Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
...pedig csak be kellett volna állítani,összehangolni a rendszert.....szóval valahol megállt nálad ott a történet,hogy fel lett rakva ,be lett kötve,aztán ennyi...a beállítás meg elmaradt...aztán meg szidod ,hogy szar.
Amiket felvázoltál problémákat ,azokon nagyon egyszerűen lehetett volna segíteni...(nem leszereléssel)
Szia. Előbb már rám szóltak, hogy nem függ a lakás alapterületétől. Egy irodaháznál stb szerintem ok. játszik a kinti követés- nagy az épület és a tehetetlensége.
Egy családi háznál szerintem ez annyira elhanyagolható, hogy nem éri meg vele foglalkozni (nem vagyok épületgépész-nem ismerem a számításokat stb)
Nekem az a tapasztalatom, hogy amíg fent volt a külső érzékelő, nem egy alkalommal jöttünk haza arra, hogy 17-18 c fok volt a lakásban. Szép napsütés volt kint (leginkább ősszel tavasszal volt jellemző) miután kint ragyogó idő volt a kazán annyit érzett, hogy nem kell fűteni.
Pár éve amikor a -20 körüli idő volt, olyan szinten fűtött mint az állat, a ház nem igényelt 60 c feletti vizet, de ezt a kazán nem tudta.
24kWos kazán 30%-on 7,2kW. Ilyen teljesítménnyel, 20 fokos visszatérőnél lesz a maximális hatásfok.
Ennél kisebb teljesítmény kell mostani enyhe időben, ez szerintem mindenhol így van, vagyis nem az elméleti 110%-ot hozza, jóval kevesebbet. Tehát csökken a kazán terhelése, csökken a hatásfoka.
A cél az, hogy a lehető leg komfortosabb, de mindezek mellett a legolcsóbb megoldás legyen, de ugye "hozott anyagból" kell dolgoznom, (adott a gépészet, a kazán, a szigetelés, a tájolás, az utóbbi kivételével mindenen lehet majd idővel változtatni, de most költöztünk, egyelőre nem ezek vannak a fókuszban, az egy 5 éves tervben valahol lesz majd)
Terveztem napelemet, de nem lett belőle semmi, bár az engedélyem megvan, szerződésem is, de nincs a kanyarban sem a projekt, és most a bedöntött szaldó elszámolással már nem is éri meg.. ( az lett volna a kiegészítő fűtés tápja. (infrafilm a melegburkolatok alá, a hideg északi falon esetleg elektromos falfűtés. ))
Ezek helyett lett viszont minden lakóhelyiségbe hűtő/fűtő klíma, mely vésztartalék fűtés, vagy eseti rásegítéses fűtésként tud működni.
Ezért gondolkozom ezeken . Most tanulom a kombi kondenzációs kazán lelkét, eddig csak egy ős FÉG cirkót ismertem, de azon nincs mit variálni... :-)
Magyarán leegyszerűsítve az itt beállított értéket fogja tartani a kazánod szivattyúja az előremenő és a visszatérő vízhőfok között CELSIUS FOKban értve.
Ha a rendszer adottságai nem teszik lehetővé a beállított érték tartását ,akkor a beállított értékhez legközelebbi állapototot fogja tartani a kazán.
Példa: A kazánodnak meg van határozva egy adott max előremenő vízhőfok: Pl legyen 45 fok. Akkor egy pl 15 -re beállított értéknél,a kazán szivattyú úgy fog működni,hogy 30 fokos legyen a visszatérőd.
A deltaT a hőmérsékletkülönbséget jelenti,jelen esetedben az előremenő és a visszatérő vízhőfok között.
Ariston Genius System 24 kondenzációs gázkazánunkba a kazán vízhőmérséklet 52 fokra van állítva . Azt vettem észre ,h fűtés után a kijelzőn mégis 75 fokot ír ki.. Ez normális?
A nyomás is felmegy,ez miatt a tágulási tartály lesz cserélve.Vagy a kettő összefügg?
Nem "kell" külső érzékelő, csak érdekel, hogy jobb lenne e vele.
Ez attól függ, hogy mi a célod és hogyan kívánod üzemeltetni a rendszeredet?
Az én tapasztalataim:
Az időjáráskövető arra jó, hogy az elérni kívánt szobahőmérséklethez szükséges - nem több, nem kevesebb - előremenő vízhőmérsékletet szabályozza. Ez működik is pár tized pontosággal, ha jól be van állítva a görbe és az eltolás, továbbá - majd jobb időben - a kazán minimum modulációja is tudja teljesíteni a minimum elvárást. A kazán így folyamatosan 24/7 működik.
Ha az időjáráskövetőt összekombinálod egy időprogramozott on/off termosztáttal komfort- és takarék szobahőmérséklettel (főleg, ha napközben többször szeretnél komforthőmésékletet), az már eléggé zötyögni fog, mert pl. 18 fokról visszamenni 20 fokra több óra is lehet. Úgy értem nem kettő, hanem 4..6 vagy esetleg még több. A végén az lesz a megállapítás, hogy akkor semmi értelme a takarék hőmérsékletnek, hanem akkor legyen állandó hőmérséklet.
De, ha 20 fokra temperálod a házad, annak nyilván nagyobb veszteségei lesznek (6%/fok?), mintha két hőmérséklethez programozva beállna az átlagos temperáltság 20 fok alá, pl. 19 fok.
Viszont a masszívan kitemperált ház tud adni olyan komfortot és jobb hőérzetet, hogy esetleg 1 fokkal is csökkentheted a komfort hőfokot. Mióta leírtam itt, hogy nem vagyok híve a folyamatos üzemnek, na, kb azóta mégis így fűtök🙂
Ha mégis kell a komfort- és takarék hőmérséklet, ahhoz egy modulációs termosztát illene. Az azt tudja, hogy ha emelni kell a szobahőmérsékleten, akkor valamilyen algoritmus alapján számol egy magasabb előremenőt, majd ahogy közelít a szobahőméséklet a célhőméséklethez elkezd visszavenni az előremenőből.
Azért még egy fontos dolog szerintem: jobb időben, 10 fok körül/fölött, az időjáráskövető leveheti annyira az előremenőt, hogy a kazán minimum modulációval már nem tudja teljesíteni az elvártat és a láng ki/be kapcsolgatásával csökkenti a teljesítményt. Amit szerintem sem szabad megengedni, ilyenkor inkább célszerűbb egy minimum előremenő hőfokot beállítani (copyright de!) és akár egy on/off termosztáttal kikapcsolni a fűtési igényt.
Hogy spórolásban jobb vagy nem jobb az időjáráskövető már el vagyok bizonytalanodva. Talán majd mások megerősítik vagy cáfolják. Mindenesetre itt a marketing illatú Ariston januári összesítője, hogy szerintük igen 🙂
Victrim Tera 28 1 kondenzációs kazán. El tudná nekem magyarázni valaki, hogy mit jelent az alábbi a beépített keringető szivattyúra vonatkozóan?
"Állandó ∆T (A3 = 5 ÷ 25 K): a keringtető szivattyú fordulatszáma úgy változik, hogy a beállított ∆T a rendszer előremenő- és visszatérő hőmérséklete között állandó legyen (A3 = 15 K a gyári beállítás). Magát a programozás részét értem (tehát az világos, hogy az A3 értékét tudom programozni), csak a paraméterezésnél nem világos, hogy mit jelent a gyakorlatban az 5 K, illetve 25 K beállítás (mint 2 szélső érték). Mit jelent a gyakorlatban ha 5K-ra, illetve 25 K-ra állítom? Melyik mikor célszerű? Jelenleg próbaképpen A3=0-n van, ami: "Arányos szivattyúteljesítmény (A3 = 0): a keringtető szivattyú fordulatszáma az égő teljesítményével arányosan változik, minél nagyobb a teljesítmény, annál nagyobb a fordulatszám".
Az optimális beállítás nyilván rendszerfüggő, ezért azt nem kérdezem, csak szeretném érteni, hogy mi mit jelent... (addig megvan. hogy ∆T nyilván hőmérsékletváltozás, a K meg gondolom Kelvin...)
Nem "kell" külső érzékelő, csak érdekel, hogy jobb lenne e vele.
140m2" a fűtött terület, ebben 35nm alagsor/ mosókonyha/lépcsőház/tároló . Sajnos nincs padlófűtés (szeretnék, de akkor minden ajtót, és lépcsőt is meg kell emelnem) radiátorok vannak mindenhol.
A kinti hővel szerintem azért jobb számolni,mert nem a passzívan/késedelmesen lehűlt lakást kell majd felfűteni, hanem időben előbb érzékeli a rendszer a későbbi hőigényt, és előre tud dolgozni. a megelemt víz hőmérséklettel...
Egy percig sem állítom, hogy az én elképzelésem a jó, mint írtam ez az első ilyen "fejlettebb" kazánunk, eddig ősöreg FÉG szóló kazánnal volt dolgom, az is a rokonságban esetileg, nem nálam).
Ezért kérdezek...
Bocsi, elírtam az általam felszerelt radiátorokat, alább a pontos számítás:
Nos, a házzal együtt megkaptam a kalorikus számításokat , persze anno még nem kondenzációs kazánnal lett tervezve, tehát vélhetően magasabb előremenő hővel, mint most az 59 fok. (2003-as építés) Többek közt ebből derült ki (meg a szinti elosztóból) , hogy egy kis radiátort a konyhában megszűntettek (és most nem is lenne hely neki, mert össze lett nyitva a konyha a nappalival, és ezen a falon volt a radiátor) , ezért is cseréltem a nappaliban radiátorokat nagyobbra. Eredetileg 2.1kW a nappali 2 radiátora , és 0,6kW a konyha, (20 fokra tervezve), ugye ebből a 0.6 megszűnt, helyette tettem be egy 11k 900x1000 (1300w) és egy 22k 600x1100 (1850w) radiátort. Azért ezeket, mert ezek fértek be maximálisan vésés, és szerelvényezés csere nélkül.
Nincs hideg, jelenleg 22 fokra van állítva az esti hőmérséklet, ezt este 9- 10 órára el is éri, és ki is kapcsol. (éjszaka 19, majd hajnak 4-7közt újra 22 van beállítva, munkanapokon délután 14-től van 21 fokra állítva.)
Próbálkozom a fogyasztást optimalizálni, mert a jelenlegi számításaim szerint ki fogunk futni a jóárasított gázból. (december 320 m3) Sajnos nincsenek tapasztalatok, mert pár évig nem volt lakó az épületben, és nincsenek meg a régi fogyasztási adatok sem... (a tulaj meg egy percig sem lakta) Ezért nehéz kiindulnom a semmiből, ezért nézelődök jobbra-balra, mint a Travolta...
Minden ötletre, tanácsra vevő vagyok. NEM tekergettem semmit el, egyelőre minden thermoszelep teljesen nyitva, és minden torlószelep is. Minden radiátor nagyjából egyszerre melegszik, és az 59-es előremenőnél 53-55 fokosak.
Az már látszik, hogy van egy szoba, mely 3 oldalról kültéri falú, na az hideg. Jobban veszti a hőt, mint a többi, ott reggelre 19 fok alá is lemegy, (máshol 20,5) ha kint minusz van. Ide kell majd mindenképp egy födémszigetelés, és a falszigetelés is kell, mert ráadásul a legnagyobb fal északi. A radiátorok elegek, fűtésnél megvan a 22 fok.
Azt hogy a szél fújja el azért vetettem el, mert vártam volna valami hibajelzést, de nem láttam. A régi Termotékán egyébként valóban volt olyan, hogy elfújta a szél az őrlángot.
Az meg még haggyán, hogy újra gyújt nagyobb teljesítményen, de még a visszatérőt is visszakeringeti, aminek hőmérséklete 10..15 fokkal alacsonyabb az előremenőnél a fűtéskörben.
A kéményt úgy csinálták, hogy a régi aluminium csőbe helyezték el a merev PPS csövet és Tricox készlet záróval van lezárva. Godolom így akkor koncetrikus.
és a kazán ijedtében meg kikapcsolja a lángot 🙂--Nem a kazán kapcsolja ki,hanem a szél...elfújja.A kazán meg folyamatosan újragyújt ,aránylag magas indulási teljesítményen...
Szia. Mekkora lakást fűtenél, hogy külső érzékelő kell ? Én padlófűtésezek 190 nm en de örülök, hogy megszabadultam tőle. A régi tulaj kötötte be. Nem a kinti hő érdekel,hanem a lakásban lévő.