Az első gondolatom az volt, hogy a Zuidberg ettől azért szofisztikáltabb megoldásokkal dolgozik, de ahogy tovább néztem megállapítottam, hogy ez is az MTZ alkatrészkatalógussal alszik ...
Lenyűgöző munka. Egy ilyen gyorscsatlakozó háromszöget egyszer én is szeretnék. Kérdés, hogy normál (nem hidraulikus) háromszöggel mennyire használható ...
Biztosan így kell működnie, másképp nem lehet összerakni, így meg elég jó, egyáltalán nem zavaró.
Az éjszaka csúcspontja az volt, amikor hajnali fél egykor el kezdtem felszerelni a fokhagyma duggatóra a minta után legyártatott magtakaró egységeket, és rájöttem, hogy a "mester" elmérte a mintát és mindegyik hosszabb lett 2 centivel. A kisflexnél csak az anyázás volt hangosabb! Fél kettőre szétvágtam, áthegesztettem és felszereltük. Hatra jöttek az emberek duggatni. Az egész ettől jóval kalandosabb volt, csak nem akarok kisregényt írni.
Mivel munka mellett művelek 20 hektárt, amiből van fokhagyma és lucerna is, plusz a marhák, elég sokszor kell éjszaka dolgoznunk.
És az úgy normális ? ,Vagy valami még nem kóser a váltóban ! Hát nem semmik vagytok éjszaka megszerelni ,le a kalappal előttetek ! Régen én is melóztam este tízig is ,de már nincs annyi meló mint régen volt ! 5 kertet szántottam ,ezért nem is érdemes traktort tartani ,lehet inkább veszek két ásót ((::!! Meg egy akasztós lámpást ((::!!
Jelentem felraktuk a menetlassítót, de nem ment simán, ugyanis csak 80-as váltóra lehet feltenni, az 50-esben nincs benne az a fogaskerék, amihez csatlakozik, szóval éjszaka széthúztuk a váltót, kicseréltük a tengelyt és a fogaskerekeket és (hipp-hopp) hajnali fél kettőre el is indult a gép. Amúgy a menetlassító maga elég fasza. A hidraulikus része valamiért nem működik, azt még meg kell nézni, de a mechanikussal is boldogultunk. Érdekes, hogy ha bekapcsolom megfordul a váltó és az I.-II. hátra, a rükverc előre hajt.
A cucc biztosan MTZ-re való, csak nagyon ritka, úgyhogy eddig én sem láttam élőben, bár már egy éve vadászok rá. A mechanikus változata valamivel elterjedtebb:
Az enyém lényegében ugyanaz, csak ebben van egy kis "csavar".
A váltó bal oldalára kell felszerelni, mint az 50-esnél a kompresszort:
Szerintem a hajtást is ugyanarról a fogaskerékről veszi. Hogy melyik fogaskereket hajtja meg azt nem tudom. A lényeg, hogy "kerülőúton" viszi át a hajtást.
A mechanikus változat egy bolygóműves lassító áttétel, mint amilyen az UE 28-as első hídjában van. Az enyém annyival több, hogy a belső fogazású gyűrűkerék (amit a motor által hajtott fogaskerék és a traktor kerekeitől közvetített ellenállás próbál elfordítani) fogaskeréken keresztül egy hidraulikus szivattyút hajt, ami semmi mást nem csinál, csak a váltóból szívott olajat nyomja vissza a váltóba egy állítható tűszelepen keresztül. A tűszelepen lehet beállítani az adott idő alatt átfolyó olaj mennyiségét, ami (mivel a szivattyú térfogatkiszorításos, vagyis fordulatszámtól függetlenül egy fordulatra meghatározott olajmennyiséget nyom át a szelepen) lényegében megadja a szivattyú és azon keresztül a gyűrűkerék maximális fordulatszámát. A gyűrűkerék forgási sebessége pedig meghatározza a hajtott kerék forgási sebességét (lényegében a váltó áttételi viszonyát):
És íme: A világ legegyszerűbb fokozatmentes sebességváltója! Lényegében a modern traktorok fokozatmentes váltói is ugyanígy működnek, csak ott a a gyűrűkereket nem egyszerűen fékezik, hanem a kombájnok "Lindéjéhez" hasonló szerkezettel precízen meghajtják, vagyis az erőátvitel részben hidraulikus, ezen kívül variálhatják az erőkivétel helyét, több bolygóművet kapcsolnak egymás után ... stb. vérmérsékletüknek megfelelően.
Az eszközt a vevők igényeire reagálva utólag, a már kész traktorhoz fejlesztették ki. Szerintem zseniális. Most már csak az nyugtalanít, hogy vajon melyik fogaskereket kapcsolja? Nem kell-e leszerelni ahhoz, hogy a váltót normálisan használhassam? Ezért tettem fel ide, és az MTZ topikba is, hátha valaki tudja a választ. Mindenesetre ezen a héten minden kiderül, mert fel fogom szerelni.
Mindig van újdoság látod ! én sem láttam még mindent pedig azért elég sokat dolgoztam már a ruszki csodával meg azért javitgatom is őket elég sokat a parasztoknak a mai napig is.
Bocs hogy beleugatok de ilyet még én sem láttam pedig a 30 év alatt ültem pár Mtz ben. hova szereled ezt fel? hogyan működteted? hát nemtudom elképzelni sem hogy ennek mi a lényege nemtudom. láttad te ezt működni vagy csak megvetted? meg hát egy száraztárcsás tolókerekes sebességvátóban hogyan lessz fokozatmentes váltás? bocs hogy értetlenkedek de ez elég fura.
Az MTZ-ben gyárilag nincs mászófokozat ezért csinálták hozzá ezt. Elvileg a normál 2. fokozat sebességéig húzódó sebességtartományban fokozatmentes sebességváltást tesz lehetővé.
Amúgy részben azért is szeretem ezt az "alacsony fordulatszámú" topikot, mert az életvitelemmel jobban összeegyeztethető, mint egy olyan, ahol minden nap több tucat bejegyzés van.
Áh! Nem lehet most azt nálunk, de az igaz, hogy nagyon be voltam havazva, úgyhogy még a mailjeimet sem igen néztem.
Amúgy most egy időre jegelem a szárzúzó projektet, mert az árát elköltöttem erre:
Szerelt már valaki fel ilyet MTZ-re? Nagyjából vágom, hogy lehet, de ha valakinek van ilyennel tapasztalata, és hajlandó lenne velem megosztani, azt nagyon megköszönném.
Én sokat dolgoztam frontkaszával, de szerintem nem jobb, mint a hátsó függesztésű. Annál sem kell feszt hátranézni, mert az első kerékkel "vezetem". Legfeljebb néha-néha hátrakukkantok a tükörben ellenőrizni, vagy ha valami fura zajt hallok.