Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 20 perce 0 0 57304

A NASA megrendeléseket elég naggyal, azt a nagyon keveset ami a szabad piacon megy el, azokat meg dömping áron adja. Nulla vagy negatív profittal. Marketing költés ott az elmaradt haszon.

 

Csak a motorok darabja minimum 3 millió dollár. Igen tudom hogy Elon szerint 1 millió de még a nagy széria mellett se jön az ki sehogy annyira.

 

Amúgy meg az oroszok már  kilencvenes években is ott voltak a 2000 dollár per kilogramnál a protonnal csak "piaci árazást" alkalmaztak a nyugatnak.

Előzmény: atherton_ (57300)
Biga Cubensis Creative Commons License 30 perce 0 0 57303

Én is a 2.-re szavazok. :)

Előzmény: atherton_ (57299)
szilvatövis Creative Commons License 4 órája 0 0 57302

Szívemből beszéltél. Az emberiségnek egy dobása van a túlélésre és ez a kozmikus terjeszkedés.

Előzmény: atherton_ (57299)
atherton_ Creative Commons License 10 órája 0 0 57301

azt nem tudom hogy ez a pezsgés mennyire visszafordíthatatlan, de valszeg a befektetőiket érzékenyen érintené, ha egy olyan emblematikus szereplő, mint a spacex, megrogyna, netalán bedőlne.

és nem akarok én senkit meggyőzni semmiről, csak igyekszem a hurráoptimista és a totál pesszimista között maradni félúton. az a jó ha van ilyen vélemény is, meg olyan is..

Előzmény: jee_c (57287)
atherton_ Creative Commons License 10 órája 0 0 57300

sejtelem sincs milyen haszonkulccsal indítja a spacex a falcon 9-eket, de nem csodálkoznék, hogy ha kimaxolnák a profitot, pláne ha kell a lóvé a starhipre és egyebekre. (valszeg amikor musk ígérgetett, még nem gondolta hogy ennyire beelőzi a mezőnyt.)

Előzmény: Platon (57297)
atherton_ Creative Commons License 11 órája 0 2 57299

1900 táján a wright fivérek békésen barkácsolnak a bicikliműhelyükben és te odalépsz hozzájuk mondván: hogy osztottál szoroztál és nem éri meg az ilyesmi, mert még ha működne is, egy komoly utasszállító flotta megépítése túl drága volna (néhány motorbicikli árához képest). kicsit ilyen érzésem van. én legalábbis nem tudom megítélni hogy egy ma még tervezőasztalon, vagy azon sem létező dolog kifejlesztése mennyibe kerül majd. és hogyan milyen pénzügyi konstrukcióban valósítható meg, ha egyáltalán..

 

ezért szerintem ezt a kérdést egy nagyobb keretben érdemes vizsgálni.

az élet/evolúció a tengerből fokozatosan terjedt ki az egész bolygóra, egyre magasabb rendű életformákat létrehozva. az emberi létforma legfőbb (forradalmi) vívmánya az értelme, melynek segítségével civilizációt épít, meg próbálja ismerni a környezetét mely tudásra alapozva, technikai eszközeivel képes alkalmazkodni (evolúciós előny) további élettereket meghódítva, belakva..

(és hajlamos vagyok azt hinni, hogy ha mózes idejében jobban ismerték volna a világegyetemet, vagy a naprendszert legalább, csakhogy a földet sem ismerték még, akkor nem csak a föld benépesítésére és uralmunk alá hajtására vonatkozna az isteni rendelés. szóval én ezekben a sorokban pont hogy nem a föld kizárólagosságát látom az emberre, hanem a folyamatos expanziót. és ez most nem érv akar lenni, csak amolyan alapvetés, direktíva.)

 

és ha visszaegyszerűsítek, 3 fő csapásirányt látok magunk előtt:

 

1: visszatérünk kvázi a természeti népek, vagy legalábbis paraszti életmódhoz, összhangba hozva az életvitelünket a környezettel. ehhez népességfogyás szükséges lehetőleg természetes módon, és persze szinte végletes lemondás a modern szarságok tömkelegéről.

 

2: megtanulunk alkalmazkodni a földönkívüli viszonyokhoz tehát fokozatosan rágyúrunk az ottani erőforrások kiaknázásának és az irgalmatlan távolságok hathatós leküzdésének problémáira.

 

3: folytatjuk az egyre szűkösebb erőforrások feletti marakodást, amíg ki nem merülnek, vagy a világ vezetői háborúk és/vagy szabadjára engedett laborszökevények segítségével redukálják a kielégíthetetlen fogyasztásunkat, ami max. csak elodázza az összeomlást.

 

az első kettő kétségkívül fantasztább, ám de egészségesebb hozzáállás, míg a harmadik realistább, de jóval fájdalmasabb és egyben degeneratívabb út.

 

kb. ilyen viszonylatban érdemes eltűnődni, mire is fordítsuk a szürkeállományunkat és áldozzunk pénzt.

Előzmény: dzsim01 (57295)
Platon Creative Commons License 11 órája 0 0 57298

 

Elon kamuzik. Ahogy általában.

 

 

2017 ben gyártották le a 400. Merlin-1D-t és évi 400 motor volt a gyártó kapacitás. És azóta is minimum két műszakban gyártják őket.

 

https://www.spacex.com/careers/jobs?program=falcon&search=merlin

 

 

A 94 booster az 846 motor. Második fokozathoz mondjuk 320 motort használtak el, az 1166 motor max.

 

De több ezer motort gyártottak le. Nagyjából 3200 at ami különös módon éppen 10 motor per indítás. 9 az első fokozatba 1 a másodikba. De persze nyilván van raktáron is pár darab, szóval azért tuti akad pár motor ami két három repülést is kibírt. De ez nem jellemző. A kokszosodás kemény sztori.

 

Itt pl. mutattam képet is a zsír új motorokról a boosterekben.

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=165884454&t=9009306

Előzmény: jee_c (57289)
Platon Creative Commons License 11 órája 0 0 57297

Igen a Falcon-9 pont jó példa.

 

Elon Musk nagyjából pont azt igérte azzal is mint a Starshippel. 2014 körül az volt a mondás hogy majd a Falcon Heavyvel 2000 dollár per kilogram lesz az ár. De az csak a kezdet.

 

Aztán ott tartunk hogy még mindig 5-6000 mint 97 ben.

 

De most már ne beszéljük a Falconról, felejktsük el az igéreteket, de majd a Starship :)

 

 

Előzmény: atherton_ (57286)
Platon Creative Commons License 11 órája 0 0 57296

Folyamatosan cserélgetik őket, tettem be korábban képeket a zsír új fényes motorokról a boosterekben. 

 

Egyszerűen a kerozinos motor nem alkalmas a kokszosodás miatt újrafelhasználásra.

 

 

Előzmény: Diótörő (57288)
dzsim01 Creative Commons License 15 órája 0 0 57295
hat az urkutatas qrva draga moka, a legpiszlicsarebb robot misszio is 1mrd dodonal kezdodik, a zaszloshajo missziok meg 3-4mrdnal...

nekem a sample returnba nem annyira a mintak vizsgalata az erdekes (amit amugy jol felszerelt foldi laborokban nyilvanvaloan joval sokretubben lehet elvegezni, mint egy rover igen szegenyes muszerezettsegevel), hanem a misszionak a logisztikaja, a cucc visszahozatala a foldre...

na az mar nem bakfitty, az feladja rendesen a lecket a jpl szakijainak...

nem ennek a 10mrdos arcedulaja a sok, hanem az emberes marsmisszio sok100-1000mrdos varhato koltsege...

1. erre qrvara nincs penz es nem is lesz...
2. ha lenne, akkor azt viszont sokkal hasznosabb lenne tobbtucat, vagy akar tobb100 robotszondas missziora kolteni, amikkel odavissza telibe lehetne kutatni az egesz naprendszert...

a drasztikus arcsokkenesi joslatokba nem hiszek, aki ezzel hazal az sarlatan...
Előzmény: atherton_ (57281)
jee_c Creative Commons License 17 órája 0 0 57294

abbiza

Előzmény: szilvatövis (57291)
jee_c Creative Commons License 17 órája 0 0 57293

Ebben egyetértünk. Ha sok dolgot akarunk a Marsra küldeni, ahhoz sok üzemanyag is kell. Nincs ingyen ebéd. Kell az a sok indítás így is, úgy is.

Előzmény: szilvatövis (57290)
szilvatövis Creative Commons License 17 órája 0 0 57292

Ahogy a Falcon-9 sem tette olcsóbbá átlagosan az indításokat úgy ez sem fogja. Ha egyátalán. De az emebrek midnent elhiszenk.

 

Mindent azért nem hisznek el. :-)

Előzmény: Platon (57282)
szilvatövis Creative Commons License 17 órája 0 0 57291

Ó bakker ez egy logaritmikus skála....

Előzmény: jee_c (57283)
szilvatövis Creative Commons License 17 órája 0 0 57290

Ok. De ha külön leszállóegységet használsz, akkor kell külön lakótér, külön felszállóegység, szemben az egyszem Starshippel. Lehet az én hibám, de nem áll össze a kép, hogy miért előnyösebb az all in one-nál ha minden részfeladatra külön eszközöket használnának.

Előzmény: ShaReRe (57285)
jee_c Creative Commons License 18 órája 0 0 57289

Erről igencsak megoszlanak a vélemények.

 

Elon említette, hogy komplett hajtóművet igen ritkán kell cserélni (és ezt is már pár éve mondta, és a folyamatos csiszokgatása a dolgoknak, alkatrészeknek nem állt le, amíg kellett, szóval ...), viszont alkatrészeket (turbinalapátokat említette) kell cserélni, ha a minőségellenőrzésen az látszik. Amik el tudnak használódni - hasonlóan mondjuk egy sugárhajtású repülő hajtóművében (csak nyilván sokkal gyorsabban itt).

 

Szóval szerintem előfordulnak lecserélt hajtóművek (nem tudom, milyen gyakori), és némi javítgatás is van a Merlineken, de alapvetően igen, nagyjából ugyanazokkal repül (ez azon múlik, hogy a javítgatások mennyire elegek, és mikor kell komplett hajtóművet kukázni, és újat betenni inkább).

 

Bizonyos vagyok benne, hogy néhányunk szerinte (beleértve a filozófusunkat) minden Merlint cserélnek minden újabb indítás előtt.

 

Egy Merlin kb 1 millió $ körül van (korábbi számok, becslések 2 milliót írtak). A valós adatot a SpaceX nem fogja az orrunkra kötni. :)

 

Egy újrahasznált F9 költsége nagyban függ attól, hogy kell--e hajtóműveket cserélni, ha kell, mennyit, és amit javítani/ellenőrizni kell, az mibe kerül. Ezen kívül van a második fokozat komplett megépítésének a költsége (ebben egy vákuumra optimalizált Merlin van). Erre is olvastam már 10-20 millió $-os összeget. Itt vágtak a költségen azzal, hogy kisebb hajtóműharangot (rövidebbet) kapott a hajtómű (MVac). A hajtóműharang előállításán és magán az anyagának az árán tudtak így nyerni vmennyit. Ezt akkor használják, ha nincs szükség a nagyobb hajtóműharang adta magasabb Isp értékre, tolóerőre.

Előzmény: Diótörő (57288)
Diótörő Creative Commons License 18 órája 0 0 57288

Amikor huszadszor indítanak egy  F9-est, az ugyanazzal a hajtóművekkel megy, mint az első?

Vagy közben sokszor cseréltek?

Előzmény: Platon (57284)
jee_c Creative Commons License 20 órája 0 0 57287

Beindult egy olyan folyamat az űrtémában, hogy ha a SpaceX be is zárná a boltot (amire azért igen kicsi esély van, a világ normális működése mellett), akkor is roppant érdekes dolgok jönnek. Relativity, Stoke, RocketLab de még az ULA és a Blue Origin is igen izgalmas időszak elé néznek. Nem beszélve a Sierra Space-ről.

És gombamódra szaporodnak az új űrcégek, olyan országokban is, ahol előtte (vagy egyáltalán, vagy sokáig) nem volt semmi: Orbex (UK), Gilmour Space (Ausztrália), RFA (német), stb-stb.

 

Szóval lehet érdekes dolgokat várni. A SpaceX tűnik a legígéretesebbnek (bár itt nem mindenki ért ezzel egyet, de itt véleményszabadság van, szal ez oké).

Előzmény: atherton_ (57286)
atherton_ Creative Commons License 20 órája 0 0 57286

musk megélt már nehezebb helyzeteket is, és volt, idő amikor a falcon is egy "hittétel" volt. most mégis az ingázik az iss-re, de csakugyan nem tesz jót az árnak, hogy a konkurencia a fasorban sincs. a fejlesztés árát meg a felhasználásuk mennyiségével kell összevetni. (melyik a rentábilisabb: a falcon 9 vagy az egyszeri marsport vissza mutatvány?). meglátjuk mi sül ki a böszméből. engem meglepett hogy eddig is egész simán eljutottak (mert számítottam egy n1 szerű startra), és most jönnek a még húzósabb problémák, amiket magam részéről kíváncsian várok, és remélem nem kell lehúzni a projektet a wc-n, különben nem hinném hogy sok minden történne még az életemben az emberiség űrexpanzióját illetőleg (max. kínaiak a holdon).

Előzmény: Platon (57282)
ShaReRe Creative Commons License 21 órája 0 0 57285

Sztem a két megoldás közötti legnagyobb különbség, hogy egy kényelmes, interplanetáris Marsrakétához nem kell 1+10 Starship indítás. Kellemesebb, még nagyobb helyet is ki lehet alakítani a 100 embernek. Lehet jóval kisebb leszállóegység.

 

Zubrin-féle Mars direkt 2db 90 tonnás eszközről szólt; az egyik teher, a másik emberes, igaz kb. csak 8 emberrel.

Előzmény: szilvatövis (57278)
Platon Creative Commons License 24 órája 0 0 57284

Ebben nem sok pont van :)

 

Átlagosan ma $5-8000/kg a LEO ár. Vannak dömping áras indítások de azok se mennek $4000 alá. Nem sok változás van a '90 évek óta.

Előzmény: jee_c (57283)
jee_c Creative Commons License 24 órája 0 0 57283
Előzmény: Platon (57282)
Platon Creative Commons License 25 órája -1 0 57282

Sajnos a böszme is csak egy hittétel. Ahogy a Falcon-9 sem tette olcsóbbá átlagosan az indításokat úgy ez sem fogja. Ha egyátalán. De az emebrek midnent elhiszenk.

 

Tegnap kijött a Tesla negyedéves jelentése. Katasztrofálisan rossz. Borzasztóak a számok. 

De. after marketben a tesla fanok elkezdtek vásárolni, mert Elon Musk megint bedobta a robot taxi kamut. Persze egészen nyilvánvalóan látsziuk mára már hogy a Tesla rettenetesen le van maradva önvezetésben a konkurenciához képest, köszönhetően annak hogy kispórolták a Lidart és a komolyabb radart a rendszerből, mégis aki hinni akar az hisz, és pénzt is hajlandó feltenni rá. 

 

Ugyanez a Böszme is.

 

Egy hittétel.

 

Mikor Elon Musk megálmodta szépnek tűnt, de én és sokan mások már akkor is szóltak hogy nem esik olyan forrón a kását egy sor műszaki probléma van. De persze a rajongók hisznek benne hogy ezek megoldhatóak.

 

És igazuk van minden itt felmerült műszaki problémát meg lehet oldani. Csak ez pénzbe kerül. Nemcsak capex-be de opex is durván elszalad az egyre bonyolultabb rendszerek karbantartási költségei mellett.

 

Mire ebből egy működő rendszert faragnak minden árelőny elúszik. 

Előzmény: atherton_ (57281)
atherton_ Creative Commons License 25 órája 0 0 57281

de hát a fantáziába épp az a szép, hogy nincsenek kötöttségek. szabadon lehet. nem kerül egy fillérbe se.

amúgy szerinted megér $10mrd-ot egy marék marspor??? és egyáltalán minek, ha úgysem nem akarunk odamenni, mert ilyen drága?

ha a böszme lényeges olcsóbbá teszi a felvihető terhet nagyobb volumenbe. akkor az új lehetőséget nyithat a vállalkozások előtt egy szegmensben ami korábban nem volt. szerintem musk részben ezért is hablatyol 1milliós marskolóniákról, hogy átüsse az ingerküszöböt a fejekben, merjenek nagyban gondolkodni sokak, legyen minél több ötlet, startup, és persze legyen megrendelése szállítani is valamit. ha kiépülne egy ilyen szektor, akkor egy marék por idehozása semmiség lenne, és nem kellene a speckó porvisszahozó technikát és apparátust kifejleszteni és legyártani.  most minden marsra vonatkozó mondat teljesen feltételes és alap nélküli, a hold most a cél és remélhetőleg meglátjuk mire futja ott és mennyiből, és azokat a fejlesztéseket hogyan és mennyiért lehetne adaptálni majd esetleg a marsra is.

Előzmény: dzsim01 (57280)
dzsim01 Creative Commons License 25 órája 0 0 57280
hogy tudtok ilyen okorsegrol fantazialni?!?

ha a most folyamatban levo, kurioziti2re alapozott mars sample return is belefaj vagy 10mrd dodoba, akkor egy emberes marstrip mennyi lenne?

1000mrd?

mikozbe kulso naprencerbe lenne boven mint kutatni, vannak tervek is boven, de a szaros 3-4-5mrdos missziokra allandoan nincs penz, csak halasztas van...
Előzmény: szilvatövis (57278)
jee_c Creative Commons License 1 napja 0 0 57279

A Starship legnagyobb mutatványa az lesz, hogy LEO tankerként fel tud majd tölteni bármilyen másik rendszer járművét. (persze a legegyszerűbb a metaloxosok esetében, de kis faragással a rakterében-ben akár lehet LH-LOX is vagy egyéb.

A következő nagy fícsör az, amit írtatok, mindenféle teherrakomány felcipelése (na jó, az előző is ennek a spec esete).

És aztán jön a Hold, a Mars és az egyéb mélyúri változatok.

Most pattintottam egy feliratot a legutolsó WAI adáshoz, abban Felix május végi 4-es Repülésről beszél. Korábban május elejéről volt szó, nem tudom, Felix miért változtatta az előrejelzését. Az OLM-en elég aktívan dolgoznak, talán azért.

https://www.youtube.com/watch?v=kDRXFRplAMc

Előzmény: szilvatövis (57278)
szilvatövis Creative Commons License 1 napja 0 0 57278

A legtöbb Starship csak LEO-ra megy majd, ez kétségtelen.

Egy közülük elindul majd (remélhetőleg) a Marsra. Felküldhetjük darabokban is, de összelegózni mindig kockázatosabb, mint egyben legyártani és tesztelni.

Tegyük fel, hogy össze akarunk állítani egy Starship méretű Marsrakétát, hővédő pajzzsal, mindenféle létfenntartó eszközzel. 

Ez felmehet egy indítással és akkor úgy hívják Starship, de felmehet 10 Starship indítással is, és fent rakosgatják össze, akkor úgy hívják Marsship.

 

A visszatérésnél valószínűleg áthurcolkodnak, karantén is előfordulhat...

Ha lesznek állandó telepesek, akkor lesz folyamatos hajóforgalom is, nem a régiekkel térnek vissza. Azok már a Marson maradnak majd.

Előzmény: ShaReRe (57276)
szilvatövis Creative Commons License 1 napja 0 0 57277

No de nem ez a lényeg hanem, hogy fél évszázad elteltével még működik, még küldi az adatokat, még átprogramozható.... szobrot kellene állítani az építőknek!

Előzmény: Diótörő (57272)
ShaReRe Creative Commons License 1 napja 0 0 57276

Úgy lehetne spórolni, ha a Starship nem menne, csupán LEO-ra. Úgy tud olcsó lenni a rendszer, ha nem csak a booster, de a második fokozat is nagyon soxor újra tud használódni. Kihasználni a 100 tonna (8.5m x 15m) teherméretet, tömeget. Összelegózni belőlük bármit ami a projektnek szükséges.

 

Ki merne felülni a Marson egy olyan Spaceshipre, ami ugyan túlélt egy marslégköri leszállást és fel lett töltve újra 1200 tonna hajtóanyaggal, de a felszínen már két és fél évet állt mínusz 80 fokban, hogy azután a Föld légkörében megmártózzon és leszálljon Texasban Mechazilla karjai közé?

 

Minden spéci feladathoz spéci eszköz kell. Lehetetlen mindent a Starshipre bízni. Jól hangzik, aláírom, de sztem nem lesz megvalósítható.

 

Ha 100 embert akarunk egyszerre, egy eszközön indítani, ott vannak a felfújható modulok, sokkal kényelmesebb lenne, mint egy tin can. Lehetne külön meghajtómodul, akár hibrid; kémiai és ionhajtóművek rajta. Meglenne a kezdeti nagyobb gyorsulás, de azután magasabb lehet a végsebesség.

Másik ötletem az újrahasználható, automata TMI modul. Miután Mars felé lökte az egész szerelvényt, visszatérne LEO-ra feltöltődni H2-vel. Ez persze nukleáris reaktoros lenne, szóval kell még fejlesztés hozzá.

 

Külön marsi leszállóegység. Ha 100 embert szállítunk le, elég egy-egy ülés nekik, uszkve 1.5 m3/ember, 8.5m átmérővel kábé 3 szint, plusz egy szint a hajtóműveknek. De itt azután marsi le- felszállásra be lehetne állítani SSTO-t, a később érkező űrszerelvényeknek nem is kellene leszállóegységet magával cipelni.

Előzmény: szilvatövis (57259)
atherton_ Creative Commons License 1 napja 0 0 57275

tüskék nyaka kellene hogy rugalmas legyen.. és/vagy a csempékbe a furatok hosszúkásak amikben csúszkálhat sugárirányban... ha már nem az általad javasolt 1pontos rögítést preferálják. de még rahedli ötlet lehet, és ezt itt a földön is lehetne tesztelni indítás nélkül.. érthetelen miért nincs megoldva még.

Előzmény: szilvatövis (57271)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!