A USS Constitution 230 éve járja a tengereket, szóval megfelelő elszántsággal nagyon sokáig elmehetnek a HÉV-ek. Attól tartok, hatásosabb Lázárhoz azzal odamenni, hogy "holnap nem indulnak el a HÉV-ek, de ha adsz 100 milliót, három héten belül újra járni fognak", mint azzal, hogy "2000 milliárdból 8 év múlva alacsonypadlós, légkondicionált szerelvények fognak járni"...
Azért vegyük figyelembe, hogy a KISS az ország első valódi emeletes típusa, az üzembeállítást meg a Covid és a politikai helyzet alakulása is lassította.
E mellett még csak nem is az összes járművet kellene 8-10 év alatt cserélni (gyakorlatban valamelyiket - más vonalról - kb. 6 éven belül, és ha azok csak máig üzemben betöltött üzemidejével számolunk, akkor a ma legfiatalabbakat kb. 17 éven belül).
De azt se felejtsük el, hogy nem egyféle járműről van szó, mai állás szerint életszerű
- csak a HÉV vonalakra való szerelvény, ez talán a legegyszerűbb.
- Nagyvasútra is kijárni képes jármű
- Metróra bejárni képes jármű.
Az utolsó lehet a legproblémásabb és jelen állás szerint talán ezekre jön el az igény a legkésőbb.
A közlekedési eszközöknek megvan a maguk legideálisabb felhasználási területe.
A nagyvasútnak is, az elővárosi vasútnak is a HÉV-nek is, a villamosnak is.
A 4-6-os villamost is lehet pótolni busszal is, ahogy javítások miatt meg is teszik évente-két évente, de - szerintem - nem ez a követendő út.
A HÉV-k utasainak 60-70%-a (?) Budapesten belül utazik.
Tehát a kényszer pótlásokról való gondolkodás nem a fővárosi határokon belüli szakaszokról szól.
Ne azért gondolkodjanak buszos kiváltásban mert az jobb, hanem azért, hogy legyenek előre vész fiók terveik arra, hogy ha 10-15-20 éven belül tényleg nem jön új HÉV vagy a pálya tényleg leromlik egyes szakaszain Vmax 20 km/h-ra akkor mit kell csinálni és hogyan?
Ilyen alapon tulajdonképpen az összes villamos- vagy vasútvonalat át lehetne építeni buszkorridorrá, mert ugyan szép dolog, hogy kisebb a vasúti kerék gördülési ellenállása, de amit energiát megtakarítunk vele, az, vagy jó eséllyel még több is bőven rámegy a vasúti pálya kiépítésére és karbantartására.
A nagyvasúti teherszállításon kívül így mehetne minden busszal, akár dízellel, akár trolival vagy elektromossal. Még a késés és bizonytalanság is kevesebb lenne, mert nem kéne a vasúti sín és biztber ügyes-bajos dolgaival foglalkozni. Ha a dízeles buszt választjuk, az csúnya dolog tudom, de szerintem továbbra sem számottevő az autózás és korszerűtlen fűtés kibocsátásához képest.
A metróval integrálható tramtrain nagyon drága lenne? (az integrálást nem feltétlen a korábbi tervek mentén elképzelve, mert az feleslegesen bonyolultnak tűnt. Ötlet: a tramtraint szintben vinném át a Kerepesi út túloldalára, a Róna utca és az Örs vezér tere között talán van elég hely egy közúti hídnak -- előszöt a Kerepesit kellene elterelni, megépíteni a hidat, majd alá mehet az átkötés)
>addig meg bőven van idő egy nagyobb járműbeszerzést normálisan előkészíteni
Nos, az utóbbi évek európai tapasztalatai alapján onnan számítva, hogy a járműbeszerzés normálisan elő van készítve, kb. 8-10 év, mire leszállítják az utolsó szerelvényt is. A MÁV KISS-beszerzésénél ez hat év volt, ami kifejezetten jó érték - mindazonáltal az egy standard típus volt.
Tulajdonképpen ha "beszántanák" a hévet - mondjuk Cinkotáig -, akkor már arra is lenne hely, hogy végig 2x3 sávos legyen a Kerepesi/Veres Péter út, mindkét irányban BUSZ-sávval. Kérdés, hogy akarunk-e ide is egy Rákóczi/Thököly úti buszkaravánt...
A Gödöllői vonal esetében egyelőre nem nagyon hallani róla, a többi vonal esetében volt szó 1-2 éven belüli kezdésről egyes szakaszokon, e mellett lenne első két körben 12+6 új szerelvény.
Az utolsó M.Xa. valamikor 1983 körül jött.
41 éves.
Ezeket a vonatokat már holnap le kellene cserélni.
Mennyi lehet még bennük, ha minden erőt megfeszítünk? 5 év, 10? És utána mi lesz?
MX sorozatokból a legrégebbi darabjai 49 évesek lesznek. Ha számolhatunk azzal, hogy ezek a járművek kibírják addig, mint ameddig a ma még közlekedő MIXa-k is kibírták, akkor még 8-10 évig lehet az legrégebbi MX-ekkel számolni, addig meg bőven van idő egy nagyobb járműbeszerzést normálisan előkészíteni.
(MIXa-król is az volt az utolsó infó, hogy további nagyjavítást kapnak majd, ez a hatéves ciklusokkal számolva azt jelentheti, hogy kb. 63-65 éves korukig lehetnek majd forgalomban.
Az agglós buszkorridorokat jellemzően kisebb városokban alkalmazzák, ahol egy-egy tengelyre csak úgy jön össze komolyabb forgalom, ha sok elágazó irányba mennek a buszok. Többmilliós városok környékén vasút helyett buszfolyosó, az nem tipikus.
Ez azért nem valószínű, hogy a következő harminc-negyven évben ténylegesen meg is valósul. Addig meg igazából csak az a kérdés, hogy a pálya esik-e szét előbb, vagy a vonatok.
A 2-es metróval történő összekötés a terv, nagy eséllyel valamilyen szakaszolás szerint (első körben Cinkotán, vagy Kistarcsán lenne a két üzem határa, később a teljes üzem metrósítása). Ami nem annyira egyértelmű, hogy a csömöri szárnyvonal megmaradna-e.
Hát igen az igazi ütős megoldáshoz végtelen mennyiségű pénz kellene! :-(
(A 80-as vasútvonalat magasvasútként (Cinkota után vágatban/kéregvasútként) bevinni az Örs alá épített vasúti fejvégállomásra - vagy akár a Stadionokig/Keletiig. Nem sok realitása van, de ha egy jótündér idevarázsolná, tetszene.)
A németországi Oberhausenben szó szerint egy felszámolt vasútvonal helyére épült egy ilyen buszkorridor (a dolog szépsége, hogy később villamost is építettek rá, de a forgalom zömét ma is buszok viszik).
Az isztambuli metrobus egy kötöttpályás buszrendszer kialakításával létrehozott tömegközlekedési rendszer Törökországban, mely 2007 szeptembere óta üzemel. Dél-amerikai megoldásokra hivatkozva az Embarq nevű cég 2004-ben kezdte a rendszert Isztambulnak ajánlani.
Más, korábban kialakított kötöttpályás buszrendszerekhez hasonlóan az isztambuli Metrobus is zárt, önálló pályán halad, nagy kapacitású, sűrűn közlekedő járművekkel. A zárt pályakialakítás következtében az első vonalon a bevezetés előtti 67 perchez képest a menetidő 22 percre csökkent.
"Ezt a bezárást meg busszal való pótlást meg nem is értem, csak nem valami 70-es években szocializálódott aszfaltbetyár mondja ezt? A Kerepesi úti dugókban álló buszok aztán végképp baromi versenyképesek lennének."
Nem egészen. Mert, ha beszántják a HÉV, lenne hely kiépíteni 2x1 buszsávot.
Igen, a hév jobban feltárja Gödöllő belsejét, de a séta kb. 10-15 perc, ennyit elég sokan sétálnak a hévig/vasútig. Gödöllő elég nagy hányada pedig kertesházas övezetekben lakik, ahova nem feltétlen van jelentősen közelebb a hévmegálló. Azt nem hiszem, hogy jellemző lenne a hévet megvárni, és azzal menni ki a vonathoz, persze biztos van ilyen is...