Keresés

Részletes keresés

citera Creative Commons License 2013.04.15 0 0 2486

A borovit próbáltam, sajnos lényegesen rosszabbul szól mint a lucc, vagy a cédrus. Keress inkább egy régi polcot, vagy deszkát, ami luccból van, lehet találni. Ha nincs, ne kapkodj, inkább várd meg amíg akad jó luccanyag, és akkor folytatsd a hangszert, inkább megéri várni, mint a nem megfelelő anyagot beépíteni.

Előzmény: csmisi (2485)
csmisi Creative Commons License 2013.04.12 0 0 2485

Sziasztok!

Eddig nem írtam ide, csak olvastam a fórumot...

 

Ami miatt "tollat ragadtam", hogy elkezdtem megépíteni a Dédnagyapám '60-as években Vésztőn egy citerakészítő által készitett citerájának "replikáját".

Ez a citera évek óta múzeumban pihen, kb. '92-ben adományoztuk a szigetszentmiklósi Molnár Imre bácsi magángyűjteményébe.Sokévvel ezelőtt a Szigetszentmiklós városának adományozta a tekintélyes gyűjteményét, -ami azóta is ingyenesen látogatható bárki által a Városi Könyvtát épületében.

Akkor egy méregdrága MOLCI csikófejes tenor mesterhangszert adott nekem cserébe, hogy bizonyítsa mennyire értékeli az öreg citerát. 

Az érdekességét az adta, hogy Imre bácsi elmondása szerint ez egy Felső-Tiszatáji vályúcitera, -ami még a klasszikus egy darabból kivájt kávájú citera, -és a '60-as években már ritkaság volt ez a készítési mód...

 

Eredetileg javításra vitttük az öreghez a szúette, -íjszerűen meggörbült  citerát, de mivel sajnos valami könnyen faragható pufafából készült, hangszernek alkalmatlanná minősítette... Dédnagyapám is állandóan szidta a készítőjét, mert állandóan lehangolódott, a kilazuló hangolószögek miatt.

 

Úgy volt a családom vele, hogy hiába egy kedves örökség, de valóban múzeumba való inkább.

Szerintem Öregnagyapám is megértené, hogy nem a kedves emlékének meggyalázása az, ha mindenki által megtekinthetővé tesszük a citeráját!

 

 

Megpróbálok használható hangszert készíteni, úgy, hogy az eredeti formájára készüljön, -de pl. gőzölt bükk hangszertesttel, -és sugármetszésű borovi fenyőből.

 

 

Itt a kiindulási képem, -egy majd' 3 méteres 50mm vastag szélezetlen gőzölt bükk palló...  :)

 

fulek Creative Commons License 2013.04.07 0 0 2484

Sziasztok! A minap vásároltam egy Yamaha CG-100A klasszikust, és sajna az előző tulaj valami oldószeres cuccal próbálta áttisztítani a gitárt, aminek az lett az eredménye, hogy a lakk csúnyán bemattulat. Az eleje rendben van, de a nyaka, hátulja elég tré így. A gitárt első lépésben darabokra szedtem, alaposan átpucoltam, a felső nyerget méretre csiszoltam. Próbáltam különböző finomságú csiszpapírokkal, és polírpasztával a mattulást eltüntetni, de nem megy. Mivel a gitár számomra esztétikailag is fontos, a nyári egy hetes szünetemben tervezem a teljes felújítását. Le szeretném csiszolni, és újra lakkozni. Ehez szeretném valaki hozzáértő tanácsát kérni. A lakkozás, csiszolás, szakmámból adódóan nem áll messze tőlem, de nem tudom milyen lakkot lehetne használni, mi a buktatója a dolognak, hol lehet nagyon mellé nyúlni? Azt tervezem, hogy citlingel leszedem a régi lakkot, majd fokozatosan kb. 4000-6000-es papírig átcsiszolom... Utána jöhet a lakkozás... Hát itt elakadtam :-) Ha valaki segítene előre is köszönöm...

attiss.66 Creative Commons License 2013.04.07 0 0 2483

na emiatt a gép miatt most nem tudom eg mit írtál :) ha nem írtad volna nem lennék rá kiváncsi, de most már tudom, hogy írtad, mellé még frappáns is. :)

 

erre tudod milyen ötletem lenne? a microsoft world-be írd be a szöveget, mentsd el, és 2-3 soronként is mentsd, ezzel áramszünetre is biztosítva van, és aztán onnan másold be a fórumba.

Előzmény: citera (2482)
citera Creative Commons License 2013.04.06 0 0 2482

én nem értem ezt, mostanában ha negyed óránál tovább írok egy hozzászólást, akkor a végén nem küldi el, és elnyeli az összes szöveget. megírtam egy nagyon frappáns választ és ez a rohadék benyelte . nincs erőm újraírni, nagyon ideges vagyok!

attiss.66 Creative Commons License 2013.04.06 0 0 2481

köszi, érdekes dolgok, majd ezeket is figyelembe veszem :).

én a 3.hegedűt elég könnyű fából készítettem, a tető is, és s hát is. a tető legvastagabb ponta 4.3 mm, a háté meg 6.5 . és ennek ellenére az önhangok súrolták az alsó határt a Fuhr szerintieket. vízüveggel elég jól  kialakult a hang.  azt mondod, hogy azért ráérzés is kell hozzá, nem elég adatokkal dolgozni? :)

mert ha azt nézzük Stradivárinak egyik gyereke se tudott jó hegedűt csinálni. és ott meg voltak a feltételek hogy ők is kiváló hegedűket csináljanak. :)

Előzmény: citera (2479)
citera Creative Commons License 2013.04.06 0 0 2480

Publikus, nézd meg a nickemen!

Előzmény: lactos (2478)
citera Creative Commons License 2013.04.06 0 0 2479

Az arc a tetőnek nem egy sávja, hanem összefüggő területe. ezt a szóhasználatot, is a mestertől vettem át. Azt a területet nevezzük így, amiknek a közepe az alsó és a felső legszélesebb résznél vannak, a felezővonaltől félúton kifelé. Így tehát a hegetűtetőn négy arc van, a háttal együtt 8. Ezek a statikailag legkevésbé  terhelt területek, így a leg rezgőképesebbek. Az a huncutság a Furh-féle kísérleteknél, és a Cladni ábráknál, hogy azok tehermentesen és rögzítetlen állapotban mutatják meg a rezgési frekvenciákat. A terheléssel a módusstruktúra nem változik, te a egyes frekvenciák rendszerint felfelé mozdulnak el, és ha a terhelés nem érinti az összes múdus területét egyenletesen, akkor a frekveciák eltolódása sem lesz egyenletes, szóval tapasztalat kell ahhoz, hogy kitaláljuk milyen hangra kell behangolni egy módust, hogy az összeragasztott és húrral terhelt állapotban éppen megfelelő legyen. Bizonytalanságot tartalmaz a becslés, mivel nem biztos, hogy tudom, a felhasználó milyen húrrral akarja használni a hangszert, illetve a ragasztásnál is sok dolog változhat: a felkent ragasztó, a kinyomódás, hány ponton szorítok, milyen erősen, mekkora előfeszítés alkalmazok? Szóval elkezdek okoskodni, számítgatni, hangolgatni és a végén legalább annyira bizonytalan eredményt kapok, mintha az éltalam itt leírt logiával vezetem le egyszer (nem minden hangszernél!) a vastagságtérképet, tapasztalati eredményeket is felhaználva módosítom az előírt abszolút méreteket az arányokat megtarva, figyelembe véve az adott hangszer egyedi tulajdonságait (húrminőség, faanyag minőség, vízüveg..stb). Vigyázat, amikor egy könyvben látsz egy vastagságtérkép ábrát, akkot sokszor van úhy, hogy látsz egy vonalat, ráírva egy számot. Vegyük példáula legvékonyabb méretet jelző vonalat, rá van írva, hogy pl 2,2, és körbemegy a tőkénél is a vonal. Nos az nem azt jelenti, hogy a vonal mentén mindenütt 2,2 a méret, hanem azt, hogy belüről kifelé haladva a méréssel, a vonalra érve a legvékonyabb a tető, de nem mindenütt 2,2. A tőkéknél 2,7 a legvékonyabb részm és nem a kávától mérjük a vonal haladását, hanem a gávalécek és a tőkék belső szélétől. Fejben ennek megfelelően módosítani kell az ábrákat. Javítottam régi hangszert, melyet elvékonyítottak könyv alapján a tőkéknél is 2,2-re. Fáradt hangja volt, a szokásosnál hosszabb gerendát tettem bele és a túl vékony részt bekentem vízüveggel. ezzel a hang jó lett egy évig, de amikor letelt, megint elfáradt. Vannako olyan szakirodalmak, ahol nem vonalakra írnak számot, hanem pontokra. Ez kevésbé félreérthető, de ittt is gondolkodni kell a méretek kiértékelésénél és felhasználásánál. Marosvári mester egy Nemessányi hegedű térképét mutatta meg nekem, ahol a vastagságtérkép mindenhol a várt számokat tartalmazta, de a közepén csak 2,5 volt. Nos, nem szabad azt gondolni, hogy Nemessányi így készítette el ezt a hangszerét, a többinél, meg rendesen megvolt hagyva a tető vastagság 3,5-3,8mm-re.  Nyilvánvaló, hogy a hangszert utólag módosították nem teljesen hozzértő kezek, és ezt követően vették le a méreteket, majd így került be a szakkönyvbe. Szokás volt elvékonyítva a tető közepét "tuningolni" a hangját. Ettől a beavatkozástól időlegesen szebb, lágyabb lesz a hang, míg el nem fárad az anyag, új hegedűt azonban semmiképpen sem szabad így elkészíteni, nem lesz hosszúéletű. 

lactos Creative Commons License 2013.04.05 0 0 2478

Tisztelt citera!

 

szeretném Önnel felvenni a kapcsolatot,ha lehetséges e-mailen keresztül.Az e-mail címem:

austinpowers@citromail.hu

attiss.66 Creative Commons License 2013.04.03 0 0 2477

szerintem csak megfelelő páratartalom, meg hőmérséklet kell és házilag is lehet gombakezelni a fát. ha zárt helyen van nem fér hozzá más gomba, vagy egyéb. úgy olvastam a 9 hónapi gombakezelés az optimális, ott volt a legjobb a hang. a 6 hónap is jó. ha tudnék ilyen gombákat szerezni, physisporinus vitreus a fenyőhöz, és a xylaria longipes a jávorhoz.

Előzmény: citera (2473)
attiss.66 Creative Commons License 2013.04.02 0 0 2476

tudom, hogy te arcról beszéltél, de Karl Fuhr pofákról beszél a könyvében, vagyis a fordításban így van,szerintem  nagy valszinüséggel az arcot mondhatja ő pofának. így akkor meg lenne fejtve a rejtvény :), mivel te tudod mi az arc :) és azok az arcok hány milliméter sáv szélesek az intarziától?

Előzmény: citera (2474)
citera Creative Commons License 2013.04.02 0 0 2475

már látom mi volt félreérthető, alyuk alső szeménél kifelé kanyarodik a lyuk a káva felé, ennek az ívnek a hosszabbik széle az ív külső széle, ami a lyukon valójában belülről van a közép felé nem a káva felé, ez félreérthető volt.

Előzmény: citera (2474)
citera Creative Commons License 2013.04.02 0 0 2474

arcfelekről, arcfelületekről beszéltem, azok a tető illetve hát kiszélesedő részeinek jobb és bal felei. két kiszélesedő rész van, azló és felső, tudod, az alsó a szélesebb.  a lyukaknak főleg a belső szélét fontos vastagabbra hagyni, akár olyan vastagra is, mint a tető közepe. A lyuk külső szélét 2,7-3mmre szoktam hagyni, és az a legvlkonybb rész a lyukon kívül, kifelé haladva vastagszik 4mm-ig.

Előzmény: attiss.66 (2471)
citera Creative Commons License 2013.04.02 0 0 2473

Ez azért valószínűleg nem ilyen egyszerű.tudni mit szeret a gomba, és garantálni kell, hogy más kártevő ne szaporodhasson.Még az is lehet, hogy kis tételben nem is oldható meg a kezelés, és olyat is el tudok képzelni, hogy spéci berendezés kell hozzá. Ezek persze csak feltételezések

Előzmény: attiss.66 (2469)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2472

"Ha az akarjuk, hogy pl a lyukakat megferülve gyorsabban érjen ki a rezgés, akkor logikus, hogy a lyukak szélénél, külösen az alsó szemük külső ívénél vastagabbra kell hagyni az anyagot, hogy az egész tető minél rövidebb idő alatt rezgésbe jöhessen"

 

a külső íve a káva felőli rész? azt milyen vastagra szoktad hagyni?

 

Tassy Andrásnak a számítógépes analízisét már olvasgattam a MEK-en. Le fogom tölteni. Az a könyv még nincs meg. :) Gyűjtök minden hegedűkészítésről szóló, hegedűkészítéssel kapcsolatos könyvet.

Előzmény: citera (2465)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2471

egyet nem értek csak, hogy mik azok az alsópofák. hol van az? melyik terület mettől-meddig?

Előzmény: citera (2467)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2470

hát én ebben nem vagyok járatos. maradok egyenlőre a hangolásos módszernél, mert azt értem.  ha minden ponton úgy rezeg ahogy kell, akkor ott se lehet probléma.

http://mek.oszk.hu/06900/06954/html/

 

én eszerint a könyv szerint hangolom. Karl Fuhr iránymutatás aszerint.

Előzmény: citera (2467)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2469

Én nem vennék ilyen drága hangszerfát, nekem elég ha megszerzem a gombát, azzal is lehet valamit kezdeni. :) Biztos fúl drága lehet, amúgy is drágák a hangszerfák, a gombakezeletlenek is :)

Előzmény: citera (2467)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2468

Tudok bion :), már nézegetem egy ideje a net-en :).  Csak jó volna tudni, hogy honnan lehetne beszerezni, meg házilag hogy lehet a fa kezelését megoldani :)

 

A gombakezelésről a google fordítóval a laboratóriumi vizsgálat :)

 

Részében Wood Protection és biotechnológia, Wood Laboratory, Swiss Federal Laboratories for Materials Testing és Kutatási (EMPA), Lerchenfeldstrasse
5, 9014 St. Gallen, Svájc;
2
Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Professur für Forstbotanik, Bertoldstrasse 17, 79085 Freiburg i. Br., Németország
Összegzés
• Hegedűk által termelt Antonio Stradivari a késő 17. és a korai 18. században
van állítólag, hogy a superior tonális tulajdonságait. Dendrokronológiai vizsgálatok azt mutatják, hogy
Stradivari használt Norvégia luc, hogy nőtt leginkább során a Maunder Minimum,
időszak csökkentett naptevékenység amikor viszonylag alacsony hőmérsékleten okozott fák
állapítanak meg fa keskeny évgyűrűk, ami egy magas rugalmassági modulusa
és kis sűrűségű.
• A fő cél az volt, hogy meghatározzák, hogy a fa lehet feldolgozni a
Válasszon egy hanyatlás gombák, így válik akusztikailag hasonló tothe fa fák
hogy nőtt a hideg éghajlat (azaz csökkent sűrűségű és változatlan modulusa
rugalmasság).
• Ez vizsgáltam inkubáljuk rezonancia fa példányok Norvégia luc
(Picea abies) és a platán (Acer pseudoplatanus) a gombafajok, amelyek
csökkentése fa sűrűség, de hiányzik a képesség, hogy a vegyület lebomlik középső lamellák,
legalábbis a korábbi szakaszaiban bomlás.
• mikroszkópos értékelése inkubált példányok és mérése öt
fizikai tulajdonságai (sűrűség, a rugalmassági modulus, a hangsebesség, sugárzás arány,
és a csillapítási tényező) a rezonanciafrekvencia feltárta, hogy a fa
mindkét faj volt sűrűségének csökkentését, amelyhez viszonylag kevés változás
A hangsebesség. Így a sugárzás aránya nőtt a "rossz", hogy "jó", a
egy par "superior" rezonancia fa nőtt a hideg éghajlat.
Kulcsszavak: vegyületet középső lamella, sugárzás aránya, rezonancia fa, rezonancia
frekvencia, hegedűk, fapusztító gombák.
New Phytologist (2008) 179: 1095-1104
© A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008)
doi: 10.1111/j.1469-8137.2008.02524.x
Szerző a levelezés számára:
Francis Schwarze
Tel: +041 71 274 72 47
Fax: +041 71 274 76 94
Email: Francis.Schwarze @ empa.ch
Beérkezett: március 14, 2008
Elfogadva: április 24, 2008
Bevezetés
Instruments által készített Antonio Stradivari a késő 17.
és a korai 18. században is híres, hogy kiváló tonális
minőségű, mint az újabb eszközök. Dendrokronológiai
tanulmányok azt mutatják, hogy az alatt a későbbi évtizedekben, Stradivari használt
Norvégia luc faanyagok nőtt leginkább során
Maunder Minimum (Burckle & Grissino-Mayer, 2003;
Topham és McCormick, 2000), egy nap időtartam csökkentett
tevékenység, ha viszonylag alacsony hőmérsékleten okozott fák határozni
le fa keskeny évgyűrűk, magas modulusa
rugalmasság és az alacsony sűrűségű (Esper et al., 2002).
Hagyományosan használt fa inthe gyártása zenei
eszközök kezeljük primerekkel, lakkok és ásványi anyagok
megmerevedik meg. Az ilyen kezelés erősítheti a közötti tapadás
sejtrétegekben, de növeli a sűrűséget és rezgő tömeg miatt
a sejt Lumina válik elzárjuk az anyag (Barlow
és munkatársai:., 1988; Schleske, 1998, 2002a), amely végül is csökkenti a
a hangsebesség.
A növekedés a sűrűség hátrányosan befolyásolta a sugárzásnak arány (R = hangsebesség (c) / sűrűség (ρ)), csökkentve az
hangsebesség és a rezonancia frekvencia (Barlow et al.,
1988; Schleske, 2002b). Vizsgálatok egyéb kémiai kezelések
azt mutatták, hogy azok növelik az dinamikus rugalmassági modulus
New Phytologist (2008) 179: 1095-1104 www.newphytologist.org © A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008)
Research 1096
(E
L
és E
R
), És csökkentik a csillapítási tényező (δ
L
és δ
R
)
(Yano és munkatársai:., 1994; Ono és Norimoto, 1984, Meyer, 1995).
Ilyen kezelés nem változtatja meg fát sűrűség, de növeli a
kristályossága a sejtfalat, mely még ma is hátrányos
A fafeldolgozás (Yano et al., 1994). Más szerzők szerint
hogy a fa hegedűk által Guarneri és Stradivari volt
vegyileg kezelt ölni woodworm és gombák (Nagyvary
és mtsai., 2006).
Egy másik megközelítés, hogy javítsa az akusztikai tulajdonságok
A fa, hogy csökkentse a sűrűség gombás vagy bakteriális Degra-dáció. Néhány degradáció valószínűleg származott a gyakorlatban
a 17. és 18. században az úszó fatörzsek a
víz (GUG, 1991), de nincs bizonyíték arra, hogy ez okozott
észrevehető csökkenése fa sűrűsége. Szerint Nagyvary
(1988), a mikrobiális lebomlását gödör hártya
során előfordult ez a kezelés eredményezte volna egy
növelése a fa permeabilitás, hogy az azt követő penetrációs
lakk fokozta. Nemrégiben egy új termikus kezelés
arra használták, hogy a javítására akusztikai tulajdonságainak rezonancia
fa. A kezelést magas hőmérsékleten csökkenését eredményezi
sűrűségének miatt bomlása hemicellulóz és
cellulóz, de a rugalmassági modulus csökken (Wagenführ
és munkatársai:., 2005a, b). A negatív mellékhatása a kezelés lényege, hogy
Az anyag törékennyé válik, problémát okoz során
gyártása eszközök.
A legtöbb leírt kezelések megváltoztatják a fás sejtfal
és hátrányosan befolyásolja a tulajdonságait a vegyület középső
lamellák, mindkettő kiemelt szerepet meghatározásában
általános merevsége fából.
Egy homogén ömlesztett anyag, figyelmen kívül hagyva a felületi hatások,
a hangsebesség, c, két államközi mechanikai tulajdonságok:
a rugalmassági modulus és a sűrűség. Fa, amely a
erősen anizotrop, cvaries irányított és kal növekszik
bármely megszakítások az összetett középső lamella, úgymint
eredő mikrobiális lebontás. A képletek
az 1. táblázat mutatja, arra lehet következtetni, hogy az ilyen lebomlás,
még ha nagyon enyhe, az eredmények Inan hirtelen csökkenését E
modulus és hangsebesség (Schwarze és munkatársai:., 1995) és
kedvezőtlenül hatnak a akusztikai tulajdonságait a fa.
A vegyületet középső lamella áthatolhat vagy más
megváltoztatta a legtöbb fafajták-bomlás gombák, kivéve a tagok
A Xylariaceae (pl. Kretzschmaria deusta andXylaria
longipes), ami kevés képes lebomló guaiacyl (Nilsson
és mtsai., 1989; Schwarze és munkatársai:., 1995), amely az összetett
középső lamella tartalmaz igen nagy koncentrációban. Mint
Következésképpen ez a réteg marad, mint egy érintetlen csontváz, még meglehetősen
előrehaladott bomlás (Nilsson és munkatársai:., 1989; Schwarze és munkatársai:.,
1995; Schwarze, 2007), ami megmagyarázza, miért a hangsebesség
a fa kevéssé érinti, amíg ez a fázis (Schwarze
és mtsai., 1995, Schwarze, 2007), és ez az oka annak, hogy bomlás okozta
által K.deustais nehéz észlelni a fák révén akusztikus
eszközök (Schwarze et al., 1995, 2004; Schwarze, 2007).
A cél az volt, hogy vizsgálja meg, hogy a
fa-bomlás gombák, mint például a lágy-rothadást okozó gomba X. longipes,
amelyből hiányzik a képesség ligninolytic azon képessége, hogy a vegyület
középső lamella, vagy a fehér rothadást okozó gomba Physisporinus vitreus,
ami csak azért egy előrehaladott szakaszában a fa rothadás, lehet
lehet használni, hogy javítsa az akusztikus tulajdonságait rezonancia fa.
Ebből a célból, fa mintáit Norvégia lucfenyő és
platánfa előtt és után inkubálás értékelték mikro-scopically, mechanikai és fizikai (Spycher et al., 2008).
Anyagok és módszerek
Azért választottuk 80 példányai a geszt Norvégiából származó
lucfenyő (Picea abiesL.) és 40 példány platán (Acer
pseudoplatanusL.) mentes, látható hibák vagy csomó és
keskeny évgyűrűk kritériumok szerint a rezonancia
fa. A sűrűsége a norvég lucfenyő és a platán fa
példányok között mozgott 360-490 kg m
-3
és a 530-
630 kg m
-3
, Illetve.
Annak megállapításához, akusztikus propertiesin a tengelyirányú és a
radiális irány, 20 minták az egyes mintákban vágunk-vel
leghosszabb oldala axiálisan orientált (axiális példány) és
Újabb 20 vágtuk azok leghosszabb oldala radiálisan orientált
("Radiális példány"). A méretek a tengelyirányú példányok
1. táblázat Principal akusztikai tulajdonságokkal használt értékelésére tonális fa minőségének axiális (L) és radiális (R) minták
Property Értékelés
Sűrűség, ρ (kg m
-3
) Ρfor a példányok INL és R irányban
Young rugalmassági modulus, E (MPa) Efor L és R irányban
Hangsebesség, c (m s
-1
) Az L és R irányban sugárzás aránya, R (m
4
kg
-1
s
-1
) Az L és R irányban Damping faktor, δ
L
az L-és irány δ
R
A K irányba, ahol f
r
a rezonancia frekvencia Δfthe járulékos csillapítás és
Kis együttható, amely között változik, és a
c
E
=
ρ
R
CE == ρ ρ
3
δ =
Δ
K
f
f
r 1
π
π
3
© A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008) www.newphytologist.org New Phytologist (2008) 179: 1095-1104
Research 1097
arra 3 mm (érintő) x 25 mm (radiális) × 150 mm (hosszúsági-hosszanti), és ezek a radiális példányokat 3 mm
(Érintő) × 25 mm (hossz) × 100 mm (radiális). Előtt
minden mérési, fa mintákat előkezelni at
23 ° C és 50% relatív páratartalom mellett állandó tömegig született (azaz a
nedvességtartalom (MC) ofthe példányokra 10,5 ± 0,5%).
A tömeg veszteség a hozzájuk tartozó szórás
(SD) is előtt és után mért inkubálás 23 ° C-
és 50%-os relatív páratartalom mellett. Továbbá, 40 mintáit Norvégia luc
fa impregnáltunk 1%-os oldat maláta, annak érdekében, hogy a
MC feletti rosttelítési pontot elérve (kb.
28%), mielőtt inkubáció Physisporinus vitreus (fő: Fr).
P. Karst. (A basidiomycete) andXylaria longipesNitschke (egy
Ascomycete). Az inkubációs folyamat indult szerint
az európai szabványnak EN 113 (az Európai Bizottság
Standardization, 1997), azzal a céllal, kitéve a fa
nagy oltóanyagot minden gomba megkönnyítése gyarmatosítása
a fa. A mintákat inkubáltuk sötétben 22 ° C hőmérsékleten
és 70%-os relatív páratartalom mellett.
Öt fizikai tulajdonságok értékelték előtt és után 6, 12
és 20 hét inkubálás a gombák, a rezonancia frekvencia (Görlacher, 1984) mérések szerint Spycher
és mtsai. (2008) (1. táblázat). Különbségek értékek százalékos
előtt és után inkubálás becsült mindegyik minta,
és az átlagos e módosítások és a megfelelő SD
arra számított 10 vagy 5 példányok Norvégia luc
és platánfa, ill.
Hajlító szilárdság (σ
r
) Úgy határoztuk meg hárompontos hajlító
tesztek, amelynek során a központi terhelést alkalmaztunk, hogy minták egy
span (L) 100 mm (német szabvány DIN 52186; Deutsches
Institut für Normung EV, 1978). A vizsgálatokat végeztük el
egy univerzális 100 kN hajlító vizsgálati gép terhelés mellett
, 2,5 mm min
-1. A terhelési mértük 1000 N
erő-érzékelő eszköz maximum hiba 2% a Midspan
alakváltozás (w) a maximális hiba 1%. Két értékek
rögzíteni: a maximális stressz (segítségével meghatározzák az alábbiakat
MPa) születik, és a
hajlítószilárdság egyes minták (σr
MPa), ahol a maximális
alakváltozás volt wmax. Átlagértékeket és SD számoltuk
20 és 12 fa példányok Norvégia luc és platánfa,
volt. Egyirányú varianciaanalízissel (ANOVA) a
mért érték tárolására végeztük, tekintettel akusztikus
tulajdonságok és hajlítószilárdság, az összes fa minták használatával
SPSS szoftver (Chicago, IL, USA), a szignifikancia szint
határidő P <0,05.
A fénymikroszkópos, a keltetett fát vágni
kisebb blokkok (10 × 5 × 5 mm), melyeket beágyazott,
metszésre, és foltos eljárásoknak megfelelően a Schwarze
És Fink (1998). A mintákat, a keresztirányú, sugárirányú és
tangenciális arcok kitéve vizsgálatára fixáltuk 2%
glutaraldehid pufferelt pH 7,2-7,4, dehidratált ász-hang, beágyazott metakrilát közepes és később
polimerizálva-on 50 ° C-on A beágyazott példányok voltak elmetszett
kb. A 2. és 3 mikron rotációs mikrotom (Leica
®
2040
Supercut) felszerelt gyémánt késsel. Az általános megfigyelési TION fa anatómiát, metszeteket 12 órán át a safranine
és azután ellenfestjük 3 percig metilén-kék és
30 perc-ben auramine. Kimutatása korai szakaszában szelektív delig-nification, ismétlődő szakaszokat is festettük safranine
és astra kék (Srebotnik és Messner, 1994). Safranine foltok
Lignin függetlenül attól, hogy jelen van-cellulóz, míg astra
kék foltok cellulóz csak hiányában lignin.
Színes felvételek (Kodak EPY 64T) vettünk egy
Leitz Orthoplan mikroszkóp felszerelt Leitz-Vario-Orthomat
kamera rendszer.
Eredmények
Anatomy of Norway lucfenyő
A fa Norvég luc nagyon homogén szerkezetű
és főleg hosszirányú tracheidák (95%-os, Fig. 1a, b),
általában uniseriate szegélyű gödrök. Gyanta csatornái
körül olyan burkolat nyolc-12 vagy több vastag falú
hámsejtek. Fatest sugarak heterocellular (azaz rendelkeznek
ray parenchima és ray tracheidák), sima falak. A
átmenet korai fa késői fa fokozatos.
Anatomy of platán fa
Platánfa fa, amely diffúzan porózus, csoportokat tartalmaz a
rostok az tűnik-e, hogy nagy és kis sűrűségű nézve
A keresztmetszet (2a. ábra). A kevésbé sűrű csoportokban fekszenek
hajók között és a bőséges intercelluláris terek. A
sűrűbb csoportok kapcsolódnak a hajók, és minden csoport
alkot teljes paratracheal hüvely nélkül sejtközi
terek. Élet-farost is koncentrálódik a határokon
Az éves lépésekben, ahol társított
apotracheal terminál parenchima.
Wood gyarmatosítás és sejtfal degradáció
A fa Norvég luc inkubált P. vitreus, a
főutcáján a hyphal növekedés a fatest voltak mentén
fatest sugarak és tracheidák. Után 6 hét inkubálás, az egyetlen
kimutatható hatása a tracheidák volt szelektív lebomlása
pit membránok (1c. ábra).
A 12 hetes, bomlás a uniseriate fatest sugárzás és
szelektív ligninmentesítés a tracheida sejtfal nyilvánvaló volt
belül a korai fa. Kezdetben volt a szelektív ligninmentesítés
kifejezettebb fatest sugarak és a korai fa, de
egy sokkal előrehaladottabb állapotban bomlás a késő-fa tracheidák
is érintette. Ligninmentesítési A másodlagos falak
tracheidák kezdődött belülről a lumenből felé a
középső lamella és történt a közvetlen közelében
hifák növekvő felszínén a cella lumen (1c. ábra). Sejt
fal ligninmentesítés kifejezettebb volt a tangenciális
irány és festés után safranine, metilén és
auramine festés eredményezett eltérő színváltozása a
New Phytologist (2008) 179: 1095-1104 www.newphytologist.org © A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008)
Research 1098
másodlagos belső fal a világostól a sötét kék, jelezve, szelektív
ligninmentesítés és az expozíció a cellulóz. Megerősítés
is kapott festéssel szakaszok safranine és astra
kék, ami azt mutatta, hogy az elszíneződött belső másodlagos fal
volt delignified és, hiányában lignin, cellulóz volt
később festett kék (1d ábra).
Összehasonlítva ellenőrző szakaszok (1a. ábra, b), delignifica-TION volt nyilvánvaló a késő-fa tracheidák követően 12 hét
inkubáció (1c. ábra, d), majd a sejt fal elvékonyodását hogy
körül kialakult hifák a cellában Lumina és haladt
az egész belső másodlagos falon. A vegyület középső
lamella volt nem láthatóan változik, azonban, és sértetlen maradt
után is 12 hetes (1c. ábra, d). A 20 hetes inkubáció támadás
a vegyület középső lamella, ami a kritikus fázisa
lebomlás a jelen összefüggésben, a megkezdett korai
fa (ábra 1f), annak ellenére, hogy hiányzik a kései fa (ábra 1e).
A fa Sycamore inkubált X. longipes, hifák
(1-2 um átmérőjű) mutatkoztak a cellán belül a Lumina
szálak, hajók és parenchymás sejtek fatest sugarak. Hyphal
növekedés volt a legnagyobb mennyiségben a cellában Lumina a szálak
közötti terekben (2b. ábra-f). Ha z alacsony nagyítás-TION, a preferenciális lebomlását kis sűrűségű régiókban termelt
megkülönböztető mintázat (2b ábra), eredetileg a közvetlen közelben
Az egyéni hifa (2c ábra-e). A korai szakaszban a pusztulás,
Fig. 1Transverse szakaszok (TS) kezeletlen
ellenőrzések és Norvégia luc (Picea abies)
fa inkubáltuk Physisporinus vitreus.
Late-(a) és a korai-fa (b) A tracheidák
ellenőrzés példányok. L, a sejtek lumen, Sw,
másodlagos fal; CML, összetett középső
lamella. (C) A 12 wk inkubáció,
kedvezményes lebomlása szegélyes gödrök
(Nagy nyíl) és ligninmentesítés másodlagos
falak (nyílhegyek) kezdődik hifák
(Kis nyilak) növekvő a cellán belül lumen
A kései és a korai-fa tracheidák.
Megjegyzés: a hifák (nyilak) a cellában Lumina
növekszik az S3 réteg. Szakasz festett
safranine, metilénkék és auramin.
(D) Panel (c) festett safranine és astra
kék. Vegye figyelembe, hogy delignified régiói sejtfal
jelennek kék közelében hifák
(Nyilak). (E) 20-át követően wk inkubálás,
másodlagos falak erősen delignified
(Nyílhegyek) és sejtfal hígítás
nyilvánvaló a késő-és korai fa
tracheidák (f).
© A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008) www.newphytologist.org New Phytologist (2008) 179: 1095-1104
Research 1099
általános volt az oldódását a sejtfalakat, tipikus esete
egyidejű rothadás, annak érdekében, hogy a sejtben hifák Lumina indukált
általános elvékonyodása a falak. Ebben az időben nem volt
bizonyíték fal elvékonyodása belül rost nélküli régióban inter-cellás terek, bár hifák voltak jelen belül
sejt Lumina (2c ábra-e). Még azután is, 20 hetes inkubálás során
a bomlási az alacsony sűrűségű rost régiók sokkal fejlettebb volt,
a vegyület középső lamellával és a falai fatest sugarak
, és a tartályokat rezisztens lebomlás (2e. ábra). Ebben az időben,
sejtfal ritkítás belül megkezdik rost nélküli régióban
intercelluláris terek (ábra 2e).
Módosítása az akusztikai tulajdonságai leromlott fa
Lebomlása Norvégia lucfenyő P. vitreuswas
kíséretében változások akusztikus tulajdonságait (3a ábra, b).
A jelentős növekedés (P <0,05) Rwas rögzített 12-e után
és 20 wk inkubálást (2. táblázat), és lehet tulajdonítható
sűrűségének csökkentését (-14,8% után 20 hét), amelyhez kevés
változás a hangsebesség (-2,7% után 20 hét). Után
20 wk inkubálás volt jelentős (P <0,05)
A csillapítási tényező (340%-ban a radiális irányban)
(3a. ábra, b), amely a korrelált a szelektív lebomlása
pit membránokat.
A platánfa faanyagok inkubáljuk: X. longipes,
egész lappangási idejére a hangsebesség a
axiális irány többé-kevésbé ugyanaz, mint a vezérlésekkel (4a. ábra, b). Ezzel szemben, sűrűség csökkent kb.
10%-os számított 6 hetes (4a. ábra, b) és a fokozott Rvalues
szignifikánsan (P <0,05, 2. táblázat) után 6, 12, és 20. hét
(4a. ábra, b). Nincs jelentősebb változások a csillapítási tényező volt
rögzített axiális irányban, ami azt jelzi, hogy az csillapítási
kapacitása inkubált Sycamore fa hasonlított
kezeletlen fa.
Fig. 2 (a) keresztmetszetben (TS) a
kezeletlen platánfa (Acer pseudoplatanus)
fa, amely bemutatja a diffúz porózus eloszlás
hajók (v). Megjegyzés: a csoportok rostok
úgy tűnik, hogy a nagy és kis sűrűségű
(Nyilak). V, hajó, Xr, fatest sugarakat. (B) TS
platánfa fa inkubáltuk Xylaria
longipes. A 18 hetes, rost régiók
hajók között (nyilak), amely
intercelluláris terek (IZH) az előnyösen
korlátozott, mivel a rost nélküli régióban
intercelluláris terek (IZF) környező hajók
ellenállnak a bomlásnak. (C-e) TS mutató
progresszív sejtfal elvékonyodása farost
tartalmazó régiókat intercelluláris terek (IZH)
által Xylaria longipesafter 6 (c), 12 (d) és
20 hét (e).
New Phytologist (2008) 179: 1095-1104 www.newphytologist.org © A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008)
Research 1100
Fig. 3Alterations a sűrűség és az akusztikai tulajdonságai Emodulus, hangsebesség, sugárzás aránya (bal tengely) és a csillapítási tényező (jobb tengely)
Norvégia luc (Picea abies) fa inkubáció után Physisporinus vitreus. (A) axiális irányban, (b) radiális irányba. Hiba sávok ± SD.
Között szignifikáns különbség untreatedcontrols és inkubált mintákat: *, p <0,05.
2. táblázat Sugárzás aránya (± SD) az axiális irányban Sycamore (Acer pseudoplatanus) és a norvég lucfenyő (Picea abies) fa példányok után
6, 12 és 20. WK inkubálást Physisporinus vitreusand Xylaria longipes, illetve
Inkubációs idő
Sycamore Norvégia luc
Inkubálás előtt inkubálás után az X. longipes inkubálás előtt való inkubálás után P. vitreus
6wk 6,0 ± 0,5 6,4 ± 0,6 12,3 ± 1,3 12,3 ± 1,3
12 wk 6,3 ± 0,7 7,0 ± 0,7 12,8 ± 0,8 13,7 ± 0,9
20 wk 5,9 ± 0,4 6,8 ± 0,5 12,0 ± 0,3 13,7 ± 0,8
© A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008) www.newphytologist.org New Phytologist (2008) 179: 1095-1104
Research 1101
Megváltoztatása az erejét leromlott fa
A tengelyirányú hajlítószilárdság ellenőrző példányok Norvégia
luc volt 75,8 ± 7 MPa, míg a mintákat inkubáljuk
20 hét mutatott értékek 63,6 ± 10 MPa (5. ábra). A radiális
hajlítószilárdsága ellenőrzés példányok volt 6,4 ± 0,5 MPa,
mivel a minták inkubáljuk 20 hetes mutatott értékek
4,7 ± 1 MPa (5. ábra). Az átlagos tengelyirányú hajlítószilárdsága
A platánfa fa példányok inkubáljuk 20 hét volt
47,4 ± 6,6 MPa, összehasonlítva 68,8 ± 11,8 MPa-ban a
ellenőrzések (5. ábra). A megfelelő értékek radiális hajlító
erő volt, 10,4 ± 2,2 MPa és 16,6 ± 1,2 MPa.
Megbeszélés
Inkubálása fa két faj a pusztulás gombák okozta
megjelölt sűrűség veszteség és sejtfalváz elvékonyodása, vagyis, a részben
leromlott fa hasonlított superior rezonancia fa nőtt
Fig. 4Alterations a sűrűség és az akusztikai tulajdonságai Emodulus, hangsebesség, sugárzás aránya (bal tengely) és a csillapítási tényező (jobb tengely)
A platánfa (Acer pseudoplatanus) fa inkubáció után Xylaria longipes. (A) axiális irányban, (b) radiális irányba. Hiba sávok ± SD.
Között szignifikáns különbség untreatedcontrols és inkubált mintákat: *, p <0,05.
New Phytologist (2008) 179: 1095-1104 www.newphytologist.org © A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008)
Research 1102
hideg éghajlati körülmények között. Ez az eredmény jó
megállapodás más kutatások azt mutatják, hogy a fokozatos
bomlás és a veszteség a hemicellulóz idővel lesüllyed
fa sűrűség változtatása nélkül Young modulus, később
növelése kisugárzási arányától (Bucur, 2006).
A megfigyelt minta degradációs P. vitreusseems a
egyedinek tekintetében a szelektív ligninmentesítési a
másodlagos fal romlása nélkül a középső lamellákkal,
még előrehaladott bomlás. A jelentős emelkedés
(P <0,05) a csillapítási tényező (340%-ban a radiális irányban)
került rögzítésre, on végzett inkubálás után 20-WK tudható
részben szelektív lebomlása pit membrán (Schwarze &
Landmesser, 2000; Schwarze et al., 2006; Schwarze, 2007).
A degradációja gödör membránok P. vitreusis fontos
szempont, amely jelentős előnyöket fa védelmére
eljárások, nevezetesen javítására permeabilitásának vízi
faanyagvédő szerek (Schwarze et al., 2006). Hasonlóképpen, a növekedés
fa áteresztőképesség megkönnyíti penetrációs lakk, amely
hagyományosan használják increasethe merevség (azaz Young-féle modulus
rugalmassági) a fa készítéséhez használt hegedűre (Nagyvary,
1988). Így, nem kizárt, hogy a jelentős csökkenését
Young modulus rugalmassági feljegyzett Norvégiában luc
fa inkubáljuk P. vitreus mérsékelhető lenne kiegészítő
kezelés fa merevítő lakk (pl. copaiba balzsam)
ami azt eredményezheti, növekedését a hangsebesség által
18,8% a kezelt, mint a kezeletlen fa (Schleske,
1998). Az ilyen kezelés végső soron tovább növeli a
sugárzás aránya. Inkubálás P. vitreusfor> 20 hét lesz
hátrányosan befolyásoló tulajdonságait rezonancia fa, amely így könnyen
alkalmatlan hegedű gyártás.
A platánfa fa inkubáltuk X. longipes, lebomlás
kezdte lehetőleg a csoportokon belül a libriform farostból
tartalmazó intercelluláris terek, így a rost nélküli régióban
e tereket, a hajók és xylemray parenchyma ép
és nagyrészt érintetlen, még whendecay vált haladó
máshol. Ezek a különbségek a mobiltelefon bomlásnak ellenálló lett volna
korábban jelentett Armillaria melleaon platán fa
és megfelelnek a mértékét lignification a két
rosttípusra (Campbell, 1931, 1932; Nilsson et al., 1989;
Schwarze et al., 2000; Schwarze, 2007). Még azután is, 20 hét
inkubáció, a vegyület középső lamella a platán fa
kismértékben jeleit lebomlás, ami azt jelzi, hogy még
hosszabb inkubációs időszakok nélkül használható csökkentése
hangsebesség.
Különösen abban az esetben, a felső lemezeket hegedű, egy nagy
R (1. táblázat) Az anyagok kívánatos, hogy készítsen egy nagy hang
(Holz, 1966; Wegst, 2006; Spycher et al., 2008). Egy nagy sugárzásnak arány axiális irányban is kiemelkedő jelentőségű
első osztályú rezonancia fa (Ono és Norimoto, 1983; Müller,
1986). Gyártására anexcellent koncert hegedű
használjon egy szólista, a hegedűkészítő szerint legalább "nagyon jó"
anyagminőség a két negyedév darabok (legjobb lemez: Norvégia
luc fa fenéklap: platán fa). A találmány
tanulmány, bomlás Norvégia luc és platán fából
P. vitreusand X. longipes, illetve kísérte,
jelentős növekedését (P <0,05) Rafter 6., 12. és 20. hét
inkubáció (2. táblázat). A fa Mindkét faj, javulást a kisugárzási arányától kihasználtságot csökkenése
sűrűsége kb. 12%, párosulva viszonylag kevés változás
a hangsebesség (2. táblázat). Norvégiában luc fa, R
értékek 10 és 16 már mért akusztikailag "szegény"
és a "kiváló" példányok, illetve a megfelelő értékekkel
A 5,5 és 8 Sycamore fa (M. Schleske, nem publikált).
Így a tanulmány, a acousticquality Norvégia luc
platánfa fa nőtt a "rossz", hogy "jó".
A tengelyirányú hajlítószilárdság keltetett Norvégia luc
és platánfa fa példányok jelentősen nem csökkent,
képest a vezérlők, 20-a után wk inkubáció,
mivel lényegesen (P <0,05; Fig. 5), a radiális
hajlítószilárdság mindkét fafajok került rögzítésre. Ezek
az eredmények jó egyezésben van a korábbi vizsgálatok azt
kimutatta, hogy összehasonlítva a kontroll, a hatás-hajlító
Fig. 5Bending szilárdság (MPa-ban), Norvégia
lucfenyő (Picea abies) és a platán (Acer
pseudoplatanus) fa inkubáljuk 20 hét
A Physisporinus vitreusand Xylaria
longipes, illetve. Hiba sávok ± SD.
Jelentős különbségek kezeletlen
ellenőrzések és a keltetett minták: *, P <0,05.
© A szerzők (2008). Journal összeállítása © New Phytologist (2008) www.newphytologist.org New Phytologist (2008) 179: 1095-1104
Research 1103
ereje Norvégia luc fa nem volt szignifikáns
csökkentik, miután 12 hét inkubálás P. vitreus (Schwarze
és mtsai., 2006).
A csökkenése sugárirányú hajlító szilárdság fontos
Norvégia luc, de nem lehet releváns alkalmazása platán
fa hegedű-készítés (M. Schleske, nem publikált), azaz
A mechanikai hatása platánfa fenéklap többnyire
dinamikus hatás, míg a statikus erők kifejtett nyomott
ellentételezi a geometria a hegedű (Bond, 1976;
Spycher, 2008). Továbbá, a felső lemez készült Norvégia
luc fa felelős a globális hangkibocsátását
a hegedű, de nem annak strengthand stabilitását. A potenciálisan
hátrányos radiális strengthlosses Norvégiában luc és
platánfa fa után incubationcould mérsékelni egyszerűen
felhasználásával vastagabb felső és alsó lemezek (Wegst, 2006; Spycher,
2008).
A minőséget a rezonancia fa nagyon fontos a
akusztikai minősége a hegedű. Ismertetett eljárást itt
módosító fa elsődleges célja, hogy lehetővé tegye a gyártási
jobb solo eszközök. A soloviolinist kedveli eszköz
hogy tud játszani "ellen" a zenekar. A tonális tulajdonságai közé
nagy vetítés, nagy mennyiségű és dinamikus tartomány, valamint
egy érzékeny modulálásával tonális színek, és ezek függnek
közvetlenül a anyagminősége a rezonancia lemezeinek a
hegedű, ami viszont pozitívan korrelál a sebesség
A longitudinális hanghullámok (mind át és a mentén
gabona), és negatívan wooddensity. Az anyag egy
magas aránya a hangsebesség sűrűség növeli a hang
kibocsátása az eszköz, ami azt jelenti, hogy a lemez-erősítők tudes magas képest az erő, amely gerjeszti a szálakat.
Ez a fejlesztés a rezonancia teszi a különbséget
a hegedű átlagos minőségű és az egyik, hogy alkalmas a top
szólista. Mivel a hatalmas méretű modern koncertterem,
akusztikus készült műszerek fromwood által módosított gombák fog
kívánatos igényeinek kielégítésére a szólisták a jövőben.
A további vizsgálatokban, mi lesz megpróbálom optimalizálni a
egységességének gyarmatosítás és a pusztulás folyamatok, különösen a
azonosító kritikus inkubációs időt, amely felett a sugárzás
arány hátrányosan befolyásolja. A pontos hatása a hajlító
erejét a hegedű is meghatározza, egy prototípus
hegedű készült gombás kezelt faanyagok lemezeken. Továbbá,
befolyása a csillapítási tényező az akusztikai minősége
rezonancia fa és a hatások ofits módosítás a végső
tulajdonságai violinwill kell vizsgálni.
Köszönetnyilvánítás
Köszönjük Michael Strässle a Wood laboratórium (EMPA)
az ő támogatásra a hajlítószilárdságot vizsgálatok, valamint Dr.
René Steiger és Martin Schleske, Meisteratelier für Geigenbau,
számára hasznos észrevételeiket. Köszönet továbbá Karin Wald-mann a Professur für Forstbotanik (University of
Freiburg) azért, hogy a mikroszkópos metszeteket, és Dr.
David Lonsdale az ő segítséget ez a dokumentum.
Referenciák
Barlow CY, Edwards PP, Millward GR, Raphael RA, Rubio DJ. 1988.
Wood kezelés használt Cremonese eszközöket. Nature 332: 313.
Bond CW. 1976. Wood anatómia kapcsolatban hegedű hangot. Lapjában
Institute of Wood Science 7: 22-26.
Bucur V. 2006. Akusztika fa, 2. kiadás. Berlin, Németország: Springer Sorozat
A Wood Science Springer.
Burckle L, Grissino-Mayer HD. 2003. Stradivariait, hegedűk, fa gyűrűk, valamint a
Maunder Minimum: a hipotézis. Dendrochronologia 21: 41-45.
Campbell WG. 1931. A kémia fehér rohad fából. II. A hatás
a fa érdemi Armillaria mellea (Vahl) Pé., Polyporus hispidus
(Bull.) Pé. és Stereum hirsutum Pé. Biochemistry Journal 25: 2023-2097.
Campbell WG. 1932. A kémia fehér rohad fából. III. A hatás
A fa érdemi Ganoderma lipsiense (fő) Pat., Fomes fomentarius
(Linn) Pé., Polyporus adustus (Willd.) Pé., Pleurotus osteratus (Jacq.) Pé.,
Armillaria mellea (Vahl) Pé., Trametes pini (Brot.) Pé. és Polystictus
abietinus (Dicks.) Pé. Biochemistry Journal 26: 1827-1838.
Esper J, Cook ER, Schweingruber FH. 2002. Alacsony frekvenciájú jelek hosszú
fa gyűrű kronológiák rekonstruálására elmúlt hőmérséklet változásoknak.
Science 295: 2250 -2252.
Európai Szabványügyi Bizottság. 1997. Európai szabvány EN
113. Wood tartósítószerek: vizsgálati módszer meghatározására szolgáló védelmi
szembeni hatékonyságának fa elpusztítása Basidiomycetes. Meghatározása toxikus
értékeket. Brüsszel, Belgium: Európai Szabványügyi Bizottság.
Deutsches Institut für Normung EV. 1978. Német szabvány DIN 52186.
Vizsgálata fa: hajlító vizsgálat. Berlin, Németország: Beuth Verlag.
Görlacher R. 1984. Ein Neues Messverfahrenzur Bestimmung des
Elastizitätsmoduls von Holz. Holz-und als Roh Werkstoff 42: 219 -222.
GUG R. 1991. Kiválasztása rezonancia fa. A Strad 102: 60 - 64.
Holz D. 1966. Untersuchungen egy Resonanzhölzern. 1.

Előzmény: citera (2467)
citera Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2467

Ezeket egyszer kellett végiggondolni, és arra jutottam vele, amit a mestertől is hallottam, és beváltak. innentől kezdve  nem látom értelmét a hangolgatásnak, csupén az anyagom sűrűségét és erejét kell jól megbecsülni.

Apropó Tassy András mesélt nekem egy gombáról, ami leeszi a fa sejtjeiből a ballasztanyagot és csak a mechanikailag teherviselő részeket hagyja meg, ezzel jelentősen csökkentve annak sűrűségét, miközben a teherbírás nem romlik. Ez gyorsabb hangterjedést, fürgébb megszlalást tesz lehetővé. Hallotál erről valamit? Állítólag valahonnan lehet (persze jó drágán) rendelni ilyen gombakezelt hangszerfát.

Előzmény: citera (2466)
citera Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2466

Ezek alapján a végeredmény ismert, és arányaiban minden vonós hangszernél követendő, illetve az anyagtól függően módosítandóak a méretek, de az arányok maradnak! Innentől a legvastagabb és legvékonyabb pont megadásával tudni lehet az egész hangszer vastagságtérképét. A lagvékonyabb az arcfelek közepén: tetőnél 2,2 mindig; hátnál 2,2-2,5. A legvastagabb rész a lábtalp alatt tetőnél 3,5-3,8 hátnál 4,5-4,8. hátnál még azt kell tudni, hogy a lélek alatt nem megyünk 4,3 alá, még akkor sem, ha emiatt aszimmmetrikus lesz kissé a térkép, illetve a másik, hogy a gerinc mentén mért legvékonyabb rész kicsit kintébb van a háton mint a tetőn, de mindkettőlén nagyjából ott van ahol a leg szélesebbek alul is és felül is.

 

Előzmény: citera (2465)
citera Creative Commons License 2013.03.29 0 0 2465

Van egy barátpm, aki idős korára tanulta ki a szakmát, aktív korát gépészmérnökként töltötte. Ő használja a homokábrákat hangolásra, de a szélein megfogott tetőre és hátra. Egyszerűen egy szintetizátort használ gerjesztőnek, pontosabban a hangszóróját. Lenyomja a megfelelő billentyűt és a szinti adja a kívánt frekvenciájú gerjesztést. Alumíniumport szór a felületre, és ekkor kirajzolódik a csomóponti ábra, melyeknek mindegyik frekvenciára  van egy bevált alakja, amit mutatnia kell. Ha ettől eltér, akkor a megfelelő helyről levesz az anyagból. Hogy honnan kell levenni, azt a xilofon analógiával határozza meg. Úgy kell elképzelni a tető egy kersztmetszetét, mint metszősíkbeli xilofont. Ha a közepéből vesz le, az alaphang mélyül, a csomópontok medig közelednek egymáshoz, ha a végeiből, akkor fordítva. Érdemes letölteni a MEK-ről a szakdolgozatát, Tassy Andrásnak hívják.

 

Persze én magam nem hiszem, hogy hangolgatni fogok. Egyszerűen azért mert fölöslegesnek érzem. Én nem frekvenciák analízise alapján goldolom végig a vastagságtérkép megalkotását, hanem a statikus terhelés eloszlása illetve a rezgés terjedése alapján. E két elgondolás eredményeit egymársra kell szuperponálni. A staikus terhelés józan ésszel végiggondolható, hogy hol veszi igébe a lemezt jobban.

A hangterjedésnél három dolgot kell figyelembevenni:

1,) hogy egy anyagban terjedő rezgésfront energiája állandó, vagyis a területe és az amplitudója a terjedés során egymással fordítottan arányos.  Az érthetőség kedvéért gondoljuk végig miként megy végig a hullám pl egy karikás ostoron. A vastag tövét meglendítem a karommal olyan sebességgel, amit a karommal meg tudok csinálni. Ez a sebesség nem túl nagy. Igen ám, csakhogy ezt a lassú meglendítést a karikás nagy keresztmetszetű, nagy tömegű részével csinálom meg. Ez az energia hullám formájában tovább terjed a karikás kissebb tömegű szakaszára,  amely már ugyanezen energia hatására nagyobb sebességgel és amplitudóval tér ki, eladdig míg a sudár legvégén lévő finom szálak már elérik a hangsebességet és felületüket lökéshullám - hangrobbanás hagyja el.

2.) A gerjesztési pontoktól sugárirányba (kivéve a lyukaknál) terjed a hang a lemezben, vagyis a rezgés keresztmetszete állandó lemezvastagság esetén nő, az amplitudó a fentiek miatt csökken. Ezt korrigálandó a gerjesztési pontoktól távolabb eső részeket vékonyítani kell, hogy az oda kifutó rezgés amplitudója nőjön. 

3.) A terjedési sebesség a vastagsággal fordítottan arányos, mert a merevség is fordítottan arányos vele. Ha az akarjuk, hogy pl a lyukakat megferülve gyorsabban érjen ki a rezgés, akkor logikus, hogy a lyukak szélénél, külösen az alsó szemük külső ívénél vastagabbra kell hagyni az anyagot, hogy az egész tető minél rövidebb idő alatt rezgésbe jöhessen

 

Ezen elvek  alkalmazásával ki lehet ókuláni a következőket:

 

A statikus terhelés miatt a lábtalp alatt kell a legvastagabbnak lennie, és a középen hosszában végigfutó, a környezeténél vatagabb, de azt arányosan követő vastagságú "gerincet" kell hagyni. Továbbá a középső résznek a szélére nem futhat ki olyan vékonyra, mint máshol, mert itt többet kell tartania a terhelésből.  Továbbá A legvékonnyabb részek nem közvetlenűl a kávalécek kezdeténél kell lennie, hanem attól bentebb, mivel a kávák és a kávalécek a láb terhelés ellen fellépő ellennyomatékkal  terhelik a tető és a hát széleit, ugyanez a tőkék környezetére fokozottabban igaz, mert azok merevebbek. A legvékonyabbak a terhelés elviselésében legkevésbő résztvevő részek, vagyis melyek a terhelés bevezetésétől és az ellentámaszoktól (kávák) legmesszebb vannak, ezek a területek az arcfelek közepei.Ez volt a statikus végiggondolás.

 

A tető gerjesztési pontjai a lábtalp, és a lélek miatt a háttól a kávákon keresztül is kap, de kisebb amplitudóval, és valamivel későbbi aktivitással. Ezen pontoktól és vonalaktól legtávolabb eső részeken kell a legvékonyabbnak lennie. Ezek a területek az arcfelek közepei, ide fut ki az "ostorcsapás", ezek a legfontosabb rezonáló felületek. Ez volt a rezgésenergia megmaradásán alapuló végiggondolás.

 

A rezgés terjedést követő végiggondolásnál azt kell elérni, hogy ezen fontos rezgési területekre a lehető leghamarabb, és a különböző forrásokból egyszerre érjen oda a hang. Innen tudjuk, hogy a középső homoró kávák szélétől befelé eső legvékonyabb résznek vastagabbnak kell lennie, mint az arcok közepe, hiszen innen még mennie kell tovább a rezgésnek, ez még nem az "ostor vége", ugyanezen elgondolá alapján a tőkék miatt a középvonal mentén mért legvékonyabb területnek is vastagabbnak kell lennie, mint az arcok közepeinek.

 

Előzmény: attiss.66 (2463)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2464

én aprof.  Karl Fuhr-A hegedű akusztikájának rejtélyei könyvében leírt  tető és hát hangolást követem.  A kész tető és hátlemez részei meg vannak határozva hogy milyen hangonkell szólnia és egymáshoz arányítva is. Lehet a lefordított agol szöveg is ez, csak azok a meghatározások nem érthetőek, merthogy nem tom mi a delta, A0, B-, B+ stb.

attiss.66 Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2463

Péteri Karcsi ajánlotta ezt a cikket, a net-ről töltöttem le angolul, és lefordíttattam egy angoltanárnővel. Azt mondta Karcsi, hogy ha e szerint készítünk el egy hegedűt, ilyen rezonanciák szerint, akkor annak hangilag tökéletesen jónak kell lennie. Csakhogy nem értek benne mindent.  Ezek mik ? :) A0, A1, C2, B1-, B1 +, B0, hangoló módok és a különböző delták. Alsópofák. És mi a felső lemez kapcsolási frekvenciája ami nem lehet több mint 268 Hz.

 

Hegedű teljes(egész)-test rezonanzia(rezgés) módok


Stradivari hegedűk titka mítosz vagy valóság? Valójában, ezt csak úgy érthetjük meg, ha belemélyedünk a magasan képzett mesteremberek által kifejlesztett hagyományos technikákba, amik a szólóhegedűre jellemző akusztika törvényén alapulnak, amiről aztán letettek a társadalom kulturális evolúciójának tulajdonítható racionális módszerek kedvéért.


Az olasz mesterek hangoló (tuning) technikjának újrafelfedezése egy olyan adatbázis létrehozását tette szükségszerűvé, mely 90 hegedű szerkezetét foglalta magába. Ezen adatok elméleti kutatása és az eredmények összehasonlítása racionális magyarázathoz és a módszer empirikus igazolásához vezetett és az alapgondolathoz is, hogy mi a különbség a régi és modern hegedűk ívelése között.


Ez a könyv bemutatja a módszert,hogy optimalizált súllyal  a hegedű szabad tetején és hátsó lemezén  ……..valamint az A0, A1, C2, B1-, B1 +, B0, hangoló módok és a különböző delták

Módszerét.. Több fejezetet szentel az anyagok kiválasztására  és felületi kezelésekre,amit a kemencében szárított fa és lakkozás szintézise követ.

 

Hangszereik készítéséhez, az olasz hegedűkészítő mesterek egy egyszerű, reprodukálható technikát alkalmaztak, ami abból állt,hogy először felhangolták  a boltozat külső hajlatát (extrados)egy előre meghatározott hanggal vagy frekvenciával,majd kivájták az belső hajlatot(ívet)=intradost. A szabad felsőlemez és hátsólemezek  frekvenciája ezen feltételektől függ,függetlenül az anyag súlyától. A hangolást a lemez megérintésével érték el, majd a hallott hangot összehasonlították bármely hangszer produkálta hangéval. Ez a kipróbált és bevált módszer bizonyára hosszadalmas ’kiképzést’ igényelt a fa visszatérő higroszkópos instabilitásának köszönhetően és nehéz lehetett modern technológia nélkül továbbhaladni.

 
A sűrűség, a gyorsaság, a rugalmasság, és a frekvencia változóak, követvén az anyag nedvességtartalmát ábrázoló ívet  . Egy átlagos16 hZ frekvencia amplitúdó  a fedőlemez  5-ös frekvenciájú rezgésmódjánál lesz megfigyelhető(basszus gerendával) ,vagy egy szabad  hátsó lemezzel  fehér színben (megj. Ez a szín arra utal,hogy megveszed a hegedűt és sajátkezűleg te fejezed be?),amikor az anyag nedvességtartalma a fában 6-12% között mozog. Amikor az anyag páratartalma 4,8 %-ra csökken, ez a terjedelem 24 Hz-et is elérhet. A C2,  B1- és B1+ módoknak ugyanannyi frekvencia az amplitúdójuk. Télen bemelegített műhelyben lehet a legjobb feltételek között behangolni a felső és hátsó lemezeket, ilyenkor a fa általában 6%-os nedvességtartalommal bír.

 

A modern (vagy barokk) hegedű lemezeket ugyanazon elv alapján kell összehangolni: egy hanggenerátor használatával, ami 4 Hz pontosságon belül szemlélteti a csomóponti mintákat és hangolja be az anyagok frekvenciáit, figyelembe véve a fa pillanatnyi nedvességtartalmát.
Két példa illusztrálja az eljárást, ami érvényes az összes hegedű modellre. Az elejétől kezdve a fehér hegedű befejezéséig a gyártás minden pillanatát a csomóponti mintákról készült fotók kísérik( vagy mintalevétel?).

 

Az audio-capture software-k használatával a lemezek, basszus gerendák, hegedűtestek, mind kézzel behangolhatók, mint pl. az ingyenes Audacity és a gyengébb minőségű(kevésbé érzékeny) mikrofon. Alfredo Accattatis ingyenes  szoftver Visual Analyser -je  három előnyös funkcióval rendelkezik: hullám generátor, frekvencia mérő, és  hangelemzés.
Csak csatlakoztassa a számítógép "output"-ját (kimenetét) egy hangerősítőhöz és kapcsolja ezt egy hangszóróhoz.. Ez lehetővé teszi, hogy bármely más felszerelés nélkül  aktiválja  és megjelenítse a csomóponti területeket  vagy hogy a lemez megérintésével mintát rögzítsen ,mielőtt mikrofont csatlakoztatna a számítógéphez, ill. hogy minden rezgésmód frekvenciát elemezzen.  Ezt a két programot felváltva használhatjuk : az Audacity-t  gyakorlati szempontból, a Visual Analyser-t  pedig generátorként és frekvenciamérőként.

 

Ugyanakkor egy hanggenerátor segítségével jobban láthatóvá válnak azok a területek, ahol az anyag intrados-án(belső ívén) a fát el kell távolítani  a csomómenti mintáknak megfelelően. Továbbá, a 2-es és 5-ös mód megfigyelésekor a csomóponti területek  segítik ezen technika megértését és elsajátítását.,különösen a lemezek központjában lévő vastagság esetében. Az egyes készítők választásától függ, hogy az anyag hangolását hanggenerátorral vagy audio-capture szoftverrel valósítják meg.. Mindkét eljárás egyidejűleg is használható, a saját előnyeikkel és hátrányaikkal.

A hegedű felső és hátsó lemezeinek hangolásakor,amit az anyag súlyának optimalizálásával érünk el, lényeges szempont a boltív alakja és térfogata. Hosszú ideig erről elfeledkeztek és nem tekintették lényeges alapnak a hegedű hangolásakor. Mivel az antik hegedű egyszerű vizsgálata nem engedi a vizsgálót mérvadó következtetések levonására, mint pl. a boltív meghatározó szerepével kapcsolatosan, a kutatások más megfigyelések, szempontok  irányába billentek el.

 

Azzal, hogy megtervezzük egy a tökéletes geometrián (arany ráción) alapuló hegedűmodellt és újragyártjuk egy Stradivari vagy  Guarneri hangszer legkiválóbbját még nem feltétlenül érjük el azt,hogy a hangolása is kitűnő lesz. Minden a vibrációban (rezgésben) rejlik, minden rezgés a fizika vagy akusztika törvénye, a hegedűtől kezdve az atomok titkos melódiájáig: innen jön a szükség a felső és hátsó lemezek behangolására.

 

A szólóhegedű és tanulóhegedű közti hatalmas különbség ok-okozati összefüggésben áll egymással. A lemezek kávához való csatlakoztatása csökkenti a szabad anyagok frekvenciáját. A lemezek csatolási frekvenciáját, a szólóhegedűnek specifikusan megfelelő hangjegyek vagy frekvenciák  korlátozott, eltérő sorrendjében kell hangolni, ugyanúgy mint Stradivari vagy Guarneri legkiválóbb hegedűit.

Felix Savart a Tudományos Akadémián bemutatott értekezésében 1819-ben ugyanezen hangolási jegyekre utalt (a Stradivari korszak 415 Hz-es hangterjedelmét használva).

A módok frekvenciáját C2, B1-, B1+-ban állapították meg, függetlenül a fa sűrűségétől, az anyag vastagságától és súlyától. Ahhoz, hogy az anyagok az előre meghatározott kapcsolási frekvenciát érjék el, a szabad lemezek frekvenciáját meg kell határozni. Ennek eléréséhez a kezdő hangerő extradosának(a boltozat külső hajlatának)  5-ös fokozatát egy előre meghatározott frekvenciára kell hangolni, a fa akkori nedvességtartalmát figyelembe véve, még mielőtt kivájnánk az intradost(a botív belső hajlatát)

.

Több oka is van, amiért a hátlap összekapcsolási frekvenciája mindig magasabb, mint a felső lemezé:

• A basszus gerenda beragasztása megnöveli a kényszert az anyagon, továbbcsökkentve a szabad anyag frekvenciáját miután odaszerelték a bordázathoz(kávához?)(kb. 25 Hz-vel lejjebb,mint a hátsólemezt)
•A  felső lemez kapcsolási frekvenciája sosem haladhatja meg a 268Hz-et 6% nedvességtartalom esetén, máskülönben a hangszer túl élesen és agresszívan szólalhat meg.
• Ha a felső és hátsó lemezeknek ugyanaz a csatlakozási frekvenciája, a hegedűvonó nem tud megbirkózni a hangszer  dinamikájával  és erejével, a vonó impegrál (telítődik?)..

 

Ez megmagyarázza, hogy Stradivari és Guarneri, akiket  ezen technika legnagyobb mestereinek tekintenek, miért hangolta 1,5-1 tónussal feljebb a hátsó lemez  csatlakozási  frekvenciáját  a felső lemezénél. A legjobb olasz hegedűkön, a delta a két frekvencia között 25 Hz átlagot ér el..

• A felső lemez kapcsolási frekvenciája határozza meg a B1- mód frekvenciáját és a hegedű dinamikáját.
• A hátsó lemez kapcsolási frekvenciája pedig a B13 mód frekvenciáját határozza meg és a hangszer erejét (kapacitását).

Azért, hogy olyan eszközünk legyen,mely játék közben tökéletes egyensúllyal bír, vagyis tiszta, szép hangot adjon ki, s a húrok a legkisebb érintésre is reagáljanak, s telítettség nélkül jól ellenálljanak a vonó támadásának, a felső és alsó lemezek  közötti delta nem lehet kevesebb, mint 20 Hz és nem több, mint 30 Hz, vagyis a delta a B1+ és B1- módok között nem lehet kevesebb,mint 75 Hz és nem lehet több, mint 95 Hz.

 


Egy jó hegedűn, az üregtérfogat 1920 és 1980 cm3 között van 6%-os fa nedvességtartalom esetén. Ez lehetővé teszi az A0 üreg módfrekvenciának, hogy 238 Hz és 242 Hz között hangolják be ’hangszeg’ nélkül(egy kis faszeg a hangszer belsejében, ld.kép ), az f-lyuknak(hanglyuk) egy 8,5-9,5 cm2  résnyi területet hagyva. A kis rések növelik a légnyomást és összetartják a harmóniát, amint távoznak az f-lyukon, ezzel növelve a hangszer szállítóerejét. Egy fehér ’hegedű  hangdoboz’ 50 cm3-vel összezsugorodhat vagy kitágulhat,ha a nedvességtartalom 4,8-13, 5% között ingadozik, így 6 Hz-zel módosítja az A0 üreg frekvenciát(hangszeggel vagy anélkül).

A B0 mód frekvenciát az A0 üreg  mód frekvenciájára kell hangolni hangszeggel. Fényezetlen nyakon, ennek kb. 10Hz az amplitúdója, amikor a páratartalom 6-10% között váltakozik.

Az anyagok előzetes kiválasztásakor a sűrűséggel (tömöttséggel) kell kalkulálnunk. Az alacsony sűrűségű anyagok nem összeegyeztethetetlenek, feltéve ha nagyon rugalmasak( ilyen anyag azonban kevés van). Az átlagos vagy magas sűrűségű anyagok ellensúlyozzák a kis rugalmasságot, csakúgy, mint az összenyomó erőt és nem hagyják, hogy a hangoló faszeg mély  nyomot hagyjon a felső és hátsó lemezen.

A hosszanti gyorsaság határozza meg az anyag valós frekvenciáját (mód 5), a hangszerkészítés bármely szakaszában is tartsunk, s ez határozza meg a boltozat hosszanti görbéjét is.
A keresztirányú gyorsaság határozza meg az extrados ívének  keresztirányú görbéjét a 2-es mód frekvenciát, és a felső és hátsó lemezek közepének  vastagságát. Ha a lemezek közepének vastagságának kiegyenlítéséről megfeledkezünk,35 Hz-cel az oktávja alatti 2-es módozatú frekvenciát kapunk. Ennek dacára, ez a frekvencia nem befolyásolja a C2, B1-, B1+ módokat.

 

A maximum hangerő és dinamika keresése a hegedűt a tökéletesség közelébe viszi, vagy épp a káosz szélére sodorja. Az évek során az anyag veszít hemicellulózitásából (ez a gombasejtfal anyaga), valamint csökken az anyag átlag nedvességtartalma. A hátsó és felső lemez  kapcsoló frekvenciája növekszik, továbbá a C2, B1-, B1+ módok frekvenciájával is ez történik. Ha ezen frekvenciák a kritikus határt fölé kerekednek, a hegedűn nem lehet játszani.

 

Egy megoldás létezik e súlyos probléma elkerülésére: a csúszás indukálása, mely technikát az olasz hegedűkészítők alkalmazták. A hegedű tetejét és hátsó lemezét vagy a fehér hangdobozt (=nyitott hely a hangszer belsejében) napnak vagy ultraviola sugárnak kell kitenni (zárt helyen) vagy meleg környezetbe helyezni, hogy láthassuk, milyen magasra nőhet a rezgésszámuk, hogy ezután a megfelelő értékre csökkenthessük, szükség esetén.

A 6% páratartalom alatti dehidratáció összezsugorítja a fát, megengedve, hogy a lemezek rezgésszámai stabilizálódjanak kapacitásuk csökkentésével, hogy max. 12% -nyi nedvességet abszorbáljanak, mindezt miután a méretezés megtörtént a hangdoboz belsejében   és a lakkozás a külső felületen. Az anyagok nedvességtartalma 4.8-8 % között lesz, ami a B1- és B1+ módok rezgésszámát(frekvenciáját) megakadályozza abban, hogy a kritikus pont alá- vagy fölé csússzon.

Ez az eljárás megerősítheti azt, ami elhangzott Cremeni Galielo-nak küldött jól ismert 1638-as levelében, vagyis hogy ’ tökéletes hegedű nem készíthető a nap sugarainak melege nélkül’.

Ezért készített Stradivari előre elő-gyártott fedő és hátsó lemezeket, hogy a nap hatásának tegye ki azokat hosszabb ideig. Így tett a fehér hegedűkkel is.

 

 

Szia! 1-2 dolog,ami nem volt tiszta számomra:

 

  1. coupling frequency= csatolási frekvencia/rezgésszám? Sokszor előfordult,de te biztos érted.
  2.  Többször elhangzott a ’violin in the white’ kifejezés,ami elvileg fehér hegedűt jelent,de ez furi volt nekem,beütöttem a google-ba és volt 1-2  angol oldal,ahol így magyarázták,hogy ez olyan hegedű,amit előre megveszel, s saját kezűleg fejezed be (gondolom lakkozod be vagy vmi ilyesmi)
  3.  B1- mode = módnak, módozatnak fordítottam, nem tudom pontosan hogy mondjuk
  4. a delta szót deltának adta ki mindenhol
  5. a ’sound post’ –ot is csak találgattam, majd egy oldalon ,angol wikipédia, leírta, mi ez, ez egy kis faszeg a hegedű belsejében a  láb alatt valahol, de nem tudom,hogy hívják magyarul,ezért én csak hangszegnek neveztem el J
  6. közben letöltöttem a hegedű részeiről angolul, magyarul is képet magyarázattal,azt is átküldöm,az is hátha segít,ha vmit félre fordítottam


Ez a bátraknak szól. Addig ne kísérletezz a fő testrezonanziák megtalálásával, míg nem vagy jártas az Audacity használatában és az ’érintési hangszínek(tónusok) megtalálásában a fedőlapon és hátsó lemezeken,mert bele fogsz őrülni!:) Van egy weboldal (John Schmidt hegedű,Larinburg, North carolina, Usa), aminek 2 pdf file-ja van (’ Hegedű mód mérések 1 és 2 Don Noon által) és nézd meg a Maestronet B1+ és B1-ról szóló Don és Anders Buen magyarázatait tartalmazó chat oldalakat is, melyek leírják az alapokat és,hogy hogy mérd az A0,A1,B1-,B1+ testmódokat a kész,felhúrozott hegedűkön. Csak pár percbe telik megtalálni az összes kulcs testmódot.Ezeket itt a Strad3D alaki nézet oldalon láthatod.

Benedvesítem a húrokat egy ronggyal a húrok alatt, bal kézzel megfogom a hegedűt felső részén és a láb oldalán megérintem egy ceruzával vagy golyóstollal. A mikrofonnal az f-lyuk fölött minden fő rezgésnek láthatóvá kell válnia,a tetőpontot mutatva,,kivéve a CBR-t és A1-et.
Don Noon a testrezgéseket még pontosabban méri:
A0- mialatt megérinted a C-bout-ot (= hanglyuk feletti és alatti rész neve, a hegedű dereka) tedd közel a mikrofont az f-lyuk felső részéhez
B1- A hátsó rész közepe tájához tedd közel a mikrofont és a közelében érintsd meg
CBR- közelítsd a mikrofont egy C-bout széléhez és érintsd meg az ellentétes C-bout-ot a hátán
B1+ közelítsd a mikrofont a hegedű tetejéhez,épp az f-lyuk fölött és érintsd meg a lábat,mondjuk egy ceruzával
A1- közelítsd a mikrofont az f-lyuk alacsonyabban fekvő részéhez és érínts meg a hegedű derekát (vagy a ’hasát’ a húrtartó rész mellett)

Ekkor látni fogod:
A0(helmholtz) tetőpont kb. 270 HZ körül ,és
B1- kb 410-460 Hz között
B1+ 510-550 Hz között és
A1 B1- és B1+ között 450-485 Hz 

A jobb oldalon lévő példa egy Audacity FFt helyzetmeghatározás a vörös ’Juzek’ hegedűmhöz, amit a láb oldali részén ceruzával érintettem meg. 50 Hz-nyi hang van(mint az USa-ban mindig), A0 265 Hz-en van (nagyon magas tetőpont), B1- 449 Hz, egy kis A1 válik láthatóvá 465 Hz-en és van B1+ 540 Hz-en. Itt látható ezek kivonata a tetőpontokkal.
Pont ugyanezen Audacity FFT görbéket/ helyzeteket láthatod Don Noon 2 leírásában a Schmidt website oldalon,amit már fentebb említettem.

Hogy a fontos A1 rezgést pontosan megtaláljuk (és ez a rezonancia főként a hegedű mentén található légoszlopé) a benedvesített húrokkal, tarts a hegedűt a felső részén és érintsd meg a ’hasát’ vagy a húrtartót az ujjaddal vagy ujjperceddel. Állítsd be a mikrofont,hogy pont a jobbkéz felőli f-lyuk alsó ’0’ részén legyen,pont benne,ha lehetséges. Ekkor látni fogod a a tiszta rezgéseket A0-n (270Hz kb.) és A1-n (450-485 Hz között). Ezzel a módszerrel láthatod a Jurek hegedű nagyon erős A0-ját 263 Hz-en .Ha a jobb oldali képre kattintassz az A1 mód frekvencia erős 462 Hz-nyi tetőpontot mutat. Ezen helyzet kivonatai itt láthatók(gondolom az eredeti szövegben itt van vmi kép). A B1+ és- módok tetőpontjai jóval alacsonyabbak.
Ha Patrick Kreit oldalára nézel(vagy még jobb,ha megveszed a könyvet), látni fogod milyen erőteljesen ajánlja hogy ezen kulcs testrezonanciák közötti kapcsolatnak egy koncertminőségű hegedűhöz ilyennek kellene lennie:
- 75-95 Hz közötti delta a B1+ és B1- módok között
- -60 és 90Hz közötti delta B1+ és A1 módok között
- - 0 és 16 Hz közötti delta A1 és B1- módok között

Ha a Schmidt weboldalon található D.Noon írásának instrukcióit használod,könnyen megtalálhatod a CBr-t vagy C2 módot, ami 350-420 Hz között fekszik,de néha nagyon közelinek láthatod a kettőt egymáshoz. A Juzek-nek a CBR 370,5 Hz-en van.

attiss.66 Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2462

ezér jobb a szeszlakk. :) olvastam olyan írást/merhogy  az oljalakktól lágyul a hegedű hangja/, hogy nem az a lényeg, hogy olaj e vagy szesz, haenm hogy mi marad a hegedűn. olajlakk is lett már betonkemyény amikor megszáradt, és szeszlakkban is vannak jó rugalmas lakkok. ez is príma rugalmas szeszlakk amivel most lakkoztam. az a durva az oljalakknál, hogy akkor 3 év várakozás, oszt kiderül, hogy nem is jó. :)

Előzmény: citera (2458)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2461

hm, akkor jó, mert már most is jó a hangja. :) és a sok gyakorlástól folyamatosan javul.  az okpés ha még fényesedik. és a lényeg, hogy a húrok üresen szép tisztán simán szólnak.

 

Te szoktad mérni a rezonanciát a hegedűn? pl. kész hegedűn.

Előzmény: citera (2458)
citera Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2460

Azt lehet érezni, mikor megkocogtatod, hogy már megszáradt. Egy réteg elég, a második már a gumiarábikumos legyen. Ha belegondolsz, rájössz hogy fölösleges több réteget felkenni, hiszen azért (is) kenjük, hogy megakadályozza  alakk beivódását a fába. Namármost, ha lakkot nem engedi beszívódni, akkor a köbetkező sor vízüveget sem, annak meg semmi értelme, hogy a felületen kérget alkosson. Ha vastagságot akarsz vele korrigálni, akkor meg azt lehet csinálni, hogy kívül is és belül is bekened. Én sikerrel alkalmaztam részleges bekenéssel vastagságtérkép korrekcióra. A vízüveg azt csinálja a fával, hogy növeli a Young -moduluszát, ezzel a hang terjedési sebességét, így csökkenti a megszólalási késedelmet, gyorsabb lesz a hangszer.

Előzmény: attiss.66 (2456)
citera Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2459

ezek beton beeresztők vegyállósághoz

Előzmény: attiss.66 (2457)
citera Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2458

Az hogy felkenés után nem jó a hang, semmit nem jelent, ha 8 hónap múlva is rossz, az már baj. Egy szeszlakk 8 hónap alatt keményedik be annyira, hogy kifényesedik a hang, egy olajlakknak ehhez 3 év kell.

Előzmény: attiss.66 (2453)
attiss.66 Creative Commons License 2013.03.27 0 0 2457
Előzmény: citera (2451)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!