Ezen a topicon remélhetőleg nyugodt és békés körülmények között beszélgethetünk a sokunk által méltán kedvelt, legendás mozdonytípusról. Mindenkit szerettel várunk, szabad véleményt formálni, de csak kultúrált keretek között. Ide várunk képeket, híreket eseményekről, történetek leírásait, élményeket, videókat, linkeket, és mindent ami a NoHABbal kapcsolatos!
Isten óvja a NoHABokat!!!
Én is így tudtam, azért tartottam erőltetettnek azt a korábbi célzást, miszerint egy étkezőkocsi hűtőszekrényének feltétlenül kellene a központi energiaellátás!
Hogy konkrétan a 82-esben milyen van, azt nem tudom, de a 80-as sorozat különféle alváltozataiban ennek a gépcsoportnak mindenféle verzióját lehet megtalálni fűtőgépcsoportként a rövid géptérben.
Én is az IGE progpektusában láttam, de ők azt írták, hogy a találkozóra jönnek. Szóval kell valakinek a hazai oldalon is állni, hogy legyen mire jönni... :)
IGE különvonat fog közlekedni Nohab vontatással, és mivel Németországból a tervek szerint az MY1149-essel érkeznek, esélyes, hogy ez a gép, valamint egy magyar Nohab fogja Tp-ra vinni a vonatot. Emiatt tekinthető nemzetközinek. Többet én sem tudok a programról. Lesz még Balassagyarmat felé fotósvonat is azokban a napokban. Részleteket a többet tudóktól várhatunk. :)
az a 12 kocsi azért eléggé határterhelés és csak olyan kocsiknál működik, amiknek lényegében mindegy mit adsz, csak csípjen ha megfogod. Ha 1000V akkor annyi, ha 40 Hz akkor annyi, mindegy. A legkisebb energiaigényű kocsiból névleges fűtőteljesítményen max. 10-et tud kifűteni, és a modern kocsik energiaigénye ennek kb. duplája.
Én ezt inkább a 2000-es Dácsiákkal kapcsolatban hallottam.
A Csörgőkhöz nekem is volt szerencsém a 2-es és a 71-es vonalon, ott nem volt velük ilyen probléma.
A 12 kocsis példát az "öregek" mesélték még a szegedi fordát illetően, hogy kb. a fölött kellett már kicsit "ügyeskedni", hogy a fűtés ne menjen a vontatás kárára!
De, hogy az ON-topic 017-eshez visszatérjünk, azt nem értem, ha a Csörgő vontatva is bír fűteni 12 kocsit, akkor eme Nohab vontatástól független és a Csörgőéhez képest valamivel magasabb fűtési teljesítménnyel miért ne bírna fűteni ugyanennyit?
meg ha nem működött volna az a Rezsó, minek cibálták volna el?
Egyébként úgy emlékszem tavaly a terv épp feleennyi kocsi lett volna, aztán csak tették és tették rá a plusz kocsikat ahogy jelentkeztek, pont a Rezsó volt a megoldás arra hogy lehessen bővíteni.
A _névlegesen_ 90 kVA körüli teljesítményű Btx gépcsoportot (ami egy hidrosztatikus hajtással összekötve megosztva volt elhelyezve a mozdony két végében, egyik végében a motor, másik végében a generátor) cserélték le egy Deutz motor + Electroputere generátor kombóra, közvetlen hajtással, 300 kVA körüli teljesítménnyel.
Na ja, a fényképeket látva korrigálnom kellett a füstis Rezsóval kapcsolatos hitemet! Nem is régi képek, a zárjelzők alapján...
Viszont úgy tudtam, a 017-es ON-topic gépen évekkel ezelőtt jóval nagyobb teljesítményűre cserélték a fűtőgépcsoportot a korábbihoz képest. Konkrét adatokról (pl, teljesítmény) azonban nem volt infóm mai napig sem.
A képeken ha megnézed a VFK felett a levegőt, látszik hogy megy. Na meg hallottam is. Ez nagyon hosszú vonat volt, nyilván nem bírta volna egyedül a 017.
Sok minden kell a gőzfűtéshez, december elején pl. az is, hogy 3 óránként tudjon vizet vételezni a mozdony. Meg persze a stabilan működő gőzfűtéses kocsik, meg nem lenne baj egy olyan étkezőkocsi sem, ahol gőzzel működő hűtőszekrény van :)
A Gyertyafény egy relatíve közeli kanyart megy, de abban a vonatban is van mindig autonóm fűtésű kocsi.