Keresés

Részletes keresés

moonwalkr Creative Commons License 2007.06.12 0 0 6397

Szia Diótörő!

 

 

Nem is tudtam, hogy jelent meg friss űrkutatási témájú könyv, ezért gyorsan rákerestem és találtam is egyet: Almár Iván - Galántai Zoltán: Ha jövő, akkor világűr (Typotex) 300 oldal, 3500 Ft

Előzmény: Diótörő (6381)
Diótörő Creative Commons License 2007.06.12 0 0 6396
Ráadásul ezeket nem kelet,hanem nyugat felé lövik fel, nehogy az arabokra hulljon vissza valami is.
Előzmény: panoz2 (6387)
gerion Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6395

Ares-V kapcsán nem merült fel az ISS-hez modul feljuttatása, mint későbbi esetleges lehetőség?

 

G.

Előzmény: kamov (6393)
gerion Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6394

Van friss képed, vagy rajzod erről a felhajlásról, ami egyértelműen mutatja azt? Az első közzétett képen, amit én is betettem ide lentebb, simán egy lyuknak látszik, de ezek szerint a látszat ott csal.

 

G.

Előzmény: kamov (6393)
kamov Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6393
A szükséges új részegységek tervezése gyártása, plusz a késésből eredő egyéb költségek.
Másrészt korántsem biztos hogy Proton-ról lehet csak szó, az Ariane-5, az Atlas-5, a Delta-4 szintén játszik. Raktárról ugyanis jelenleg senki sem tud 20-t LEO kategóriás hordozórakétát szállítani. Ha most aláítnák a szerződést akkor abból 2010-11-re lehet valami.

Más:
Az új felvételek alapján pontosan behatérolható az Atlantis sérülése.
Az védőpaplan sarka felvált az illesztéseknél, űrsétán visszasimítják, lekapcsozzák.
Előzmény: advocatusdiaboli (6392)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6392

 Egyáltalán vannak plusz költségek? A Proton egy fellövése sokkal-sokkal olcsóbb a Shuttle egy fordulójánál.

 Én inkább megtakarítást látok, nem is kicsit. Akkorát, hogy abból már kijön akár magának a felvitt modulnak az ára is.

Előzmény: kamov (6390)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6391

 Lehet. :-)) Majd meglátjuk.

 

 Tulajdonképpen a Shuttle nyugdíjazásán nem is kellene búslakodni. A végére szörnyűségesen gazdaságtalan módja lett ez a terhek-űrhajósok pályára állításának, és végeredményben teljesen céltalanul felfalja azokat a forrásokat, amiket másra is remekül el lehetne költeni. A hét űrhajóst is azért erőltetik, mert ennyi fér el rajta, de feladata a többségnek nem igazán van. Nézi a hangyalábak növekedését zéró gravitáción, meg paszulyt pelenkáz, meg esti mesét mesél a gyerekeknek.

 Jobban jönne ki a NASA is, ha tized-huszadáron fellőne egy 3-4 személyes, egyszer használatos, könnyű kapszulát az emberes misszióknál. A többletet meg elköltené valós fejlesztésre.

Előzmény: gerion (6389)
kamov Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6390
Az hogy a modulokat mással vigyék fel, az műszakilag megoldható, viszont kérdés hogy az ebből fakadó pluszköltséget ki fogja állni...

22t hasznos teherrel a Protonnál az első fokozat kiégése előtt éri el a gyorsulás a 4G-s legnagyobb indítás alatti értékét, ez viszont leszabályozható 3G-re ha kell.
Előzmény: Diótörő (6383)
gerion Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6389

Végülis azt a békát éppen a közelmúltban nyelték le az amerikaiak, hogy az oroszoktól kell megvenniük a helyeket az űrhajósaiknak, és valszeg a COTS várható bukásával az szállítmányaiknak is, így a modulokkal már tényleg nincs miért önérzeteskedni...

 

G.

Előzmény: advocatusdiaboli (6386)
gerion Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6388

Miután az USA (az arabokkal szemben igen pártatlanul...) nyomja Izraelnek a pénzt, fegyvert, és műholdas információkat, önerőből egyet-egyet leginkább hobby-ból lőnek fel. :)

 

G.

Előzmény: panoz2 (6387)
panoz2 Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6387
Izrael hetedszer indította el a saját fejlesztésű rakétáját, az Ofek-7 felderítő műholddal a fedélzetén.
Nem sietik el...
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6386

 Nem jelentős az eltérés a gyorsulásban, szerintem áttervezni sem kellene a modulokat.

 De hát ez egyértelműen politika, az USA jelenleg csak a Shuttle-t használhatja ekkora terhek felvitelére, az meg elvi kérdés, hogy a saját moduljaikat lehetőleg saját maguk vigyék fel.

 A Shuttle kiesése esetén egy jó időre az emberes USA űrprogramnak és az ISS-ben résztvételnek gyakorlatilag harangoznának, évekbe tellene új eszközökkel előállni.

 Reméljük most rendben visszatérnek.

Előzmény: gerion (6385)
gerion Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6385

Plusz átmeneti, belső merevítőrudakkal megoldani, hogy a modul alul legyen a rakétához rögzíthető terhelések szempontjából. ISS-en később ezen merevítők kiszerelhetők a beüzemelés során?

 

G.

Előzmény: Diótörő (6383)
gerion Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6384

Mondjuk az amerikai modul és a Progress műszaki egység közé kéne tervezni egy illesztőgyűrűt, ami a mechanikai kompatibilitást biztosítja (pl teherviselő pontokhoz rögzítés), és rászerelhetők az elektronikus kompatibilitáshoz kellő átalakító blokkok.

 

Az amerikai modulra továbbá fel kéne szerelni az orosz Kurs dokkolórendszer antennáit, a KLEST TV-kameráját, ezekhez kábeleket végig a Progressig, és az orosz fedélzeti számítógépek software-ét is nyilván át kéne írni a megváltozott terhelés miatt valszeg más hajtóműindítási paraméterekkel kéne dolgozni a pályakorrekcióhoz. Kérdés, mennyi plusz üzemanyag kellene egy sima Progress úthoz képest, és plusz tartályokat is be kellhet iktatni. (Bizarr ötlet, hogy ha nincs jobb, az amerikai modul belsejében helyezzék el üzemanyagtartályokat, átmenetileg a modul falához fixen rögzítve rudakkal, amik később után szétszedhetők, és a zsilipajtó átmérőjével kompatibilis tartály "belső űrséta" formájában kvázi kidobható.)

 

Az amerikai modul kikapcsolt állapotban utazna, mindent a Progress modul végezne az út során.

Mivel az amerikai modult szerkezetileg nem automatikus dokkolásra tervezték, így a Progress és a Kurs csak bizonyos távolságig tolná az ISS közelébe, és onnan az ISS robotkar emelné be, ami amúgy is tette volna, Shuttle esetén is.

 

G.

Előzmény: gerion (6382)
Diótörő Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6383
Értem, de a Shuttle tudtommal 3 g-vel emelkedik, a Protont nem tudom, de biztos többel.Ezenkívül a felfogási pontok sem ugyanazok, amíg egy hagyományos rakettánál alul támaszkodik fel, addig az űrrepcsinél oldalt vannak a felfogó bakok, vagy micsodák.Persze csak szerintem.
Előzmény: gerion (6382)
gerion Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6382

 

Ezen a képen a Zvezda-Zarya-Unity modulsor van, az első kettőt Proton vitte fel, a Unity-t Shuttle. Nem látszik áthidalhatatlan átmérőbeli különbség. Ilyen Unity hosszban kb fele, így mögérakva egy Progress műszaki egységet (lásd. Pirs feljuttatásánál) szemre vihetné Proton is. Lehet, kellene átalakítani a hordozón és a modulon is dolgokat, de nem tűnik eleve reménytelennek.

 

A másik, hogy pl a Sea Launch felrobbanása után vittek át indítandó műholdakat az Ariane5-re, tehát még az sem példátlan, hogy valamit mással visznek fel, mint amivel eredetileg tervezték.

 

G.

Előzmény: Diótörő (6381)
Diótörő Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6381
Szerintem az ISS minden elemét a Shuttle.re tervezték meg,az nem biztos, hogy elfér egy Proton tetején és a gyorsulást sem feltétlen kell kibírnia.Aztán meg kellene egy automata dokkoló bigyó valamelyik végére,stb.
Más:
A könyvnapra jelent meg egy űrhajózási,vagy csillagászati témáju könyv,Nem tudja valaki a címét?Minden ilyesmit megveszek,már ha megéri.
kábelbúvár Creative Commons License 2007.06.11 0 0 6380

Megnézték a hasát az űrállomásról...

 

Előzmény: kamov (6372)
kamov Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6379
A tavaly aláírt szerződések értelmében már folyik a felkészülés hogy 2009-re (mire a hatszemélyes állandó ISS személyzetet előirányozták) évi négy Szojuzra és hat Progresszre növeljék a gyártást. 2010 től az évi hat Progresszt hétre növelnék.
Ez a gyártási ütem legalább 2016-ig lesz biztosított.
Előzmény: advocatusdiaboli (6378)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6378

 Ezt én értem, meg azt is, hogy a Shuttle helyett más nagy teherbírású hordozót üzembe állítani is több év, mert bár kifejlesztve, technológiailag felszerszámozva van több konstrukció is, de gyártásban nincs.

 Ettől függetlenül, ha a mostani misszióval bármi komolyabb műszaki probléma lesz, akkor szépen végig fogjuk nézni, ahogy ezeket beindítják, és közben pár évig legfeljebb kósza orosz missziók által végzett állagmegóvás lesz az NŰ-n.

 Szóval szorítsunk, hogy baj nélkül térjenek vissza, és a várható vizsgálat se írjon csúfságokat.

Előzmény: kamov (6377)
kamov Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6377
Az évi két Szojuzos ütemről az évi négyre való átállás kb. két évet vesz igénybe...
Előzmény: advocatusdiaboli (6375)
Heesh Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6376
Azért terhet fel tudna vinni, egyenlőre más nem tud ekkora terhet felvinni egyszerre.
Képzelem, most hogy be lehetnek szarva a NASA-sok minden indításnál, meg visszatérésnél.
Előzmény: advocatusdiaboli (6373)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6375
 Mondjuk ez csak pénz kérdése lenne - és akkor lenne. Akár 5-7 személyes is, elég gyorsan.
Előzmény: kamov (6374)
kamov Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6374
Leginkább mert nincs annyi Szojuz.
Előzmény: Heesh (6371)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6373

 Ez már a Shuttle program feladását jelentené. Ha nem visznek embereket, már semmiféle értelmes indoka nincs annak, hogy miért nem bérelnek inkább tizedekkora pénzért egy Proton hordozórakétát, vagy porolják le valamelyik régi sajátot.

 Ez a pont így is közeledik. Nagyon szurkolok, hogy minden gond nélkül földetérjenek, mert ha bármi komolyabb gikszer becsúszik, akkor több Shuttle fellövést szerintem már az életben nem fogunk látni.

Előzmény: Heesh (6371)
kamov Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6372
Igen, le tud szállni automatikusan.

Túlreagálni ugyanolyan hiba lenne mint az hogy, előtte nem törődtek vele.

Megjegyzem most zajlik a dokkolás.
Előzmény: miszter07 (6370)
Heesh Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6371
Én is épp azon agyaltam, hogy miért nem viszik fel automatába, vagy távirányítással a siklót? Az emberek meg mennének a Szojuzzal. Azt ha ferobban a shuttle visszafele, nem vész kárba semmi(az űrhajón kívül). De legalább emberek nem halnak meg.
Előzmény: miszter07 (6370)
miszter07 Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6370

Csak azóta történt egy-két dolog. Attó félek, ma már nem merik bevállalni, amire akkor simán csak legyintettek egyet.

 

Btv, le tud a shuttle szállni emberi irányítás nélkül?

Előzmény: kamov (6369)
kamov Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6369
Lehet hogy rosszul látom, nos ha űrsétán megnézik, akkor úgyis kiderül.

Még egy adalék,csak hogy képben legyünk

http://history.nasa.gov/sts1/Assets/Images/Bigs/photo21.jpg

A (4.2Mb)képen az STS-1 után visszatért Columbia látható 1981-ben.
A menetirány szerinti jobb oldal OMS-blokkjáról legalább 8db csempe hiányzik ebben van egy négyes csoport is. A másik OMS blokk is sérült és csempehiány van a kabinnál is. Ennek fényében érdemes szemlélni a mostani dolgot.
Előzmény: gerion (6366)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.06.10 0 0 6368

 Hát, a képen tényleg komoly folytonossági hiánynak tűnik. Csúf.

 

 Másrészt ez rémes. Kimondottan rémes. Ha bármi baj lesz belőle a visszatérésnél, hát erős a gyanúm, hogy a Shuttle programnak vége. Még ha vissza is vergődnek, akkor sem fogja többé senki vállalni a felelősséget, és kimondják nyíltan azt, ami most még lebegtetett: a Shuttle nem biztonságos, múzeumba kell a flottát küldeni.

 Ha nem lesz semmi baj belőle, még akkor is necces. Borotvaélen táncol az egész program szerintem.

Előzmény: gerion (6367)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!