Uzsgyiból van negyven (a plusz egyet rég szétszedtük), Desiroból 31.
71 jármű, ebből 27 nem üzemképes.
62 százalékos rendelkezésre állás.
20-22 éves járműveknél szégyen és gyalázat.
Ami még rátesz egy lapáttal, hogy a 44 jármű sincs kiadva, jellemzően mindkettőből 18-20 mozog egyidőben.
Ha most belegondolunk, hogy 36-40 helyett 64 lenne kiadva, az már egy jelentős javulás lenne.
Ezzel együtt nagyon gyorsan kellene új (vagy használt) dízel jármű, főleg mozdony, mert a Csörgőkkel nagyon ramatyul állunk. A Bz-ket is ki kell váltani rövid távon (5, legfeljebb 10 év).
Megjegyzés:
elképzelhető, hogy az Uzsgyik és Desirok jelentős részét már ésszerű keretek között nem lehetne használhatóvá tenni a szétkannibalizálás miatt.
Akkor vagyunk bajban... mert ezek még csak az élettartamuk fele körül járnak.
"Azért nem mindegy, hogy ötvenéves Csörgőbe/negyvenéves Bz-be kell új életet lehelni (pláne, ha egyedileg kell alkatrészt gyártani, mert ezekhez már nem sok minden van)"
Ez a mai szerszám- és alkatrészipar mellett gyenge kifogás.Ráadásul nem is fedi teljesen a valóságot.
Azért nem mindegy, hogy ötvenéves Csörgőbe/negyvenéves Bz-be kell új életet lehelni (pláne, ha egyedileg kell alkatrészt gyártani, mert ezekhez már nem sok minden van), vagy 15-20 éves gépekbe, amikhez még gyári alkatrészt is találni.
Sok mindennek már legfeljebb a nosztalgiaflottában lenne helye.
Desiróból és orosz motorvonatból 27 darab nem üzemképes. Ha ezek túlnyomó többségét rendbe tennék (most egyéb infó híján feltételezem, hogy mindkét sorozatból van olyan, amit korábbi eseménye miatt megfelelő pénzügyi, stb. háttér mellett sem lehetne ésszerű keretek között használhatóvá tenni - legyünk óvatoskodók, mondjuk 20-at a 27-ből - akkor már alapból lenne minden tavaly módváltott vonalra jármű, és némi tartalék a rendszerben. Ehhez jönnek olyan apróságok, hogy ha jó helyre kerülnek, akkor nem egy darab Bz-t váltanánk ki, hanem kettőt, amik meg mehetnének két egy motorral kiszolgált vonatra. Vagyis ha ezeket a motorvonatokat nagyrészt rendbetennék, és a Bz-ket sikerülne állandó/nagyon lassan fogyó szinten tartani, akkor még évekig lenne elég dízeljármű.
E mellett persze felmerülhet használt beszerzés, de ha azt ész nélkül csináljuk, és tényleg csak azért, mert egyszerűbb román magánvasút módjára mindent venni, ami még pár éven át elvan érdemi foglalkozás nélkül, akkor max 10 év múlva pontosan ugyanitt tartunk majd, csak még több dög jármű lesz majd állományban.
Jelzem, ha most hirtelen lenne forrás a szolgálatképtelen járművek üzemképessé tételére, akkor is hónapos-éves távlatban kellene gondolkodni, mire azokat használni lehetne... a járművek java részét kannibalizálták, humán erőforrás sincs elég.
Nem vagyok benne biztos, hogy a 10-20 darabos sorozatokból álló vegyesfelvágott üzemkészsége jobb lenne, ha egyszer a viszonylag egységes Bz flottából sem sikerül kellő számút kiállítani.
Ha 2005-től folyamatosan költöttek volna megfelelő összeget a Desirokra,Téglákra,stb-stb.akkor az összes üzemelne ma is.Csak mivel mindig volt valamivel helyettesíteni és lehetett spórolni nem történt meg.
Most meg a már a helyettesítők,helyettesítői kezdnek fogyni.
Fonyódon a MÁV ragaszkodott a szakállas sorompó megtartásához, nézetük szerint a fénysorompó nem biztonságos a flip-flopban, gumimatraccal érkező idióták ellen. Ez az álláspontjuk elfogadást nyert, így maradt meg a régi sorompó a felújítás ellenére.
Valamennyi viszont van, ha épp van eladósorban akkor kis tételekben is érdemes lenne venni, minden vonatnak lenne helye, mikor napi szinten van pótlás és járatkimaradás azért, mert nem sikerül annyi Bzmotot kirúgdalni üzemképesen a fűtőházakból, amennyi aznapra kéne. Ha 2010-től csak évente 5-10 jármű jött volna, ahogy pl. a Volánoknál is ment buszokkal, hogy 10-20-as tételben is akár, de mindig volt beszerzés akkor nem lenne most járműhiány, ill. nem ekkora. Dízel járműpark fogyását nem lehet már rövid távon sem vonalbezárásokkal és villamosítással lekövetni.
"Kb. már mindegy mi csak jöjjön valami, ami gurul Db628, RegioShuttle stb. "
Azonnal hadrafogható,megfelelő darabszámú jármű nincs eladó ebben a szegmensben,így azt a pénzt el lehetne költeni a meglévő állományra,ha biztosítanák.Csak szándék sincs rá,meg már akkora összeg,hogy nagyon messziről látszik.
igen, az valamiért maradt, sőt bele lett integrálva asszem a KÖFI-be is. Érthetetlen miért hagyták meg, még csak motorossá se tették mint pl. anno Rákosrendezőnél. Ki lehetett volna váltani dupla sorompó + fénysorompó kombóval.
Ha mind menne akkor sem lenne elég. Igen, üzemképessé kéne tenni a meglévőket is, hogy ne kerítésként álljanak Szentesen az Uzsgyik pl. de emellett is kéne használt jármű beszerzés is, tűzoltásként. Kb. már mindegy mi csak jöjjön valami, ami gurul Db628, RegioShuttle stb.
Könyvelésileg valóban,de az utas szempontjából teljesen mindegy,hogy 31 Desiro van állagban és abból kiadnak 14-et vagy 15 van állagban és kiadnak 14-et,ugyanúgy nem tud utazni rajtuk.
"Talpra kellene állítani őket alkatrészkannibalizmus helyett."
Igen,amennyiben szükség van rájuk.Lásd 431 sorozat,egyetlen példányra sincs szükség,mégis 300 db körüli van állagban!