Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Igen, a recirkulációs kört a kazán gyártója is előírja igaz más okból( kazánvédelem), de ez nálunk kimaradt sajnos.Pedig gondolom ez kiküszöbölné a gyors visszahűlést. Utólag nem bonyolult kivitelezni? Annyiból áll, hogy egy keverőszelepet kell beépíteni az elmenő és a visszatérő közé? Másik kérdésem aki bálával fűt az reélis, hogy egy bála súlya 10-12 kg? Én megmértem és kevésnek találom lehet, hogy ezért nem győzöm dobálni a kazánba?
Minél nagyobb hőmérsékletű előremenőt akarsz előállítani, annál nagyobb tömegáramot kell a csőben biztosítani ( a 80-90 fokos vizet gyorsan el kell vinni a kazánból, mivel innen nagyon hamar elérheti a forráspontot). Ezt állítható szivattyúteljesítménnyel, illetve megfelelően nagy csőátmérő összehangolásával lehet elérni. A tartósan magas előremenő hőmérséklet alsó küszöbértékének tartásához pedig recirkulációs kör beszerelése ajánlott a visszatérő ágba.
Ma kipróbáltam a hőmérő a kazán tetején még nem érte el a 70 fokot de már zuborgott a víz erőteljesen, nem mertem tovább hagyni bekapcsoltam a keringetőt. Vagy a hőmérő nem jó, de nem értem hogy lehet 90 fokos előremenő vizet csinálni! A csőtermosztáttal meg arra gondoltam mi lenne ha beépítenénk utánna egy időrelét ami kb 30-45 másodperc után lekapcsolna lehet, hogy akkor nem hűlne vissza a kazán és lehetne tartani a 60-65 fokos üzemi hőmérsékletet?
Most vettem egy házikót, van benne gázkazán, és vegyes kazán is. A két kazánhoz egyetlen keringtető szivattú van. A rendszer nyitott. A vegyes kazán felett van egy tolózár, a gázkazán mellett is. Arra rájöttem, hogy ha a gáz meg, akkor le lehet zárni, a vegyes tolózárját, hogy a gázkazán ne melegítse a vegyesben a vizet. A vegyes kazán felett van a szép nagy csap, amely most el van zárva, gondolom, ha kinyitom, akkor megy a rendszer gravitációsan. Ezt a csapot kerüli meg a keringtető.
Nem kellene még valami biztonsági elem? Ha a csap el van zárva, és leáll a keringtető, akkor - ha jól sejtem - rövid úton felforr a vegyesben a víz(?). A keringtető és a vegyes kazán között nincs semmi más.
10e.-ért kaphattam volna 900 l-es, 13 bar próbanyomású levegőtartályt. 230 magas, nekem meg 210-ben kell elhelyezni. 3 tábla 3-as lemezből ívelt sarkú négyzet alapú hasáb, 0,8*0,8*2m. Alul-felül szintén 3-assal fenekelve, alul belülről is varrva. Nyomás csak aljától a tágulótartály tetejéig ~5,5 m vízoszlop lesz rajta. 2-es lemezből köpenyhőcserélő a napkollektornak, termosztátos szelep a kazán felől, szobatermosztát által vezérelt szelep a fűtés felé. Alatta lépésálló extrudált hab, fölötte szintén lépésálló üveggyapot tábla (jobban bírja a meleget). Ez így 1200 l. + a hőcserélő.
De jól megy egyeseknek! :-( Most készítek pont ugyanekkorát, csak az alapanyag 60e.-. +csőcsonkok, szigetelés. Sajnos, akármilyen nem fér be, méretre készül.
Rá lehet futni egész olcsóra is. Én 1,2 köbméterest vettem 30000-ért. Igaz szigetelés nélkül. Vagyis 1 cm hungarocell volt rajta, ami cafatokban lógott. 12 bar nyomást bír.
Ha csak 50 fokos vízzel dolgozik a kazán, akkor lecsapódnak a tüztelőanyagban lévő savak, és szétmarják a kazánt idő előtt. Az enyémre a gyártó ráírta, hogy az üzemi hőfok 60-90 fok között van, de szóban is a lelkemre kötötték (bár ezt előtte is tudtam).
Egyszóval én 65-70 fokon üzemeltetem. ha enyhébb az idő, akkor rövidebb ideig megy a kazán, inkább begyújtok többször.
Lehet hogy csak nálunk volt ilyen de a mi Totyánk se működött mert az elmenő és a visszatérő is bele volt kötve a tágulási tartályba, tehát azt fűtötte:(( Józan paraszti ésszel ha ég a tűz akkor meg legalább a kazánnak melegedni kellene. Bergyújtás előtt érezhető a huzat???? Az üres kazánba egy darab újságpapírt ha meggyújtassz lobogni kellene.
Itt a csőtermosztát szerepe tulajdonképpen csak annyi, hogy a fűtés végén lekapcsolja a szívattyút? Mert az elején te is be tudod kapcsolni ha már úgyis ott vagy. Én alacsonyabbra állítottam a fokot pár nap után sikerült belőnöm egy megfelelő értéket. Tudom itt mindenki azt írta, hogy magasabb hőfokon kell használni a kazánt de azt nem tudom megoldani, mert állandó 80 fokot képtelen vagyok a kazánba tartani, akkor a házba is nagyon meleg lenne. Ha a haázba kellemes meleget akarok(22-23 fok) Akkor elég 40-50 fokos vizet keringetni a rendszerbe.
Részletes leírásod köszönöm, így már teljesen érhető a dolog. Rendeltem csőtermosztátot, ha megérkezik, beszerelem, aztán majd jelentkezem, mi a helyzet :)
Úgy van, ahogyan előttem is írták, a csőtermosztát 60 foknál bekapcsol, eddig jó. A visszahűlést azonban lassan reagálja le, és ekkor a kazánban nagyon visszahűl a víz .
Ezért a következőt csinálom:
1. Begyújtás, keringtetés nincsen, a kazánban melegszik a víz. Nálam kb 10 perc alatt eléri a 60 fokot, ha elérte a csőtermosztát bekapcsolja a szivattyút.
2. Várok kb. két percet, amikor a kazán hőmérőjén látom, hogy kezd visszahűlni a víz, akkor kézzel kikapcsolom a szivattyút, csak 50 fokig engedem visszahűlni a vizet a kazánban.
3. Amikor megint eléri a 60-at, akkor megint bekapcsol a szivattyú, 50 foknál kikapcsolom. Ilyenkor már lassabban hűl vissza.
4. Amikor megint eléri a 60-at, akkor megint be, és innentől kezdve megy folyamatosan. Ekkor max 55 fokig hűl vissza, de utána pár perc alatt eléri a 65-67 fokot, és erre van beállítva a huzatszabályzó.
Utána óránként ránézek, ha kell teszek rá, megkurkászom a tüzet, szóval "menedzselem". Igazság szerint nem lenne muszáj, óránként kimenni, de én szeretem figyelni , hogy hogyan dolgozik a kazán, füstöl-e, stb.
Én ugyanezt átéltem a régi kazánommal... Előtte csak fával tüzeltem, és a szén bizony más.
Nálam az volt a megoldás, hogy teleraktam szénnel a kazánt, a tetejére tettem fát, és ezt gyújtottam be. A fa meggyulladt, begyújtotta a szenet, és utána szépen leégett a szén felülről lefelé. Az elején jó sok levegő kell neki alulról. Ha nem ad neki az ember, akkor csak döglődik, füstöl. Ha beindul a szén és a kazán elérte az üzemi hőfokot, akkor lehet visszavenni a levegőt, hogy sokáig izzon a szén.
Ha valami hüleséget írtam, akkor remélem, hogy a nálam hozzáértőbbek kijavítanak majd.
Vegyes tüzelésű Körmenden gyártott Totya kazán helyes használatához kérnék tanácsot. Nagy koromképződés van szén és fa használatkor, csak fa türelés esetén folyik ki a kátrány az ajtón és füstcső falát is teljesen beborítja.
Előzméyek: A kazánt használtan vettem de szemre jó állapotban volt. Fűtés szerelő rákötötte az új fűtési rendszerre, lapradiátorok és Mapress stahl csövek viszik szét a melegvizet a házban. Október - Novemberben kerti nyesedékekkel fűtöttem jó égett de nagy volt a kátrány és a korom képződés, a vizet max 50 C-ra tudtam hevíteni. Egy hete frissen fejtett "Kondói Barnaszenet" (Borsod megye) vettem melynek 3200 Kcal a fűtőértéke. Először fával készítek a kazánban jó parazsat, majd rárakva a szenet (kisebb darabokat,nem túl sokat 1 szenes lapát), várnám, hogy melegedjen a víz. A szén átizzik de a víz 35C-nál magasabbra nem megy. Próbáltam több szénnel, akkor meg szinte befullad, láng sincs, a kikapart hamuban döntően el nem égett szénmorzsa van. A kazán 19 KW- os. Mindhárom ajtót vettem rá, a legalsó hamust lemezből csináltam. Nem tudom eredetileg hol volt rajta levegő nyílás. Hátul a kénykimenetnél nincs elfordító lamella. Letséges problémák? A kéménycsőkimenet d=120, kéménykürtőben nemesacélcső d=110, a kémény magassága 10m. Nem megfelelő huzat? Rosszul beállított levegő melyik levegő nyílás hogyan álljon? Rossz minőségű szén, átvertek? Kicsi a hamuzó rostély rácsköze és nem pereg le a hamu így nem kap levegőt alulról? Lehet, hogy eredetileg nem is volt a hamuzónál légnyílás így mindegy arostély méret?
Tanácstalan vagyok és hideg van a házban. A ház alapterület 70 m2.
A csőtermosztát jó, ha jó én is használom a gond az vele, hogy későn kapcsol ki és hagyja kihülni a kazánt, a másik dilemmám meg az, hogy ha leégett a tűz akkor meg nem tudom használni a végén a kb 50 fokos vizet hanem csak kihűl a kazánban mert akkor már nem kapcsol be. Azt hittem csak az enyém van kinyírva és le kell cserélnem de úgy gondolom, hogy az a gond vele, hogy a hőelemnek kb 1 perc a reakcióideje ami még a keringető legkissebb fordulatán is soknak tűnik.
Köszönöm válaszod, bár még nem teljesen értem... :)
Szóval - próbálom megérteni, hogy is érdemes használni ezt - nálad be van állítva úgy, hogy pl. 60 fokos víz felett indítsa el a szivattyút, ezt jól értem? - Ebből folytatólagosan a beállított (pl) 60 fok alatt ki fogja kapcsolni, ugye?
Így viszont nem értem, hogy te kézzel mikor kapcsolod ki és miért? :(
Arra tippelek, hogy amikor eléred a 60 fokot, beindul a szivattyú, lehűti a kazánt, ez törvényszerű, de a beállított érték alatt valamelyest leállítja a termosztát a szivattyú, nem?
Igen, csőtermosztát végzi a bekapcsolást. A kikapcsolást manuálisan végzem, mert a termosztát nem tudja olyan pontosan követni a hőmérséklet változását, túlságosan visszahűl a kazán. Én viszont csak 10-15 fokot engedek. Tény hogy ott kell lenni a kazán mellett, de ez nem sok idő, 30 perc alatt felfűti a vizet 65 fokra, annyi idő meg kell a rendrakásra a kazán mellett :)...
Azt hiszem, hogy ennél pontosabban csak termikus keverőszeleppel lehet megoldani, hogy ne hűljön vissza a kazán. A fűtésem régi vastag csöves, de így is elég kétszer megszakítani a kerintetést, utána már nem hűl vissza a kazán.
Mivel Neked öntvény kazánod van, óvatosabban kell kezelni, mint egy lemez kazánt (gondolom).
Köszi, keresgéltem picit a neten, de mindenhol csak olyat láttam, amin egy - vélhetően a bekapcsolási - hőfok állítható. Tudsz esetleg valami közelebbit mondani a tiedről (gyártó, típus esetleg)?