Utazások,fotók,élmények-beszámolók,vasútgépészet,vasúttörténet Győrtől-Sopronig,Soprontól-Szombathelyig és majdan Szentgotthárdig,Soprontól-Ebenfurthig,Fertőszentmiklóstól-Neusiedl am See-ig és Celldömölktől-Fertőszentmiklósig (anno).
Amikor megjelentek az első zöld-sárga vagonok Győrben a sárga csíkos kék vonatok közepén, nagyon örültem, hatalmas változatosságot vitt az eleg egyhangú de szép = egységes MÁV állomanyba. Ami feltűnő volt, hogy
- a sárga élénkebb volt, mint a kék-sárga
- a függőleges sárga csík a kocsik vegén
- valamint a telizöld ajtó.
- belül a műbőr elhagyása.
Ami maradt, az a vízszintes csíkok szélessége es elhelyezkedése, ami miatt kompatibilis látvanyt nyújtott mind a regebbi GySEV, mind a MÁV kék-fehér vagonokkal.
Amúgy visszagondolva a kék-sárga időszak kevesebb mint 10 évig tartott, 1988-tól (?) 1995-ig volt a színterv. Lehet, hogy a zöld-sárga már tervben volt, és a kék-sárga csak kompromisszum volt, mert a jarműjavítók akkor ezt vállalták? A sárga eléggé mávos mozdonyeleji sárgának néz ki. Minden esetre az megmagyarázná a harmonikus átmenetet amit 1995-ben láthattunk.
Anno úgy indult, hogy a mávos kékre pluszban került fel széles sárga sáv megkülönböztetésnek (meg a logónak a rombusz), aztán jött csak a kék alapszín helyett a zöld, a sárga maradt. Nem egy nulláról kialakított színterv, hanem inkább organikus fejlődés eredménye, bő 30 évvel ezelőtt kezdve.
A Vectron előrevetíthetett volna egy olyan vagont, ami fehér alapszínen zöld és sárga, olyan mintázattal, mint az IC- vagy a Samu. De a Raabercitykkel is jól nez ki a jellegzetes vonalak miatt.
Aláírom, nehez olyat alkotni, ami teknőtől lúdig, Bh-tól IC-Flirtig mindenre jól áll. De erre van külön szakma. Ez olyan, mint a gitarozás: bárki hamar meg tud tanulni picit pengetni, de akit szívesen hallgatunk az többnyire profi és azért szokásunk koncertjegyet venni meg egyéb módon pénzt költeni rá.
A helyi és a távolsági is verkehrsrot-lichtgrau, csak nagyjából fordított arányban. A mozdonyok meg a közelmúltig egyformák voltak.
Ez kb olyan, mint ha a GySEV-nél a helyi vonat zöld-sárga, a távolsági meg sárga-zöld lenne. Kicsit mint Jenbacher és Bh, amellett, hogy mi nem a gyorsvonat-jelleg mentén választottunk szét.
A Raabercitykig kizárólag, meg az ELL-Taurusokig GySEV szuperegységes volt leszámítva a 3 Jenbachert, melly ugyan kicsit kilógott, de mégis sokkal jobban illett a képbe, mint amiket váltott. A klasszikus zöld-sárga már 20 éves, majdnem egyidős a DB egyenpirosával, és igen, elfogadom, hogy kellene valami új, de ha az ember újabb 20 évre tervez, akkor kifizeti a formatervezőt, és nem ... hagyjuk, mert nem tudom, ezt ki követte el ki kedvéért.
Pláne, hogy a gyesev, mint viszonylag kis cég, bőven megelégedhet a járműveire általánosan jellemző egységes arculattal, már ha ilyet képes kialakítani.
Egy nagyobb cégnél érdemes lehet elkülöníteni a helyi és távolsági járművek arculatát, ehhez nyilván érdemes tudni garantálni, hogy ezek a járművek nem fognak keveredni egymással. Nyilván elő fog fordulni, hogy mégis lesznek keveredések, ezek aránya nem mindegy.
Ha ugyanazt a göncöt előre jól prognosztizáltan vegyesen fogom alkalmazni, kár is vacakolni a szolgáltatási szintek elkülönülő arculatával.
Egyáltalán nem baj, ha nincs különválasztva a színterv.
Egyfelől attól még, hogy miként van színezve, az utas akkor is a tábla alapján fogja megtalálni a saját vonatát.
Másfelől pedig igenis korlátozó tényező: habár valóban az lenne az ideális, hogy egyféle kocsi egyféle feladatot lásson el, azért mégis besikerül néha-néha valami kavarás kocsihiány vagy menetrendváltozás okán. Pl. hiába találta ki a szomszéd MÁV, milyen jó lesz különböző célokra különböző sémákat tervezni, egyrészt összevissza keverik a vonatokban a sárga és a kék ajtós dizájnt - mikor hogy jut kocsi, ugyebár -, másrészt ugyanazon kivitel példányait is simán átfestik így is, úgy is, ami még követhetetlenebbé teszi az eredeti koncepciót. (Az pedig már csak hab a tortán, hogy a miskolci IC-kben rendszeresen szereplő Inlandswageneket is sárga-kék-feketére kezdték festeni...)
Btw azt sem teljesen értem, hogy más járműveken miért nem merik mostanában a GYSEV-szárnyaskereket "pőrén" használni, miért kell a feliratokkal együtt egy négyzetbe zárni. Maga a szárnyaskerék önálló használatra született, s eleve az volt benne a truváj, hogy a G, Y, S, E és V betűket rejti magában.
Nem baj, kell valami az ipari formatervezők tankönyvébe negatív példának.
Hogy csak egyetlen pontot emeljek ki: a motívum maga semmilyen szinten nem kapcsolódik ahhoz a targyhoz, amire rahányták. Egy masodik, független tagolást ad a tárgy fő vonalaihoz, rádásul megszakítva az ablaksávban. És ezzel elérkeztünk az egyetlen előnyéhez, hogy legalább az ablakokat nem ragasztotta le, sajnos már ennek is örülni kell. Ahogy az ÖBB rábetűzte a Railjetet, vagy a helyi járatokon néha telibe tolják a reklámot az ablakokra is, na legalább ezt nem tették meg.
Az látszik, hogy a döntött jelleg a mávtól jön, hogy ilyet mi is tudunk. Hát nem. Ha a máv színtervben painttel kicserélik a kékeket zöldre és sárgára, legalább jól mutatnának a kocsik a mávéval együtt. ((Amúgy a Rábercityk meglepően jól mutatnak a Máv kocsikkal))
Mondjuk a máv is nagy kutyaütő a sok féle első osztály jelzéssel, meg azzal, hogy nem volt képes a bérteknők mintájához ugyanazt a két kékárnyalatot specifikálni, mint a vagonjaira. Minta a patkánybéhávék ahol azt sem tudták konzekvensen végigvibbi, hogy a kék vagy a sárga legyen felül :)
Új, Fertő-táj kirándulóvonatok, április 12-től augusztus 25-ig, hétvégi napokon, napi két pár vonat.
Sopron - Fertőszentmiklós - Pomogy - Neusiedl am See
A járat a GySEV "Ventus" fantázianevű Desiro ML motorvonataival van kiadva - így ezek a járművek a rövidke Sopron környéki szakaszokon és a 80a-n történt próbafutásokon túl újabb magyar sínekre jutottak el.