Eladó 2000,- Ft-ért egy Reims Cessna 172 Hawk XP (Model FR172K) magyar nyelvű légiüzemeltetési pilóta kézikönyv. Terjedelme 110 A/4 oldal, spirálkötésű. Tartalmazza a típus általános jellemzőit, teljesítmény adatait, előírt üzemelési határait, a repülőgép és rendszereinek leírását, a normál és vészhelyzeti eljárásokat, valamint a karbantartást és üzemeltetést. Néhány helyen (pl. táblázatoknál) az eredeti angol szöveg szerepel. Bár típus-specifikus kiadvány, szerintem 80-90%-ban a legtöbb 172-es változathoz jó általános alapinfókat ad, ha valaki csak ismerkedni szeretne a 172-essel. A Hawk XP esetében jellegzetes specialitás pl. az erősebb, általában 195 lovas befecskendezéses Continental motor a háromágú sróffal, de magán az XP-n belül is van számos alváltozat, hogy a többit már ne is említsem. Ha valakinek van ennyi kidobni való pénze, a lalipolgar@gmail.com címen üldözhet.
Led izzók eladó és rendelhető nálam, bármilyen konfigurációban 750 forinttól! 90%os energimegtakarítás és 30x-os életteratam! Vegyétek vigyétek! Apród.hu
Továbbra is keresek gyűjteményembe reális áron repülőgép műszereket akár üzemképtelen állapotban, műszerfal paneleket, akár üres vagy hiányos állapotban, kapcsolókat, pilótafülke paneleket, berendezéseket, ülést, lokátor indikátor paneleket, stb. Ha akad ilyen holmi eladó vagy esetleg elcserélhető sorban, a 9mmmak@gmail.com címre várnám az ajánlatokat. Cserébe -természetesen a készpénzen kívül- értékegyeztetéssel magyar katonai ruházatot, jelvényeket, felszereléseket, illetve hivatalosan hatástalanított, bizonylattal rendelkező kézifegyvereket is fel tudok ajánlani, ha valakit érdekel ilyesmi.
Újabb anyagok a présház mélyéről. Eladó 5000 Ft-ért egy TELEX Airman 750 Headset. Súlya 71 gramm, mindkét oldalról használható 310 fokban elfordítható szuper zajcsökkentős mikrofon, csipesz a kábelen. (Kevésbé profiknak: zajos kabinú gépeken, pl. Cessna stb. sajnos nem használható, mert a fülhallgató sima, nem zajvédőbe szerelt). Boldogult leánykorában újonnan 189,95 angol font volt (mai áron kb. 64 ezer Ft lenne). Bp-en átvehető, vidékre utánvéttel el tudom küldeni az eredeti dobozában.
Eladó még egy hasonló kategóriájú Sennheiser is. A szivacsok mindkét esetben cserére szorulnak.
Van még két zajvédős mikrofonos földi headset és egy amerikai Electro-Voice 602 TR mikrofon. A zajvédős headsetek kis barkácsolással talán repülésre is alkalmasak. Valamennyi tétel egységáron 5.000 Ft/db.
Valójában az orosz ember a Tu-154-esbe is rakott (ugyanilyen) külön csúszásjelzőt, de arra már nem emlékszem, hogy a Boeingban vagy DC-9-esekben is volt-e. A golyóból úgy látszik sose elég, tehát rosszul emlékeztem, ennyit az idő vasfogáról.
Jogos, kössz a helyesbítést, rossz volt a szóhasználat. A csúszásjelző golyó a nagygépekben már önmagában nem fordul elő, csak kombinálva, nyilván az kevert meg. Vitorlánál más a helyzet. Ezt a műszer segédeszközt a Tu-134-esen használták berepüléskor (a padló alatt).
A 34-es kikapcsolt legyezőmozgás-csillapítóval nem tudott egyenesen simán repülni, na akkor volt mit nézni, már mint hogy mennyit csúszik. De ehhez sokat nem értek, ez a mászóvassal és porceláncsigával felszerelt tyúkbelesek (KLGS) területe. Rendes ember mechanikusnak tanult :-))
Felteszem az első adagot a présházas lomtalanításból. Az alábbi műszerek egységesen 1000 Ft/db, kivéve a TNV-45 külső hőmérőt (Kamov), ami 2000. Bimetallos, de nagyon pontos és megbízható mínusz 60 és plusz 50 c fok között mér. Szibériába vagy a Szaharába indulóknak nélkülözhetetlen.
Unikális darab továbbá egy elfordulásjelző (5000), aminek öntapadó gumitalpa van, ezért bárhová fel lehet tenni. Régen (50-es és 60-as évek) használtak ilyet a gyengébb műszerezettségű vitorlákban alkalmi felhőrepüléshez, ezért akkoriban nagy kincs volt. Mondjuk erre az van írva, hogy 500 km/csasz, ami nem kimondottan vitorla kategória, gyanítom, hogy valami ellenőrző szerepe lehetett nagygépes (Tupoljev) berepüléseknél. Többször elfordult hogy a 34-esen a felszedett padló alatt a KLGS urak repülés közben is matattak, pl. amikor a robotot szabályozták. De ettől még a fizika szabályai szerint a golyó az golyó minden gépen. Tehát kisebb sebességnél is használható.
Találtam két botkormányt, de a kisebb lehet hogy inkább gázkar lehetett a Cmelákon, javítson ki aki ért hozzá. A kicsi 2000, a nagy 4000, a kettő együtt 5000. A nagyot sem tudtam megfejteni igazán, lehet hogy Dromader?
Amit majd még szeretnék később propagálni: SZBK (fehér-piros állítható fényerejű) kabinlámpa, egy különlegesség: Il-18 navigátor lámpa, headsetek, mikrofonok stb. Szóval majd később ahogy lesz időm foglalkozni vele, addig nincs beárazva sem. Az emil címem a korábbi bejegyzéseknél megtalálható.
Jelentem a magasságmérő és a műhorizont új gazdára talált. A présházas évek óta elfekvő cuccokból talán holnap már fel tudok tenni pár dolgot, aminek köze van a repüléshez.
Szolgálati közlemény: sikerült végre felkeresnem a présházat, ideje volt, mert már a navigációs tartalékot is kifogyasztottam a vörösborból. Jelentem a rend helyre állt. Holnap nappali fénynél majd lefotózok pár érdekesebb cuccot amit elhoztam, bár az relatív, hogy kinek mi az érdekes. Lehet hogy inkább egy rövid listát teszek fel néhány képpel, hogy ne terheljük túl a tisztelt látogatókat meg az Index szervert :-)) és akit érdekel, még mindig kaphat több infót privátban.
Igazad van ne tévesszük meg a publikumot, az AGR (meg az összes pörgettyűs cucc) 36 V 400 Hz váltóáramot kapott, az meg átalakítva a 115 V 400 Hz generátoroktól jött normál üzemben. Az egyenáramú hálózat volt 28 V-os, ezért az akksikról viszont vészüzemben megint csak át kellett alakítani a delejt (36/400-ra), hogy pörögjön aminek kell. A Bendix viszont garantáltan 28 V egyenáram (DC) táplálású. Ha nincs bekötve a rendszerbe (delej + transzponder), akkor is kiválóan funkcionál mint precíz magasságmérő, csak hát arra luxus használni, ha ennél többet is tud.
Kérdésed zavarba ejtő, az AGR hátulján (ha jól számoltam) egy 19 tüskéből álló szabvány szovjet/orosz fiski-csatlakozó található, úgy hogy a delejen kívül még más adat is jött-ment ott egykoron. Tehát ha van Tu-154-esed, nem árt ha műszaki javító/ellenőrző laborod is van hozzá… Ha nincs, akkor csak dekoráció. A 27 V stimmel. Az USA magasságmérőnél se tudom, hogy elektronikusan milyen, csak az esztétikai és a barometrikus állapotát (mindkettő kifogástalan). Az egyszerűség kedvéért ennek 20 vagy 21 tüskéje van hátul azzal a kiegészítéssel, hogy ez meg egy echte jenki fiski hasonló (28 V) delej-igénnyel.
Sziasztok, kiegészíteném a 430-as hozzászólásom. Sajnos a présház látogatásra még nem került sor, pedig fogytán a borkészletem (mostanában sok volt a hó arrafelé), de a padláson csak találtam még két érdekesebb műszert. A mellékelt AGR 72A tartalék műhorizont egykor a Tu-154-esen szolgált, a cpt műszerfalán volt jobbra fent. 5.000 Ft-ért megválok tőle.
A másikat igényes vevőnek szánom 10.000-ért. Ez egy amerikai Bendix ALTIMETER-ENCODER, a felső méréshatára 20.000 feet, a tömege az azonosító táblája szerint 2 font (csaknem egy kg, van benne anyag rendesen). Finom kis szerkezet, de csak a barometrikus részét tudtam tesztelgetni, nagyon érzékeny. Egyébként 28 V egyenáramot kap a hátsó csatlakozón, amelyen a jelek távoznak a transzponderhez. Az érdeklődést továbbra is a lalipolgar@gmail.com emilcímre várom. Ha az időjárás engedi, talán a hétvégén eljutok végre a présházba is.