A Medves-fennsíkon lévő egykori külszíni-fejtésű bazaltbányák is hálás terep lehet, egy részük már Szlovák területen van, de tökéletesen szabadon látogatható.
Ez azért egy teljesen önálló napot igényel szerintem.
Egykoron a bányákat kisvasutak kötötték össze a Somoskőújfalui nagyvasúti állomással.
1. Közép-bánya-tó a Medves-fennsíkon, egy hatalmas külszíni bazaltfejtés maradványa
2.-3. a Macskakő hazája, az egykori Macskalyuki-bánya, ez már szlovák területen fekszik, de egy félórás sétával elérhető Somoskőről
Az egykori kisvasút emlékei, amellyel egészen 1946-ig magyar területre szállíthatták a bányászott bazaltot egy egyezségnek köszönhetően:
A nyolcvanas évek elején, a Márkushegy beindulásakor a kötélpályákat felváltotta a szalag. 2012-ben még megünnepelték az erőmű 50. évfordulóját, ma pedig áll. (Az előző poszt végén azért maradt üres hely, mert a lap lefagyott, és ezeket a képeket az Istennek nem vette föl.)
A 97609 szerintem Oroszlány, a kettős pálya Oroszlány / Bokod Hőerőműre, mert azt hívják mind a kétféleképpen. A térkép alján látni a kettős pályakeresztezést az indítóépülettel együtt. A harmadik-negyedik kép a palatörőmű, az ötödik-hatodik már a burkolt pálya, ami az indítóba vezet, itt nem is emlékszem, csillék hordták-e az égőpalát, vagy gumiszalag. A hetedik-nyolcadik az indítónak a vasúti pályaudvar felőli oldala, a GPSgames kedvelői elég jól lefotózták:
Alul a bal oldali képen a XXI-XXII-es # ikerpályája, mielőtt még elérné az Osztályozót, a következő már a Fortepan kép folytatása, az Osztályozóról kifelé haladó kettős pálya, a harmadik ezen körülbelül félúton készült az Erőmű felé, az utolsó pedig már a hűtőtónál Bokodon. Itt a képen még látni a darut, ahogy épül az erőmű, ugyanis az 50 MW-s blokkokat 1961-62-ben kb. féléves időközökkel adták át, a negyedik blokk elkészülte utáni hivatalos átadás 1963.03.15-én volt.