Az lett a megoldás, hogy kétszer is kellett köszörülnöm a seegert, mert a 0,2 mm kevésnek bizonyult. Kiindulási vastagsága 1 mm volt, most 0,5 mm lett. A főtengely könnyen forog, bár egy helyzetben kicsit még szoros, de ez idővel talán javul. Messzire nem fogok vele menni az elején. Most a kuplungot kell szépen összeraknom, hogy jó is legyen.
Kicsit megszívatott egy blokk a múlt héten. Majdnem 10 éve, hogy utoljára összeraktam ilyen blokkot, már homályosak az emlékeim, meg a Riga klubos blokk összerakás cikket sem tudtam elolvasni, de az törvényszerű a klasszik blokkoknál, hogy nem fér be a főtengely a három csapágy közé?
Összeraktam egy S57-es blokk közepet, a három új csapágyon kívül semmit nem változtattam, és mégis szorult a főtengely, amikor elkezdtem összecsavarozni a blokkfeleket. A gyújtás felől kivettem a seegergyűrűt, úgy lett csak jó. A kuplung felől kellett volna kivennem utólag belegondolva, de azt a csapágyat még előtte nap beragasztottam, úgyhogy nem maradt más lehetőség. A régi csapágyak vékonyabbak, vagy a gyári tömítés volt vastagabb? Mert ezeken kívül semmi sem változott a szétszedéshez képest. Legközelebb nem akarok így járni, úgyhogy ki kell mérnem a távolságokat, de hézagolás nélkül nem gondoltam volna hogy nem lesz elég hely a blokkban. Most azon gondolkodom, hogy elcsiszolok kezdetnek 0,2 mm-t a seegerből és visszarakom, hogy kuplungolások alkalmával még véletlenül se tudjon elcsúszni a tengely jobbra. Nem maradt sok hely a sonka és a blokkház között. Ha tudnék módosítani én inkább balra vinném az egész tengelyt, de jól letömítettem, és szépen a helyére is ment minden. Ezért nem akarom újra szétszedni.
Az utángyártott kuplungtól ne várj sokat. A kuplungagy jellemzően spiáterből van, percek alatt szét fog törni. A műanyag lamellákkal ugyanez a helyzet, széttörnek, a fogaskerekek bedarálják a darabokat, barnás massza lesz belőlük, amit alig lehet majd kitakarítani. Sajnos saját tapasztalatból tudom. A kinyomólap is szar szokott lenni, anyagminőségében is, és a közepén a kinyomószem hátulja jellemzően hosszabb, mint kellene, és kuplungoláskor nekinyomódik a főtengely végének.
Szóval, ha lehet, használj használt kuplungot, az utángyártottból a kosár meg a fém lamellák érnek valamit.
A főtengelyre a következők kerülnek, sorrendben: egy alátét, ami felfekszik a tengelyen lévő vállra, egy csúszópersely, erre megy rá a kuplungkosár, aztán mégegy alátét, olyasmi mint az első, majd a kuplungagy. Az alátétek anyaga kemény acél, vastagsága kb. motoronként változik, ezt ki kell kísérletezni.
Van egy Riga Deltám, ami úgy került hozzám, hogy keveset tudok az előéletéről. Annyit tudtak, hogy kuplung baja volt. Most minden működik már rajta, indul, de a kuplung továbbra sem jó, pedig vettem bele komplett új kuplung részt.
Jelenleg ott járok, hogy ha behúzom a kuplung kart már lefullad a motor. Ami még fura volt, hogy az új kuplungot berakva a kuplung kosár egy bő fél centit hátrébb húzható a blokk felé, de a rugós lamellás rész az nem mozdul. A tengelyt kalapácsnyéllel megnyomva látszólag működik a kuplung. Normális rajzom, leírásom nincs, a riga.hu megszűnt. Nem tudom mi lehet a gond, elvileg a tengelyen nem volt más, csak egyből a kuplung kosár, de lehet kellene valami alátét vagy távtartó? Valakinek van erről valami tapasztalata, vagy ötlete, sajnos amatőr vagyok, most tanulom, de keservesen megy. 😊
A kép csak illusztráció. Szerintem ez nem régi kép/motor. Gyanús nekem is több részlet, az első sárvédőn lévő szegecsek pl. le vannak festve, nincs trafó a motoron, vagyis belsőtrafósra van átalakítva, aztán meg nagyon csillog a dekni, szerintem a gyárból kikerülve sem csillogott ennyire. Gázbovdent sem látok...
Én is úgy emlékszem, hogy fehér volt a markolat, apróbb mintás, nem olyan, mint a feketék. De a neten csupa olyan képet találtam, amin fekete, és elbizonytalanodtam. Nyilván már mindről lerohadt és feketét tettek fel helyette.
Feher kene legyen de ez a kepen levo motor gyanus. Eleve a legszuroje, a fek es kupplungkar ez valami hulye prototipus vagy valami. Egyebkent meg a korai 12 eseken is feher van.
Látod, a Te négyeseddel sem kell szégyenkezned. Még az is elmegy restaurált kategóriának ez után:) Mondjuk a képek alapján szépen le van festve, de azért ez nem elég egy OT vizsgához.
Nem a forgórész csavarjára gondolsz? Mert azt fogja fel 7-es csavar. ( Az állórészt 3 db. 6-os csavar fogja fel.) Egyébként 7x1-es menet a forgórész felfogató csavarja. A hosszát nem tudom, talán 70mm. De ha be mész egy csavar boltba és kérsz egy 7-es csavart, akkor autómatikusan 7x1-est fognak adni, mert az a szabvány 7-es csavar.
Házi használatra teljesen jó, de ez a "restaurálás" ezer sebből vérzik. A kerekek, fékfedelek nem festettek, a lengéscsillapító típusidegen, a láncvédő házi barkács, hogy csak a legszembeötlőbbeket említsük. És nem 22-es hanem 16-os. A kiírt ár harmadáért sem fogja tudni eladni, legfeljebb egy baleknak.
Szükségem lenne a Riga22 gyujtás álló részének a rögzitő 7 es csavar pontos paramétereire.Hossza,menetes rész hosszúságra ,és a menet sürüségre.Előre is köszönöm a segitséget.