Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

avantage Creative Commons License 2003.03.11 0 0 522
En ugy tudom a gorgos fekpadok a gorgok feluleten fellepo forgato erot( N) merik, a sugarat (m) meg ismerik. -> nyomatek
Pedig az is valamilyen generator dolog lehet.

---

En viszont biztosan teljesitmenyt merek itt: ave.fw.hu
A pillanatnyi gyorsulasbol, a pillanatnyi sebesseg es a jarmu tomegenek ismereteben.

Egy targy gyorsitashoz teljesitmeny kell, nem nyomatek. (ugyebar raketahajtomuvel is lehet gyorsitani, marpedig annak nincs forgatonyomateka)

Előzmény: HondaVuk (512)
ZolikA Creative Commons License 2003.03.11 0 0 521
Mondhatod !

Olyan setetség van itt mint egy felhős éjszakán ! :-)))))

Ha valaki nem hisz a saját szemének akkor annak minek magyarázni ? felesleges ....

Előzmény: avantage (513)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.11 0 0 520
Felhozok egy új kérdést, mert ez már kezd nagyon unalmassá válni, meg azért eléggé körbejártuk a problémát. Tehát:

Mi az optimális váltási stratégia gyorsulásnál? Ez nyilván kocsifüggő, de vajon van-e egyszerű és használható általános elv?

Nekem van egy elképzelésem a dologról, de kiváncsi vagyok mások elképzelésére is. Ráadásul nem vagyok meggyőződve róla, hogy az én elméletem alól nincs kibúvó. Röviden az elképzelésem: ott kell váltani, ahol a váltás után a vonóerő épp akkora lesz, mint váltás előtt, vagy pedig leszabályozásnál. Van azonban egy-két fenntartásom ennek hitelességével kapcsolatban.

HondaVuk Creative Commons License 2003.03.11 0 0 519
Mondja ezt az, aki szerint azért gyorsultam le - én, aki nem is tud gyorsulni -, mert valami gond volt a gyújtás körül. Na ja! :-))
Előzmény: fastcar (518)
fastcar Creative Commons License 2003.03.11 0 0 518
Majd tartalékolok, vagy lepaktálok Szaddammal! :)))

Az enyém van annyira megbízható, mint a Te Hondád, a statisztikával meg ne gyere! :-PPP

Előzmény: HondaVuk (511)
Hooshee Creative Commons License 2003.03.11 0 0 517
Hooshee válasz erre | adatok | e-mail 2003-03-10 19:05:48 (457)
pl munkát végeztetek vele...
[előzmény : (447) Csirke (Golf III VR6), 2003.03.10 17:46]

Mielőtt kötözködnél, a pl nálam nem számított szónak, de legyen, négy szóban :)))

Előzmény: HondaVuk (516)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.11 0 0 516
Mit írtál te le 3 sorban? Hol? Miko'? :-)))
Előzmény: Hooshee (514)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.11 0 0 515
"Laikusként egy autóról a tömeg/teljesítmény arány mond el a legtöbbet a várható gyorsulás tekintetében.
...
Viszont amit itt mérnökök próbálnak Neked elmagyarázni, az meg az, hogy mérnöki szempontból nem kell képezni teljesítményt (nem kíváncsi az értékére), hiszen az ö szemszögéböl a keletkezö nyomatékot az áttételeken és kihajtásokon keresztül erövé alakítja, és mint független paramétert használja a fordulatszámot annak megadására, hogy mikor mekkora eröt tud kifejteni a hajtott keréken."

Szerintem nem csak a laikusnak mond el többet. Egy mérnöknek is többet mond el az, hogy az autó maximális teljesítménye x lóerő, mint az, hogy y Nm. Az előző esetén egy csomó mindent tud az autóról, az utóbbinál semmit. A hajára kenheti ezt az információt. És a vita ebből indult ki. Ez a kérdés!

Előzmény: fastcar (502)
Hooshee Creative Commons License 2003.03.11 0 0 514
Leírtad 10 sorban amit én 3 szóban :))))
Előzmény: HondaVuk (512)
avantage Creative Commons License 2003.03.11 0 0 513
Nyomatek barat kollegak!

A fokolokerek fogalmat ismeritek, ugye?

Megfelelo tekergetesevel a motor es hajtaslanc egyeb parametereit nem bantva el lehet erni, hogy a motor max. nyomateka csokkenjen, de a max. teljesitmenye novekedjen (persze magasabb fordulaton fog jelentkezni), es mindekozben jobban gyorsuljon.

Igen, a nyomatek a lenyeg, de nem onmagaban a Nm szam, hanem az, hogy mekkora fordulaton annyi! Vagyis ha osszeszorozzuk es felszorozzuk oket, akkor egyben tudjuk megadni ezt a meroszamot. (a szorzatot meg ugye teljesitmenynek hivjuk)

Annyira trivialis a dolog, mit ragjatok meg mindig a csontot??

Megegyszer: speedmotor es Formula-1, keves nyomatek, nagy teljesitmeny, kivalo gyorsulas. Ennyi!

HondaVuk Creative Commons License 2003.03.11 0 0 512
Itt többen mondták, hogy nem leht direktben teljesítményt mérni, hanem először mindenképpen nyomatékot kell. Este találtam néhány módszert arra, hogy hogyan lehet nagyon lazán kihagyni a nyomatékot a játékből!

Módszer 1.: Rákötünk egy generátort, ami elektromos áramot termel. Ennek meg lehetmérni a teljesítményét egy teljesítménymérő készülékkel. A generátor hatásokát figyelembe véve ebből megkapjuk a motor teljesítményét az adott fordulatszámon.

Módszer 2.: Müködtetünk a motorral egy vízpumpát. Mérjük a pillanatnyi átáramló víz mennyiségét. Ebből megkapjuk pillanatok alatt a motor teljesítményét.

Módszer 3.: A tengelyre egy tárcsát szerelünk, majd ehhez egy másik tárcsát nyomunk hozzá valamekkora erővel. A súrlódás folyamán hő keletkezik, és a hőmérsékletváltozást egy hőmérővel megmérjük. A hőmérséklet emelkedésének sebességéből szintén ki lehet számolni a teljesítményt.

Remélem ennyi módszer elég volt! A problémát ott látom, hogy ti nagyon ragaszkodtok ahhoz, hogy nyomatékkal számoljatok, mert a motor főtengelye forgó mozgást végez. A gond ott van, hogy ha ezt átalakítjuk nem forgó mozgást, akkor egész nyomatékra alapozott elméletetek meghalt. A teljesítménnyel működő meg vígan tovább működik! Az ugyanis bármilyen hajtási megoldás esetén alkalmazható, míg a nyomatékos módszer csak és kizárólag forgó mozgás esetén működik.

Előzmény: Gorcsev (508)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.11 0 0 511
"A Hondát valóban nem tudjuk :)), de az én autóm pl. még mindig belsöégésü Otto-motor lesz! :-PPP"

És benzin hiányában nézegetni fogod? Vagy beleülsz és brummogsz hozzá, mintha menne, mint a kisgyerekek? :-)))

Bár jobb is, ha nem próbálod ki, hiszen tuti ALfa lesz, azok meg ugye nem túl megbízhatóak!:-))))) Tudod, egy kicsit én is baszogathatlak! :-)))

Előzmény: fastcar (504)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.11 0 0 510
"Az egész különbésg és vita a megközelítésböl adódik. Te a teljesítményt teszed le, mint alapkövet, a mérnöki szemlélet meg a nyomatékot.
A maximális gyorsítóerö nem teljesítménytöl függ az optimális esetben, hanem ugyanannál a fordulatszámnál keletkezik a legnagyobb vonóerö a keréken, mint amikor a legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésre, de mindez azért van, mert mindkettö a motor nyomatékának és a fordulatszámának a függvénye."

Ez nem igaz. Csak a teljesítménytől függ!!! Ha azt mondják, hogy van egy autóm, amit egy x teljesítményű motor gyorsít és kérdezik a maximális gyorsítóerőt y sebességnél, akkor ki tudom számítani. Ha x helyett a nyomatékot adják meg, akkor semmit nem tudok róla mondani.

Magyarán nem elég a nyomatékinformáció, kell a fordulatszám is. Pontosabban külön-külön a kettőre nincs szükség a fenti számításhoz, csak a kettő szorzatára.

Előzmény: fastcar (503)
tcaoe Creative Commons License 2003.03.11 0 0 509
Jó, de a mérés a te feladatod, én inkább számolok.:)
De jó amit mondasz: elvileg meg lehet mérni(én sem tagadtam ezt), csak gyakorlatilag egyelőre még sok szteroidot kell szednie annak aki majd megméri, de lehet, hogy nem.:)

Mondom a HD tengelykapcsoló hibája határozatlan.:))

Előzmény: Gorcsev (508)
Gorcsev Creative Commons License 2003.03.11 0 0 508
"Mondom neked is, mérjük már meg a Hoover Dam egyetlen turbinájának a nyomatékát."
Ha találsz olyan embert, aki meg tudja állítani kézzel, akkor már csak a megfelelő méretű kulcsra van szükség :))

"A hidraulikus tengelykapcsoló meg határozatlan veszteséggel bír, úgy nem mérsz, hanem becsülsz.
Mert a +-5%,az nem mérés, csak a közértben."
De ha ismerem a hibát, többször mérek, stb... Ez már messzire vezet.

Előzmény: tcaoe (496)
grego Creative Commons License 2003.03.11 0 0 507
Hihetetlen mit tudok vitázni a semmin:)))

Mindkét oldal ugyanarról beszél csak más megközelítésben. Akárhonan közelítünk ugyanazt fogjuk kapni.
Fastcarnak igaza van, bár meg kell jegyeznem, hogy a mérnöki szemléletből is sok van. Máshogy közelíti meg a problémát egy hőerőgépész és máshogy egy gépelemes:))))) Az előbbi energetikai szempontból vizsgálja meg a dolgot (energia megváltozása időegység alatt, hatásfok, teljesítmény stb.) mig a másik meg erők nyomatékok tekintetében, DE a végeredmény ugyanaz lesz.

Ezért meddő a vita. És értelme nincs.
Másik hiba amit elkövet mindegyikőtők hogy az egész komplex rendszerből kiragad egy részt és azt vizsgálja, holott ahoz hogy ne juss téves következtetésre az egészet kellene látni és érteni. Valszeg azért van ez igy mert ugye a tapasztalatokból indul ki mindenki de az édes kevés a helyes válaszhoz.

üdv

grego

fastcar Creative Commons License 2003.03.11 0 0 506
Tényleg volt erre példa?
Előzmény: tcaoe (497)
ZolikA Creative Commons License 2003.03.11 0 0 505
Az alap igazság akkor is az hogy egy nagy teljesitményű de kis nyomatéku motorból ki lehet hozni iszonyatosan jó gyorsulást mig egy jóval kissebb teljesitményű és nagyobb nyomatéku motorból ha meggebedsz sem hozol ki ,közel sem olyan gyorsulást mint a nagy teljesitményűböl .

Most tök mindegy milyen eszközzel éred el a jó gyorsulást , jelen esetben az eszköz a váltó , de eléred . Mig a ha nincs teljesitmény akkor nincs gyorsulás sem .

Előzmény: fastcar (503)
fastcar Creative Commons License 2003.03.11 0 0 504
"Ráadásul ki tudja, hogy 30-40 év múlva milyen elven működnek az autóink? :-)))"

A Hondát valóban nem tudjuk :)), de az én autóm pl. még mindig belsöégésü Otto-motor lesz! :-PPP

Előzmény: HondaVuk (480)
fastcar Creative Commons License 2003.03.11 0 0 503
Kedves Vuk!

Az egész különbésg és vita a megközelítésböl adódik. Te a teljesítményt teszed le, mint alapkövet, a mérnöki szemlélet meg a nyomatékot.
A maximális gyorsítóerö nem teljesítménytöl függ az optimális esetben, hanem ugyanannál a fordulatszámnál keletkezik a legnagyobb vonóerö a keréken, mint amikor a legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésre, de mindez azért van, mert mindkettö a motor nyomatékának és a fordulatszámának a függvénye.

Előzmény: HondaVuk (476)
fastcar Creative Commons License 2003.03.11 0 0 502
Egyébként ezt már elég régen leírtam Neked. Laikusként egy autóról a tömeg/teljesítmény arány mond el a legtöbbet a várható gyorsulás tekintetében. (Talán emlékszel, amikor azt fejtegettem még régen, hogy extrém áttételezésektöl és részletmegoldásoktól eltekintve az adott autó kg/LE-ben megadott töm./telj. számszaki értéke általában közel esik az adott autó 0-100 km/h-ra történö gyorsulása másodpercben vett számszaki értékéhez, de speciális eszközök (extrém váltó, pillanatyilag megnövelt csúcsteljesítmény, stb.) nélkül ennél valamivel magasabb az értéke.)

Viszont amit itt mérnökök próbálnak Neked elmagyarázni, az meg az, hogy mérnöki szempontból nem kell képezni teljesítményt (nem kíváncsi az értékére), hiszen az ö szemszögéböl a keletkezö nyomatékot az áttételeken és kihajtásokon keresztül erövé alakítja, és mint független paramétert használja a fordulatszámot annak megadására, hogy mikor mekkora eröt tud kifejteni a hajtott keréken.

Persze Te a gyakorlati oldalát nézed, hogy ez hogy manifesztálódik gyorsulás formájában, ami rendben is van. Engem is ez érdekel végsösoron.
Az egy más kérdés, hogy egy mérnök a hajtáslánc tervezésekor milyen szempontokat tart szem elött, mi lesz a fö felhasználási területe az autónak.
És tudod, a GTA vs. S2K esetén is, ugyan a gyorsulásuk nagyjából azonos, de a rugalmasság a nagyobb és egyenletesebb nyomatékú autó mellett szól, és ez az, amit az átlag felhasználó (nem versenyzö) a legtöbbet használ.

Előzmény: HondaVuk (473)
ZolikA Creative Commons License 2003.03.11 0 0 501
Csodálom a türelmedet .....

Előzmény: HondaVuk (393)
fastcar Creative Commons License 2003.03.11 0 0 500
Csak mivel állandóan az S2000 az alap itt az érvrendszerben (mint a legáltalánosabb motorkonstrukció :))) ), gondoltam nem árt tudni, hogy a gyakorlatba ezt hogy viszik át a tulajok! :)))

UI: Egyszer én is cseszegethetlek, nem? :)

Előzmény: HondaVuk (472)
tcaoe Creative Commons License 2003.03.11 0 0 499
Te, Gorcsev, én ilyesmit meséltem neked tennap.:))

"Milyen műszer? Pl. a "görbülős" nyomatékkulcs? Vagy egy torziós műszer, ahol egy rugalmas szál (rúd) csavarodik? (Nemtom, hogy hívják "rendesen" :)) "

A nyomatékkulcs(így hívják:)) rendelkezik egy skálával(a legegyszerűbb esetben). Arra szerinted hogy kerülnek az értékek?:)

Elmondom az én verziómat:

A tervezője tudja az erőkar hosszát, aztán megméri az erőket, ebből SZÁMOLja a nyomatékot, és rávési a skálára.
Ez esetben persze nem a készülék számol, hanem aki megtervezte.:))
De ez azért öléggé lovaglás apróságokon, nem?:)
A torziós műszert ugyanígy kalibrálják, de forgó gépet mindkettővel igen nehéz mérni.

Ez Csirkének is: a kisebb forgó gépeket általában fékpadon mérik. A fék szó utal arra, hogy ott valamilyen ellenállás leküzdéséről van szó, és ekkor már rövid úton eljutunk a munka kifejezésig, amit Hooshee emlegetett, és amiből hogyan is jutunk el a nyomatékig?:)

Előzmény: Gorcsev (449)
Gorcsev Creative Commons License 2003.03.11 0 0 498
"arról, hogy vajon a nyomatékosabb vagy az erősebb motor fog jobban gyorsulni"
A nyomatékosabb :))
"legtisztábban akkor igaz, ha a létező legjobb váltót (ezt a bizonyos elméleti CVT-t) tesszük mindkettő mellé"
Igy van, én is erre céloztam az "irl" autóval. Ha lenne olyan váltó (ezek szerint volt már róla szó? - bocsi, de itt-ott lapoztam :))), amivel tetszőleges áttételt lehetne csinálni, akkor valóban így lenne.
"A valóságban a nyomaték nagysága és a nyomatékgörbe alakja is számít, de csodák nincsenek."
Na, ez az.
"Ha egy motor teljesítménye duplája a másiknak, akkor az mindig jobban gyorsul."
Világos, ez -legtöbbször- igaz, de így nem lehet összehasonlítani!
"Ha közel azonos, akkor van szerepe a nyomatéknak."
Ezt meg lehet.
Előzmény: HondaVuk (458)
tcaoe Creative Commons License 2003.03.11 0 0 497
Nem műegyetemet végeztem, csak műszakit.:)
És már nem dolgozok az autógyártásban, meg ugye az semmit sem mondana, ha mégis, volt már rá példa ugye....:)
Most ippeg ilyesmiket tanítgatok azon az egyetemen, ahol végeztem.:)
Előzmény: HondaVuk (454)
tcaoe Creative Commons License 2003.03.11 0 0 496
Mondom neked is, mérjük már meg a Hoover Dam egyetlen turbinájának a nyomatékát.:))
Te mérsz, én számolok, jó?:)

A hidraulikus tengelykapcsoló meg határozatlan veszteséggel bír, úgy nem mérsz, hanem becsülsz.:)
Mert a +-5%,az nem mérés, csak a közértben.:)

Előzmény: Gorcsev (449)
tcaoe Creative Commons License 2003.03.11 0 0 495
Ott van a forgó gép szó.
Most komolyan érdekelne, hogy egy párszáz megawattos, maximum 2-3000-es fordulatú(de inkább az alatti) turbina nyomatékát mi a jó fenével lehet megmérni...
Ki tudod számítani az energetikai egyenletekből a teljesítményét, aztán meg abból a nyomatékát. Eleve is így készül, és senki sem fog nekiállni egy minimum ugyanakkora gépet megszerkeszteni, hogy mérni tudjon....
Előzmény: Csirke (Golf III VR6) (447)
tcaoe Creative Commons License 2003.03.11 0 0 494
Jáááhájjj....:))
Nem.:)

"Egyik mondatoddal a másikat cáfolod! (Ti.: egyszer azt mondod, hogy a gép számolja a mért erőből és az erőkarból, ami igaz is, máskor azt mondod, hogy a fordulatszámból, meg a teljesítményből lehet kiszámolni, ami hamis) "

A fogatónyomaték legegyszerűbben: erő x erőkar.
De ugyanakkor a teljesítmégy forgó mozgás esetén legegyszerűbben: szögsebbesség x forgatónyomaték.
Ez nagyon nem hamis, lévén ez alapszintű fizika. Nem szóltak neked?:)

Előzmény: Csirke (Golf III VR6) (445)
ZolikA Creative Commons License 2003.03.11 0 0 493
Van otthon egy kerti traktorunk pannónia motorral , tegyünk utána egy ekét a 15 lovas traki elhúzza, a pdtdi és az s2000-es meg nem .

Kb ezzel egyenértékű a tegyünk rá egy ugyanolyan váltót duma .

Komolyan mondom nem fér bele a fejbe hogy nem ugyan olyan váltót kell nézni ? De ha ugyan olyan váltót nézünk akkor is kiderül hogy egy nyomatékos motor alacsony fordulaton több teljesitménnyel vagy lóerővel rendelkezik mint egy prögős magasfordulatu . Tehát mint a teljesitmény görbe és a nyomatékgörbe is egy és ugyan arról szól mint ahogy Ave már leirta .

Miről vitáztok ?????

Előzmény: Csirke (Golf III VR6) (448)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!