Már javítottak a wikin és a MTA kiadványaiban is, de ha visszanézzük a történelmet, akkor 10-30 éve még a Csaba is török eredetű név volt, melyet a 15. században ismertek meg az itt lakó népek, csak úgy mint a Vasárnap, mely nem várás napot jelent, hanem szláv eredetű.
Szomorú hír Dunakeszi- Horányi komp hajó ma éjjel 01 körül kigyulladt. Jó öreg Dundi m/s hajó. Személyi sérülés nem történt .Javítás alatt volt sólyán.
A Balaton neve csak a finnugristák szerint szláv eredetű.
Persze az, hogy itt igazolhatóan nem éltek szlávok, az egy másik kérdés, pedig kitartóan próbálják a hapszbúh kamarilla bő két évszázada kitalált és a budenz-hunsdorfer-trefort emlőkön nevelkedett történészei igazolni...
(Ugyanezek a gyökerek voltak képesek arra, hogy az utónévszótár szómagyarázatait megszerkesszék, köztük a legszórakoztatóbb (bér nem egyedi) név Jolán, ami görög eredetű, jelentése jó lány..., s amit a nyolcvanas évek derekán be is olvastak a Kossuth Rádóban a reggeli krónikában (vagy ahogy akkor hívták épp ezt a műsort), hogy "Szeretettel köszöntjük Jolán hallgatóinkat! A Jolén név görög eredetá, jelentése jó lány.".
Az már egy másik, annál tényleg izgalmasabb kérdés, hogy a két legősibb, eurafroázsia szinten ismert isten(ség) név szerepel benne, úgy mint Baal és Aton, ami izgalmas kérdés, de messzire is vezet.
Személy szerint úgy vélem, hogy a tó nevének eredete erősen nem tisztázott...
Visszatérve a tóhóz és az egyes nyelvek szerinti "állandó"-sághoz. Alighanem a közel állandó vízszint és az állandó áthajózhatóság Konstanz városánál mind ugyanarra utal.
A der Boden szó jelentése is azért izgalmas, ha egy bővebb szótárt nézünk:
Köszi, így egyértelmű A Bódeni-tó igazából Bregenzi-tó, csak átalakult a neve. Érdekes, hogy a franciák, angolok nyugatról -Konstanc- közelítik meg a témát.
A kiemelendő hajó eléggé hasonlít a tavon üzemelő egyetlen gőzösra, a Hohentwielre. A viszonylag kisebb hajó meglepően erős géppel felszerelt. http://www.paddlesteamers.info/Hohentwiel.htm
Bodensee csak látszólag a Boden és See főnevek kombinációja. A víztömeg első neve Lacus Brigantinus volt, amely Bregenz városából származik, amelyet a rómaiak Brigantiumnak neveztek. A 9. században a tavat aztán a bodamai (más néven Potoma vagy Bodema; ma Bodman) császári palota után Lacus Bodamicusnak nevezték el. Ebből a középkorban Bodam-tó és Bodmer-tó lett, 1200-tól pedig kialakult a Bodemsé, majd a mai Bodeni-tó elnevezés.
Fogas kérdés. Megnéztem a térképen, azt magyar nyelvre állítva Bódenzé-t ír. Bodent nem találtam önállóan, tehát Bódeni tó az nem müxik. A szó maga padlót jelent, így inkább Bóden-tó vagy Padló-tó a helyes? :-)
Mi mindent nem tolnak a tó fenekére. Akár egy komplett gőzhajót, mert gazdaságtalan lett volna felújítani vagy szanálni 1933-ban. Végül jobban megmaradt mint a felszínen. Remélhetőleg.
Innentől legálább Komp ütközés is lessz---S a Helyszinelés idejéig leszállitják az utasokat, a kocsikat meg a Tűzoltók .......majd csak csinálnak vele valamit.
Az automatizált hajó vezetés - technikailag -- már ma is megoldható.
De nem véletlen, hogy ma még a zárt rendszerekben, például a metro, függő vasút, egysínű vasút, stb. terjedt csak el.
Ritkán fordul elő, hogy a metro pályáján két állomás között kikanyarodik elé egy figyelmetlen Suzukis.
A Balatonon viszont boldog és boldogtalan, szabályosan és szabálytalanul, keresztbe kasul járkál és kóvályog a hajó előtt, mögött, mellett, csónakos, szörfös, úszó, másik hajó, akármi.
Az a baj ezzel, hogy szívesen mondanám, hogy vicceltem, de tegnap láttam egy videót arról, ahogyan egy robot előkészít festéshez egy göcsörtös hablemezt valamelyik egységnyi széles+hosszú rajnai tankon.
Az AI térhódítása és a home office-ból remote vezérelt önjárók korszakában nettó pazarlás, hogy egy hajóvezető fizikailag is a saját hajóján van, és onnan az ablakon át kinéz, mert mind a személyes jelenlét, mind pedig az ablaküvegen történő kibámulás egy letűnt korszak elavult beidegződése (muzeális demonstratív jelleggel engedném csak meg!), ráadásul egy jó hajóvezető nagyon sokba kerül, és rengeteget eszik/iszik/alszik.
Redundáns keresztviszonylatok esetében azt is elképzelhetőnek tartom, hogy egy ügyesen megírt alkalmazással a teljes Tihanyrév-Szántódrév automatizálható lenne, a kompok felokosításával.