséget eziránt.
Talán az lehet a magyarázat, hogy már a csuklósításkor került a B tegely két oldalára különböző sárvédő. Vagy a használat során megsérült a jobboldali és egy kéznél levő régebbi formájúval pótolták?
A nagyon-nagyon menők húzódoztak, inkább nem mennének, meg messzi van, mi van ha nem érnek vissza karácsonyra, stb.
Végül két főt kijelöltek.
Duzzogva de készülődtek.
Indulás előtt (talán 10-én ???) az egyik beteget jelentett a másik meg elkezdett látványosan sántítani.
A főnökök P.Kamillió vette a lapot és nagyon begurult.
Éppen dühöngött mikor valahogy eszébe jutott, a rólunk (Papp I Pistivel) megjelent, dícsérő újság cikk.
Megkérdezte kisfőnökünket (belföldi távolsági csoportvezetőt) elengedne e kettőnket ?
Ő elengedett.
Kivettek bennünket a Mezőhegyesi fordából.
Express csináltattak nekünk (48 óra alatt ) nyugati szolgálati útlevél betétlapot az akkor még piros szocialista útlevelünkbe mert kék útlevelünk még nem volt.
És elvittük az ifjú focistákat Örebróba.
Gond nélkül elzörögtünk az Ikarussal.
Mikor vissza értünk az Andorban állt a bál.
Kiderült, hogy mikor elindultunk kitört idehaza a bálhé.
A sok-sok kemény vállapos nemzetközis pampogott/duzzogott, hogy bezzeg Ő is elvitte volna a fuvart.
De Kamillió előtt mind állt mint a kisegér.
Végül Kamilló megunta és összehívott egy röpgyűlést. Ott kihirdette nekik, hogy nem hagyja magát zsarolni.
Akár 10 éves akár 20 éves nyugati szolgálati útlevele van valakinek, nem tűri a garázson belüli kiskirályoskodást és bárkit hajlandó nullkilométeresekkel ki- és leváltani ha nem állnak be a sorba.
Mikor hazaértünk, (bőven karácsony előtt) nem voltunk népszerűek a garázsban dolgozó buszvezetők úgy 20%-nál.
Ezek a nyugati szolgálati útlevelesek nem győzték hangsúlyozni hogy ők évente 70-150 alkalommal lépik át nyugat felé a határt.
Persze.
Átment Hegyeshalomnál évente 100-szor Bécsig.
De ha jött egy keményebb fuvar, akkor már húzták a szájuk szélét.
Amikor a kis focistáknak odakint letelt a két hét edzőtábor, valamikor szilveszter/körül előtt és egy másik kocsinak vissza kellett menni értük, már csönd volt a garázsban és akire rámutattak, hogy Te mész csak annyit válaszolt : Értettem, megyek.
Időben lehetne. De az kék fülkés szürke platós drapp színű ponyvás lenne. Az ajtaján a KOMÉP TATABÁNYA felirattal. Mondjuk az érdekes hogy a cégnél sokan ilyen 20-40 Km-es körben szerettek csak mozogni. Tófejre kellett menni csempéért,én mentem le mert senki nem akarta vállalni. Nem dicsekvés csak huszonpárévesen mindent szívesen csinált az ember ha szerette a munkáját.
A hivatásos katonák és - kisebb számban - rendőrök részére épült lakótelepek szerte az országban épültek. Elképzelhető, hogy az én általam hallott gúnynév csupán arra utalhatott, hogy az odaköltözött első lakók az akkori hatalom különös kedveltjei voltak.
Én sem hallottam Zuglóban ilyenről, viszont szerencsére ezt a szabályozást később eltörölhették és így jött létre egy kerülettel odébb egy kisebb panelteleppel a Gumibot tér. :-)
Belső szabályzataik tiltották, hogy egymás mellé költözzenek.
Hozzá nem értő civilek neveztek így el - később - házakat vagy házsorokat, mert nem tudták (honnan is tudták volna ?) arról a belső szabályozásról mely ezt épp tiltotta.
Köszönöm szépen ! Megnézem és körbekérdezem a területet ... Azt hittem , hogy a Róna - Bánki Donát - Nagy Lajos - Kerepesi út területén van .
Még csak a Nagytarcsai ávós lakásokról tudtam .
A Fogarasi - Nagy Lajos - Tihamér - Kaffka Margit területen meg vitézi telkek voltak . 1-2 ingatlannál még látható az eredeti "Vitézi telek" márványtábla .
Elnézést , hogy elkanyarodtam a fórum fő témájától !
Pontosan nem tudom. Csak hallottam ezt az elnevezést. Az Erzsébet királyné útja, Laky Adolf utca, Dorozsmai utca, Uzsoki utca környéki házakat gyanítom annak.
Bajsz Gábor listája szerint GA 69- kezdetű rendszámúakból a 90, 93 és 94 került Szegedre. A Szabolcs utcai képen a GA 69-9x biztosan olvasható. Az utolsó számjegy nem hiszem, hogy 3, vagy 4 lenne.
Kérdezem, hogy ezek a csuklósok kaptak-e újabb főjavítást? Gyanítom, hogy igen. Vagy netán a rendszámokkal történt valami suskuss?
A budapesti Béke téren történt a főjavítás és csuklóssá alakítás. Szerintem Szegedre való elvitele előtt keveredhetett a Szabolcs utcába. Kevésbé tartom valószínűnek, hogy Szegedről elvitték volna újra Budapestre valamiért.
Egészen biztosan igazad van. Az akkoriban, közel egyidőben épült házak követték az akkori divatot. Én sztalinbarokk néven ismertem ezt a stílust. Ékes példái a székesfehérvári és a sztálinvárosi vasútállomás, vagy a zuglói ávós lakótelep, de Dunaújváros akkoriban épült részei, Várpalota/Pétfürdő, stb.
Ezzel a régi (kicsit giccses) képeslappal kívánok áldott karácsonyt kedves Mindenkinek!
" Akkor egy kicsit helyezzük el a képet térben és időben. Szegeden vagyunk a Kiss Ernő u-ban. A buszok orra a Tisza Lajos krt. felé néz, a MÁVAUT-csuklós "feje fölött" a Városháza, mögöttük a Széchenyi tér, balra a MÁV-igazgatóság kertjének kerítése. Ezt a helyet már az "ősidőkben" az SzKV is használta autóbusz végállomásként, ám az 1966. július 1. utáni új, Mars tér központú hálózaton elveszítette végállomás szerepét. A képen egy 42-es jelzésű buszt látunk. Az 1971. november 7-től bevezetett átlapolt hálózaton a 4-es decentrum a Széchenyi tér volt, onnan indultak a 40, 41 és 42-es jelzésű buszok. A végállomást a Széchenyi tér rendezése miatt 1973. május 13-tól helyezték a képen látható helyre, a Kiss Ernő és a Feketesas (akkor Bakcsy-Zsilinszky) u-ba. Hogy a kép ennél a dátumnál későbbi, azt a faros mögött kivehető IK 260-as mutatja, amely típus Szeged helyi forgalmában 1974. január 14-től vett részt. A képen látható GA 69-90 frsz-ú csuklóst 1976. decemberében selejtezték. Így tehát a fotót az 1974., 1975. vagy 1976. évben készítették."
Nem fogsz találni betűkészletet mert ezek egyedileg szerkesztett betűk, számok. Hasonlóan egyediek, mint a jelzőtáblák betűi. Ahhoz, hogy tudj teljesen valósághű betűt készíteni, kellene egy olyan brossúra mint ez, csak éppen a rendszámokhoz. Ezeket érthető okokból nem hozzák nyilvánosságra.
Többször szóba került már ez a téma, de eddig senki nem tudott az általános méreteken kívül adatokat mutatni a betűkészletekről.
Én sok fotó alapján saját magamnak rajzoltam meg az összes karaktert fekete kartonra, majd kivágva és fehér alapra téve beszkenneltem őket és innentől már képszerkesztő alkalmazásban gyerekjáték bármilyen kombináció elkészítése.
Ha érdekel a végeredmény, kattints a nickemre és az adatlapomon nézz bele a Retróautók és egyéb modellsorozatok topicba küldött hsz.-eimbe, van ott több fotó.
Sziasztok, az 1958-1990 között kiadott (két betű - négy számos) rendszámok kiadására vonatkozó rendelet számát kajtatom, vagy pedig az ezeken használt betűkészletet (különböző méretarányú modellekre való rendszámok készítéséhez). Ha bárkinek bármilyen kapcsolódó infója van, előre is nagyon köszönöm.
Az autó egy '59 január előtt készült Skoda 440 , a rendszám viszont '61 novemberi . Ez már legalább a második , ha nem a harmadik rendszáma volt ennek a kocsinak :
A kerékdobvédő műanyag az volt gyáriban is? Ezt nem tudtam. Mérgemben vettem egy négyéves STAR 1142-es teherautót nyócszázért,nyolcvanezer kilométerrel.Az legalább pénzt is hozott haza.
Amikor 1993-94 ben kiadták újra az ezeröcsit mennyire szerettem volna venni egyet. Aztán majdnem dupla ára lett pár hónap alatt. 450 e körül már nem annyira izgatott. Az már túlzás volt érte.
Apám az Aluker Vállalatnál dolgozott Budapesten. Nekik is volt egy ilyen buszuk nyolcvanvalahányban, színben is hasonló. Nem selejtezett, hanem új jármű volt, azért vették mert gyakorlatilag azonnal megkapták, az Ikarus meg szivatta őket visszamondott meg csúszó megrendeléssel/szállítással.
Azért ha belegondoltok régebben nem 20-30 év után selejtezték a buszokat,ettől még lehet VOLÁN selejt. De attól még nagyszerűen használható maradt egy kisebb cég esetén.
A busznak alig van árnyéka, majdnem delelőn volt a nap, a busz hátulja és bal oldala felől sütött. Ha jól megnézed, a gémeskútnak is van árnyéka, meg a vályúnak is, csak kicsi.
Az autóbusz nem látszik leselejtezettnek. Ha viszont a tulajdonosváltás után került volna felújításra, akkor kétlem, hogy ragaszkodtak volna a mávautos színezéshez. Így inkább az utolsó mondatodhoz csatlakozom.
Vájtszeműektől kérdezem, hogy egy képet látunk, vagy a busz máshonnan került a pusztába?
CA 41-08, AWZ P-70 (1965, Szombathely - Bocskai István (Landler Jenő) körút, Fürst Sándor (ma Neumann János) Általános Iskola. A bejárat felett Nagy Géza reliefje (1962))
Egy érdekes fotó az 1970-es árvíz idejéből. A szolnoki Skoda még AKÖV emblémával az ajtaján,a 21 sz AKÖV Csepel dömpere már volán csigával ellátva. Pedig mindkettő YB rendszámos volt.
/Azt hiszem hogy arról már írtam,hogy az 1970-ben Tatára érkezett 10 db TATRA 138 S 3-as pár hónapig csak a TATABÁNYA felirattal az ajtón dolgozott./
A képre írtam. Nálunk a KOMÉP-nél voltak 148-as TATRA S 3-asok. Az elsők 1980-ban érkeztek egyik szürke,másik kék volt. FS-81-37,FS-81-38 volt a rendszámuk.
Nem hagytuk abba, csak kevesebb időnk van rá egyetem, munka, vállalkozás és magánélet mellett, hiába csináljuk négyen. :) Nem lóverseny, amikor kedvünk van akkor töltjük az adatbázist. :D Most az MTVA-s képeket túrjuk át rendszámok után kutatva, mint itt is látni, muszáj valamilyen stock fotót betenni a kép helyére, és a linkkel átvezetni az eredeti képre, mert az MTVA a linkelést megengedi, de a letöltést-feltöltést nem :(
Végül egy érdekesség a találatok közül 1963-ból, ahol az egyik Puch még VÁM rendszámmal látható, illetve a hátul álló M21 Volga, ami ezekben a színekben pont úgy néz ki, mint egy moszkvai rendőrautó. :-D
Egy Magyar Autóklub kártyanaptár Szombathelyen 1990-ből.
A segélyszolgálati Trabant rendszáma AR-40-75. Viszont van a képen még egy érdekesség, a P 126 mint oktatókocsi. A nejem ilyenen tanult kb akkoriban és a jogsimegszerzése után hagytam hagy vezessen,gyakoroljon a saját kocsinkon. Egyszer látom elég nagy sebességgel halad két oszlop közé,mondom állj meg. Miért? Mert nem férünk át. Ez hülyeség mert a kis Fiat itt simán átfért. De a Zsiguli nem fog,mondtam. Nagyon óvatosan írom mert nem 100 % a kispolák rendszáma: GL-67-24
Vannak itt profik akik még azt is megmondják, hogy X napon, délelőtt vagy délután adták ki az utolsó P-vel kezdődő rendszámot egy postás autóra............................:-)))
Kb. 1978 körül (az évszámot nem tudom) a Posta vett 50 vagy 60 db Trabant kombit.
Ilyeneket.
Első hiba = nem zöldek voltak hanem fehérek.
Második hiba = Nem PF xx-xx rendszámúak voltak hanem PA 05-xx rendszámúak.
Ez igen fontos hiba volt mert addig a szüttyős Moszkvics 433-cal járó postás ifjakat nem b@gatta a rendőr, ezzel meg lépten-nyomon megállították őket.
Okkal.
Lásd az itteni 27.787-es hozzászólást.
Az 50-60 db Trabant kombiból kb. 10 db ügyintézői kocsi lett.
De kb. 50 db-t szétosztottak a megye székhelyek között, ahol Moszkvics/Izs kiváltó szüttyős autót kivántak belőlük csinálni.
Nem jött be.
Már az Izs 2715 se tudta azt a minőséget amit elődje a Moszkvics 433 tudott.
A Trabant kombi meg pláne nem.
Egy Trabant kombit nem arra gyártottak, hogy 17-22 éves ifjú fiúk üssék-vágják a város utcáin felvágva lányok és más közlekedők előtt.
Pláne nem sok kezes üzemmódban.
Amig egy Moszkvics 433 kibírt 5-7 évet is szüttyős munkában, addig a Trabant Kombi 2 év alatt selejt lett.
Nem lett a posta meghatározó autója.
Nyom nélkül tűnt el a Posta életéből.
Egy-két olyan bácsi aki már akkor is a Posta Gépjármű üzemeinél dolgozott, talán még emléxik rájuk de a többségnek még emlék foszlányai sincsenek a Postás Trabantokról.
Akkor olyanról ne is beszéljünk, hogy az állam és egyház közötti megállapodás részeként az Állami Egyházügyi Hivatal (Lendvai utca) rendelkezett egy bizonyos számú (talán évi 100-150 db ??) Trabant kombi kiutalás felett.
Ezt kb.95%-ban kimondottan vidéki, gyakorló papok kaphatták meg.
Az ár ugyanaz volt mint a civilek esetében, csak ebből az ÁEH állt kb. 20-30%-t.
Ezeken a Trabant kombikon civil, magán rendszám volt.
Próbálom felidézni az akkori emlékeket, logikus, hogy a keleti blokk diplomatái a saját országuk gyártmányait használták, de ezek nem ugranak be. Egyedül a román követség Daciáira emlékszem DT-vel, a többieknél inkább a Ladákra meg a Volgákra, a németeknél meg talán a piros CK-s (??) Trabantokra, Wartburgokra.
A fekete rendszámos sárga angyalok megvannak, de a postás Trabant is újdonság számomra.
Trabanttal oktattak Budapesten is, apám is egy gömbölyű 600-ason tanult a hetvenes években, de az nem állami volt.
"Pécs, 1970. február 13. Az Autóközlekedési Tanintézet Baranya megyei iskolájának tanuló gépkocsijai (két Skoda 1000 MB és egy Trabant) közlekednek Pécs egyik utcáján. MTI Fotó: Hadas János"
Érdekes hogy Trabanttal is oktattak,erre még az akkori korom miatt sem emlékszem.
A Fekete Körős áradása 1980-ban. Ha jól emlékszem volt több Fortepan fotó is róla a 8-as számú Volán által kirendelt Skodá-val és 21-esen Volánon kívül Békéscsabán is létező KRAZ billenősökkel.
:) Jó a megjegyzésed,de nem hiszed hogy ma is ugyanúgy előfordul az ilyen. Már mindenki erőből vezet.a profik''''' közben még a telefont is nézik,hátha történt valami megváltozhatatlan a világban balra fordulás közben. :( Már nem is tudom milyen vigyorjelet tegyek ki.
Régen baráti társaságban a 471-es útvonalát így írtuk le: Nyíradony - Peking - Debrecen. Hajdúsámsonban annak idején a szokásosnál több kerékpáros volt :o)
Ez szerintem sofőr kérésére mehetett annak idején oda,ha emlékszel rá ez nem volt a nyolcvanas években Nálatok Dunaújvárosban,illetve a központban Székesfehérváron ugyanúgy mint nálunk Tatabányán sem. Csak oldalsó Volán embléma alatt szerepelt az adott megyeszékhely neve.
A felsorolt hármashatárokból kettő is közel van hozzám. Az egyik ~50, a másik ~70 km-re. Az Alföld legmagasabb pontja pedig kb. 30 km-re van tőlem. Ezek alapján aki szeretné, be tudja háromszögelni lakóhelyem.
Tényleg elgondolkodtató, hogy a klf. földrajztanárok szerint melyek a középiskolások számára kötelező földrajzi névanyag elemei. Aztán egy közismereti tv-vetélkedőben a dr XY versenyző mélyen legondolkodik azon, hogy Debrecen a Duna-Tisza közén van-e, vagy a Tiszántúlon.
De erős a gyanúm, hogy sokan élik a világukat úgy (magukat intelligens embernek tartva), hogy a Magyarországgal szomszédos hét országot sem sikerülne felsorolniuk.
És ere a felsorolásra (mivel félhangosan hangzott el) a munkahelyi étkezdéből jött három-négy nevetés és beszólás.
Mivel nőkből vannak tehát egyszerre beszéltek mind a négyen.
A lányom (30 éves) meg - elmondása szerint - állt ott tátott szájjal, értelmes azaz bamba képet vágva, hogy Ő most akkor rosszat mondott ?
Mire az 55+ éves hölgyek felnevettek és elmondták neki, hogy nem mondott rosszat, de a történelem előtti időkben (az 1970-es években) Budapesten felső tagozatos vagy gimnazista diák nem írt úgy földrajz röpdolgozatot a 2x4 év alatt, hogy ne kellett volna megneveznie Magyarország hármas határai közül vagy mindegyiket vagy legalább az egyiket.
- Rajka = Magyar -Osztrák- Csehszlovák (ma már csak szlovák) hármashatár,
- Záhony = Magyar - Csehszlovák - Szovjet (ma már Ukrán) hármas határ,
- Garbolc = Magyar - Szovjet - Román hármashatár,
- Kübekháza = Magyar - Román - Jugoszláv hármashatár,
A négy hölgy egymás szavába vágva mesélte a lányomnak, hogy mivel egyikük se volt földrajz zseni ezért a '70-es években ezt úgy oldották meg hogy a hármas határokat megtanulták mint a verset.
Mai napig tudják.
Erre megszólalt az ebédlőben egy fiatalabb férfi aki kb. 45+ éves lehet.
Ő elmondta, hogy Ő ugyan Szegeden járt középiskolába de tőlük ugyanígy megkövetelték azzal a különbséggel, hogy mivel közben felbomlott Jugoszlávia, nekik nem 5 hármashatárt kellett megtanulniuk hanem hetet.
Közben bejött a kisfőnök.
Meghallgatta a történeteket.
Mindenki megfeledkezett a munkáról és spontán nosztalgia földrajz órát rendeztek a hatóság büféjében, étkezdéjében.
Volt aki azt mondta el, hogy nekik a :
- legkeletibb,
- legdélibb,
- legnyugatibb,
- legészakibb
települést kellett tudniuk.
Másnap meg az ország :
- legmagasabb pontját,
- a legmélyebb pontját,
- az ország közepét
kellett tudniuk.
Persze mentek a sztorik is, hogy akinek súgtak az mit és hogyan értett félre a súgott helynevekből.
Nevetés.
Ennyi.
A mai gyerekek ezt már nem tanulják meg.
Majd nyomogatják a gépüket és az majd megmondja nekik.
Hát, ez már erős átrendszámozás. A képen ránézésre ZAZ-966, vagy nagyon korai 968-as van, de 1979-ben, a PT idején már a 968A-k legutolsó darabjait sózták a szerencsétlen vásárlók nyakába.
Korkép- kórkép... Majdnem olyan jó, mint amit egyszer az öreg buszosról írtál, akit ezer év buszvezetés után fogtatok meg, hogy tulajdonképpen nincs is rá jogosítványa. :-P
Még régi közúti ellenőrös koromban történt, hogy nem Dunaújvárosban, hanem egy másik megyeszékhelyen kollégám fogott egy ilyen/hasonló gépjármű szerelvényt.
A dolog nem ezért maradt emlékezetes hanem mert a síma közuti ellenőrzéskor olyan lavinát indított el amire senki se számított.
1./ ellenőrizte az autót.
Az IFA-nak volt műszaki vizsgája, az első (asztfaltmelegítő pótkocsinak) volt rendszáma de nem volt érvényes a műszakija.
A második - egytengelyes - pótkocsinak/utánfutónak se rendszáma nem volt, se műszakija.
2./ Az IFA gépkocsivezetőnek csak B kategóriás jogsija volt, mert a helyi magyarázat miatt a városgazdálkodásnál Ő a "barkasos" csak most Gábor bácsi (az ifás) belázasodott ezért most Ő jött ki a szerelvénnyel dolgozni.
3./ Amikor kifogásolták az egészet előkerült a városi Tanács (megyeszékhely) gépjármű előadója, akiről kiderült neki :
- se jogsija nincs,
- se gépjármű előadói végzettsége,
Azt se értette mit kifogásol a közúti ellenőr.
4./ A kihívott munkavédelmi ellenőr a vizsgált 4 gyalog munkást megszondáztatta és mind a 4 ittas volt.
A négyből háromnak nem volt se munkavédelmi vizsgája se kezelői végzettsége az aszfaltozó gépekhez.
(pont mint a régi viccben, amikor a rendőr megállítja az autót, mert nem ég az egyik lámpája.
Mire a felesége az anyós ülésről odaszól, mondtam, hogy ne igyál vagy iszol ne menj ilyen gyorsan. A nagymama a hátsó ülésről előre kiabál: ugye mondtam, hogy lopott kocsival nem jutunk messzire)
Nos valami ilyen történt az északi megyében is az aszfaltozók ellenőrzésekor.
Érdekes az oldal indexlámpája,mintha Velorex hátsó lámpa lenne. Az eredeti narancssárga volt. Viszont nagyon jó a fotó,az első MS 24-es Skodák így érkeztek. Amilyen színű volt a fülke a plató is ugyanazt kapta.
Nem baj az, a legtöbben így vannak vele. Nekem szerencsém volt, általános 5-8. között olyan jó orosztanárom volt, hogy amit akkor tanultam kitartott az egyetem végéig (sőt, jószerivel máig). Amire kíváncsi voltam, hogy mi a fene az a csúszós, meg kusza motor, mondjuk nem értem, hogy az oldalszelepelt motor jelentésű нижнеклапанный двигатель (szó szerint: alsószelepes motor) kifejezésből hogyan sikerült ezt kihozni.
Egy újabb kép a Tisza völgyi árvízről. Nem tudom melyik Voláné lehetett az IFA Panther daru,bár jó eséllyel a logo váltás miatt erre sem festették még fel.
(A fotók Hámor Szabolcstól valók aki a VÍZDOK munkatársaként dolgozott az árvízi védekezésnél.)
( Apám is lent volt néhány kollégájával Tatáról. Fixes Skodákkal csöveket vittek. Aztán két napig nem is szóltak hozzájuk.De aztán baj lett,mert elfogyott a hazai kaja,már nem tudtak mit adni egymásnak senkinek semmi a táskában,amellett hogy a motorháztetőn aludtak akkor még nem csináltak ők láncos ágyat a Skodába. Apám meg felvállalta a szószolását a sofőrök mérgének. Megkereste az ottani atyafaszát hogy mivel se kajájuk se vizük szeretnék megkérdezni mi a terv velük? Mert ha nincs terv kioldják a rakoncákat és legurítják a csöveket a pusztába. Még aznap leszedték róluk a csöveket. Persze nem akarom hősnek beállítani Apumat de szerette ha nem nézik hülyének a kisembert.)
GAZ-M-21KU - 1959-1962, az 1958-as modell trópusi exportverziója;
GAZ-M-21L - 1962-1964, 1962-es alapvető szedán modell;
GAZ-M-21M - 1962-1964, az 1962-es modell exportverziója;
GAZ-M-21MU - 1962-1964, az 1962-es modell trópusi exportverziója;
GAZ-21N - 1964 - Az 1962-es modell exportverziója a megfelelő kerékkel;
GAZ-21U - 1964 - Az 1962-es modell trópusi exportverziója a megfelelő kerékkel;
GAZ-21P - Az 1965-ös modell exportverziója a megfelelő kerékkel;
GAZ-21PU - Az 1965-ös modell exportverziója a megfelelő kerékkel és az automatikus sebességváltóval; GAZ-21P - 1965-1970, 1965-ös alapvető szedán modell;
GAZ-21P - rendőrségi
GAZ-21C - 1965-1970, az 1965-ös modell exportverziója;
GAZ-21T - 1962-1964, az 1962-es modell taxi;
GAZ-21TS - 1965-1970, az 1965-ös modell taxi;
GAZ-21U - CIRCA 1959-1964, Módosítás az 1959-es és 1962-es modellek javításával;
GAZ-21US - 1965-1970, az 1965-ös modell jobb kialakításával módosítása;
GAZ-21F - tapasztalt a forkar motor;
GAZ-21E - 1965-1970, 1965-ös szedán modell árnyékolt elektromos berendezésekkel
Igen, ezaz. Gratulálok, szép találat. A saját ZIM-es tippemnél én is kicsit tamás voltam a hátsóajtó mögötti díszbádog alakja miatt, de aztán nem ítéltem jelentősnek.
Egy háromtonnás kompresszort vittem valamikor Nyíregyházára /Akkor még NÁLUNK nem találták fel a spanifert/ és a SKÁLA előtt fékezni kellett nagy hirtelen, durrant egyet az IFA hátfalán a holmi. Pedig 3-as acéldróttal rögzítve volt a cucc négy sarkán. Na ezek után minden ötven kilométer után a drót meghúzása elengedhetetlen volt. Aztán kaptam két spanifert az unokabátyámtól aki nem adakozó volt,hanem az akkor selejtezett VOLÁN-os pótkocsi platójáról vette le. Onnantól nem moccant a cucc a platón.
Mondjuk elég rakományrögzítési ismeretet kaphatott a gkv,ha a ponyvalekötési pontokhoz rögzítette ezeket böhöm tárgyakat. :) Mert ezek talán ötös facsavarral voltak a 25 mm-es faoldalakhoz rögzítve. Olyan kis illúzió keltő volt. :)
Meglátásom szerint Opel Kapitän 1951. A ZIM-hez képest lejtősebb a hátulja, nyitható hátsó oldalablak rövidebb, ablak alatti díszléc hátul végigfut körbe, míg a ZIM-nél a csomagtérfedél sarkáig fut, más a sárhányó domborulaton a hátsó kerék előtti krómos fémidom alakja, a ZIM hátsó sárhányó teteje közel vízszintes, a Kapitän-nél erősebben lejt és jóval rövidebb, mint a ZIM-nél, hátsó keréknyílás Opelnél a díszlécig tart és ott már egyenes, ZIM-nél lejjebb véget ér és végig ívelt, hátsó oldalajtó hátsó éle ZIM-nél egyenes, Kapitän-nél szűkíti a hátsó sárhányó, így amiatt ott ívelt, Opel ajtaja külső zsanéros, ZIM-nél rejtett. Hirtelen ennyi különbséget vélek fölfedezni vén fejemmel. :-)
Fogalmam sincs arról, hogy ki volt a fürdőigazgató elvtárs és milyen életút állt mögötte. De nekem a káderpihentető jutott a történetről az eszembe. Az olyan elvtársakat, akik valahogy megbotlottak, de azért még mindig mikutyánkkölykei maradtak, áthelyezték kevésbé szem előtt levő hivatalokba. Országos szinten a Hazafias Népfront, vagy a Párttörténeti Intézet volt ilyesmi. El tudom képzelni, hogy a Somogy megyei szinten az említett fürdő funkcionált imígyen.
Pl. A Csokonyavisontai fürdő, mely nem hogy világhírű nem volt de még az országban sem sokan ismerték "Igazgatója" egy Chevrolet Impalával járt.
Büszkén mutatta (mert megvolt neki) azt a fényképet amin a Tervhivatal Elnökhelyettese (miniszterhelyettes állású/beosztású személy) ugyanezzel a kocsival járt tizen évvel azelőtt.
Nos a Csokonyvisontai fürdőnek - szerintem - max 40 dolgozója lehetett és az "igazgatónak" aki művezetői feladatokat látott el, semmilyen szolgálati autó nem járt.
De Ő kiharcolta.
Igaz, hogy már 12-13 évesen kapta meg, de az egész járás és a fél megye tudta, hogy Ő milyen nagy ember lehet, ha ilyen autóval jár.
Az elvtársakat viszont egyáltalán nem zavarja , a vasárnapi vadászat így is meg lesz tartva !
Érdekes a bal szélen belógó autó , én azt egy '43 -as Chevroletként azonosítanám (de ér javítani !) . Az akkor már kb 20 éves autót még használták a vidéki elvtársak?!
Szintén 1929-es szabály. Felhívom a figyelmet a Lánchidon két koffererel való átgyaloglás tilalmára, valamint a marhahajtás körültekintő szabályozására.
Nagyon jó ez a kép , valóban érdekes ez a T600 , ami egyébként két évig (1951-52 ) a Skoda gyárban is készült , egész pontosan 2100 darabot raktak össze . Zúgolódtak is a Skoda gyár dolgozói , hogy miért a konkurencia kocsiját kell gyártaniuk ! :)
De ami mögötte áll autó , az még izgalmasabb ! :)
Az ugyanis egy 1960 -as Skoda Octavia Touring Sport !
Gyakorlatilag a két karburátoros Felicia sport motorját tették bele a sima Octáviába .
Ez volt a gyártás első éve , ekkor még nem csak a motorját kapta a Feliciától , hanem a szép nagy szájú hűtőrácsát is . Ezért lehet még ebből a kis részletből is megállapítani a típusát .
A következő évtől , a fecskefarok megjelenésével , a hűtőrácsok is közösek lettek az összes modellen , onnantól kezdve már csak a felíratok árulkodtak a típusról .
Nem tudom , mi motiválhatta a cseh Motokov külker vállalatot , hogy pont ezt a típust reklámozza nálunk az Autó Motorban a hatvanas évek elején , de mégis ez történt :
A '61 -es Békéért Barátságért túraautó versenyen a mi skodás csapatunk az előző évi Octávia Super modellel vett részt , a csehek pedig természetesen az aktuális Touring Sport modellel . Természetesen rendesen kifújták a mezőny orrát .
A következő évben nem csak résztvevők voltuk a versenyen , hanem a Magyar Autóklub révén rendezők is , és az nem csak áthaladt rajtunk , a cél is nálunk volt :
Az Autóklub elkerülendő az itthoni fiaskót , hat Touring Sportot illetve Wartburg Rally (?) típust vásárolt :
Megérkeztek a kocsit , gyakoroltak a résztvevők , hangolódtak a versenyre :)
CF-69-03
Ez a kép pedig már a versenyen készült egy másik Touring Sportról :
Az eredményt , akárcsak ezen képek eredetiét a korabeli Autó Motor újságban láthatjátok .
Ezen hat Touring Sporton kívül egy még biztos bekerült ( lehet , hogy több is ) valószínűleg a BNV volt kiállítva , az OTP megvásárolta , és autónyeremény betétkönyv sorsoláson kisorsolták . A nyertes hosszú időn keresztül próbálta apróhirdetés útján elcserélni értékegyeztetéssel egy Moszkvics 407- re .
Jóval ritkább a motorját adó Feliciánál , csak 2273 darab készült szűk 5 év alatt .
A kilencvenes években vásároltam Skoda alkatrészeket egy pesti , már akkor Bogarakkal foglalkozó emberrel , akinek korábban volt egy citromsárga (gyári szín volt ! ) Touring Sportja . De természetesen akkor még nem tudta , milyen érték van nála , és eladta az autót .
Vagy jó 10 éve hirdettek egy fehéret a Hahun , de a képeken pont a lényeg , a motortér nem volt látható . Én is bolond voltam , mert legalább felhívhattam volna , hogy _tényleg_ azt árul , vagy csak elírták a hirdetést .
Ha valaki tud itthon ilyen autóról , kérem jelezze nekem !