Szerencsére ebben a pillanatban is Németországban vagyok, és megint tele lesz a szolgálati kocsi csomagtartója...
De azért különösen most nyáron nagy gond (mély)hűtött árukat hazavinni. Pedig a 25 dkg-os márkázott vaj 65 cent minden üzletben (Lidl, Aldi, Kaufland, Edeka sajátmárkás termékek.) A jégkrémszállítás még reménytelenebb... Nem baj, így is megspórolok minden elköltött 10000 Ft-on kb. 3-4 ezret.
(Ausztria egyébként érezhetően drágább, mint Németország, de még az is sokkal olcsóbb, mint Magyarország.)
Döbbenetes, hogy az Euró 310-ről 265-re esett vissza, az árak meg mennek felfelé. A bárgyú magyar meg csak tömi a bevásárlószatyrát.
A Lidl egyeduralkodóvá vált tehát a „diszkontpiacon”, és úgy alakította az árait, hogy mára már nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a Lidl nem diszkontáruház.
Jól levezetted, én még így nem nagyon gondoltam át. De abszolút igazad van.
Ma éppen azért kattintottam a topikra, mert a friss reklámújságot nézve felhördültem. Mélyhűtött bogyós gyümölcsök 829. Pár hónapja ez még 699 volt, pár hete 749, most megint felment az ára. HOlott az EUR meg szelídül vissza...
Megszűnt a lidl-s Hanuta? Én még a 299-es árra emlékszem... Ennyi volt a megboldogult Plusban is. Az Aldiban u.ez már 499 (ha nem tévedek). :(((
A penny-profit én nem is sorolom az igazi diszkontok közé, nálam nincs kategóriája. Méret alatti. :-))) Se normális sajátmárkás árujuk nincs, és szinte semmi, amiért bemennék. Van viszont rendetlenség, kosz, lejárt áruk. Kb. 70-es évekbeli Közért/ABC. :-(
Jövő héten én is megyek Ausztriába (ha sikerül szállást szerezni), asszem megint tele csomagtartóval jövünk haza. :-)) Röhej, hogy pár éve még _vittük_ a kaját, most meg hozzuk. :-)
PLUS: Nálam akkor vágták el magukat, amikor pár éve a nonfood erőltetésével drasztikus kínálatcsökkentés következett be náluk. Azóta MINUS-nak neveztem őket.
Bár nincs messze a határ, de a legközelebbi nagyobb város 35 km-re van. (Bár a város 10 000 lakosú sincsen, az üzletek száma tekintetében nem egy kisváros. Sőt most nyílt egy nagy pláza is.
Van LIDL, Spar, Eurospar, Interspar, Hofer (Aldi), Lidl, Penny, Edeka meg talán Meinl is, na meg a Billa. És ott a Merkur, ahol jelentős törzsvásárlói kedvezmények vannak, és nagy választék. Nem szorítja ki a sok nonfood a kajákat, mint a PLUS-t MINUS-szá alakították. ja persze, PLUS is van, Zielpunkt néven.
Azért az 1,59-ről 1,54-re való leárazás még mindig több mint 3%. A 884-ről 879-re ezzel szemben 0,57%... Meg aztán egy olyan országban el lehet ezzel is finnyázni.
A tegnapi napon véglegesen elhatároztam, hogy – legalábbis átmenetileg – beszüntetem a nagybevásárlásokat a Lidl-ben. Annak idején, és ha nem lenne hihető, vissza lehet olvasni, szimpatikus volt a Lidl magyarországi megjelenése. Tetszett az, hogy normálisan áron adtak jó minőségű, addig csak Németországból beszerezhető termékeket, tetszett, hogy jól építették fel árukínálatukat, jók voltak az iparcikk-akcióik is.
2009-re elszálltak, kihasználva a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi állapotokat. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a körülmények sokat „segítettek” nekik: a Plust tönkrevágta a Spar, az Aldi bejövetele olyan, mintha meg se történt volna, gyakorlatilag egy „elitdiszkontlácot” építettek fel, kegyetlen drága árakkal. A Penny meg – annak ellenére, hogy megvannak a nyugat-európai beszerzési forrása - folyamatosan bénázik és szánalmas árukészletével inkább elijeszti a meglevő vásárlóit, mintsem új vásárlókat szerezne. Itt meg lehetne említeni végtelenül primitív és rossz minőségű felvágott-kínálatukat. A Lidl egyeduralkodóvá vált tehát a „diszkontpiacon”, és úgy alakította az árait, hogy mára már nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a Lidl nem diszkontáruház. Nem az, de Magyarországon gyakorlatilag egy élelmiszer-áruházlánc sem fér bele ebbe a kategóriába.
A tegnapi Lidl-beli látogatásom sokkoló volt: folyamatos áremelések és az ezzel gyökeresen szembenálló, primitív reklámok. Kezdjük azzal, hogy pár hónapja a Forint árfolyoma erőteljesen zuhanni kezdett, a 310 Ft/€ magasságot is megjárva. Ennek „köszönhetően” a Lidl minden Németországból beszerzett árucikk árát 10-15%-kal felemelte. Azután jött az ÁFA- változás. Alapvető árucikkeknek csökkent az áfa-ja: a Lidl ezeknek a néhány forintos árcsökkenéseknek hatalmas feneket kerítve poszter nagyságú hirdetéseket jelentetett meg, pedig az normális dolog lenne, ha kisebb az adó, kisebb az ár is. Ezzel szemben az áfa-növeléssel sújtott termékek árát mindenféle csinnadratta nélkül jelentősen megemelték. Az igazi pofátlanság azonban nem ez. A Lidl nem változtatta (esetleg tovább növelte) azokat az árakat, amelyeket az árfolyamváltozás miatt felemelt, annak ellenére, hogy a Forint árfolyama visszatért a 270 €/Ft szintre. Vagyis 10-15% extraprofitot zsebelnek be anélkül, hogy bármit tennének érte. Lehet okolni ezért persze a magyarországi fogyasztóvédelem érzékelhetetlen szintjét, a magyar vásárlók bárgyú mentalitását. Nem tudom. Az biztos, hogy itt nálunk nincs verseny. Valószínűleg megegyezett árak vannak, mesterségesen fenntartva ezt a – különösen a fizetésekhez viszonyítottan – irreális árszintet.
A helyzet az, hogy akik látják a német Lidl árait, egyszerűen fel vannak, fel lehetnek háborodva a magyarországi árakon. A munkám miatt minden hónapban egyszer kiutazom Németországba. Az ottani árak ittenivel történő összehasonlításáról pár hozzászólással már írtam. Ezt tetézi az, hogy azóta a Forint árfolyama csökkent (én még 280-nal számoltam), tehát az árkülönbség tovább nőtt. A magyar Lidl azzal „büszkélkedik”, hogy a márkázott vaj árát 299-ről 295-re (!!!) engedte le, miközben a német ár 0,65 €. Tehát 175 Forint. A süthető bagett-zsemle múlt héten volt akcióban 195 helyett 145 Forintért. Az állandó német ára 35 Cent, tehát 94.50 Forint. A 200-os minőségi csokoládé árát tegnap emelték fel 399-ről 415 Ft-ra, miközben a német ár 0,99 Euro, tehát 270 Ft. A legdurvább példa lehetne a Lidl-Hanuta (tehát a Hanuta-hoz hasonló Haselnussschnitte) sorsa: a német ár 0,99 € (12 db), nálunk a végén 465 Ft-ért szándékozták eladni. Miután nem sikerült, fogták magukat és kivonták a forgalomból. Ugyanez a sors jutott a 98% húst tartalmazó hamburgerhúsnak, vagy a teljes kiőrlésű lisztből készült süthető zsemléknek is. Ezeknek állandó vásárlója voltam, és elkeserít, hogy csak azért nem forgalmazzák már őket, mert irreális áruk miatt nem lehetett őket eladni. Mondja meg valaki, a 2500 ml-es Bourbon-vanília fagyi ára mitől ment fel a 2005-ös 499 Ft-ról 829 Ft-ra? Miközben a jelenlegi német ár 2,29 €, tehát 618 Ft?
Sorolhatnánk tovább a példákat, de nem érdemes. Tegnap jártam egy Intersparban is. Bizonyos termékeknél a kimagasló választék mellett – tűrhető árakat is tartanak. Az említett márkázott vaj ottani ára 254 Ft és a sajtok is jelentősen olcsóbbak, mint a Lidl-ben. A 1500-2500 Ft/Kg közötti ár felvágottakban pedig ott sokkal magasabb a választék, mint a Lidl méregdrága, előre csomagolt árukészletében.
Elnézést, hogy ennyit írtam, de ki kellett írni a magyarországi állapotokkal kapcsolatban érzett keserűségemet. Nem maradt más: nem romlandó élelmiszereket Németországból fogok behozni (konzervek, csokoládék, mosóporok, kutyaeledel, kekszek, liszt, cukor), friss árunak marad az Interspar (sajtok, felvágottak, hús), a Lidl-ben pedig egyedül a jégkrémet fogom megvenni, mert az még mindig kedvezőbb, mint a gyenge választékot (méregdrága Carte d’or - jégkrémeket) kínáló Intersparban.
Az igazán rossz az itthoni viszonyokban az, hogy nincs egy normális bolt, mint Németországban a Kaufland, a saját márkás diszkontáron kínált sajátmárkás termékeket a minőségi áruk mellett normális áron.
Viszont nem mindegyik oda való. Volt olyan, amelyik pár karton ásványvizet sajnált a tűzoltóktól. Utólag kifizették volna, csak nem volt náluk készpénz. Bár erről már annó írtam.
Azt konkrétan tudom, hogy pár éve. az egyik közeli lidl-ben kapható akciós termékeket (pl. satelite vevő, digit tolómérő, babacikkek) az ottani boltvezető-slepp a nyitás előtt megvette magának és eladta privát csatornákon keresztül, elsőrban piacozó árusoknak. Utána hoztak is valami rendeletet, hogy a dolgozó nem vásárolhat akciós terméket.
Ez az eset eléggé felháborító. Remélem, nem általános. Én még nem tapasztaltam ilyesmit, persze ez nem feltétlenül jelenti, hogy nincs is. (Budapesten és Hatvanban járok Lidlbe.) Amit mi észleltünk az akciós termékek körüli ügyeskedést, az az, hogy csak meghatározott kis mennyiséget tesznek ki az adott termékbőll, s ha az elfogy, aznap már nem töltik fel újra, csak másnap reggel. Állítólag ezt így adják meg nekik...
Én csak a mai napról szeretnék írni, amikoris lett volna akciós jégkrém és venni szerettem volna a gyerekeimnek a lidliben. El is mentünk, de a fagyasztórekesz üres volt, és a kérdésemre a pénztárosnő elkezdett egy plakátra mutogatni , hogy kiírták: már reggel elfogyott, (39 ft-os ),de van helyette másfajta 69 ért, ami viszont pont az előbb fogyott el. Megjegyzem abból nem is vittem volna. Néhány csomag cornflakes kosárbatétele után a pénztárnál látom, hogy az imént a raktárba berobogó ott dolgozó hölgy 3 kartondobozt tesz a szalagra, amit erősen megtekintve rájöttem hogy a már "reggel elfogyott " jégkrém eredeti kartoncsomagolásban. A koleganője megkérdezte tőlem: amikor látták felismertem a helyzetet:" mennyit szeretett volna vinni?" a válaszom :" köszönöm nem kérek. Vigye a hölgy hiszen ő dolgozó. " De a szolgálatos koleganő még rápiritott az éppen akciós jégkrémeket kifizetni készülő társára: " mondtam hogy akármennyire is dolgozó vagy ne hozd ki!!". Hát engem nem sikerült félrevezetni, de vajon mások is tudják hogy ez így megy? Itt baján és valószínű minden üzletben. Én régóta tudom, de most lett közvetlen bizonyítékom aminek én vagyok a szereplője, és nem csak fórumokon olvasom. Köszönöm hogy elolvastátok. Ja és a megoldás? Elmegyek a Pennybe jégrémért mindjárt, mert azért a gyerekeim nem maradnak anélkül. ^^
Még hozzá szeretném tenni, hogy az árak nem akciós termékek árai. Egyébként kint nem is nagyon akcióznak élelmiszerből (legfeljebb, ha közel van a szavatossági idő vége), mindennek folyamatosan lenn tartják az árát. Akciók csak az iparcikkekből vannak.
Az eredmény egyébként tragikus, és még nem vettem bele a vegyiárukat vagy a konzerveket, mert tegnepelőtt nem volt időm jobban körülnézni és az árakat felírni.
Lassan végtelenül elkeserítővé válik, mennyivel drágább az árszínvonal Magyarországon, mint Németországban. A német Lidl-ekben, de ide sorolhatom az összes üzletet, a "Preise dauerhaft gesenkt" taktikáját követik, míg nálunk folyamatosan nőnek az árak. Néhány példa:
(Az árucikkek önkényesen kiválasztottak, ill. olyanok, melyeket én szívesen vásárolok. Néhányat csak azért a Lidl-ben, mert az országban (a plus elsparosítása óta) csak itt lehet kapni.)
A német árakat, a mai OTP-középárfolyamon, 279,40 Ft/€-val számoltam ki. Vajon ennek az egésznek mik a gazdasági okai, vagy csak mi magyarok vagyunk ennyire barmok, hogy ennyiért is vevők vagyunk rá?
Német LIDL
Ft-ban
Magyar ár
Különbség %-ban
Süthető bagett zsemlék
0,35
98
199
103,50
Mogyorókrém (Nutella-utánzat)
0,99
277
399
44,25
Minőségi lekvár
0,89
249
399
60,46
Mogyorókrémes ostya (Hanuta utánzat)
0,99
277
449
62,32
20 dkg-os minőségi csokoládé
0,99
277
399
44,25
Márkázott vaj
0,65
182
319
75,65
friss tej (3,5%)
0,46
129
169
31,49
(a magyar csak 2,8%-os)
Szeletelt sajt (3 különböző fajta, 400 g)
1,99
556
699
25,72
Készétel Lasagna
2,99
835
999
19,58
Fekete erdei sonka 200 g
1,99
556
699
25,72
"Kerek" főzött sonka (Hinterkochschinken)
1,29
360
449
24,57
Kondensmilch kávéba (7,5 %)
0,34
95
169
77,90
Bourbon-vanília fagyi 2500 g
2,29
640
799
24,88
Kenyérliszt kenyérsütőbe (Brotbackmischung)
0,79
221
299
35,46
Minőségi instant kakaó
1,79
500
579
15,77
Valóban, az áfán is elég sok múlik. Németországban 7% terheli az élelmiszereket, nálunk ugyebár 20. Ha visszaszámoljuk az áfát akkor törvényszerű, hogy ami kint 1 Euróba kerül az nálunk nem lehet olcsóbb 1,12-nél ami két Euróba az 2,24 nél, stb. Másodszor a szállítási költségek (pont az említett Milbona tej Németországból jön): a német termékek országon belüli szállítása lényegesen olcsóbb mint Magyarországra elvinni. Emellett természetesen vannak piaci sajátosságok is, ez tagadhatatlan.
Nem csoda mondjuk, anno az index irta, hogy a Tesco es tarsai elegge rossz neven vettek, hogy a Lidl errefele akar terjeszkedni, mivel az 20-30%-al az o araik alatt kinalja az elelmiszereket. (gondolom, ennek a resze volt a nagy negativ kampany is, a sargaszalagos nokkel es tarsaikkal)
Ezekszerint leosztottak a piacot, igy mindketten tobbet keresnek.
Sajnos hazai ceg nem lehet eleg nagy ahhoz, hogy erdemben kezdjen veluk arversenybe. (nem mintha akarnanak, sajnos)