Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Ha jól értelmezem,. Szériában gondolkodsz. Fémből öntetni! Jó gondolat csak az eljárás drága, így a kész termék is drága lesz. Nem biztos hogy lesz rá fizetőképes érdeklődő.
"Gyartotol fugg, pl. a marklin szinte mindenhez arul minden alkatreszt, meg a 30 evvel ezelotti mozdonyokhoz is. (tobbnyire csak az alvaz fodarabja es a karosszeria hianyzik ahhoz, hogy alkatreszekbol meg lehessen epiteni egy uj mozdonyt)"
Az lenne a jó ha megfelelő tengelytávval és kerékátmérővel komplett hajtást tudnék találni ami egyszerűen beszerezhető. Bontott cuccban nem gondolkodok, pedig a piko br 110-é jó lenne, de nagy számban nem igen hozzáférhető meg nem is igazán precíz.
"A lenyeg, hogy a kerek atmeroje es a kivant sebesseg alapjan meg kell hatarozni a tengely fordulatszamat. Masodsorban az attetel fogaskerekeinek el kell ferniuk a vazban. Aztan a hajtaslancon szepen visszafele haladva meg kell hatarozni a motor kivant fordulatszamat az adott feszultsegeken. Ha a meglevo motor nem passzol teljesen, akkor a hajtaslac fogaskerekein es a csigan (ha van) lehet varialni. Alapvetoen kijelentheto, hogy ha egy meglevo mozdony hajtasat kapja (akar bontottan, akar potalkatreszekbol utanepitve), akkor nagy gond nem lehet."
Akkor végülis ha a kerékfordulatokj azonosak (persze pontos kerékátmérő esetén)-ami 70km/h-nál kb. 370 1/min-kiindulásnak már jó nem? A fogaskereket mindenképp valahonnan venni kéne, nem nagyon akarok belefolyni a fogaskerék gyártásba, meg pillanatnyilag nincs is mivel. A motornál akkor nem elég az hogy a névleges fordulaton (pl. 5pólusú bühler 8000 1/min) a sebesség meglegyen a 70km/h-nek megfelelően?
A tömeg érdekes megint. A dácsiában igen kevés a hely. Lehet hogy a hajtásházakat is fémből kéne önteni és marógéppel megmunkálni.
Sztirol lapban nem tudok segiteni, vidéki vagyok:-)
Még azért annyit hozzá tennék a modell tömegéhez. Ez igaz , minél nehezebb annál jobb. Amire azért nem árt oda figyelni ,a súly elosztásra . A modell súly pontja minél lejjebb van annál jobb, illetve közel egyforma legyen a súly mennyisége a mozdony mind két végében ,a motor nem igazán számit súlynak. Én már bele estem ebbe a hibába , olyan orr nehéz modellt készítettem amikor hirtelen meg állt kitette oldalra a hátulját és mivel az ólmot a réz kaszniba bele öntöttem, kínlódás volt ki szedni. De muszáj volt! A több hónapos munkán csináltam még kettőt. Szóval "A több , nem mindig jobb,,
"-Mit lehet beszerezni kereskedelmi forgalomban? Első sorban kerékpárok, csigák ,csigakerekek, fogaskerekek, motorok érdekelnek de a legjobb az lenne ha komplett hajtás is lenne. Melyik boltokban érdemes keresni?"
Gyartotol fugg, pl. a marklin szinte mindenhez arul minden alkatreszt, meg a 30 evvel ezelotti mozdonyokhoz is. (tobbnyire csak az alvaz fodarabja es a karosszeria hianyzik ahhoz, hogy alkatreszekbol meg lehessen epiteni egy uj mozdonyt)
"-Milyen paraméterekkel érdemes elkezdeni a tervezést? Kerékátmérő, tengelytávolság az biztos, ezenkívül? -Milyen motorban érdemes gondolkodni (fordulatszám, gyártó)? Van-e szabványos fordulatszám? -Hogyan célszerű az áttételt meghatározni? -Hogyan célszerű a mozdony tömegét meghatározni?"
A lenyeg, hogy a kerek atmeroje es a kivant sebesseg alapjan meg kell hatarozni a tengely fordulatszamat. Masodsorban az attetel fogaskerekeinek el kell ferniuk a vazban. Aztan a hajtaslancon szepen visszafele haladva meg kell hatarozni a motor kivant fordulatszamat az adott feszultsegeken. Ha a meglevo motor nem passzol teljesen, akkor a hajtaslac fogaskerekein es a csigan (ha van) lehet varialni. Alapvetoen kijelentheto, hogy ha egy meglevo mozdony hajtasat kapja (akar bontottan, akar potalkatreszekbol utanepitve), akkor nagy gond nem lehet.
A tomegrol csak annyit, hogy a motor birja el a mozdony es a szerelveny sulyat. Tovabba minel nehezebb a mozdony annal jobban birja az emelkedoket. Kisebb meretaranyoknal nem ritka, hogy a mozdony belul tomor fem es a kasztniban csak a motornak es a hajtaslancnak van kihagyva hely. (meg ujabban egy vekony res a dekodernek)
ps: Sajat kerdes: Pesten hol erdemes sztirol lapot venni? Viszonylag vekony kellene.
Egy eddig általam még nem járt ingoványos területre szándékozok lépni modellépítésileg. Ez a terület hajtások és az elektronika lenne. Nem titkolom de a dácsia alá kéne tervezni valamit. Ami érdekelne ezügyben:
-Mit lehet beszerezni kereskedelmi forgalomban? Első sorban kerékpárok, csigák ,csigakerekek, fogaskerekek, motorok érdekelnek de a legjobb az lenne ha komplett hajtás is lenne. Melyik boltokban érdemes keresni?
-Milyen paraméterekkel érdemes elkezdeni a tervezést? Kerékátmérő, tengelytávolság az biztos, ezenkívül?
-Milyen motorban érdemes gondolkodni (fordulatszám, gyártó)? Van-e szabványos fordulatszám?
A Vasút&Modell VI. évfolyam, 3. számában van egy cikk a V44-es modelljéről. Ebben a cikkben van színes fénykép (igaz a modellről) is. Hétfőn beszkennelem és elküldöm.
Sztem próbálkozz a "Régi fotók" topikban, de ne fűzz hozzá sok reményt. Igaz hogy a Kodak '35-től, az Agfa '36-tól gyártott szines diafilmet, de hogy a V44-et fotózta volna valaki ilyen nyersanyagra...?
Sziasztok szeretnék építeni egy V44es modellt és abban szeretném a segítségetek kérni hogy tudtok nekem szintervet küldeni vagy esetleg egy szines képet nagyon megköszönném
Sziasztok Gützold V100-as mozdonyba szeretnék zárfényjelzőt beépíteni. Gyárilag van rajta imitáció de nem müködik mert csak sima natúr izzós világítása van. Készítek majd hozzá nyákot hogy a zárfényt is tudja kapcsolni. A modell kasziján lévő imtált zárfény hely mérte mennyire méretarányos? Ki szeretném majd fúrni s mögé tenni smd ledet , de nem tudom mekkora fuatot készítsek neki. Ha valkinek van tippe hozzá szívesen venném. Köszönöm
Az lehet, hogy elmegy H0 sínen, de nekm olyna kellene, ami elmegy N-es sínen is. Azaz csak azon. :D De ha csinálnál egy kicsinyítő gépet, akkor lehetne H0e is. :D ;-) (Bocs, még reggel van.)
Az én műveim, leszámitva a C50est. Az Csehmodell gyártmány. De a méretarány - az kérdésből fakadóan sajnos - M1:45. (0e) De elmennek a H0-ás sinen! :-)