Általános esetben a válasz egyértelműen igen - két 7750 egymással csereszabatos.
Általában a hidak jelöltek, lehet más a felület-kezelésük is, de egyébként ettől függetlenül azok is átrakhatók (még ha el is rontják az összképet), de az alkatrészek egyformák.
Még akkor is egyformák - ha az ETA esetében több minőségi osztály létezik, és például egy kronométer kivitelben fizikálisan más anyagú billegő és hajszálrugó van, más precizitással kialakítva - mint egy olcsóbb kivitelben - de egyébként ettől függetlenül ezek is felcserélhetők. Mind a 7750, mind az ETA 2824 és 2892 is készült még az "ősidőkben" 17 köves alapkivitelben, sőt, a 2824 alacsonyabb lengésszámú olcsóbb változatban is - no ott már nincs teljes csereszabatosság, még ott is vannak azért cserélhető alkatrészek, de nem mind.
De az 1990 után készültek mind 28800-as lengésszámúak és csereberélhetők.
Az Omegának az ETA 2892 adaptációja picit egyedi, ott kő van a rugóház egyébként kikopásra tényleg hajlamos felső csapjánál is, és picit más rögzítésű az automatika közvetítő-kereke - ez inkább csak formai eltérés, mert a hidak ezek után nem teljesen egyformák, de a mozgó-dolgozó alkatrészek így is mind csereszabatosak maradtak.
Ez azt jelenti, hogy egy tetszőleges ETA 7750 mechanikával szerelt óra más ilyen szerkezetekkel alkatrész-csereszabatos? (mondjuk van egy hibás Omegád, meg egy TAG heuered, és a kettőből összeraksz egyet?)
És ugye nem baj, ha órát szeretnék venni - nem országúti kerékpárcsapatot? A Breitling esetében sem értékelem a repülőcsapatokat sem (hiába érdekel a repülés). Aki lelkesedik ezekért, vegyen új Tudort...
Én a magam részéről a műszaki tartalmat értékelem, azt talán nagyjából meg is tudom ítélni - és ha erről kérdeznek, erre válaszolok. Az ezen felüli "életérzést" és marketing-szponzorációs szempontokat meg meghagyom másoknak.
Bár Te nem tudhatod Mester, de a Tudor az országúti kerékpársportban tart fenn csapatot, ami óriási költség-mivel jövöre a WT szintre kerülhetnek, és idén is óriási bevásárlásokat csinál. (Mellé más sportban is érdekelt) Ezt ki kell fizetni.Konkrétan, 3 teljes sor, 3 luxusbusz, 3 kamion, 3 foodtrack, 15 kisérökocsi,és a rengeteg több milliós kerékpár. WT csapatként, minden nagy versenyen ott kell lenniük, akár 3 kontinensen.(Junior csapatuk is van) Plusz a fizetések. Jövöre náluk a 2x-es világbajnok, és a világranglista 5. Ezt-ki kell fizetni. Mellé-más sportokat is támogatnak, a szintén nem olcsó vitorlássportokat, pl. (Bocs a kiegészitésért, saját képek, a magyar körversenyröl) kb 40 m. eurós költségvetésröl beszélhetünk.
Azt vedd, ami örömet szerez, amire vágysz - és ami anyagilag is reális a számodra. És utána örülj neki.
A nevezett MIDO egyébként még szerintem egy nem irreális árfekvésű óra "ahhoz képest", hogy a Big-Date kijelzéssel még valami "kunszt" is van benne, a szóba hozott Tudor meg önmagában korrekt darab - de amit mostanság kérnek érte, hát, azt szerintem "biztosan nem tudja" (más sem, hozzáteszem, bolond dolgok vannak mostanság).
Akkor lehet érdemesebb lenne tovább gyüjtögetnem egy TUDOR Pelagos 42-re? akár használtan? mert az álom csak más árkategoria. lehet amíg összejön a TUDOR-ra veszek egy ̶e̶g̶y̶ ̶s̶o̶l̶a̶r̶ ̶S̶e̶i̶k̶o̶ ̶C̶h̶r̶o̶n̶o̶t̶ ̶p̶l̶ ̶a̶ ̶r̶e̶d̶-̶b̶l̶u̶e̶-̶g̶o̶l̶d̶ ̶s̶p̶e̶e̶d̶t̶i̶m̶e̶r̶t̶...
Szerintem is sokkal szebb egy finomszabályozós hajszálrugókulcs.
A gyakorlatban viszont nem mindegyik megoldás igazán praktikus...
A Sellitát illetően - pár apróság van, aminél még van hova fejlődniük, és neked pont egy olyan órád/werked van, aminél egyik sem játszik, neked szerintem semmi bajod nem lesz vele...
De az automatikák Etarotor-kilincsrendszereivel még mindig küzdenek (gyakori ezek leragadozása, amitől nem áll meg az óra, de nem húz jól, visszapörög időnként a rotor, muszáj állandóan kézzel rásegíteni), és a zsugorkötött alkatrészek (pl: felhúzószerkezetben a váltókarok) is náluk bizony nem is olyan ritkán szétesnek, míg az ETA esetében még csak nem is találkoztam ilyen problémával (eredeti, bontott ETA alkatrészből is szoktam ilyenkor pótolni...).
"nekem személy szerint ez a hajszálrugó-kulcs nélküli megoldás szimpatikus"
Lelked rajta, nekem jobban tetszik a hagyományos megoldás. Az eredeti kérdéstől eltérve, még jobban tetszik, ha valami finomszabályzó is jár hozzá. Olyan szép megoldások vannak, hogy csak na.
Nem divatóra. A Michel Herbelin egy francia óragyártó. Nem egy nagy név, ez tény. Svájci szerkezeteket tokoznak, néha gentás tokokban. Nemesacél tok, zafírüveg... kvarc, automata...etc,etc... igazából nincsen rosszabbul megépítve, mint pl.: egy Tissot. Nem játszik egy ligában olyan francia óragyártókkal, mint például a Lip vagy a Yema. De lényegesen komolyabb, mint a Fossil vagy a Tommy Hilfinger. Tehát nem egy alsónadrág vagy parfüm bizniszre alapozva csináltak egy plusz márkakiterjesztést.
A legtöbb esetben a koronazár - a korona talpában lévő, a tokcsőre rászoruló gumigyűrű - a nyomásállóságért felel, de szokott lenni tömítőgyűrű még magában a tokcsőben is. Ritka, hogy nincs, például egyes Vosztok modellekben, de egy modernebb órában szinte 100%, hogy van (a konkrét modellt kell ismerni amúgy).
Ergo nagy általánosságban a koronazáras óra kitekerve is vízálló, csak kevésbé, de a pára nem fog bemenni így sem.
Az nem is vitás, hogy a Powermatic80 nem az a kimondott "bódulat-ájulat".
Ugyanakkor az ETA-ban valahogy még mindig több a bizodalmam, mint a Sellitában - ami szerintem még mostanra sem nőtt teljesen fel hozzájuk, és amúgy nekem személy szerint ez a hajszálrugó-kulcs nélküli megoldás szimpatikus - kevésbé praktikus, de stabilabb, jobb minőségű.
Az sajnos most kortünet - elvégre a hanyatló Római Birodalomban élünk.. ;-))) - hogy több pénzért kapunk egyre inkább valamivel kevesebbet, az óraipar sem kivétel, nagyon nem könnyű most "jó vételt" találni, középszerű tucatárut kínálnak mostanság olyan árfekvésben, amiért régebben egy-két kategóriával feljebb pozícionált, egyértelműen minőségibb dolgokat kaptunk.
De ugye erre a mi válaszunk az, hogy akkor vintage órát kell gyűjteni - csak ez nem mindenkinek szimpatikus.
Ugyan a gyakorló órás te vagy, de azért ez a Powermatic egy olcsósított 2824, aminek _én_ nem tudok tapsikolni, mert a szerkezetről az a legjobb amit el lehet mondani, hogy nincs benne műanyag. 1000 euróért már árulnak rendes hajszálrugókulcsos Sellitát is, bár a werk az egyéni szempont. Aki úgy cseréli az óráját mint más a gatyát, annak tökmindegy mi van benne, azt a rövid időt úgyis kibírja.
Amúgy jól néz ki ez a Mido, de hosszútávon a karbantarthatóság miatt a kerek üveg a nyerő, meg a polírozásilag egyszerű tok.
A hajszálrugókulcs (az általa okozott, egyébként közel sem jelentéktelen problémákkal egyetemben) mellőzése most amúgy is kezd trend lenni.
Az kétségtelen, hogy egy ilyen órát jóval macerásabb beszabályozni - ahogy egy Rolexhez is kell a speciális Microstella-kulcs, vagy valószínűleg csak tönkreteszed a billegőt... Ide azért elég egy megfelelően finom csavarhúzó, viszont ilyen billegőt én csak kiszerelve merek trimmelni, mert szorosan-nehezen jár a csavar (még jó, nem szabad elmozdulnia), és csak billegőcsap-törés lesz az összeszerelt állapotban tekergetésből.
Viszont beszabályozás után ez nem mozdulhat-állítódhat el rezgéstől-ütéstől és stabil a hajszálrugó geometriája is.
Powermatic 80 alapú ETA, abból is a tisztességes kivitel (csupafém-kövezett, nem műanyag gátszerkezet), gyakorlatilag egy ETA 2824. Nincs vele semmi gond, ha megkapja a megfelelő 5-8 évente szükséges karbantartást, akkor nyugodtan lehet hosszú távon számolni vele.
igen tetszik, kb ebben az árkategoriában keresek. Zafir uveg, acél tok... formára is tetszik. Sajnos a szerkezetekben nem vagyok otthon. Nyilván ezért a pénzért nem a legleg-et kapom. Csak nem szeretnék belefutni olyanba, hogy egy szervizelhetetlen szerkezet van beleépítve, vagy valami elkerüli a figyelmem az orával kapcsolatban.
Mi a véleményetek a MIDO márkáról? Ez lenne az első "komolyabb" órám. Tisztában vagyok vele, hogy nem befektetési kategoria, de veresnytarsakhoz képest ár-érték arányban mit képvisel véleményetek szerint ez a modell?
Nekem is van itthon ELMA Red, bár leginkább a hagyományos kotyvát készítem el.
De pl. a tavasszal hoztam rendbe egy kandallóórát ami egy pincehelyiségben töltött pár évtizedet. Ott az oxidok eltüntetéséhez már komolyabb hatóanyagok voltak szülségesek.
Érdekességként egy ELMA reklámkép amit anno a Ebay-ről mentettem:
A hagyományos mosó az ELMA indiai klónja, az óraszerkezet pedig egy POLJOT 2614.2H :o)
Egyébként nem véletlenül lett az órákhoz-óraművekhez saját, hozzájuk való tisztítószer kitalálva...
És egy fél literes flakon Elma Red 1:9-es koncentrátumot 8-10eFt-ért meg lehet venni sok helyen, sőt, kisebb kiszerelésben 5eFt körül - aki olyan szinten foglalkozik órával, hogy már szerelgeti-tisztítja is őket, vegyen már egy ilyet....
De a szappanlúg kikeverése is simán járható, nem tudom, mennyire javasolható bárkinek, hogy saját kárán kísérletezzen mindenféle nem erre kitalált konyhai-háztartási tisztítószerrel...
Az óraipar nem véletlenül külön terület még a finommechanikán belül is - vannak olyan megoldások, amelyek legfeljebb pár finom műszernél fordulnak még elő, máshol nem - és ezek nem kezelhetők egy traktormotornál bevált dolgokkal, nyakig szurtos öreg dízelmotor letisztításához remek a Brigeciol, de bármilyen órát csak tönkretesz, jó eséllyel még nagy/faliórát is...