Hogy mennyire alattomos tud lenni egy térszint alatti rejtett csőtörés, volt erre egy saját tapasztalatom is. Kint ücsörögtünk egy kerti szalonnasütés alkalmával, amikor az egyik vendégem alatt a szék szép lassan kezdett süllyedni. Később kiderült, amikor ki lett termelve a földtakarás, hogy egy régi horganyzott csővezeték egy kötésnél adta meg magát. Az elfolyás a városi vízfogyasztáson is jelentkezett. A tízegynéhány ezer forintos többlet víz- és csatornadíj költségből csak a vízdíjat kellett megfizetni. Kérelemre az igazolt "csőtörésre" tekintettel elengedték a csatornadíjat, mivel csatornahasználat az elfolyás után nem jelentkezett. W8.
A víz- és szennyvízvezetékre vonatkozó védőtávolságok pontosan leírva a következők:
- "A (víz) bekötővezeték a fagyhatár alatt, az épület határoló falától legalább 1,5 m tengelytávolságra legyen."
- "Az építménybe való becsatlakozásnál a víz- és szennyvízvezeték között -védőcső hiányában- legalább 1,0 m távolság legyen, vagy a vízvezetéket a csatornavezeték fölött kell vezetni."
- "Bekötő csatornát az épület határoló falától legalább 1,5 m tengelytávolságra kell vezetni."
- "A szennyvíz és csapadékvíz bekötővezetékének a gáz bekötővezetékétől legalább 1 m-re kell lennie."
Ezek a védőtávolságok ajánlások, célszerű betartani őket. Természetesen sok olyan élethelyzet lehetséges, hogy ezeket nem lehet vagy nem akarják betartani. Az ezekkel összefüggő esetleges későbbi kockázatokat, károkat természetesen akkor majd fel kell vállalni. Ilyen kár lehet például, ha egy víz nyomóvezeték kilyukad, megtörik, a csőből észrevétlenül kiáramló víz alámoshatja a túl közel lévő épület alapozását. Rossz esetben akkor vesszük észre, ha pl. az épület egyik sarka megsüllyed vagy hirtelen egy nagy gödör keletkezik.
Ezek a védőtávolságok épületen kívüli alapvezetékek nyomvonal kialakításánál is betartandók. W8.
Így pl. a derékszögű vezetés - kötelező a pénzért dolgozóknak, de nem kötelező, ha valaki saját magának csinálja.
Ez egyébként szigorú szabály a villanyszerelésnél is, de ott is csak az idegen munkaerő részére.
Így tudnak később tályékozódni a takart vezetékek nyom vonaláról.
Azért azt az 1,5 méteres nyomóvezeték nyomvonalat az épülettől vitatnám, de ha ez a szabály - legyen. És akkor az idegen munkaerőnek be kell tartani - hacsak én mint megrendelő felmentést nem adok ez alól.
Pl. érdekes a villanykapcsolók esete. Tény van egy szabály , ami nálunk elég magasra teszi ezt - tán 1,3 m. Lényeg: ez nem gyermek és mozgáskorlátozott barát megoldás. Tény találkoztam egy villanyszerővel, aki makacsul ragaszkodott ehhez (nekem sok kárt okozva )
Kár, hogy annó nem zavartam el a fenébe.
Tehát sok szabály van, de a kötelező csak az élet és vagyonbiztonsággal összefüggő szabályozás. A többi szabadon választható, de nem a melós részéről- a melósnak mindig be kell tartani - vagy a szabályt vagy a megrendelő kéréseit.
Sőt a melósnak mindig fel kell hívni a megrendelő figyelmét : ez az előírás szabadon választható vagy feltétlenül be kell tartani - ha ismeri a szakmáját.
Konfliktus helyzet amikor a melós más utasítást kap a közvetlen főnökétől és a megrendelőtől.
Szabályozva van pl. a konyhai pult és asztal magasság is. Éppen a napokban csináltam egy pultot (magamnak ) és éreztem valami itt nem stimmel. Igen a magassága nem volt megfelelő, 5 cm és már kiugrott/feltünt - bonthattam vissza.
Aztán vannak a gázszerelői és kémény seprői fronton olyan - döntés helyzetben lévő emberkék , aki a két féle szabályt keverik és csúszópénz szerzésre használják.
Ellenünk harcolni kell.
ja pl. a WC csészék magassága is elég jól van szabályozva. Tavaly vettem egy lakást és a szokásosnál csak 4 cm -rel volt lacsonyabb, de nyomban kiszúrtam, megszokni se igen tudtam és a végén kicseréltettem.
Meg a mosdók magassága, az oldal távolsága ezt mind be kell tartani, de ez nem jelenti azt, hogy a megrendelő ez alól felmentést nem adhat !!
A derékszögű elvezetést csak azért szokták alkalmazni, hogy később, amikor valamilyen okból ismerni kellene az eltakart csővezeték nyomvonalát, legyen valami támpont. Nem eltakart, falon kívül vezetett csővezeték esetén esztétikai szempontok dominálnak. W8.
Hollandik letekerése, és vannak - elvileg - ilyen "biztosító gyűrűknek" nevezhető valamik, amik a készülék alján rögzítik a váltószelepet (elvileg a készülék alján), de a képről nem igen derül ki. :S Na, ezeket egy fogóval fogod és meghúzod... Semmi extra. Összeszerelés fordított sorrendben... Visszarögzít, hollandik vissza, készülék "feltöltése".
Kb. fél órás történet a burkolat leszerelésével együtt...
Úgy kell kialakítani a keverőkört, hogy kettős keverő kapcsolás legyen, itt a háromjáratú bay-pass-án kívül van még egy rövidzár van a körben. Azért jó így csinállni, mert ha tényleg valami baja lenne a kerverőszelepnek, akkor is mindig kevert vizet kap a padlófűtés a másik rövidzár miatt. Am meg csak érdekességképpen tennék fel egy képet, hogy mitörténik a betonba az ötrétegű csővel, ha 100 fokos víz éri. nem Photo-shop, tudom, mert én csinálltam a képet.
Kell hozzá egy torx(?) kulcs talán, meg egy csavarhúzó, azokat a fényes lapkákat kihúzogatva bonthatóak a rézcsövek, a HMV hőcserélőről meg le kell csavarozni. Előtte azt a fényes nagy bigyót, meg az abba menő csöveket ne bántsd, mert az meg a gázszelep. A vizes részét tuti, hogy egy kis kísérletezéssel ki lehet cserélni. A csapokat persze zárd el a cirko előtt, mert különben elönt a víz.
Padlofutes csovek temakorben egy kis felhomalyositasra lenne szuksegem: padlofutescso nev alatt mind tobbretegu oxigendiffuziomentes muanyagcsovet talalok az inerneten. Ezzel szemben a szerelo, akivel szobaalltam, azt mondja, hogy o pex-al csovet ajanlana inkabb, mert az magasabb homersekletet is kibir a benne levo aluminiumreteg miatt, es ha netan egyszer a keveroszelep elromlana es tul magas homersekletu eloremenot kapna a rendszer, akkor azt elviseli, mig a sima muanyag csovek nem. Higgyem el neki, hogy jobban jarok ha pexal-t hasznalok vagy vehetem nyugodtan a gyartok altal ajanlott termeket?
hogy jobb legyen, meg muanyag oszto gyujtot is talaltam (uponor), ami elso hallasra nekem legalabbis furcsa, de ha mar gyartjak es forgalmazzak, akkor megbizhato kell legyen . Segitseg, teljesen le vagyok tevedve... Adjatok tippet megbizhato, jo minosegu, nem elszallt aru darabra . Privatban is jo, ha valaki a forumra nem szeretne markanevet beirni.
igazad van, mert az egyik gyarto oldalan (FIV) irja hogy minden termekuk nikkelezett kivitelu. Igaz nem irja mi van a bevonat alatt, en vasra tippelek, de igazabol mindegy.
most mar inkabb az erekelne, hogy ha az anyaga mellekes, akkor mire kell vigyazni az oszto-gyujto vasarlasanal, illetve hat mi indokolja a nagy arkulonbsegeket? 9 koros szerelt valtozatot keresek padlofuteshez. Az aramlasmerovel, homerovel, kezi szabalyzoval, golyoscsappal es legtelenitovel szerelt darabok netes arlistakon ugy 60.000-100.000 Ft kozott mozognak (az elozokben emlitett ICMA pl 59000 Ft, Oventrop 86000 Ft, Pipelife 98000 Ft). Ezek realis arak, vagy lehet jo minoseget olcsobban is venni?
Bizony nem, de a szakember is melléfoghat néha. A jó öreg Astra classikomon 2 éve az első jobb kerék nagyon vert - akár a géppuska. Na ennek fele se tréfa elvittem az ismerős szerelőhöz. Felemelte nézegette, majd monja, hogy valószinű a sebeségváltóval lesz a gond.
Az lenne 140 eft - szereléssel, anélkül már nem emlékszem. Hazamentem, majd figyeltem . Hol ütött, hol nem. Majd másfél hónap múlva összefutottam a sógorral, akinek jött haza az unokája nagy kétségbe esve , hogy tönkre ment akocsi. Valóban a kereke tönkre ment.
Szálszakadásos volt a gumi , sőt kiderült az enyémnek is.
Pedig az a gumi csak 4 e km tett meg addig. Nyári , így nyáron óvatós vagyok, nem megyek 80 -nál többel soha az autó pályát kerülöm és inkább a téli gumit használom. De a sebességváltónak semmi baja.
Bizony nem, de a szakember is melléfoghat néha. A jó öreg Astra classikomon 2 éve az első jobb kerék nagyon vert - akár a géppuska. Na ennek fele se tréfa elvittem az ismerős szerelőhöz. Felemelte nézegette, majd monja, hogy valószinű a sebeségváltóval lesz a gond.
Az lenne 140 eft - szereléssel, anélkül már nem emlékszem. Hazamentem, majd figyeltem . Hol ütött, hol nem. Majd másfél hónap múlva összefutottam a sógorral, akinek jött haza az unokája nagy kétségbe esve , hogy tönkre ment akocsi. Valóban a kereke tönkre ment.
Szálszakadásos volt a gumi , sőt kiderült az enyémnek is.
Pedig az a gumi csak 4 e km tett meg addig. Nyári , így nyáron óvatós vagyok, nem megyek 80 -nál többel soha az autó pályát kerülöm és inkább a téli gumit használom. De a sebességváltónak semmi baja.
"OFF: egyszer nekem is koccant a kocsin hátulról; a sarokelem horpadt be.
A márkaszervizben kapásból cserélték volna az adott alkatrészen kívűl a lökhárítót, és a belső merevítőjét, 150e Ft-ért; én rendeltem egy gyári karosszériadarabot (10e Ft), és színre fújatva beszereltettem (másik 10e Ft)."
A gyár előírásai szerint koccanáskor a fenti belső merevítőt és a lököst cserélni kell. nem a szépség miatt, hanem ha legközelebb a nyergesvontató talál telibe, az a bent hagyott elem nem biztos hogy a korábbi kocc miatt mm-eket nem deformálódott vagy picit hajszálrepedt, a lökös nem tartja fenn, és a hátsó ülésen lakó gyereketen keresztülnyomja a csomitartóban a babakocsit (brr)
Szerencsére nem vagyok rászorulva arra, hogy embereket becsapjak.
"Teljesen "normális" ma Magyarországon, hogy a szervizek ácsceruzával írják a számlát, vagy kicserélik a fél autót, ha tudják, hogy a biztosító fizet..."
Aztán ezt mindennayian fizetjük a biztosítási díjakban.. :-(
Tegyél fel róla fotót (mármint a 3járatú szelepről), bár, még meggondolom, hogy ide bármit is felírjak, mert még a végén megint 18-an esnek nekem XD
A másik:
Teljesen "normális" ma Magyarországon, hogy a szervizek ácsceruzával írják a számlát, vagy kicserélik a fél autót, ha tudják, hogy a biztosító fizet... Én pl. egy hátsó ajtóra nem tartok reálisnak 320.000.-Ft-ot, főleg, hogy szerintem egy kalapács nyéllel kinyomták az ajtókárpit lebontása után, de ez van. :D
a rezet tudtomal nem szoktak kadmizalni, nem hiszem sok ertelme lenne, kulonben is sargas a kadmizalt felulet. Inkabb az lehet, hogy sima vas, es az kapott fenyes bevonatot, ha mar bevonatosnak kell lennie. Ezt jo lenne tudni, mert sokkal jobb, ha nem csak a bevonat ellenallo.
Nekem a szerelő telefonban utólag beismerte, hogy igazából nem kellett volna kicserélni azt az alkatrészt (biztonsági szelep); és hogy ha legközelebb jön, visszateszi az eredetit, és visszaadja a cseredarab árának egy részét.
OFF: egyszer nekem is koccant a kocsin hátulról; a sarokelem horpadt be.
A márkaszervizben kapásból cserélték volna az adott alkatrészen kívűl a lökhárítót, és a belső merevítőjét, 150e Ft-ért; én rendeltem egy gyári karosszériadarabot (10e Ft), és színre fújatva beszereltettem (másik 10e Ft).
Magyarul a lököst és a merevítőt teljesen fölöslegesen cserélték volna (vagy lehet, hogy csak papíron...), a biztosító 130e Ft-ján..
Sajnos a szakemberek egy (szerenécsre: kis) része kihasználja a vevő/kuncsaft hozzá nem értését, és igyekszik megvezetni.
Ezért kérte, hogy aki tudja, írja le legyen szives a háromjáratú szelep cseréjét; mérnök vagyok, szereltem már sok mindent az életemben, ha meg végképp nem megy, ráérek akkor szerelőt hívni.. :-)