Keresés

Részletes keresés

daruguru Creative Commons License 2006.05.30 0 0 273
@Zooley: megkaptam a képeket, köszi!! :))) Nagyon jól sikerültek!! Az MK-k valóban érdekesek! A Liebherr-nek korábban is voltak ilyen járműalvázra szerelt darui: MK-40, MK-45 (kétféle változatban), MK-52, MK-80, MK-100, és a legújabb az MK-110. Voltak aztán járműalvázra szerelt toronydaruk a Potain, a svéd Tornborgs, a szintén svéd Linden, a holland Munsters stb. termékei közt is. Viszont ha ennek a "műfajnak" a királyára vagy kíváncsi, akkor a - szintén holland - Spierings-eket nézd meg, ebben a kategóriában a legnagyobb és legerősebb gépek! :))
Spierings
Ja, és ha netán fotózol bárhol bármi érdekeset a témában, itt mindig szívesen látjuk! :))
Előzmény: zooley (269)
daruguru Creative Commons License 2006.05.30 0 0 272
...ez pedig egy Edilmac 701, szerkezetileg szinte ugyanolyan, mint a 951. Ez a gép viszont még kúszási helyzetben van. A horogra azért akasztanak ballasztot, hogy a macska mozgatásával egyensúlyi helyzetbe hozzák a kúszótörzset, kúszatni ugyanis csak úgy szabad. Látható, hogy itt a kúszótörzs köré éppen felraktak egy oszoptagot, de még nem kúsztak feljebb benne. Látható a hidraulikus munkahenger is a kúszótörzs belsejében, ami a "lépegetést" végzi. Az Edilmac-ok tetején látható kis ferde "gém" (segéddaru) egyébként épp arra szolgál, hogy a fél külső oszloptagokat mindkét oldalon felhúzzák vele (forgatható). A fél oszloptagokról is van ott egy kép, ez tulajdonképp egy tag.
Előzmény: daruguru (270)
daruguru Creative Commons License 2006.05.30 0 0 271
Na, kerestem a témához pár képet, hogy szemléltetni tudjam a hagyományosabb, kúszótörzses megoldást (erről interneten sem találtok túl sok képet). :)
Először is itt van egy Edilmac 951, üzemi helyzetben. Jól látható a kúszótörzs helyzete, több, mint egy oszloptagnyit kiemelkedik a külső oszlopból, míg pontosan egy oszloptagnyi hosszon van "belecsúsztatva" a külső oszlopba:

Előzmény: daruguru (270)
daruguru Creative Commons License 2006.05.30 0 0 270
@Fokhagymabors: nagyon jó oldal! :)

Ez a kúszási módszer használatos inkább manapság. Az Edilmac-okon, Pingon-okon stb. a felső oszloprész (kúszótörzs) még a teleszkópos szerkezet belső része volt, ami azt jelenti, hogy köré kellett felhelyezni egy-egy külső oszloptagot, majd abban léptették felfelé a kúszótörzset egy tagnyit. Ennek a hátránya épp ezért az volt, hogy a külső oszlop egy-egy tagját két félrészből kellett odafenn összeszerelni. A linken látható kúszatási módszer más, itt az oszlop körül van egy ún. kúszató keret, aminek egyik oldalán akkora nyílás van, amin be lehet helyezni egy egész törzstagot. Ehhez a kúszatókeret a rá felrögzített egész "daru felsőrésszel" együtt felkúszik egy tagnyit, így lesz hely a kereten belül a következő, oldalról becsúsztatható oszloptagnak. Ma már szinte kizárólag olyan állóoszlopúakat gyártanak, amik ezzel a módszerrel magasíthatók. Ez az "újabb" megoldás tulajdonképpen nem is olyan új, a Potain alkalmazta először, azt hiszem, a hatvanas években (vagy esetleg még korábban), Potain Record 6-osokon. Kétségtelen, hogy ennek a módszernek számos előnye van a belső kúszótörzshöz képest:
- az oszloptagokat egy darabban lehet gyártani, nem kell "félbe szedni" őket,
- ha a magasság nem indokolja a kúszatást, akkor a kúszatókeret elhagyásával a daru egyszerűen egy autódaru segítségével szerelhető fel, ami ma elterjedt,
- ha több magas gépre van szükség egy építkezésen, akkor oda elég akár egy kúszatókeret is, mindig arra a gépre helyezik fel, amelyiket éppen kúszatni kell.
Előzmény: fokhagymabors (267)
zooley Creative Commons License 2006.05.29 0 0 269
Megnéztem a Liebherr honlapját és az a mobil toronydaru nagyon tetszett. Mk seria. Amúgy a szakmámból kifolyólag (autószerelő vagyok) az autódaruk is nagyon érdekelnek. Imádom a nagy nehéz vasakat!!
zooley Creative Commons License 2006.05.29 0 0 268
Sziasztok!
Megkaptad a képeket Daruguru? Azt vettem észre magamon, hogy megyek a városba és a darukat nézegetem.
fokhagymabors Creative Commons License 2006.05.29 0 0 267

egyszer már beraktam ezt az oldalt, de azóta megváltozott a cím.

itt van közeli nagyméretű kép arról, amire kíváncsi vagy:

 

http://ravenelbridge.net/wrapper.php?apr_08_2005_east_crane.html

Előzmény: Snakeins (265)
daruguru Creative Commons License 2006.05.29 0 0 266
Tulajdonképp a hidraulikus munkahenger nem magukat az oszloptagokat építi be, azokat a daru többnyire kötéllel húzza fel. A munkahenger segítségével azután "fellépeget" egy oszloptagnyit az oszlopnak a felső, belső tagja. Van olyan képem, amin ez jobban látszik, csak most épp nem otthonról írok, de majd keresek. :)
Előzmény: Snakeins (265)
Snakeins Creative Commons License 2006.05.29 0 0 265
Arról a hidraulikus modulról, amelynek a segítségével a tagokat építi be magába a daru, nincs képetek?
Remélem, érthetően fogalmaztam meg.:-)
tupolev Creative Commons License 2006.05.29 0 0 264

Érdekes ez a gép. ilyet még nem láttam.

Olyan filigrán az alakja :-)

Előzmény: daruguru (261)
daruguru Creative Commons License 2006.05.29 0 0 263

Ez pedig egy Liebherr 70 K, szintén Debrecenben találtam. Ez ugyan nem ritka, Budapesten is van ilyen, de ez most egészen jól fotózható volt. :)

 

daruguru Creative Commons License 2006.05.29 0 0 262

Ha vonaton ülök - főként ha olyan helyen járok, amerre nem szoktam -, mindig nyitva tartom a szemem, hátha feltűnik valahol valami ritkaság. Ezúttal sikerült találnom egy igazi csemegét! :)) Debrecen felé menet Szolnokon vettem észre ezt a gépet, így a visszautat "kénytelen voltam" Szolnokon megszakítani! :D Igaz, nem épp egy óriás, de annál érdekesebb egy gyűjtőnek: egy hazai gyártású kövület, az ÉPGÉP által egykoron gyártott TD-26. A gépkönyv szerint a használandó megnevezés "törpe toronydaru", bár éppenséggel az ötvenes években használták ezeket magasabb oszloppal építkezéseken is. Emlékszem, hogy jónéhány éve láttam még ilyet a Ferihegyre vezető útról is, egy gyár udvarán, de akkor még nem volt se fényképezőgépem, se lehetőség arra, hogy a teljes gépet le lehessen fényképezni (épp csak a felső része látszott a kerítésen túl). Akkor még azt sem tudtam, milyen típus ez. Most viszont hatalmas szerencsém volt, mert amint látjátok, a gép teljes egészében látható és fotózható volt egy felüljáróról. Máshonnan bizonyosan nem lehetett volna így látni! :) Még a daru sínpályája és a tápkábelhez tartozó kábeldob is látható (ez utóbbi ahhoz kell, hogy a daru a sínen szabadon haladhasson annak a veszélye nélkül, hogy például a futókerekek átvágják a kábelt). Érdemes megfigyelni az ellensúly kialakítását is! :) Ja, és ez még billenőgémes (a teher távolságát az oszloptól nem futómacskával, hanem a gém fel- illetve lefelé történő billentésével érik el), ez pedig forgóoszlopú toronydaruk esetében nem épp gyakori látvány már. :)

 

 

daruguru Creative Commons License 2006.05.29 0 0 261

Ahogy írtam tegnap, elutaztam Debrecenbe, hogy végre lefotózzam azt a darut, ami számomra a toronydaruk "királynője": az Edilmac 401-est. Szerintem a legletisztultabb formájú toronydaru. Vélhetőleg már csak ez az egy van belőle, legalábbis itthon. Szerencsére egy még van... :) Az olasz tervezők annak idején kitettek magukért, amikor ennek a gépnek a terveit készítették. :))

 

Ez a típus ugyan nem volt épp a kezelők álma: ha megfigyelitek, a fülke az oszlopban van, és nem fordul a gémmel -> a kezelő fordul a gém után, mindig más ablakon néz lefelé. :D Ez a daru még azok közé az állóoszlopúak közé tartozik, amik majdnem önszerelők voltak, tehát csak egy kisméretű autódaru kell ahhoz, hogy a földön összeszerelje elfektetve a részegységeket, utána a daru már felállítja magát, aztán pedig önmaga képes az oszlop magasítására kúszással a szükséges magasságig (ehhez kell például az oszlopcsúcs legtetején látható kis segédgém is). Erről majd alkalomadtán teszek fel ábrákat, és folyamatában láthatjátok a szerelést - szerintem sokkal érdekesebb és ötletesebb, mint a ma elterjedt - bár kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb - módszer, miszerint egy nagy teljesítményű autódaruval vagy egy másik toronydaruval egészen egyszerűen a levegőben "összerakják" a masinát (mint például azokon a korábban feltett képeimen, amiken a két Wolff-ot szerelik le). Még az önszerelőkhöz tartozik egyébként az eddig feltett képek közül mindegyik Pingon, valamint a magyar QTS-101 is.

 

Az időjárásnem játszott éppen a kezemre, mert borult idő volt végig, de legalább az eső elállt, mihelyt elkezdtem fotózni... :DDD Ez itt tehát az E 401:

 

daruguru Creative Commons License 2006.05.29 0 0 260

Szia zooley!

 

Üdv a fórumon! :) Nagyon jó képek!! :))

Előzmény: zooley (257)
daruguru Creative Commons License 2006.05.29 0 0 259

@Tupolev: az EC-k és az LC-k közt van jónéhány szemmel látható különbség, de hogy pontosan miért volt szükség ebben a kategóriában két különböző sorozatra, azt nem tudom. Az EC sorozat típusainak jellemzője az egy szállítási és szerelési egységet képező oszlopcsúcs-ellengém-gémtő (rajta előre befűzött futómacska, horog) egység, emiatt a szerelés nagyon gyorsan történhet (mint azt most élőben is volt alkalmam látni a Kövér Lajosban). :) (Ja, egyébként minden LC külső fülkés, csak az általad feltett képen egy régebbi HC is van, aminek a fülkéje az oszlopban van; azért írtam így, hogy a többiek is tudják, melyik a HC és az LC.) :)

 

A Liebherr cég egyébként éppen csak néhány hónapja fejezte be az EC sorozat gyártását, helyettük most már csak a - megújult, jónéhány új típussal bővült - oszlopcsúcs nélküli EC-B sorozatot gyártják. Az LC-k közül is már csak a 30 LC van a programban, az is csak azért, mert abban a kis teljesítményű tartományban nincs alternatívája a cég egyéb termékei közt.

 

A Liebherr toronydarus üzletágának honlapja
Előzmény: tupolev (256)
tupolev Creative Commons License 2006.05.28 0 0 258
Kövér Lajos utca? :-)
Előzmény: zooley (257)
zooley Creative Commons License 2006.05.28 0 0 257
Sziasztok!
Engem is érdekelnek egy kicsit a nagy gépek, és pont egy épitése mellet lakom, itt találkoztam Daruguruval.Raknák fel pár képet.
tupolev Creative Commons License 2006.05.28 0 0 256
Mi a különbség a külső fülkés LC és az EC között?
Előzmény: daruguru (255)
daruguru Creative Commons License 2006.05.28 0 0 255
Szép képek! :) A Liebherr HC mellett a másik (a vékonyabb, külső fülkés) pedig LC sorozatú Liebherr! Az sem épp gyakori látvány errefelé! Eddig én is csak ezt az egy LC-t láttam. :)
A Volga szálló mellett három Wolff-ot kaptál el, és Wolff az is, aminek a szerelését lefotóztad az Andrássy-n! :) A legalsó kép a sárga táblával brutálisan jó! :))

Mindjárt indulok Debrecenbe, a "célobjektum" egy olasz Edilmac E-401, amit eddig gyakorlatilag nem sikerült élőben látnom '88 óta, pedig szerintem a legszebb az összes állóoszlopú közt! Úgy tűnik, az időjárással nem lesz szerencsém, de bárhogy is, mindenképp csinálok képeket. :)
Előzmény: tupolev (252)
tupolev Creative Commons License 2006.05.27 0 0 254
Az Andrássy úton meg egy daruösszeszerelésbe botlottam:
































tupolev Creative Commons License 2006.05.27 0 0 253
A Volga Szálló mellett:



































tupolev Creative Commons License 2006.05.27 0 0 252
Ma toronydarus felfedezőtúrát tartottam :-)

Dózsa György út-Kassák L. sarka:






















Jó öreg ez a HC.
tupolev Creative Commons License 2006.05.26 0 0 251
Jó képek.
Majd ha felér mellé a ház is, csinálok a tetőről közeli képeket.
(a darura biztos nem mászok fel, mert kicsit szédülnék:-)
Előzmény: daruguru (250)
daruguru Creative Commons License 2006.05.26 0 0 250
@Ooz1: hát igen, az egy szép gép! :) Alkalomadtán, ha fénygép is lesz Nálad és lesz kedved hozzá, csinálsz majd néhány képet? :)

Tegnap sikerült elkapnom egy Liebherr 71 EC szerelését, illetve csak a végét. Már ott voltam, amikor a gémet emelték be, de sajnos pont lemerültek az akksik, így futhattam egy közeli lerakatba elemekért... :D Ennyit még sikerült elkapnom:
Előzmény: ooz1 (249)
ooz1 Creative Commons License 2006.05.26 0 0 249
nah megvan a válasz, előbb kimentem sétáltam egyet, s jobban megnéztem:
formára a másodikhoz hasonlít (BPR Cadillonhoz)
Előzmény: daruguru (248)
daruguru Creative Commons License 2006.05.26 0 0 248

@Ooz1: zöld színű? Pesten kettőről tudok: az egyik egy meglehetősen régi típus, de nagyon kicsi, egy teleszkópos gémű Potain Quadromat 2150:

 

Potain Quadromat

 

A másik egy BPR Cadillon "Speedy Crane", a pontos típusjelzését nem tudom, GT-11??:

 

BPR Cadillon

 

Ezek közül láttad valamelyiket? :)

Előzmény: ooz1 (247)
ooz1 Creative Commons License 2006.05.26 0 0 247
sziasztok,
előbb vettem észre hogy a rác fürdőnél, ahol építkeznek van egy daru ;-)
a különlegessége az hogy zöld színű!
még sose láttam ilyet
daruguru Creative Commons License 2006.05.24 0 0 246

Igen, az ilyen vékony önszerelőkön - amennyiben a fülke az oszlopban van - szinte mindig állnia kell a kezelőnek, ülés többnyire nem fér ott el. :) Az a kis Potain is ilyen (egyébként közben sikerült beazonosítani, Potain GTMR 334), ami a Kőröshegyen készült képeken látható. Bár létezik ennél durvább megoldás is, az olasz gyártók ugyanis régebben nagyon sok olyan állóoszlopú (tehát ellengémes) típust gyártottak, amiben az oszlop tetején hasonlóan van elhelyezve a fülke, csakhogy ugye az oszlop nem fordul, szóval a kezelő állva fordul a gém után, és mindig más "ablakon" néz ki, iránytól függően. :)) Ilyen például az Edilmac E-401 is, ami nálunk is viszonylag nagy számban előfordult.

 

Előzmény: tupolev (245)
tupolev Creative Commons License 2006.05.23 0 0 245
Ennek a fülkéjében hogy fér el a kezelő? Állva? :-)
Előzmény: daruguru (242)
tupolev Creative Commons License 2006.05.23 0 0 244
Szuper, köszi! :-)
Előzmény: daruguru (241)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!