Keresés

Részletes keresés

Zoli1949 Creative Commons License 2022.09.14 -1 1 5072

Szia Ádám!

Nekem is előkészületben van egy Helikon replika, viszont az csak egy motoros lesz. Készítettem egy  játszós Pannóniát, ami egy motoros és semmi gond nincs a futásával. Biztos vagyok benne, hogy nem fog leégni, mert nincs ami ellene dolgozik egy másik motor képében. Tehát ha tekercselni akarsz, rajta, csak az elkészülte után ne szereld be a " Helikonba "

Üdv:

   Zoli 

Előzmény: Nagyadamka (5071)
Nagyadamka Creative Commons License 2022.09.14 0 0 5071

Szia!

Köszönöm a pozitív hozzászólást.

Egyenlőre még csak 1 motoros. Az egyik forgóváz állórész  tekercselését javítani kell. Egyszer jó lesz!

Addig csak dísz. :-)

Üdv, Á

Előzmény: Ep128 (5070)
Ep128 Creative Commons License 2022.09.11 0 0 5070

Először is gratulálok, csodálatos munka! :-)

De azért kérdeznélek a belbecsről is a külső tökéletesség mellett... (Arról nem írtál. Vagy csak a polcra szántad és nem szokott futni?)

Előzmény: Nagyadamka (5069)
Nagyadamka Creative Commons License 2022.09.11 0 4 5069

Pannónia újratöltve 2.
Szia Uram! Pv Előre -mozdony hajtásos, Pannónia dízel mozdonyból átalakított Helikon kópia érdekel???
(Avagy: Luca széke szorozva 2-vel)

Milyen zagyvaságokat beszélek itt nektek?
-Mindjárt megmagyarázom.

2021 nyarán egy debreceni játékgyüjtő ismerősömtől vettem egy PV csomagot, amelynek oszlopos tagja volt ez a "szörnyella" mozdonygépezet is:



Mivel szeretek megmenteni PV cuccokat, elhatároztam, hogy csinálok belőle egy Helikon másolatot.
2022 tavaszán a gyári festés le lett maratva.

A tetőröl is. Habár ez egy külön történet:

A mozdony dízelesítve volt, a tetőn 20mm-es lyuk lett kivágva a kipufogónak és a vízhűtőnek. A tetőt végig műbör szövet borította , melyet Pálmatex ragasztóval fixáltak...

A kaszni:
Nagyon sok lemez munka volt, az Előre mozdony hajtás miatt:
-A szénkefe szervíznyílást be kellett lemezelni.
-Hiányzott a középső hídgerenda, pótolni kellett.
-Az elején lévő szárnyaskerék 3mm-es furatait és hosszúkorlátos kapaszkodó alsó furatait be kellet forrasztani.
-A házilag gyártott szegecsek és a rövíditett korlátok furatait kifúrkálni.
-A forgóvázakat alulról megtámasztó lemezt és a Helikon bajuszt "legyártani":


Ezeket a nyár folyamán apránként megcsináltam.

Most szeptemberben elővettem a kasznit és folytattam...
Az egészet szinte újra kellett csiszolni, mert a páratartalomtól vagy a lángforrasztás közben kiváló vízgőztől kissé berozsdált a kezeletlen vas felület.
Na inkább beszéljenek a képek. (Aki csinált már ilyeneket úgy is tudja, hogy mennyi munka van vele.)

József Gábor Papp Creative Commons License 2022.09.09 0 0 5068

Akit nem érdekel.az nem foglalkozik vele.Nekem is csak azért hozák,mert tudják hogy mániás vagyok.:) Lehet hogy valami megvett ház padlásán találták és kilomizták.ki tudja.Pedig a néhai gazdája értett hozzá,2x2 szeléncellával egyenáramúra van alakítva a mozdony.

Előzmény: LPM (5067)
LPM Creative Commons License 2022.09.09 0 0 5067

Hihetetlen hogy az internet korában még mindig van, aki kidobja ezeket, de ez most a te szerencséd

József Gábor Papp Creative Commons License 2022.09.09 0 0 5066

Azt biztosan nem!Volt már hasonló állapotú Pannónia készletem,legalább másfél évig dolgoztam vele,pedig nem volt ilyen állapotban.Csak az alumínium sínek és a műanyag kerekek nem voltak rozsdásak.

Előzmény: Qqberci (5065)
Qqberci Creative Commons License 2022.09.08 0 0 5065

Hát unatkozni nem fox, az biztos...

Előzmény: József Gábor Papp (5064)
József Gábor Papp Creative Commons License 2022.09.08 0 0 5064

Szervusztok urak!Jó adag pévével gyarapodtam,hogy gazdagabb is lettem e vele,majd elválik.:) Egy ismerős telepén adták le ócskavasnak...Nem csodálom,szörnyen néz ki.Egy Előre mozdony,három kocsival,négy Pannónia kocsi,két kézi váltó és kb.40 db sín a rekesz tartalma,iszonyú rozsdásan.                                                                                                                                                                      Üdv.Gábor 

Zoli1949 Creative Commons License 2022.09.07 0 0 5063

Szervusztok Urak!

Szívesen vásárolnék az Előre mozdony irányváltó kapcsolójához tolókát. Kettő darabra van szükségem. Amennyiben valakinek van elfekvőben, írjatok a patay.zoltan@gmail.com címemre.

Üdv: Zoli

Cavill Creative Commons License 2022.08.22 -1 1 5062

Szia Zoli,

 

a tények, a fikció, meg az analóg személyes tapasztalatok, az három különbözö dolog. Mindegyik lehet érdekes, tanulságos, etc., de az a jó, ha erre egyértelmü utalás történik egy hozzászólásban.

 

Üdv! S.

Előzmény: Zoli1949 (5061)
Zoli1949 Creative Commons License 2022.08.21 0 2 5061

Szia!

Minden politizálás nélkül, tisztán a történelmi tények:

- Az 1956 végén hatalomra került Kádár kormánynak a legfontosabb feladata a hatalmának megszilárdítása volt. Mivel a forradalmat követő  kivégzések még 1958- ban is történtek valószínűsíthető, hogy nem az Állami Pénzverőnél gyártott kisvasutak minősége hanem az ellenséggel történő teljes leszámolás volt a célkeresztben. 

- Szinte biztos, hogy a vállalaton belül már keringtek a gyártás megszüntetésével kapcsolatos hírek.  ( ez az én fikcióm )

- Csak a nagykőrösi konzervgyárban a Németh kormány szovjet export leállítására kialakult dolgozói hangulat, munkamorál

( saját tapasztalat ) alapján biztos vagyok, hogy anno a Pénzverőnél sem volt jobb a munkamorál. Ennek alapján valószínűleg senkit sem érdekelt egy présszerszám kopása. Érdemes az Állami Pénzverő ZRT. megalakítását megelőző időszak, főképp az államosítás történetét elolvasni. Így hű képet lehet kapni, hogy az államosítást elszenvedő és az Állami Pénzverőhöz csatolt ékszerkészítő kisüzemek, mennyire örültek a profilváltásnak. Természetesen az előbb emlegetett írásos történelem kivételével a többi az eddigi életem tapasztalata. Mivel tudomásom szerint ezt még senki sem dolgozta fel. Viszont az élettapasztalatom alapján nem valószínű, hogy  nagy különbség volt az emlegetett konzervgyárban 1989-ben és az Állami Pénzverőben a forradalom leverése  utáni dolgozói hozzáállásban.Hozzáteszem még, hogy gépészmérnök végzettséggel, egész aktív életemben termelésirányító voltam és elég rálátásom van ezekre a dolgokra.

Üdv: Zoli

Előzmény: Cavill (5060)
Cavill Creative Commons License 2022.08.21 -1 0 5060

Szia Zoli, ennek a mondatnak mi volt, ki volt, az eredete, forrása?

 

Ezért a forradalom után már senki sem foglalkozott a szerszámok minőségével, csak arra vártak, hogy újra ékszereket készítsenek.

 

Köszi és üdv! S.

Előzmény: Zoli1949 (5059)
Zoli1949 Creative Commons License 2022.08.21 0 0 5059

Szia Ádám!

Szépen sorban:

- Az első szériáknál négy kis köröm fogta a kuplungot, de ezek nagyon törékenyek voltak . Később rátértek erre az örök életű megoldásra. 

- Az első szériáknál az ütközőket esztergálták rézből, később vasból. Később alumíniumból öntötték. Az előző megoldások nagyon szépek, de drágák, az utóbbinál pedig, ahogy sikerült az öntés. Van nálam néhány olyan rossz minőségű,  amelyek kagylósan esnek szét. Igyekeztem, hogy a gyűjteményemben lévő vagonoknak és mozdonyoknak esztergált ütközője legyenek.

- A présszerszámmal kapcsolatban igazad van. Az Állami Pénzverőnél nem a saját kedvtelésükre, hanem Rákosi elvtárs parancsára  indult a gyártás. Ezért a forradalom után már senki sem foglalkozott a szerszámok minőségéével, csak arra vártak, hogy újra ékszereket készítsenek. Így nem is lehet csodálkozni az elkészült alkatrészek minőségén.

- A kerekek peremein lévő sorja csak néhány  dolgozó hanyagságát jelzi. Elég sok vagonnal találkoztam, de ezt a hibát  nem vettem eddig észre.  

Üdv: Zoli

Előzmény: Nagyadamka (5058)
Nagyadamka Creative Commons License 2022.08.21 0 1 5058

Sziasztok!
Csak, hogy legyen egy kis téma, a nyári ubokaszezonban:
Nemrégiben elhatároztam, hogy "le tisztázom" Pénzverdei gyűjteményemet. Tehát csak az eredeti, és minnél jobb állaputú darabokat őrzöm meg. Akkor eladósorba került az alábbi magas oldalfalú kocsi átalakítás is, melytől végül mégsem váltam meg:

 

Azt vettem észre, hogy ennek a kocsinak a kerekeit összekötö lemezke eltér a szokásostól:

 

A gyűjteményemet átvizsálva hasonlót csak 1 kocsin találtam, mégpedig az ÁFOR - kocsin.

Ha már belemerültem az átvizsgálásba, akkor egy másik szempontból is szemügyre vettem a játékokat.
MIVEL EZ PÉNZVERDE volt, ezért arra gondoltam megnézem, hogy van-e különbség a lemezmunka minőségében a korai és a későbbi kiadások között.
Na mit tippeltek???
- Azt vettem észre, hogy az első szériás (nikkelezett?) ütközős kocsik csapágy tokján a a MÁV felirat tőkéletesen éles (és úgy általában az összes él is) sokkal kontúrosabb mint a későbbi pl. egy 1958-as kiadásokon:

kontra:

 


Mondhatom: -szinte lineárisan kopott a prés szerszám!!!

 

Ja, és még egy érdekesség:

Az legelső szériás Előre kocsik sík lapon alig gurúlnak, mert a műanyag kerekein olyan perem van, amit akkor még nem munkáltak le. Ezt a peremet későbbi kiadásokon nem tapasztaltam:

 

 

Üdv, Ádám

 

pv-vonat Creative Commons License 2022.08.11 0 0 5057

A zöld Tóth vagon "mágnesteszt" eredménye:

Mindkét oldalt fogta a mágnes, tehát mindkét oldal vas.

Valószínű vmi alapozási eltérés lehet a két oldal között.

Előzmény: Cavill (5055)
Zoli1949 Creative Commons License 2022.08.10 0 0 5056

Szervusztok Urak!

Érdekes témát dobtatok fel, ezért leírom a tapasztalataimat. Háromsínessé alakított Előre mozdonyban nem találkoztam más motorral. Nekem is van két eredeti átalakított és több is volt már a kezemben. Többek között egy relés irányváltós is. Viszont Előre mozdonyba épített Csepel ablaktörlő motoros már kettő is került hozzám. Az egyik totálkáros, mert olyan rozsdás volt mindene, hogy semmit sem tudtam belőle használni. Igaz, hogy ajándékba kaptam. A másik mozdony motorja szétszedés és alapos tisztogatás után szépen működik. A saját építésű Muki tehervillamosomat hajtja.

Üdv: Zoli

 

Előzmény: Cavill (5055)
Cavill Creative Commons License 2022.08.07 0 0 5055

Szia Roglin

 

és köszi az érdekes hozzászólást. A mozdonyok eltérö motorváltozatairól én pl. még eddig nem hallottam, már csak ezért is megérte az eszmecsere.

 

Visszatérve PV-Vonat kolléga zöld kocsijára, kíváncsian várjuk, hogy mit mutatott a mágneses lemezteszt?

 

Üdv! S.

Előzmény: Roglin7 (5054)
Roglin7 Creative Commons License 2022.08.06 -1 2 5054

Szia Cavill!

 

Köszönöm a megtisztelő bizalmat!

Bevallom amit írtál ahhoz túl sokat én sem tudok már hozzáfűzni, én is hasonlókat akartam írni a Tóth vagonnal kapcsolatban.

Igazából élőben kéne látni, de valóban az még inkább előfordulhatott, hogy kivételesen rézlemezből készüljön egy vagon felépítménye -bár ahogy írtad ez is kivételes eset- de, hogy felemás legyen a felépítmény -bár mint Te is írtad nem lehetetlen de- nagyon meglepőnek tartanám én is.

Olyat láttam már, hogy egy Tóth tartályvagon létrája rézből volt -látszott ahol a festék megkopott- de ez inkább kisebb alkatrészek esetében fordult elő és ott sem volt jellemző.

Tehát összegezve, a kisipari termékek esetében mint a Tóth is, sokminden előfordulhatott a kor viszonyait ismerve. A hulladék anyagok felhasználása miatt számos érdekes megoldás volt. Jó példák erre a Tóth mozdonyok eltérő változatai. Volt amelyik autó ablaktörlő motorral készült és nem is látszik oldalt a két jellegzetes csavarkupakos szénkefetartó, mert a szénkefék a forgórész tengelyére merőlegesen vannak elhelyezve vagyis a motor teljesen más konstrukció, mint a régi játékvonatok villanymotorjainál általánosan elterjedt változat... A mozdonyokban pedig szemmel láthatóan nem teli, hanem "áttört", óra fogaskerekek voltak, mint a régi faliórákban. Feltehetően rossz óraszerkezetekből származtak...

 

Üdv: R.

Előzmény: Cavill (5049)
Cavill Creative Commons License 2022.08.03 -1 1 5053

Szia Zoli, persze, léteztek a Somogyi féle csukott teherkocsik, és a Somogyi féle faépítésü vasútvilág egy nagyon szép történet önmagában, de jellegében, megjelenésében egészen más mint a bádogalapú modellek. Üdv! S.

 

https://m.blog.hu/vo/vonattal-termeszetesen/image/2019/szorakatenusz/06.jpg

 

Előzmény: Zoli1949 (5052)
Zoli1949 Creative Commons License 2022.08.02 0 1 5052

Szervusztok Urak!

Tóth úr a Somogyi testvérek zárt tehervagonjait forgalmazta. Érdekessége, hogy, az alvázuk fémlemezből, a felépítményük fából volt.  Ahogy korábban reklámoztam, Kecskeméten a Szórakaténusz játékmúzeumban van néhány vagon, szintén a Somogyi testvérek által készített gőzmozdonyokkal együtt kiállítva. Egyébként az egész Somogyi hagyaték a múzeumban van . Legalább hatvan darab egyedi készítésű különféle személyvagon, postavagon, tehervagon és más vagonok .Három nagy ládában, gondosan becsomagolva.  Csak reménykedni tudok, hogy egyszer feldolgozzák az egész hagyatékot és méltó módon vitrinekben mindenki számára láthatóvá teszik. Valószínűleg a hagyatékot átadóknak is ez volt a szándékuk anno. 

Üdv. Zoli

Előzmény: József Gábor Papp (5051)
József Gábor Papp Creative Commons License 2022.08.02 0 1 5051

Szia Sándor!Pv-nél én is láttam már pár féle lemezt,volt hidegen és melegen hengerelt is.Ami az akkori hiánygazdálkodásban nem csoda.A régi befőttes üvegek fedele és zárógyűrűje volt hasonló sárga.De nem tudom hogy lakkozva volt vagy galvanizált lemezt használtak.Gyurka fekvetése logikus

,mágnes próba! :)                                                                       

Üdv.Gábor

Előzmény: Cavill (5049)
jgyurka Creative Commons License 2022.08.02 0 1 5050

Sziasztok!

 

Akkor a kérdés csak annyi, a mágnes vonzza-e?

 

gyurka

Előzmény: Cavill (5049)
Cavill Creative Commons License 2022.08.01 0 1 5049

Sziasztok,

 

odaát a -- szerintem -- sok szempontból Tóth kompatibilis Jos-Fel és Erno kocsikról írtam legutóbb. Ennek kapcsán osztotta meg PV-Vonat kolléga az alábbi tapasztalatait:

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=162124584&t=9221184

 

A klasszikus játékvasutak legtöbbjének karosszéria elemeit úgynevezett "fehér bádoglemezböl" (Weißblech) készítették, ami az ónozott vaslemezt jelenti. Ez jól formálható, olcsóbb mint különféle rézlemezek és jól lágyforrasztható is. Ennek van kopás, festékleválás esetén az ezüstös-fémes szine.

 

Sajnálatos kivétel pl. a PV vasút, amelyet "fekete bádogból", vagyis kezeletlen vaslemezböl készítettek, s ezért nem lehet a letisztított darabokat sem könnyen lágyforrasztani egyéb segédanyagok nélkül.

 

Szerintem amit olyan aranyszinünek látott PV-Vonat a kopás alatt, az valami lakkszerü, elszinesedett maradványa lehet a festéknek. Nem hinném, hogy a Tóth féle mühelyben sárgarézlemezt használtak volna anno, pláne nem egy felemás építésre.

 

De remélem ezzel kapcsolatban jelentkezik Roglin kolléga is, vagy olyan kollégák, akiknek voltak már hasonló gyakorlati tapasztalatai. Az akkori idökre gondolva, bármi megtörténhetett.

 

Üdv! S.

 

nekeresd Creative Commons License 2022.07.07 0 3 5048

Kedves g.bácsi!

Ha nem publikus az e-mail címe, és segítség kérő levelében sem adja meg, akkor legfeljebb attól kaphat segítséget, aki közvetlenül ismeri Önt.

Üdvözlettel, imstef

Előzmény: g.bácsi (5041)
Roglin7 Creative Commons License 2022.06.28 0 0 5047

Szia Zoli!

 

Rég vettem elő az Előre mozdonyomat, de most az itt fent lévő képet nézve valószínűleg igazad van, textil bakelit lehet az irányváltó lapja. Az biztos, hogy nem prespán, ahogy írtad is, az lényegében papír alapú, nem annyira tartós, hogy alkalmas legyen ilyen célra. A H0-ás "papír" talpfás ill az S-es sínek "talpfája" készült prespánból. Szürke vagy enyhén barnás árnyalatú szokott lenni...

Üdv: R.

Előzmény: Zoli1949 (5044)
Cavill Creative Commons License 2022.06.13 0 2 5046

Sziasztok, valamiért "kísértenek" engem a tejeskocsi részegységek. Most egy Deák alvázat sikerült találni. Lassan összejön belölük egy komplett tejeskocsi is, mint a köleves a mesében. Szép hetet, üdv! S.

 

jenő1954 Creative Commons License 2022.06.12 0 0 5045

Kedves PV társak!

 

Eladnám teljes pv. gyüjteményem megegyezés szerinti áron,lehetőleg egyben.  Áll 4 db mozdony  16 db kocsi  több fajta  30 m sin /saját gyártmány / váltók terpasztal készülőben . Trafó, javitásra  váró kocsik stb . Ha valakit érdekel irjon e-mail-t  flodererjeno@gmail.com -ra .

Kivánságra küldök képeket és mindent megbeszélünk.

 

Jenő 54

Zoli1949 Creative Commons License 2022.06.08 0 0 5044

Szervusztok Ural!

Nem vagyok vegyész, de szerintem bakelit ( elég rossz minőségű ) az irányváltó szigetelő anyaga. A prespán impregnáló anyaggal átitatott papír, ami a lemeztalpfák szigetelésé, valamint a kerékáramszedők szigetelése. Tegyétek egymás mellé és mindjárt látszik a két anyag teljesen eltérő anyag.

Üdv: Zoli

Előzmény: Nagyadamka (5043)
Nagyadamka Creative Commons License 2022.06.05 0 0 5043

Üdv g.bácsi!

 

A képen úgy látszik, hogy viszonylag tiszta a mozdony és az irányváltó prespánja sincs nagyon meggörbülve- elvetemedve.

Lehet próbálkozni jó minőségű kontakt sprével amit kifejezetten műszerészek használnak. De vigyázni kell, hogy csakis a "prespán" lapok közé menjen!

Ha a "prespán"  a teteje felől magába szívja a kontakt sprét, akkor el deformálódhat, úgyhogy rongy legyen kéznél!

Volt olyan mozdonyom, ami ugyanezzel a problémával szenvedett.

Meg kell nézni, hogy az irányváltó valóban "végállásban" van-e?

Van, hogy a szokásosnál picit nagyobb erővel kell kezelni a tolattyút és jó lesz!

Vagy a tetőt levéve egy csavarhúzóval kell az irányváltó "pecket" megnyomni. Ez akkor lehet célravezető, ha az irányváltó tolattyú és a "pecek" között hézag/ kottyanás van.

De lehet, hogy csak néhányszor meg kell járatni. Azt viszont tudni kell, hogy az irányváltó szerintem érzékeny rész.

Én nem szoktam feleslegesen fárasztani. Egy évben egyszer játszás közben kipróbálom, de inkább csak az izzók működését tesztelem és megnyugtatom magam, hogy " működik" a lassan 70 éves technika.

Ha egy irányba jól megy a mozdony és erős, akkor örülni kell és és élvezni a vonatozást!

 

Üdv, Ádám

Előzmény: g.bácsi (5041)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!