Ez igencsak lehetséges, de nem látszik sehonnan, és ha így lett volna, biztosan arra fogták volna jó hangosan, bár lehet, a pedálszponzorgyár nem engedte az antireklámot.
Az most teljesen mindegy. Ahogy mondani szokás, a lónak 4 lába van, mégis megbotlik.
Valami mindenképpen történt amitől balra dőlés közben jobbra kormányzott, pedig aki tud biciklizni az ösztönösen tudja, hogy ilyenkor balra kormányoz. A motorosok szokták pont így balra bedönteni lassú menetnél, de ők tudatosan csinálják, míg mindenki más balra forduláskor ösztönösen fordít egy pirinyót jobbra, így balra fog dőlni, majd balra fordítja a kormányt.
Túl korán, túl gyorsan ült volna vissza a profik túlzott magabiztosságával?
Az a probléma, hogy akiről szó van, az 4x nyert Girót, 2x Tour-t, 4x VB-t, 2x Liége, Flandria, Strade, 3x Vuelta, Olimpiai bajnok, stb. A videó 2022-es, abban az évben nyert egy Giro-Tour-Vuelta-VB kombót, pár kisebb verseny mellett. Tehát elviekben tud kerékpározni. A bukásban megrepedt az alkarja, és így lett mezőnyben világbajnok.
Kezdem sejteni. Ott cseszhette el, hogy leült a nyeregbe, de nem tartotta előtte egyenesben, hanem még dőlésben volt. Éppen balra dőlt a bringa. Ekkor jobbra fordította a kormányt egy kicsit, ezen a ponton már kampec volt neki, mert itt dőlt ki teljesen, innen visszafordította és így szaladt bele a szegélykőbe. Szemből lehet jól látni a kormánymozdulatot, a leülést pedig hátulról. A máski kettő állva maradt, (az első végig, a hátsó persze csak addig amíg tudott)
3 éves kölkök csinálnak pont ugyanilyet akiket nem futóbringára ültettek először hanem támkerekesre, majd levették a támkereket és nem tudnak egyensúlyozni. Ők szoktak kapitális kacsázást csinálni majd még nagyobbat tanyázni.
Mindenki ugyanígy indult, kiállt a nyeregből, az összes csapat.
A két társához képest a középső csaj viszont jobban ingadozik jobbra-balra, de valaminek történnie kellett amiért előbb jobbra fordította a kormányt egy kicsit, innen még visszaállt, majd a következő ilyennél már nem tudott és balrakormányzáskor annyira gyors volt, és ott volt a szegélykő, hogy nekiment.
De, hogy mi okozhatta az első megingást azt kellene kideríteni, és ez lehetett a sporttárs által említett túlzott művelet. Az is beszédes, hogy "nem keresi a hibát" illetve amikor már ül és odamegy hozzá az edző akkor van egy pillanat, amikor kábé megöli a faszit. Anyanyelvi szinten mond neki valamit le is lehetne olvasni a szájáról, ilyen tipikusan akkor van amikor az illető pontosan tudja, hogy maga tehet mindenről. Ha nem így lenne, belerúgna a bringába, elterülne, balhézna, jajgatna, de itt azért semmi ilyen nincs, hiába adrenalinmaxon lehetett. F1-es pilóták a kormányt szokták verni saját balfaszság esetén és ott ücsörögnek még, majd kikecmeregnek, leülnek a kocsi mellé és bambulnak maguk elé, de senki ne szóljon hozzájuk.
A lánc utólagos helyzete annyira nem releváns, elég nagyot repült a bringa.
A kommenteket utólag kezdem olvasni, sok vélemény van, a hajtókar töréstől az első kerék gumi hibájáig.
Ami még videó alapján elképzelhető és nem zárható ki egyértelműen, mint az én verzióm vagy a hajtókar törés, az elől a nagy tányérról kistányérra leugró lánc, amit sokan írták, azaz első váltó hibát, ami szintén magyarázatot adhat a hirtelen beülésre, akár csak a hátsó kerék megcsúszása.
A videó alapján lehet elvileg látni, hogy kistányéron van a lánc. Gyakorlatilag én a videón a pedál letörést is láttam , szóval ez sem biztos :-))
Tény a bukás után a kistányéron volt a lánc, amikor vitték el a gépet 1:48-nál és a hátsó váltó letörve lógott a láncon.
A kommentek között azt írták, hogy a nyilatkozata szerint hirtelen elvesztette az egyensúlyát, de nem keresi, hogy miért.
A nagyítás nem az igazi, de talán látni, hogy a hajtókarhoz képest máshol a lába és nincs nyoma a pedálnak a hajtókaron, azaz nem a pedálról szakadt ki a lába. A hátsó kamera állásnál látni, hogy hirtelen berogy a nyereg elé miközben kibillen az egyensúlyából.
Mit csinált? Egyedül elesett, hogy klasszikust idézzek. Kiállt a nedves úton, ráterhelte a súlyt az első kerékre (a hátsón alig maradt súly és tapadás), ami megcsúszott oldalra egy pár mm-et, és mivel gyakorlatilag egy keréken egyensúlyozott előre dőlve, ezért csak elesni tudott.
Az első kerékre gyanakszom, leesett neki a szignógumija? Mielőtt nekirongyolt a szegélynek, már előtte is csinált egy fura kormánymozdulatot, de akkor még továbbment pár métert, majd utána jött a nagyobb kormánykorrekció ami után eltanyázott.
Most sem a konkrét tanázásnál volt a gebasz, hanem még azelőtt, amit nehéz észrevenni.
Alig két év alatt eltűntek a kopást jelző, gombostűfejnyi lyukacskák a nem túl olcsó kerekek felnijéről.
Ha tárcsafékes kerekek lenének, a lyukacskák még kiváló egészségnek örvendeznének. Így viszont azt jelzik elmúlásukkal, hogy a kerékszettnek lassan vége.
Ha tárcsafékes rendszer lenne, elég lenne a betéteket és a tárcsákat cserélni. Valószínűleg kevésbé terhelné meg a büdzsét.
A SIS váltásnak - és azóta a Shimano összes rendszerének - IG, UG, HG, HG-X HG-EV HG+ stb. - az a lényege, hogy rendszer. Vagyis a lánc-váltó-hajtómű-fogaskeréksor-átdobó-váltókar egy rendszeren belüli, mert egymáshoz vannak gyártva, úgy működnek jól. Ezt bontották meg a forgalmazók azzal, hogy pl. a drága fogaskeréksor vagy lánc helyett olcsóbb sort, láncot raktak fel, ezzel megbontva a rendszert, és rontottak a váltás minőségén és gyorsaságán.
Én 9-10-11-es rendszereknél is variáltam másik gyártótól fogaskereket és láncot, és mindig, minden esetben romlott a váltás sebessége és minősége. Pedig tényleg jók a YBN, Sram, KMC láncok, vagy a Sunrace, Sram, BBB sorok, de elmaradnak a Shimano termékektől.
Drágább szetteknél még a bowden is számít, nem véletlenül használok a Dura Ace-hez Dura Ace bowdeneket és házakat. Eddig a kivételt a fékpofák jelentették - felnifékhez - azokból a Kool Stop piros-fekete modelljei szerintem jobbak az általam használt felnikhez, mint a japán gyártmányok.
"Positron márkanév alatt, először két kábellel 1967 körül, aztán egy darab merev dróttal (ami tolásra is igénybevehető) 1978-tól."
Volt egy Puch bringám az egyhuzalos megoldással, szerettem. Szerintem pontosabban váltott, mint a SIS. Hátránya a váltókar elhelyezése volt (kormányszár).
Persze, de az nem igazán működött, illetve nem volt túlságosan kiforrott rendszer. A SIS áttörés volt, a modernkori kerékpár első lépése. Természetesen nem jött volna létre a SIS, ha nincs a Positron, de nagyjából arra emlékeztet, mint az AX Dura Ace, ami az első aero kezdeményezés volt.
A SIS előtt is volt már indexelt váltás a Shimano-nál a Positron márkanév alatt, először két kábellel 1967 körül, aztán egy darab merev dróttal (ami tolásra is igénybevehető) 1978-tól. Ezekben nem volt pozícionáló rugó a váltótestben.
Aztán persze jött a SIS egy bowdennel és rugóval, és pár év alatt el is terjedt az egész termékskálán.
ők képben vannak, és jó eséllyel van ilyen régi karjuk. 5-ös szerintem nem volt soha, de olyan van mai napig gyártásban, hogy SL-SY20A, ez 6/7 fokozathoz való, ami szerintem nem jó az 5 fokozathoz, mert a lánckerekek távolsága nem egyezik meg az 5, illetve 6/7/8 rendszerekkel.
Esetleg ahol futárok szereltetnek, mint a Hajtás-Pajtás, ők sufnituningban verhetetlenek, és biztosan van elfekvőben olyan alkatrész, ami már Japánban is csak múzeumban létezik:)
Jobban belegondolva, az indexelt váltást 1984-ben találták ki a japánok, akkor dobták piacra a SIS Shimano Index System fejlesztést, és az 6-os rendszerrel kezdődött, de inkább a 7 fokozat volt már jobbára.
Ha már szóba jött. Létezik alsócsöves de indexes "frikciós váltó"?
A sima frikciós működik, de olyan kellene ami magától beugrik a helyére, és nem kell ide-oda tologatni. Shimano váltó és lánckerék lesz rakta. Gyárilag "fékbowden-külső" van rajta, ami a frikciósnál nem is probléma, ezt nyilván cserélni kell váltóbowden-külsőre. 2×5-ös.
Még valami. Ha nem áll kézre, az azért lehet, mert a hüvelykujjnál lévő kar neked nincs jó helyen. Én is így vagyok vele, egyszerűen nem áll kézre a váltás. Próbálj ki egy Shimano kart, ott más a váltási elv, talán az jó lesz. Igaz, akkor is cserélni kell a komplett rendszert, de nem kell új kormány, szarv, stb.