Keresés

Részletes keresés

BGbr Creative Commons License 2022.11.04 0 0 40923

Gyerekkoromban, az "innen-onnan felvett dalok kazettán"-korszakban, nekem A Freddie and the Dreamers "I'm telling you now" című nagy slágere (mellesleg ma már tudom: Mitch Murray [tudjátok:)] dala) után közvetlenül jött a She Loves You... :)

Hát azt a kontrasztot, amit e két dal meghallgatása jelentett... :))))

 

https://www.youtube.com/watch?v=rb28_dVNqXU&t=28s

 

https://www.youtube.com/watch?v=oVCwDl-S09A

Előzmény: Vid ispán (40922)
Vid ispán Creative Commons License 2022.11.04 0 0 40922

Van egy viszonylag gyakran hangoztatott a nézet, miszerint persze, már a korai Beatles is figyelemreméltó, na de az igazi esztétikai érték és forradalmi tett mégiscsak a studio years... Holott ha meghallgatjuk, milyen menő slágerek voltak 1963 elején, és aztán elképzeljük, ahogy valaki akkoriban elindítja a tűt az első Beatles-LP fölött, és megszólal az I Saw Her Standing There, hát az tényleg egészen más. A ma már kissé lesajnált She Loves You*-ban is merész újítás volt, hogy refrénnel kezdett, meg hogy nem a szokásos E/1-ben szól a narráció. Meg hát az I Want To Hold Your Handben a hangnemváltás. Stb. Szóval már a korai Beatlesnek is eléggé forradalmi húzásai voltak, ami a Pop Gearből is lejön.

 

* A She Loves You-nál nagyon látszik szerintem Martin keze, a koncert- és a rádiófelvételek szinte kivétel nélkül nyúlósak és olykor ritmustalannak tűnnek, a lemezváltozat viszont ütős lett.

BGbr Creative Commons License 2022.11.04 0 0 40921

"Frank Sinatraról nem is beszélve. Ő még az 1970-es évek elején is olyan zenét csinált, mint kb. harminc évvel korábban."

 

Öööö... igen, de én kifejezetten a "fiatalok zenéjére" hoztam a példákat: a fiatal Paul Anka, Neil Sedaka, Lesley Gore stb. kifejezetten fiataloknak szóló friss dalokkal lett sikeres, amely dalok hozzák a tipikus ötvenes évekbeli hangzást - aztán ha megnézzük a dátumot (vagy az ilyen időrendi slágerösszeállítást), akkor derül ki, hogy ezek bizony 1960 utániak, sőt 1963-asok, amikor Beatles éppen berobbant. És - ahogy korábban írták itt - még a B. slágeresebb számai is mennyire "forradalminak" tűntek.

 

Ilyenkor tapasztaljuk a "zenetörténészek" véleményét, hogy bizony a rock-and-roll-"forradalom" nagyon gyorsan "kifulladt" (Elvis bevonulásával, Holly halálával, Berry, Jerry Lee Lewis ügyeivel), és hogy szinte visszatért a korábbi slágeres szint, és igazából a Beatles fellépése volt az "igazi" megújulása a "könnyűzenének", a "fiatalok zenéjé"-nek.

 

(Aztán majd 68 körül jön egy újabb átrétegződés, amikor a kislemezlistákon megint túlsúlyba kerülnek a slágerzenék...)

Előzmény: The Doors (40909)
BGbr Creative Commons License 2022.11.04 0 0 40920

Nekem a Piggies egy nagy kedvencem. Mondhatnám, hogy az első ötben benne van (de a tízben tuti :)

Pont a csembaló miatt :)

Előzmény: The Doors (40914)
Rainvan Creative Commons License 2022.11.04 0 0 40919

Igen, itt megint előjön az a probléma, hogy George hangja erősen korlátozott volt. Szólt jól (pl. Taxman, I Need You, Something), de rockosabb dalokban ritkán: hiányzott belőle az az él vagy nyers tónus, amit John és Paul gond nélkül produkált bármikor. 

De a Not Guilty riffjei nagyon ülnek. És a szöveg is. 

Az a "baj", hogy nekem a Road és az Across is nagy kedvencem Naked-formában, de értem, amit írsz. 

Viszont ahogy George befejezte a dalt '79-ben, nekem akkora csalódás: pont a lényeg veszett el belőle. Persze az is lehet, hogy belátta: nem elég erőteljes a hangja ahhoz, hogy a rockos verzió igazán üssön. 

De George "kevés" hangjával együtt is nagy kedvencem azért. 

Előzmény: Vid ispán (40917)
dalmata13 Creative Commons License 2022.11.04 0 0 40918

Sziasztok! .A minap antikváriumban vettem fillérekért egy Beatles -bibliát.Anno(1969) megvolt nekem is papírfedeles változatban... csak szétesett darabjaira,elkallódott.A mostani viszont sötétkék keményfedeles az Alföldi nyomdában készült 1969-ben, Debrecenben 35000-es példányban.A könyv szinte új állapotú és dedikált .1969. júl .3 .dátummal.Beleolvastam a topikba de ilyen kiadásról nem esett szó.1969-ben a budapesti Zrinyi nyomdában adtak ki 35.000-es és 41.000-es példányszámú puhafedeles bibliát.Tud valaki erről a keményfedeles debreceni 1969-es kiadásról?

Vid ispán Creative Commons License 2022.11.04 0 0 40917

Szerintem a levezető gitárfutam a Not Guilty erőssége, a vokálos rész vérszegény. E tekintetben kicsit olyan, mint az Across The Universe vagy a The Long And Winding Road: jó alapötletek és alapsémák, amelyeket aztán többszöri nekifutásra se sikerült tökéletesre kihozni.

Előzmény: Rainvan (40916)
Rainvan Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40916

Nem tetszik a zenéje, a csembaló túl hangsúlyos. 

(A szövegre meg legfeljebb a vállam vonogatom, írt pár jobbat George.) 

 

A Not Guilty-ben is szól a csembaló és ott tetszik is, kár, hogy nem az a dal került az albumra inkább (és szövegileg is erősebb). 

Az 50 éves kiadáson szereplő teljes verzió tökéletesen passzolt volna a lemezre és akkor eggyel több "heavy" (de legalábbis jó rockos) dal volna rajta - ami külön jó lenne, de a Piggies helyén végképp. 

Csak Harrison nem volt vele elégedett, J+P meg a szövegét tartotta neccesnek/vette magára.

Aztán 11 évre rá George vérszegény jazzpopként véglegesítette a számot... 

Kár ezért a dalért, a Beatles egyik legjobb rockdala (vagy lehetett volna).

Előzmény: The Doors (40914)
PeterCorr Creative Commons License 2022.11.03 0 1 40915

1. Ismerem a számokat, mindegyik ugyanúgy szól mint a lemezen.

2. Egy hangszer sincs bedugva, egyetlen mikrofon sincs a felvételeken.

3. Onnan tudom biztosan, hogy a fentiekből kikövetkeztettem.

 

Te láttad egyáltalán a filmet?

 

Előzmény: The Doors (40913)
The Doors Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40914

Miért nem szereted a Piggies-t? 

Előzmény: Rainvan (40889)
The Doors Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40913

Honnan tudod ilyen biztosan hogy a többiek playback-elnek

Akkoriban ez nem volt divat. 

Előzmény: PeterCorr (40907)
Őrült kacsa a zebrán Creative Commons License 2022.11.03 -1 0 40912

Igen, Saville némileg belerondít az ocsmány pofájával ebbe a negédes nosztalgiába.

Előzmény: Gideon's bible (40911)
Gideon's bible Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40911

Ebbe a felsorolásba betenném a Spencer Davis Group-ot,amely nagy bánatomra csak egy dallal vehetett részt a showban,

pedig a kamaszkoron alig túllévő Steve Winwood nagyot alakít.Iszonyú magas hangon énekel és nagyon ízes-bluesos gitárjátékot produkál.

A totál hülye hajú műsorvezetőről van egy megdöbbentő dokufilm a Netflixen.(Jimmy Savile)   Ha még műsoron van.

Előzmény: Vid ispán (40906)
Gideon's bible Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40910

Én például nagyon elcsodálkoztam,hogy az örökzöld sláger,a kőkemény jazz-standard The Shadow Of Your Smile,amit sokkal korábbra saccoltam,ugyanúgy hatvanötös,mint a Ticket To Ride,vagy a Help.

Előzmény: BGbr (40908)
The Doors Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40909

"Mellesleg egy csomó olyan dal is van, amelyeknek ha nem ismerjük a pontos dátumát, kapásból rávágnánk, hogy hiszen ez tipikus ötvenes évek, kb. 56-58 - és ilyenkor derül ki, hogy valójában 62-63-asok tehát a Beatles indulásával egyidősek..."

 

Frank Sinatraról nem is beszélve. Ő még az 1970-es évek elején is olyan zenét csinált, mint kb. harminc évvel korábban. 

BGbr Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40908

"érdekes, hogy a két kommerszebb felvétel (She Loves You, Twist And Shout) ellenére is mennyire kilógnak a sorból a sok döngicsélés és zümmögés mellett."

Igen, ez állandóan kiugró dolog, amikor ezeket a dalokat a maguk környezetében nézzük... A YT-on van pár videó: a hatvanas évek slágerei havonkénti bontásban - és a sok "tingli-tangli" közepette szinte berobban a Beatles...!

Mellesleg egy csomó olyan dal is van, amelyeknek ha nem ismerjük a pontos dátumát, kapásból rávágnánk, hogy hiszen ez tipikus ötvenes évek, kb. 56-58 - és ilyenkor derül ki, hogy valójában 62-63-asok tehát a Beatles indulásával egyidősek...

Paul Anka, Neil Sedaka, Lesley Gore stb. nagy slágerei...

Előzmény: Vid ispán (40906)
PeterCorr Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40907

A legnagyobb különbség, hogy a Beatles elő koncert felvételről szerepel, a többiek pedig mind műtermi stúdió felvételről playback-elnek. Egyébként az egyik legjobb élő videó, ami fennmaradt róluk.

 

Eltöprengtem rajta, hogy Epstein helyében 64 után, a zűrös és technikai szempontból kezelhetetlen turnék helyett én finanszíroztam évente két koncert filmre vételét színesben, ilyen minőségben mint a Pop Gear-ben. Aztán a mozik meg játszhatták volna vég nélkül a 35 perces filmeket világszerte. Mindenki jobban járt volna.

Előzmény: Vid ispán (40906)
Vid ispán Creative Commons License 2022.11.03 0 0 40906

Felkerült a Netflixre az 1965-ös Pop Gear című revüfilm, amelyet valamikor a nyolcvanas évek végén Slágerrevű címmel vetített a Magyar Televízió. A Beatlesszel indul és ér véget, és érdekes, hogy a két kommerszebb felvétel (She Loves You, Twist And Shout) ellenére is mennyire kilógnak a sorból a sok döngicsélés és zümmögés mellett. Szerepel benne az Epstein-istálló több tagja (Billy J. Krammer, Tommy Quickly, vagy éppenséggel a McCartney-féle A World Without Love-val Peter and Gordon), a Stones hiányzik, a dögösebb vonalat a Beatles mellett az Animals és a Nashville Teens képviseli, ezzel együtt azonban érezhetően nem ugyanaz a kávéház a Beatles, illetve a többiek.

The Doors Creative Commons License 2022.11.02 0 0 40905

Ja, és megjelent az I'm Only Sleeping új videoklipje. YouTube-on megtalálhatjátok! 

The Doors Creative Commons License 2022.10.28 0 0 40904

Sziasztok Beatles-fanok! Készítettek zenerajongók között interneten egy Beatles-szavazast. Íme az eredmények:

 

https://youtu.be/vvgyPGVPdoo

 

Ti mit gondoltok rola? 

 

Véleményem szerint:

 

 

A Revolution 9 kísérleti "zene", ennek megfelelően kell kezelni (bár értem, hogy miért lett utolsó).

Az Only a Northern Song 182. helye érthetetlen. A top 50-be simán befért volna.

A Please Mister Postmant is előbbre tenném.

A Yellow Submarine csak 136.?

A Within You Without You is jobbat érdemelt.

A bugyuta Ob-La-Di, Ob-La-Da viszont nálam a sereghajtók egyike.

A Please Please Me a helyezésénél jóval népszerűbb.

Az Eight Days a Week is legalább top 30-as.

A Hard Days Night a 10-be is befért volna.

A She Loves You dettó.

A Golden Slumbers mit keres az első 20-ban?

A Let it Be-t sosem szerettem, szerintem túlértékelt.

A While My Guitar Genty Weepset sosem hallottam. Pótolni fogom, de nálam aligha lesz 5.

A Something szintén fehér folt.

A többivel (beleértve az első két helyezettet is) nagyjából egyetértek. Azzal már kevésbé, hogy az egyik legjobb pszichedelikus szerzeményük, a What's the New Mary Jane lemaradt a listáról (nálam top 10-es).

traveller7991 Creative Commons License 2022.10.28 0 0 40903

Szó sincs róla,nekem semmi bajom a Yellow submarine-al, az bosszant,hogy akkora baromságokat képesek mondani az embereke a zenekarról,hogy az ember a haja égnek áll.  (" Nyálas szemét" "Korabeli fiúzenekar." Az egyik legszebb: "minden daluk ugyanolyan.")  Illusztrációképpen: (az utolsó a legdurvább):

 

https://www.shockmagazin.hu/klasszikushock/the-beatles-revolver

 

https://www.shockmagazin.hu/klasszikushock/the-beatles-rubber-soul

 

https://www.shockmagazin.hu/cd-kritika/motorhead-bad-magic

 

Előzmény: BGbr (40902)
BGbr Creative Commons License 2022.10.28 0 0 40902

Igazad lehet Macdonalddal kapcsolatban, hogy nem tud elvonatkoztatni...

De ezek szerint te meg a Submarine kapcsán nem tudsz elvonatkoztatni a dal miatti "hazug kép"-től... :)

 

Számomra Macdonald e mondata a Submarine-ről éppen arról szól, hogy a dal értékeiről lehet vitatkozni, de maga a végeredmény igencsak szeretetreméltó: nem csak azt szoktuk szeretni, aminek annyira művészi "értékei" vannak :)

Előzmény: traveller7991 (40900)
Rainvan Creative Commons License 2022.10.28 0 1 40901

Tizenéve kiírtam egy CD-re a Beatles-lemezekről a Harrison-dalokat abban a sorrendben, ahogy felvették őket (tehát pont a Macdonald könyv alapján).

Ritkán hallgattam, de az elmúlt pár napban sokat és rá is jöttem pár dologra.

Így egyben, mondhatni kontextusukból és gyakran jóval erősebb L-M-dalok közül kiragadva más hatást keltenek, mondhatni más arcukat mutatják a Harrisongok.

Mintha lett volna egy zenekar a zenekaron belül: hallgatom és hiába tudom, hogy Beatlest hallgatok, kicsit mégis olyan, mintha mégse: markáns, karakteres, de pont azért nagyon más is a hangulat, mint egy Beatles-lemezen, mert annyira eltér a legtöbb a L-M dalok hangulatától.

Egyrészt (ahol van) az indiai hatás, másrészt az énekhang miatt, ami jellegzetes ugyan, de teljesen hiányzik belőle John és Paul sokszínűsége. A dalokból viszont nem, mert mondhatni "saját közegükben" vagy inkább "egymás társaságában felragyognak: feltűnik, hogy milyen változatosak és kirajzolják a szerzőjük fejlődési ívét: mivel ilyen kevés dalról van szó, könnyebb megragadni ezt, mint a két nagynál. (Az ének miatt viszont egységes hangulatú lesz ez az igen változatos dalcsokor és nem széttartó.)

Hetven perc alatt a teljes (hang)kép kirajzolódik "Harrison, a dalszerző Beatle" témakörben.

Illetve sok dal jobban is tetszik így. 

Komolyan mondom, még a Piggies is: nem mindegy, hogy két McCartney- vagy két Harrison-dal között hallja az ember.

Vagy a nagy kedvencem, a Taxman: elképesztő ütős a Revolver elején is, de amikor zsinórban hetedik Harrison-dalként (a Love You To után) berobban, az leírhatatlan. 

A Think For Yourself-re nagyjából a vállam vonogattam eddig, hogy oké, tök jó benne a basszus, de kb. ennyi.

Viszont itt, az If I Needed Someone és a Love You To közt hallva teljesen más hatást kelt (belesimul a hangulatba talán), sokkal jobban tetszik, mert valahogy a helyére került.

Csináltam az évek során mindenféle Beatles-válogatást magamnak, de alig hallgatom őket, mert hiányzik belőlük az a flow, ami az eredeti lemezekben megvan.

Ennél a kis "Harrison-összesnél" viszont nincsen hiányérzetem, sőt: nagyon jót tesznek egymásnak (azaz a megítélésüknek) ezek a dalok és Harrison hangja pedig egyrészt egységessé teszi a sokféle dal összképét, másrészt itt az sem tűnik fel, hogy George hangja elmarad Johnétól és Paulétól, hiszen itt csak a Harrisongok versengenek egymással.

Minden lehetséges szempontból kijönnek a dalok erősségei így szerintem.

Jó tapasztalat ez a kb. 70 perc így egyben: nőtt a szememben George, pedig eddig se becsültem le.

(Még ahhoz is kedvet csinált, hogy végighallgassam a szólóalbumait, pedig eddig még az agyondicsért ATMP-ba is beletört a bicskám, nemhogy a többibe - kivéve a C9 és a BW, azok nagyon jók - de hátha a többi is?)

Előzmény: BGbr (40899)
traveller7991 Creative Commons License 2022.10.28 0 1 40900

Szerintem Ian McDonald nem tud/akar elvonatkoztatni a Manson- gyilkosságoktól,azért húzza le ennyire ezt a dalt. Harrison dalai közül alig egy- kettő van egyébként,amelyikről pozitívan ír. Ahhoz pedig csak gratulálni tudok,hogy a Yellow submarine-ról azt írja, egy olyan dal, amit nem lehet nem szeretni,holott a  Beatlesről a hazai köztudatban élő hazug képhez ez a dal jelentős mértékben hozzájárul.   

Előzmény: BGbr (40899)
BGbr Creative Commons License 2022.10.28 0 0 40899

"a Piggies meg rém gyenge."

Érdekes, hogy milyen sokan így gondolják... Pl. Ian Macdonald is nagyon lehúzza, kb. azt csinálja vele, mint annak idején Molnárék a Helter skelterrel: rühellik, és folyton visszatérnek rá, mint negatív példára (még Paul szájába is adnak egy dehonesztáló szöveget ezzel kapcsolatban).

Szerintük viszont a Piggies egy "gyöngyszem" :) A klasszikus zene szándékos ellentétbe állítása a gunyoros szöveggel. Ami szöveg viszont Macdonald szerint szimpla "embergyűlölet"...

Na tessék.

Előzmény: Rainvan (40889)
DaniM77 Creative Commons License 2022.10.28 0 0 40898

Nem ingatlak meg, sőt így ismeretlenül is együtt hiszek veled! :)

Előzmény: Gideon's bible (40894)
Gideon's bible Creative Commons License 2022.10.27 0 0 40897
Gideon's bible Creative Commons License 2022.10.27 0 0 40896

https://youtu.be/azvE5dh2f1A

 

https://youtu.be/yYvkICbTZIQ

 

Nem csak a hangnem azonos(G-dúr),de a két riff is közel megegyező.

Paul "önplagizációt" hajtott végre.Természetesen tempókülönbség van.

Aztán a kommentekből láttam,hogy mások is észrevették.

'66 áprilisában volt mindkettő felvétele.

A Got To Get You Into My Life-on még dolgoztak júniusban is.

Gideon's bible Creative Commons License 2022.10.26 0 0 40895

13 - 2

Vízilabda-eredmény.

8)

Előzmény: PeterCorr (40882)
Gideon's bible Creative Commons License 2022.10.26 0 0 40894

re-mixing by de-mixing

Ne ingassatok meg a hitemben,de úgy gondolom,hogy ez a vadiúj de-mixing technology,amit Emile de la Rey  vezetésével fejlesztettek ki,és most először a Revolvernél alkalmazták Peter Jackson produkciós cégén kívül,elhárítja az akadályokat az összes többi Beatles LP remixelése elől.A Please Please Me-től elkezdve.

Ezt így konkrétan sehol nem láttam leírva,de qrvára szeretném.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!