(oszt miért nem olcsóbb, ha az útalap adott, minden építőanyag helyben van, csak le kell túrni a felesleget a völgybe (rá az élő fákra, ahogy ők csinálják). Hidd el síkvidéken, vizenyős, nem teherbíró talajra építkezni sokkal drágább.)
Vedd meg elektronikusan a matricát. Arra kell figyelni, h az 1 hetes az pont egy hét. Mi keddtől keddig voltunk, ez ugye 8 nap, már havit kellett venni (16 vs 32 eur)
Igaz, hogy ENC-t használtunk az utóbbi néhány alkalommal a horvátoknál, de azért még azzal sem ugyanolyan az autópályás közlekedés, mint a szlovénoknál a matricával.
Ljubljana környékén volt oda-vissza kis torlódás, de lehetett haladni, ezen kívül amúgy nyugodt kényelmes tempóban lehetett közlekedni.
Remélem a horvátoknál hamarosan megszűnik a fizetőkapus rendszer, persze a tömegnyomor az utakon még megmarad, hiszen évről évre egyre több a túrista az országban.....a folyamatosan emelkedő árak ellenére is.
Köszönöm az infót. Akkor nem kérdés hogy Szlovénián keresztül megyünk. Ott hogy működik a pálya? Ugyanúgy matrica mint nálunk,? Akkor az útvonal Maribor-Ljubljana-Fiume ugye?
ahol rámész a pályára nyomsz egy gombot kapsz egy papírt ez nem bonyolult (és ahogy írták, nézed a másikat mit csinál és lemásolod:) )
ahol meg lejössz fizetsz, azt kell eldöntsd, hogy kártyával vagy kp-vel, mert abba a sorba kell állni
15-16 óra?:) mivel mentek bicajjal?:) de tényleg dugó bárhol lehet, de az azt jelenti, hogy egy 20 percig mentek lassabban aztán beindul a forgalom, pl amikor szétválik a két pálya, az is segít, hogy csökkenjen a forgalom és jobban lehessen haladni
egy dologra kell számítani, hogy hazafelé Luckónál dugó lesz a kapunál, ott lehet, hogy állsz fél órát is akár
"Melyikek a legkritikusabb részek, ahol órákat kell állni?? Egyébként nem is értem miért nem úgy működik a hülye horvátoknál a pálya matrica mint nálunk...agyon van bonyolítva!"
Majd most mész és megtanítod nekik, hogyan kell ezt csinálni. Jó?
Parkológarázsban, bevásárlóközpontban sem jártál még?
Ugyanaz a rendszer. Amikor a parkológarázsba behajtasz, a sorompó előtt az automata kinyomja neked a jegyet, elveszed és kinyílik a sorompó. Itt az autópályakapunál ugyanolyan automata van, a sorompó előtt megállsz és kiveszed az automatából a jegyet. Ha véletlenül nem adta volna ki automatikusan, akkor nyomsz ott egy gombot és már nyomja is, a sorompó meg nyílik és mehetsz. Néha raknak ki oda diáklányokat, akik kiveszik az automatából a jegyet és nyomják a markodba, hogy ne szerencsétlenkedj ezzel se, már mehetsz is.
FONTOS: olyan kapuhoz ne menj, ahol csak az van az elektronikus táblán, hogy ENC. Ahol felváltva villog, hogy kártya, cash és ENC oda mehetsz, meg persze ahol kártya és cash van írva, oda is.
Amikor kiérsz a fizetős szakasz végére (vagy lehajtasz az autópályáról), akkor lesz egy fizető kapu.
Itt általában emberek ülnek a bódékban. Adod nekik a jegyedet, a kijelzőn megjelenik, hogy mennyi az annyi, te meg adod a casht vagy a kártyát/mobilodat, fizetsz oszt nyílik a sorompó és mehetsz.
Vannak kisebb kijáratok, ahol nincs már ember a bódéban, ott a kapunál éppen olyan terminál van, mint a parkológarázsok fizető automatájánál. Csippantod a bankkártyádat, fizetsz és már nyílik is a kapu.
Nem kell azért izgulni.mert először utazol Horvátországba, nem egyedül leszel az autópályán, és a kapuknál sem. Figyeld mit csinálnak az előtted lévők, ha cetlit húznak neked is kell, ha fizetnek akkor neked is fizetned kell.:)
Melyikek a legkritikusabb részek, ahol órákat kell állni?? Egyébként nem is értem miért nem úgy működik a hülye horvátoknál a pálya matrica mint nálunk...agyon van bonyolítva!
Igen, kapsz egy cetlit Goricannál, azzal elmész Zágrábig, ott van egy kapu, ott fizetsz.
Utána rámész a kőrgyűrűre, ott ingyenesen mész, majd Luckonál lesz egy másik kapu, ahol Goricanhoz hasonlóan kapsz egy cetlit és egészen Rijekáig el tudsz menni és ott is a kapunál fizetsz (Bosiljevo-nál különválik a két autópálya, egyik megy délre, a másik nyugatra Rijeka felé).
Nekem szerencsém volt, mert mindig olyankor mentem, ahol nem volt fontos mikor megyünk, ebből kifolyólag lefelé soha nem volt dugónk, főleg, hogy h-k-sz-n mentem általában :) A hazafelé út az sajnos már nem volt ilyen szerencsés, vasárnap évek óta egyre nagyobb a dugó! Lassan a horvát autópályára is jó lenne 3 sáv!
Amúgy ha tényleg minden kapunál kb 1 órás várakozás van, akkor az a 7 óra Maps szerint esélytelen...hajnal 3 kor tervezünk indulni, remélhetőleg azért du.4 re le tudunk érni Opatijára.
Valaki megtenné hogy leírja hogy működik akkor ez az autópálya fizetősdi kint? Átmegyek a határon, első kapu Gorican? Ott kapok egy kártyát? Mi Opatijába utazunk. Hány kapun megyünk át? Mennyibe fog kerülni oda vissza? Köszönöm