Új vagyok a topicban. Az elmúlt pár nap nagy erőfeszítéseket tettem a pellet technologián alapuló kazánok megismerése terén. Az általam megismert iformációk alapján kialakult egy kép bennem amit szeretnék közzé tenni ill. a felmerült kérdésekre szeretnék választ kapni.
Egy társasház szélső, felső szintjén lakunk galériás kialakítású lakásban. "Gyárilag" a lakás egyedi gázfűtéssel rendelekzik. Jelen pillanatban 15.000 ft-ot fizetünk minden hónapban fűtésre ami többé-kevésbé lefedi a felhasználásunkat de nincsen konfortérzrtünk. A termosztátot áthelyeztem a gyerekszobába ami két oldalról is külső fallal rendelkezik, illetve 2 évvel ezelőtt egy plusz radiátort is elhelyeztem ebben a szobában (nem működik megfelelően). Általában 22 fokra van állítva a termosztát. A gyerekszobában nincs is probléma, de a nappali az egybenyitott konyhával valamint a galéria rettentő nagy légtér. Az erre telepített radiátoroknak kevés a teljesítményük vagy inkább nincsen elég idejük felfűteni a légteret (a gyerekszoba hamarabb felmelegszik, kazán kikapcsol), így a nappaliban közel 2 fokkal hidegebb van. (Fordított esetben ha a nappaliban lenne a termosztát volt erre is példa, a gyerekszobában lehet gyakran farkasokkal találkozni) Szóval a nappalit szeretném egy pelletes légfűtéses kandallóval kiegészíteni (IRIS,MARIU még nem tudom). Mivel társasház, nincsen külön kémény. Az információ gyűjtés során az jött le, hogy ezeknél a kandallóknál lehet vízszintes füstcső kivezetést is alkalmazni.
Kérdéseim:
Szükséges-e függőleges ágának is lennie a kéménynek, vagy elegendő csak az ha áttöröm a falat és kivezetem a füstöt? Az égéshez szükséges levegőcsövet ki kell-e vezetni a szabadba, hogy onnan szívja a levegőt? Füstöl-e a pelletes kandalló kéménye? (Mit szónak a szomszédok?) Mekkora eltartást kell alkalmazni a fal és a kémény között(amennyiben szükséges a függőleges kéményszakasz), hogy ne kelljen évente újravakolni a ház oldalát Ha lekapcsolom a fűtést mennyi időre van szükség hogy kialugyon a tűz? Egy robbantott ábrán láttam valamit. Valóban a begyújtást valami izzítógyertya végzi, azaz nem kell hozzá gyufa?
Nekünk van egy Edilkamin központifűtéses kandallónk. 29Kw-os, és mellette egy kondenzációs gázkazánunk. A Papp "kandallo"val csináltattam: www.kemences.hu Abszolút korrekt, és jól csináltak mindent. 4 éve megy a rendszer.
Ha erre gondolsz, akkor azt tudom mondani, hogy a kandalló nyitott rendszerű a kondenzációs zárt. Én vagy ezzel fűtök vagy azzal. Egy épületgépész szakit kellene megkérdezned, biztosan össze lehetne hozni valahogy.
Tudnátok abban segíteni,hogy milyen Vizes-kandallót vegyek? természetesen ár/érték arányt figyelembevéve....(esetleg javaslat,hogy hol vehetek...??)
Van egy Kondenzációs rendszerem....60m2 padlófűtéssel és 120m2 radiátorral.
Na most kitaláltam,hogy ha veszek egy vízteres kandallót,és a hőcserélő elé bekötöm egy olyan keringető szivattyúval,ami akkor kapcsolna be,ha a víz hőmérséklete elérné a 50Co-és egészen addig keringetné,ameddig 50Co-fölötti a víz hőmérséklete....független lenne a keringetés a termosztátoktól...
Ez szerintetek megvalósítható..??? vagy teljesen rossz..??
Hát nehéz, mert sose megy most maxon nálam, pont ez miatt a töltögetés miatt (szakaszos keringtetés), mivel úgy van beállítva, hogy amikor vizet cserél a tűztérben, akkor vegyen vissza. Ha nincs elvétel a rendszerből, akkor kb. 5-6 óra alatt felnyomja 15-ről ~50-re (alja is totál forró, sajnos csak fent van mérőm). Hőmérséklet szerint 5-6kW-al tolja jelenleg. Ezt igazolja a pellet fogyasztásom is, mert rendszerint 1,2-1,5kg közé jön ki/óra, tehát megvan valóban a 80% vízoldali hatásfok. A pufferem nincs még totál beszigetelve (alsó fele nem mindenhol), és a helyiség is elég hűvös ahol van (15-17 fok), sok a veszteség. Épp ezért nem is szoktam megvárni ezt az állapotot, többnyire fél-1 óra késleltetéssel elkezdem felhasználni a hőt.
Köszi... Utolsó kérdés :) Van e olyan mérésed, hogy a 750 literen mennyi idő alatt emel 40 fokot maximum teljesítmény leadással? Mondjuk 20ról 60 fokra való melegítés.
Holnap döntök, vagy ecoidro vagy egy kazán... Már rengeteg infót beszedtem, remélem nem nyúlok félre.
"Kis érdekesség (most mértem) Ecoidro elektromos fogyasztása: Csak venti(+vezérlés): 13-15-17W (P1, P2, P3) Csiga: +20W, ha megy Keringtető: +60W, ha megy. Indítást megmérem holnap, meg a nyugalmi fogyasztást (vezérlés).
Így a teljesítmény ugrál ~13-100W között működés közben."
Nagy kár, hogy nem így írja a haszn.ut. Ott 250 W az üzemközbeni.
Az adataid jók.
Ez a kersziv. dolog érdekelne, ha tudsz többet akkor írj.
Szerintem 250-350 valahol az ideális. Biztos jó ez az "extra" rétegtározó, csak kérdés megéri e az árkülönbözetet? (az én 750L-es tartályom került Br. 120E-be szigetelés nélkül)
Lehet sima direktben kötött puffert rétegtározóként használni, nekem is gyönyörűen megy, de csak úgy, ha meggátoljuk, hogy állandóan járjon a szívattyú. Csak akkor menjen, ha valóban forró vizet tol be a tartályba, különben átkeveri. Nálam ez többnyire 60-65 fok. Sajnos messze van a puffer a kandallótól, elég komoly a veszteségem odáig, ezen még javítanom kell. De az is lehet, csal a hőmérő, mert alacsonyabb hőmérsékleten is marhaságot mutat.
Kis érdekesség (most mértem) Ecoidro elektromos fogyasztása: Csak venti(+vezérlés): 13-15-17W (P1, P2, P3) Csiga: +20W, ha megy Keringtető: +60W, ha megy. Indítást megmérem holnap, meg a nyugalmi fogyasztást (vezérlés).
Így a teljesítmény ugrál ~13-100W között működés közben. Már csak ezért is jó, ha nem megy állandóan a keringtető, az zabál a legtöbbet. Asszem jövőre én is cserélem ezt a gyári szivattyút egy energiatakarékos változtatható fordulatúra. Azzal lehet be tudom majd lőni a folyamatos vízcserét, és a tökéletes rétegtöltést (lassan, de folyamatosan menjen) Kell hozzá egy illesztett vezérlés, de az nem gond.
Nem tudod az ismerősöd kazánjának a típusát? Te mekkora tartályt képzelnél el inkább az ecoidródhoz? Rétegtározó tartállyal a lomhaság csökkenthető. Jól gondolom?
Kihagytam a lényeget: radiátorok nélkül én nem építenék rendszert puffer nélkül. Ártani nem árt, csak használ az egész rendszernek. Viszont nem szabad túllőni a méretét. Az ideális kb. az lehet, ha ~1-2 óra full teljesítményt képes betárolni elvétel nélkül. Akkor pl. kisebb teljesítményen akkor is fel tud venni órákig párhuzamosan, ha közben a házban nincs komoly leadás, de a kazán mégsem kapcsolható ki, mert azért kell valamennyi energia.
A véleményem.. Hát én sem tudhatok mindent, ismerni kéne konkrétan a típust, adottságait.
Abból kell kiindulni, hogy ezek a kazánok azért nem olyanok, mint egy gázkazán. Mind az elindulás, mind a leállás komoly procedúra és idő, nem lehet ki be kapcsolgatni. Persze még működhet puffer nélkül, ha a kályha képes magát eléggé leszabályozni, és elegendő(!) víz van a rendszerben, hogy ne fusson túl, ha vált az üzemmódok között + elegendő hőtároló felülettel (teljesítmény levezetés!)rendelkezik a ház. Pont ezért, ha nem is raknak puffert, többnyire beraknak egy naagy hidrováltót, hogy legyen víz bőven. Gyakorlatilag a direktben bekötött puffer (nem rétegtározó!) is hidrováltóként működik, ha úgy vesszük. Ártani nem árt a készüléknek (ha normális, tervezett méretű), mivel egyenletesebb járást tesz lehetővé, felveszi a teljesítményt "harmonikusan" normális üzemidők mellett. Nem szabad elfelejteni, hogy ezt is, mint minden műszaki berendezést, legjobban az állandó ki-be kapcsolás gyilkolja.
Padló és falfűtés van nálam is. A tapasztalat: - Padló marha lomha, legjobb az lenne ha nonstop tudna keringeni benne a víz (időjárás függvényében egyre melegebb, vannak erre tapasztalati grafikonok). Tehát ez a puffer mellet szól egyértelműen. - Falfűtés: rugalmasabb, mert magasabb a hőmérséklet (35-45 fok) Ezt kevésbé tudod pufferből ellátni kazán nélkül, mert hamar leszívja. Viszont a pufferel elkerülhető, hogy szanaszét kevert vizet kapjon, mert viszonylag stabil a hőmérséklet a pufferben, pont azért, mert van víztömeg. Kérdés mekkora teljesítményigény van. (Felfűtés majd hőntartás közben!)
Tartom a kapcsolatot a sráccal, aki vett egy nagykőrösi kazánt, hát nem kevés hibát dobott azóta, pedig még alig használták. Tönkrement a begyújtó rész, érzékelőhibák, stb. Szemre sem volt túl biztató, most meg pláne...
Kaptam egy pelletkazán forgalmazótól egy olyan infót, hogy egy automata kazánhoz vagy kandallóhoz nem is szükséges puffertároló. Nekem padló és falfűtésem van, és a forgalmazó szerint így a kandalló, vagy kazán egy keverőszeleppel csinál nekem 35-40 fokot amit keringethetek a fűtésrendszeremben. Puffer csak a hmv hez. Én nem nagyon tudom ezt elképzelni, bár lehet hogy valamit nem értek. Így a kazán csak pislogna 3-4 kw-on folyamatosan??? Neked mi a véleményed erről?
Köszi! Várom a további infókat, mert nekünk még nincs eldöntve a kazán típusa, és többek között is felmerült (bár kis esélyekkel indul, szeretnék olyat ami hasábbal is fűthető).
A kazán teteje a pellet tároló, amit a gyár 200kg-osra írt de én 9 zsáknál többet nem töltöttem bele (lehet még beleférne 2 zsák) innen adagolja.
Állítólag 1 hétre elegendő, de minden a fűtési szokásoknak és kinti hőmérsékletnek a függvénye.
...folytatva a beszámolómat...a fűtészerelőm késő délutánra végzett a beszereléssel (kazáncsere, víz bekötése, csövezése,...stb) közben megérkezett a hivatalos beüzemelő,..tudjátok a garancia miatt.
Bekötötte a 220-ra és összerakta a kéménycsöveket (kisebb vagyon sőtt egy vagyon volt csak az anyag (saválló acél, olasz termék) és ha előre tudom akkor inkább legyártatom kamaraerdőn, itt találtam egy KIVÁLÓ céget, akik azonnal legyártottak NEKEM egy szűkítőt, ez igen meglepő manapság, pár ezer forintért) és feltöltöttük pelettel. Kb. 1 órás művelet.
Következett a programozás, ami igazából az ON/OFF gomb megnyomása, és az előre beállított program paraméterek átnézése esetleges korrigálása.
Első indítás után kb. 15 perccel leállt, telefon majd újra indítás. Ezt még 2-szer eljátszotta majd beindult ahogy kell. :-) "Dübörgött a pici"
Negatívumok a gyártó/beüzemelő részéről:
- kisipari megoldások 1-2 helyen
zöld gumicső ütközőnek használva
- elektromos kábelek bekötése/kivitelezés, még Én is különben csinálom meg
- használati utasítás hiánya...küldik majd e-mail-en... (a Biodom27 web oldalon megtaláltam Angol nyelven ami nem baj csak ennyi pénzért elvárható lenne.
- garancia papír hiánya, valószínűleg ez is később érkezik.
Eddigi tapasztalatok:
Igazából eddig semmi probléma
a kijelzőn lévő számok szöveg részleteket nem mindig értem (kezelési utasítás hiánya)
14 óra fűtés kiesés miatt most dolgozik és eszik rendesen. Nincs egyelőre viszonyitási alapom, néhány tötltésből majd kiderül.
Nálam is csak a radiátort füti. Igaz korábban irtam arról, h majd az indirekt tárolóra rá lesz vezérelve, de még nem lett belöle semmi. Új ház, sok egyéb tennivaló van,(feleségem állandóan az Ikeába akar menni, az a második otthonom.ha-ha-ha) szerintem majd a következő szezonban.(bekötés megvan, csak a vezérlés nincs) Esetleg anyagi helyzettöl függöen napkollektorban is gondolkodom a HMV-hez.
Lenne egy amatör kérdésem, bocsássatok meg miatta:-( Beüzemeléskor azt mondták illetve ezt is olvastam, h 60°-nál nem kell magasabbra állítani a hőfokot. Ez igaz? Nekem ekkor a radiátor meleg, de forrónak nem mondanám és elég lassan fűti fel a lakást.Igaz van egy bazi nagy tólóablak(ajtó) a nappaliban, kb 320 a hossza és 220 magas ami hűt rendesen.(k=1,4, ami nem igazán jó) Vagy számít az valamit, h új ház és még "nedvesek a falak"? Ha 65-re állítom, akkor már elég jó de olyankor meg eszegeti a pellettet.
Szerintem az új szebb, és ami a legjobb, talán ki van már (?) javítva pár gyermekbetegség, ami megkeseríti az Idrofoxosok életét. Viszont ha már ekkorát beteszel, figyelembe kell venni, hogy ez már "tolja" komolyan. Hangos is olyankor+ "rengeteget" eszik. Szerintem marha kicsi a tároló ekkora teljesítményre.
Én pufferrel használom az Ecoidrot. Nem kell beijedni attól, hogy túlfűt. Be lehet úgy állítani, hogy meg se érzed. Ott meg végképp nem kell aggódni, ahol van gépi szellőztetés, hiszen az szétviszi a lakásban ezt a MAX! 2kW-ot.
Hiszen úgy kell felfogni ezt a kandallót, hogy MAX 8kW a vízoldal, ÉS MAX 2kW a sugárzott. A valóságban ez ennek a töredéke (többnyire), beállítás kérdése. PL. Nekem jelenleg ha az átlagfogyasztásokat nézem üzem közben és a puffer töltődését, akkor kb. 4-5kW a vízoldal, 1kW a sugárzott. Ha feljebb tornászom, akkor több.
Nekem ~800L-es a puffer/vízkör, ami nagy túllövés volt (okait leírtam már korábban: félretájékoztatás). Ha vége a mostani fűtési szezonnak most már biztos, hogy át fogom alakítani, hogy csak a felső felét fűtse a puffernek. Sokkal rugalmasabb lesz majd a dolog. Főleg mivel nincs is igazán szükség arra, hogy állandóan betárolgassunk. Majd azt csinálja a napkollektor az alsó felére.
Passzívházban: elindítod a kályhát, töltöd a tárolót, addig a szellőztető fűti a kisugárzott hővel a házat, esetleg elindítod közben a padlótemperálást (mert az amúgy is bazilomha, ~fél nap a reagálása) majd ha lekapcsol a készülék, akkor a pufferből tovább. Én jelenlegi kiépítésben nem tudom 55-60 fok fölé fűteni a puffert, sok neki. Ha elvétel is van közben be szokott állni 40-45 fokra, nekem ez az ideális.
Kitzolinál kisebb tároló van, ráadásul csőkígyóval fűti. Nála pont ez miatt szűk a keresztmetszet a feltöltésnél, tehát eleve be van határolva a kályha teljesítménye. Hasonlóan mint nálam, amikor a bojlert (külső lemezessel) fűtöm, még az is elég szűk, hiszen a kályha visszakapcsol P1 (~25-30%) teljesítményre rövid idő alatt . Legjobban/ gyorsabban tölteni úgy tudtok, ha közvetlenül melegíti a puffer vizét. Most ez a véleményem.
A pellet égetésének egyik fontos eleme, hogy hő hatására a nyomásal összepréselt fűrészpor kötése lazul, és így át tud gyulladni egyik a másiktól.
Ha megfigyeled a tisztítási fázis után az égetőcsészében aligmarad égő pellet rudacska, de mégis meggyullad tőle az utána érkeztetett darab.(ok)
Na, erre képtelen az apríték, mivel az ő tömörségét nem "oldja" a hő.
És olyan mennyiség nem lehet a csészében amely a folyamatos átgyulladást biztosítja.
Van egy ismerősöm, aki ugyan meg tudja vásárolni a pelletet, de állandóan azon agyal, hogy a 6 mm vastagságú szőlővenyige ha méretre vágja miért nem ég el az IDROFOX-ban?
Valószinűleg müködne vele, ha egy mérete sem lenne nagyobb az apritéknak, a javasolt méretnél. Gondot talán az okozna, hogy nem olyan szögnél csúszna meg, így a tartály kapacítását nem tudnád teljesen kihasználni. A gyári pelletnél is előfordul, hogy nem csuszik le az adagolóhoz amikor már kevés van benne.
Nem másztam nagyon bele, inkább csak a nekem szükséges napi használati dolgokat akarom megtanulni.