Az lenne a hard, hogy amelyik xaggloMAN-en a korrózió miatt foltoztak, ott nem kékre, hanem a "flottaszín"űre lenne fényezve az adott lemez. De csak az... 🤣😂
Sose volt a legéllesebb szerszám a fiókban az ottani karbantartás, de most már mindennek a legalja. Az okokat nem forszírozzuk. De a tények azok tények.
ITK: a kocsijaikon semmiféle belső utastájékoztatás nincs, lehet ezzel kezdeni valamit...?
Kijelzőképek: a körbejáró vonalakon nem lehetne-e kijelölni egy vonalközi végállomást (praktikusan: 11 Vásárhelyi úti ltp.
-> Sóstói bevkp.), amelyet elérve a kiírás vált (11 Autóbusz-állomás -> Szedreskerti ln.), és esetleg bemondani, hogy az autóbusz merre közlekedik tovább?
Az utas.hu tartalmaz pár fura csonkamenetet is (a régi 12A nyomvonalán közlekedő 11A), ez létező, vagy csak hiba...?
Kijelzők állítgatása terén én jelentős javulást tapasztaltam (amiért innen is köszönet!), még ha ez nem is tökéletes. A 37-es és 16-os bonyolódás és a köztes célok elhagyásával egyidőben lett ez érezhető. Azért mégis "kínosabb" Vasútállomás kiírással felszedni az utasokat a Vasútállomáson, mint úgy, hogy felette kicsiben megbújik egy Áron Nagy Lajos tér is. A körbejárós 11-11A-12-12A vonalak esetében is sajnos be kellett építeni egy a 16-os és 37-esekhez hasonló menet közbeni váltást, ami már kevésbé sikerül, de igaz a Sóstó Ipari Park zavarérzékenysége miatt ez még elfogadhatónak mondható, mert a külső felirat úgy lett megalkotva, hogy akkor is jó legyen, ha amúgy nem a jó van kiválasztva. Más kérdés, mennyire érdekel bárkit is például a Liget sornál az Ipari Park felé, hogy a Szedreskerti lakónegyed a végállomása.
Meg kell említeni azt is, hogy a járműállomány sem ennek kedvez. Ahány típusú busz, annyi féle kijelzőtípus és / vagy vezérlő. És ahány vezérlő, annyiféle sebesség. A legtöbb gyors, de van ami kevésbé. ITK-ról ne is beszéljünk... A 10-et súrolja a konfigurációk száma (ha nem több, egy idő után feladtam a számolást). A cél az, hogy az utas semmit, a buszvezető pedig a lehető legkevesebbet érzékelje ebből a katyvaszból. Előbbit az egységes megjelenítés segíti, utóbbit pedig a 90%-ban egységes kódok a vezérlőkön.
Az igaz, hogy országos szinten nagyon alulmaradt itt a szint, az utasok bizalma sincs meg az utastájékoztatásban, hisz hosszú évekig nem is volt szinte, vagy amikor már volt, az hibás adatokat mutatott. Míg más kisebb térségekben hosszú percekig keresik a megfelelő a legkisebb betérést is jelző kiírást a járathoz, itt még azért megvan az, hogy "a szám legyen jó, az a lényeg" :)
Az új számok nem bántanak, ezt a rövid életű 39-es vonalból szerintem észre lehetett venni, de ezt a témát ki se nyitom most inkább.
Talán egyszer eljön az az idő, hogy minden buszban lesz OBU, ami vezérli majd a kijelzőket és az interneten is követhetőek lesznek a valós idejű adatok.
Az a cél egyértelmű is, hogy a viszonylatjelzések jelenleg ne változzanak.
A 11-12 még hagyján, a bajok inkább valahol a 11A-12A környékén kezdődnek, ahol nagyon sok járat nem megy körbe, ami több különböző végállomást, s számos útvonalat eredményez.
A lakosok pedig még ott tartanak, hogy a 16, 37-est sem értik rendesen.
Sok utas csodálkozik, amikor látnak érkezni Feketehegyre egy 16/37-est ami körüljár, így végződik. Majd néhány perc múlva az Opole térről ismét elindul, és megint körbejár a hurkon.
Korábban a 36-os meghosszabbítása került szóba, hogy a Vasútállomáson túl közlekedne. Ennek az lett volna az előnye, hogy két normál végállomáson lehetett volna megfordítani. Hátránya, hogy Feketehegy belsejét nem tárta volna úgy fel.
A kijelzőkkel kapcsolatos fegyelem szerintem javuló pályára került az utóbbi idők tapasztalatai alapján.
A járatok jelentős többsége pontos kiírással közlekedik (már ahol van kijelző - a táblákra ez egyáltalán nem mondható el, az a ,,fegyelem" tényleg nagyon gyatra).
Ami összességében meglehetősen zavaró pillanatnyilag sokak számára, az a különféle viszonylatok bezsúfolása egyetlen vonaljelzés alá.
Viszonylatszámok: a 12Y kapjon már egy saját számot, ez így röhej, hát mi köze van a 12-eshez, ennyi erővel a 32 is lehetne 26Y.
Időfekvések: a 32-es 32-88 perces követése röhejes, mint ahogy az is, hogy a vasútállomáson gyakorlatilag nincs csatlakozás a vonatokhoz, vagy lekési a vonatot a busz, vagy elmegy előtte (példa: óra 46-kor érkezik Pest felől az IC, óra 43-kor elmegy a 32-es. Vagy: Fecskepart felől óra 14-kor érkezik a 33-as, az IC elmegy óra 12-kor.). Az Áron Nagy Lajos térről egy óra alatt 5 busz indul a vasútállomás felé, ebből 4 7(!) percen belül. Hétvégén a 31-es és a 32-es 5 perc különbséggel indul a vasútállomásra. Van, hogy két járat 1 perc különbséggel követi egymást ugyanabban az irányban vagy relációban.
11/12: vagy körbejár minden indulás, vagy marad a káosz. A csonkamenetek kezelhetetlenek így. Ami a menet közbeni átszerelést illeti, azt vagy automatikusan oldjuk meg, vagy sehogy, a járművezetőknek hiába írjuk elő, nem tartják be.
A hatvanas évek első felében (pontos évszámokat most nem tudnék mondani) kezdhették el bontani a Szeder utcai házakat, kerteket, és építeni helyükön a lakótelepet, először úgy a Bregyó köz irányából alapvetően. Ez volt ekkor még a Szeder utcai - vagy néhány térkép szerint Szeder úti - lakótelep. A Palotai úti toronysor még talán tervben sem volt, a garzonház szintén egy évtizeddel későbbi történet. De ahogy haladt az építkezés a Mészöly G. út irányába, ott a társasházak már a Liget sorra lettek házszámozva, s szerintem összességében elég gyorsan megkaphatta a lakótelep a Pintér Károly nevet. (A Pintér Károly Lakásszövetkezet még őrzi a korábbi nevet.) A rendszerváltáskor sok mindent átkereszteltek, és a helyi közlekedés többnyire követte a változásokat, bár nem teljesen. :) Az Univerzál Ktsz. vagy a Köztársaság Mozi már rég nem működtek, de egykori voltukat még sokáig hirdették a megállók nevei. A XXI. század elején még forgalomban volt néhány Münnich ltp. vagy Pintér K. ltp. feliratú viszonylatjelző tábla is. (14, 17, 23, 24 stb.)
Pedig meg lehetne oldani, csak döntés kérdése lenne.
Voltak ilyen ötletek is korábban, mint pl.:
▶ Öreghegy, Kassai út
▶ Öreghegy, Püspökkertváros
▶ Kisfalud, Malomhegyi utca
stb.
A Kőrösi és Hernád utcákkal kapcsolatban: ezeket tudják az emberek, bele van ivódva a tudatba, hogy hol vannak, de a Püspökkertváros nem ilyen.
Én pont fordítva gondolom.
A Püspökkertváros egy jól körülhatárolható terület. Egyetlenegy megállóhely tartozik hozzá.
A 36-os és elődjeinek a végállomása kb. hetven éven át egyszerűen Feketehegy volt.
Amikor Hernád utcára változtatták a nevét, addig az emberek 99%-ának fogalma sem volt erről az utcáról. (Mostanra megszokták, de ehhez ez a változtatás kellett.)
Kőrösi u. esete hasonló. Amikor a 37-est hurkosították és feltételes fordulót hoztak itt létre 2009-ben, addig a Kőrösi utca egy aszfaltozatlan földút volt, kiskertekkel övezve, csekély beépítettséggel. (Akkor ez a forduló még szabályosan kinn volt a prérin. Azóta meg lehet nézni a változást.)
Ugyanígy vitatható lenne akkor egy csomó megállóhely elnevezése.
Tóvárosi-lakónegyed, mondjuk? Szerintem ezek azért védhetőek, mert ez az egy buszmegálló tartozik alapvetően a lakótelephez, így a lakosok ezt a megállót használják.
Az az elvárás most, hogy a viszonylatszámok egyáltalán ne, a menetrendi időfekvések meg csak alig változzanak. Ha lesz finomhangolás, a 34-esen biztos lesz igazítás, hogy a Fecskepartról ne 1-19 legyen a követés, hanem mondjuk egyenletes 10. Középtávú cél az kell legyen, hogy 15 percenként azonos útvonalú járatok közlekedjenek egy viszonylatszám alatt, az ilyen-olyan csonkák épüljenek be a teljes vonalba. Az 11-12 tényleg követhetetlen, ott szerintem egy számváltással kellene megpróbálkozni úgy, hogy visszaáll a 11-es Vásárhelyi, 12-es Őrhalm rendszer, de a buszok körbehaladása számcserével megmarad. Ezzel az összes csonkamenet jelölése egyértelműbb lehet. A kijelzőkezelési fegyelem a városban szerintem az országos legalja szint, most ilyen menetközbeni kapcsolgatást nem tudom, reálisan lehet-e előírni, mert a jv-k nem tartják be.
Más kommunikációs változatokban az is olvasható volt, hogy e fejlesztés során a Horvát István úton 300 méteren buszsáv épül a Balatoni úti kereszteződés felől a Széchenyi István út irányába. Mivel Fehérváron ,,nem igazán sok" buszsáv található, és ez a változás erősen ontopik, ezért gondoltam ezzel az infómorzsával ezt a kiegészítést megteszem. :)
Most folytathatnám a sort, hogy a polgárok nem tudják ma már, miként épül fel Feketehegy-Szárazrét sem.
A Kőrösi utca baromira nem Szárazrét; az utca a feketehegyi (egykori) hátsó kiskerteket szeli át.
Szárazrét a Gaja-patak nyugatról lecsapolt - korábban vizes - rétjei mentén kialakult tanyafüzér eredetileg.
Tehát ez napjainkban a szárazréti körforgalomtól a Farkasvermi úti vasúti átkelőig terjed nagyjából - ahol ma egy nagyon szomorú baleset évfordulójára emlékezhetünk éppen.
Másképp nézve, durván ahol véget ér a régebbi beépítés, és kezdődnek az újabb házak, az már Feketehegy.
A legvégében, a Kőrösi utca Feketehegy egyik utolsó utolsó utcája, amiképp a Hernád utca is.
Szóval legfeljebb azt lehetne kiírni, hogy Feketehegy (Hernád utca), illetve Feketehegy (Kőrösi utca).
Fehérváron a legtöbb ember ismeri a Püspökkertvárost. Aki nem, az most megismeri. Sok embernek a 25-ös járat tette fel a térképre a Nyitrai utat, meg a Zobori utcát is.
A 36-os végállomása rengeteg ideig viselte a Feketehegy nevet, mivel a városrész (és a város) végén végállomásozik a járat.
A 22-esnél most is dettó ez a helyzet Kisfaluddal.
És ami azt illeti, a 12-esnél pont ugyanez volt. Nagyon sokáig Őrhalmiszőlők volt a végállomás neve.
Egyébként sok ember nem ismeri már úgy a városrészeket, csak nagy vonalakban, tehát pl. Búrtelep - Stiglerkert, Kistelek-Almássytelep, Sárkányhegy, Tóváros a legtöbbeknek alig mond valamit, legfeljebb az utóbbiról a Münnich-ltp. jut az emberek eszébe, ami meg éppenséggel nem is a hagyományos Tóváros szerves része.
Ennyit a városrészekről.
A megállók neve olyan, amilyen. A Liget soron van két megállóhely, mindegyik a Szedreskerti-lakónegyedhez is kapcsolódik. Az egyiket Liget sornak hívják. A másikat Szedreskerti-lakónegyednek. Hogy ez mennyire egyértelmű... de ez van. :) Mindenesetre az emberek már megszokták.
Arra sem emlékeztek ám már sokan, hogy itt régen szedres kertek voltak, mivel dunántúliasan szólva szederfákat, vagy keletiesen -- például Arany János nyelvezetével -- eperfákat termesztettek, selyemhernyó-tenyésztés végett.
A Szeder utca a város egyik legrégibb utcája változatlan néven.
Az itt felépült, sokáig Pintér Károly nevét viselő lakótelep a rendszerváltáskor kapta a Szedreskerti-lakótelep nevet. Csak ennek köszönhető, hogy ma mindenki tudja, hogy a Felsővárosnak ezt a szélső szegletét Szedreskertnek hívják.
A Köfém-lakótelepet négy oldalról négy megálló szolgálja ki. Ha ilyen szempontból nézzük és szétszálazzuk, akkor ott is egyszerűbb és egyértelműbb volt a Köfém vagy Könnyűfémmű végállomás-elnevezés. Mivel az üzemterület bejáratai tényleg a végállomásnál találhatók. (De jött egy új elv, és megváltoztatták ennek a megállónak is a nevét.)
A Szedreskerti lakónegyednek vagy a KÖFÉM lakótelepnek nincs és nem is volt utcaneve (az előbbi lehetett volna Liget sor, de az az utolsóelőtti megálló, a KÖFÉM meg KÖFÉM lakótelep, forduló, de ennyi), és kiderül belőlük, hogy egy lakótelepen (tehát egy viszonylag szűk körön belül) végződik el a vonal.
A Püspökkertváros kb. olyan, mintha a 12-esre kiírnám, hogy Alsóváros - ezzel nulla infót adva arról, hogy azon belül hol, merre jár, végződik.
Kérdezzünk meg száz embert Székesfehérváron, tudja-e, hol van a Püspökkertváros...
A 36-os logikusan Feketehegy (Hernád utca) lenne, a 37-es meg Szárazrét (Kőrösi utca), a probléma ott van, hogy ezeket tudják az emberek, bele van ivódva a tudatba, hogy hol vannak, de a Püspökkertváros nem ilyen.
Tudom, bosszant is eleget, mert az utcát megtalálom, és be tudom lőni, hogy kb. merre van, de ha bejön a busz azzal, hogy 39 Kissvábhegy, aztán az applikációból vagy a táblából totózzam ki, merre az arra...
Nem véletlen lett sötétkék a menetrendek színe, a nap azt szívja a legkevésbé. A napszakok jelölései erősebbek lettek, ugyanakkor semmilyen plusz információt nem tartalmaznak a színek, így ha a pirosat a hónapok során kiszívja a nap, akkor az előbb említett, jól megszokott fekete-fehér formátum alapján továbbra is le lehet olvasni az időpontokat.
Természetesen mindenkinek több munka, de azt a részt nem értem, az utasnak miért lenne ettől rosszabb. Megnézném, hogy a régi formátumon hogyan értelmeznék az utasok például a 11A járatot, vagy a több napszakos menetidőket. Persze, nem kellenek bonyolult járatok, de még így is egyszerűbb, mint több más vidéki városban.
Nem különb, mint egy Szedreskerti lakónegyed, KÖFÉM lakótelep, Tóvárosi lakónegyed megnevezés, csak nem ezt szoktuk meg a 25-ös esetében 30 év alatt :)
Nem az utasoknak készült a menetrend és a tájékoztatás. Nem egyszerű, nem átlátható, nem megjegyezhető.
A régi formátumú megállóhelyi tájékoztatás helyett az aktuális indulási időt jelentő változatot a lakosság egy része már jelezte, hogy számukra jobb lenne, ez nyert, ez van most, biztos nehéz már két számot összeadni. Ezen túl kell lépni :)
Inkább a tájékoztatás minőségére kellene jobban figyelni, hogy a színes-szagos menetrendi lapok mennyire tudják az időjárás - eső, pára, napfény UV - okozta hatásokat megtartani - a rongálás, firkálás külön téma -, mert anélkül a háromféle menetidő általi színezések, jelölések a kukába mennek és semmit nem érnek.
Amit meg D 20 topictárs ír, az meg a technológia nehézsége, hogy minden vonali megállóhoz mást kell nyomtatni, előkészíteni és kitenni, figyelmesebb munkavégzést követel meg a feladatot végzőktől, mint ha ugyanazt a papírt végigrakják mind a 15 megállóban. Erre haladunk.
A minden megállóban aktuális onnan indulási idővel azt érték el a nagyon okosak, hogy minden megállónak külön saját papírja lett, s csak az oda illővel lehet pótolni, ha kéne.
Míg a több évtizeeig működő verziónál az adott járat menetrendje ugyanaz a másolat mehetett minden megállóba.
On-line létezik letölthető, kinyomtatható menetrendfüzet, de nehezen értelmezhető. Több vonalat összevontak benne (pl24,25), ha hasonló útvonalon járnak. Nagyon nem egyértelmű, valamint oldalt se spórol az ilyenfajta rövidítés. Minden megállóból írva van az aktuális indulási idő, feleslegesen. Egyszerűbb, átláthatóbb a korábbi változat, a végállomási indulások, és az onnan számított menetidő. Továbbá ha a legnépszerűbb keresőbe keresünk rá a menetrendre, elsőnek a város oldalán találhatót hozza, ami nem az aktuálisat tartalmazza, hanem a korábbi vonalhálózatot, menetrendet
Sajnos ez már a 16, 37 helyi buszvonalak tavalyi átalakulása óta elmondható. Idén a 11A-12A stb. csak reá tett néhány lapáttal.
Alsó hangon a nyugdíjasok nem tudnak kiigazodni az új menetrenden -- illetve mindenki, aki a világháló használata nélkül próbál eljárni. De még az internet segítségével sem könnyű eligazodni. Az például roppant életszerű megoldás, hogy nem is feltétlen a tényleges menetidőt jelzik a menetrendtáblázatok... Hol itt vár a járat 3-5 percet, hol ott áll 6 percet. A konkrét menetidők kapcsán az utasok tekintsék meg az utazástervezőt; vagy tessék kibandukolni a megállóba, lejegyzetelni, mikor jön a busz....
Menetrendfüzet egyébként sem kapható. (Vagy olyan mennyiségban, ami egy napon belül elfogy.)
A 33-mas 34-es is érdekes lett, a Fecskeparti lakótelepről elég sok járat 1 perc eltéréssel indul a vasút irányába (mi értelme?), a buszok ott tárolnak gyakran egész sok ideig két forduló között, meg megy a csuklóssal tolatgatás, hogy a másik elférjen a megállóból, főleg, ha valami ipari parkos járat is befut... De ez így teljesen rendben van, mint ahogy az is, hogy néha egész sok vonalon forognak vidéki kocsik (C56-tól elkezdve E95-ig jött már szembe mindenféle), illetve az ITK szolgáltatási színvonala is kezd visszaesni a megboldogult Arriva szintjére (karbantartás zéró, némelyik kolléga mintha a piacon vette volna a jogsit, stb.).
De a megrendelőt valamiért nem nagyon szokták érdekelni ebben a városban az ilyen apróságok, a lényeg, hogy lehet haknizni pár hétig, hogy a menetrendváltozás miatt mennyivel megnőtt a futott kilométer és mindenki érezze magát megtisztelve, hogy ennek a csodának részese lehet. :)
Azért még terveznek velük (kényszerből valószínűleg) idén pédául a GVP-948 és GVP-952 is motorcserés volt, állítólag a HIV-667 is nagyobb beavatkozást kapott (nem tudom pontosan hogy mit).
Az LCV van a 75' helyett. Ma reggelre már az srd is meg adta magát. Dől belőle a víz, valszeg hűtő cserés lesz. Reggeli 2 kanyart még ki bírta utána a 79' folytatta a napját
Azért bízzunk benne nem kell mar olyan nagy munkálatokat megcsinálni a maradék Classic-on. Egy OBU csere belefér még, de amit láttam egyik csoportban is múltkor a kocsikról. Tiszta rozsda a seggük, ropi vázszerkezet, elferdült elemek. Szépen végigfotózta a Classic flottát pár napja valaki, fel is tett pár képet egy csoportba.
Hasogassunk egy kis szőrszálat. Az említett pótkocsi fékszelep felelős a járműszerelvény fékerő-eloszlásáért, a vontatva fékezés kialakulásáért. Mivel ez csak járműszerelvényekben van, a csuklós busz pedig nem járműszerelvény, hanem jármű, ezért hibás a pótkocsi megnevezés. Funkcióját tekintve van benne ilyen alkatrész, hisz a vontatva fékezés elengedhetetlen. A megnevezése egyszerűen fékszelep, vagy hátsó rész fékszelepe.
LCV tegnap este (meg igazából egész nap) Kálozon állt, légrugók teljesen összeülve, ezért gondoltam hogy valami gixer volt vele. Melyik helyett van amúgy az LCV? GVP-952-t láttam én is arra, annak még mindig nem megy az OBU-ja, azt nem tervezik megcsinálni?
Mint anno a fordalapokon még 2003-ban is, hogy nem szóló, vagy csuklós volt írva, hanem megmaradt régről, hogy 260.06, vagy 280.06 tipussal adandó ki... 🤓
Nem leszek népszerű, de lejár, megcserélték, JUD-dal, kiadva, elindulni, elhozták, beforgott, valamint 75 és 72. Illetve a Conecto gépes részét illetlenség pótkocsinak hívni
Mert a 75' pótkocsi szeleppel javít egy hete. A 72'-nek pedig ma éjfélkor le jár a műszakija ezért meg cserélték a JUDdal mert az meg helyijáratban volt ki adva. Az LCV meg nem szándékozott el indulni ma ezért a tókörröl el hozták a JXF-382-t és az dolgozta ki a mai napot. Estére még a GVP-952 is be forgott kálozra
Igen, sajnos nem ápoltak jó viszonyt a fehérvári utakkal.
Pozsonyi út úgy közel 35 éve, Kassai út bő 40 éve lett kiépítve; mára sajnos tele vannak tankcsapdákkal. Ezt a példát megragadva - Öreghegyről leindul a buszjárat, váltakozóan lejtős terepviszonyok közepette, nagyon csekény menetsebességet tartva lehetne csak biztosítani úgy-ahogy, hogy az alváz épségben maradjon, a sokadik kanyar után is.
Tudunk egy gyors follow-upot, mik állnak tartósan? Nálam a két TGJ áll, illetve az AA CM-540, 546, 547, 548. Ami helyettes kocsi korábban érkezett az Electrobustól, az az AA MA-210 és az AI HE-280.
Mondjuk szerintem a buszhiány fogalmát jelen esetben már kár feljegyezni. Úgy is annyit fognak állományból törölni, amennyi érkezik, ezt mutatja a gyakorlati dolgok nagyrésze.
Esztergom: SSM675, Oroszlány: SSM677, 679, 680. De ezek csak arra voltak jók hogy enyhítsék a buszhiányt, ráadásul megint lesz vonatpótló tartalék, tehát plusz feladat. Viszont jött Oroszlányba egy AOAV893, és a pletykák szerint jön még több is.
16 év után újra lehet látni a proto és a sorozatgyártott buszt eggyütt... utoljára a gyár udvarán álltak együtt az LMF és LMG-s volvok. A legszebbek az én szememnek. Nem csoda hogy elhoztuk a trófeát tökölről a protoval...
Bár en reggel azon lepődtem meg, hogy jó néhány "új" Ikarus 120e került be helyire, egész pontosan az AI-JJ széria.. ami asszem helyközi járatot csinalt eddig valahol.. Talán Keszthely vagy Tatabánya környéke, már nem tudom