Lyukóbányán a bányaüzemnél volt támfal, benne alagútkapu fazonú lyukakkal. Az egyik ilyen, melyből óvóhely lett, a diósgyőri 1000 mm-es vasút alagútkapuja volt. Volt állítólag egy lejtakna is. Az egyik széntelep nem sokkal a felszín alatt volt, amíg termelték, addig elmondások szerint lejtakna is vezetett oda. Én csak a függőakna falában levő lezárást láttam (befalazott rakodó). Talán 4-6 m mélyen volt ez a felszíntől (pontosabban a mélyebben állt kötélpálya feladó szintjétől).
Volt még egy óvóhely is Lyukón, az egyből annak épült, nem volt bányatérség vagy vasúti műtárgy.
Akkor ez a Baross-akna valamije lehetett? Azt tudom, hogy eggyel előbb volt a bánya, a busz is csak addig megy többnyire, utána gyalog mentem tovább, igy láthattam meg azt az erdőben, az út mellett.
Több, mint két éve mikor ott jártam, már mindkét akna be volt tömve, igaz a tornyok még álltak. De a bánya nem a végállomásnál volt, hanem egy megállóval előbb. A végállomáson a valamikori Baross-akna állt.
Üdv! Lyukóbányáról van valakinek infója? Múltkoriban a buszvég mellett az erdőben érdekes dolgokat találtam: egy nagy vasbeton fal, benne egy kb. 2,5-3 méteres átmérőjű kör nyílás. Mi lehetett ez?
A lejtaknába beépült a vágány (részben királyréti sínszegekkel a 600-as időkből), rendet csináltak a kötélpályás anyagnál, murvával szórták le a biztosításgyűjtemény előtti teret.
Vasárnap Agárdról Budapestre érkezett két egyforma, részben üzemképes szovjet bányatelefon. Előző gazdája az 1970-es évek elején vette egy MÉH-telepen őket. Az egyik Csolnoké, a másik Oroszlányé lesz (ha az utóbbi múzejnek kell). A fuvar után Királyrétre mentem, ahol sikerült a valamikori cseresznyefai vonal több talpfájából kiszedni a sínszögeket (és begyűjteni két alátétlemezt). A rövid idő alatt kb 40 db, különböző állapotú és méretű szög került elő. Tegnap ezek Csolnokra kerültek, valamint a faluban sikerült találni egymás közelében 4 betonidomkövet is. Ha minden jól ment, a lejtakna talpára ma elkészült a vasút első "szakasza" (részben káréti szögekkel leerősítve).
A rendezvény inkább ünnepélyes lesz, megemlékezésekből, koszorúzásból fog állni. Főleg Dorogn lesznek a programok, Csolnokon koszorúzás lesz (valószínűleg a faluban, a IX-es aknai rabtábor emléktáblájánál).
A lejtakna még nincs készen, de jelenlegi állapotában is látványos. A mai nap leltárazással, rakodással és kisebb elektromos készülékek próbáival telt (duda, aknagong, lámpák).
Fotók a lemerült akkuk miatt nem készültek.
Buli akkor lesz, amikor teljesen elkészül a lejtakna és a pincéből lett bemutatótáró.
Aknaszlatinára (Satina, Solotvino) vagy akár Kárpátaljára (Ukrajna) mikor megy valaki autóval? Benyóba beszállnék. Érdemes lenne bejárni azt a bányavidéket. Az akkuk csődöt mondtak, nem tudtam fotót készíteni egy út menti mélyművelésű bánya aknatornyairól, pedig igen látványos bányaüzem mellett mentünk el. :(((
A füzérradványi illitbányából érkezett Karlik márkájú, szovjet akkumulátoros mozdony. Össztömege: 2 tonna, Vmax: 5-10 között van. Ötfokozatú menetkapcsolója van, ellenállásos sebességszabályozós. A IV. fokozatban az akku teljes delejmenyiségét megkapja a mótor, az V. ellenállásos söntfokozat. Akkutelep: 42V-os, kálilúgos.
Kipróbáltuk a lámpagyűjtemény egyik darabját, hogy használható-e: egy Zwickauban készült akkus bányászlámpát. Két lúgos cellája van, újra lett töltve lúggal, 12V-os töltővel előtétellenálláson (autóizzó) 9 órán át lett életre lehelve. A cellák AKA Elektric márkájúak (mint az EL9-es gépek eredeti akkutelepei). EL9 modellhez ideális alapanyag lenne.
1.: Karlik 2.: Zwickau lámpa a kemencei kézihajtányon.
Persze,gyere majd fel,akkor sokkal jobban megismerheted a dolgokat.Jó,hogy most már személyesen találkoztunk,persze jobb lesz máskor mert most kevés volt az idő.
Szombaton jártam Kemencén! :-)) Nagyon jó volt! Remek szervezés, érdekes gépek! Képeket nem teszek fel, mert szerintem mindenki ismeri az ottani mozdonyokat és kocsikat:-))
Köszönöm a meghívást jól éreztem magam, de azért egyszer elmennék oda úgy is, hogy nincs ekkora tömeg:-)))
A honlap nagyon érdekes, én megnyitottam és órákig be sem tudtam csukni! :-) Megtudtam belőle, hogy a sógoromék házától nem is messze volt a Lipót akna kisvasútja és a kötélpálya, így ha megyek hozzájuk, lehet merengeni a múlton...