Nem is tudtam, hogy jelent meg friss űrkutatási témájú könyv, ezért gyorsan rákerestem és találtam is egyet: Almár Iván - Galántai Zoltán: Ha jövő, akkor világűr (Typotex) 300 oldal, 3500 Ft
Van friss képed, vagy rajzod erről a felhajlásról, ami egyértelműen mutatja azt? Az első közzétett képen, amit én is betettem ide lentebb, simán egy lyuknak látszik, de ezek szerint a látszat ott csal.
A szükséges új részegységek tervezése gyártása, plusz a késésből eredő egyéb költségek. Másrészt korántsem biztos hogy Proton-ról lehet csak szó, az Ariane-5, az Atlas-5, a Delta-4 szintén játszik. Raktárról ugyanis jelenleg senki sem tud 20-t LEO kategóriás hordozórakétát szállítani. Ha most aláítnák a szerződést akkor abból 2010-11-re lehet valami.
Más: Az új felvételek alapján pontosan behatérolható az Atlantis sérülése. Az védőpaplan sarka felvált az illesztéseknél, űrsétán visszasimítják, lekapcsozzák.
Tulajdonképpen a Shuttle nyugdíjazásán nem is kellene búslakodni. A végére szörnyűségesen gazdaságtalan módja lett ez a terhek-űrhajósok pályára állításának, és végeredményben teljesen céltalanul felfalja azokat a forrásokat, amiket másra is remekül el lehetne költeni. A hét űrhajóst is azért erőltetik, mert ennyi fér el rajta, de feladata a többségnek nem igazán van. Nézi a hangyalábak növekedését zéró gravitáción, meg paszulyt pelenkáz, meg esti mesét mesél a gyerekeknek.
Jobban jönne ki a NASA is, ha tized-huszadáron fellőne egy 3-4 személyes, egyszer használatos, könnyű kapszulát az emberes misszióknál. A többletet meg elköltené valós fejlesztésre.
Az hogy a modulokat mással vigyék fel, az műszakilag megoldható, viszont kérdés hogy az ebből fakadó pluszköltséget ki fogja állni...
22t hasznos teherrel a Protonnál az első fokozat kiégése előtt éri el a gyorsulás a 4G-s legnagyobb indítás alatti értékét, ez viszont leszabályozható 3G-re ha kell.
Végülis azt a békát éppen a közelmúltban nyelték le az amerikaiak, hogy az oroszoktól kell megvenniük a helyeket az űrhajósaiknak, és valszeg a COTS várható bukásával az szállítmányaiknak is, így a modulokkal már tényleg nincs miért önérzeteskedni...
Miután az USA (az arabokkal szemben igen pártatlanul...) nyomja Izraelnek a pénzt, fegyvert, és műholdas információkat, önerőből egyet-egyet leginkább hobby-ból lőnek fel. :)
Nem jelentős az eltérés a gyorsulásban, szerintem áttervezni sem kellene a modulokat.
De hát ez egyértelműen politika, az USA jelenleg csak a Shuttle-t használhatja ekkora terhek felvitelére, az meg elvi kérdés, hogy a saját moduljaikat lehetőleg saját maguk vigyék fel.
A Shuttle kiesése esetén egy jó időre az emberes USA űrprogramnak és az ISS-ben résztvételnek gyakorlatilag harangoznának, évekbe tellene új eszközökkel előállni.
Plusz átmeneti, belső merevítőrudakkal megoldani, hogy a modul alul legyen a rakétához rögzíthető terhelések szempontjából. ISS-en később ezen merevítők kiszerelhetők a beüzemelés során?
Mondjuk az amerikai modul és a Progress műszaki egység közé kéne tervezni egy illesztőgyűrűt, ami a mechanikai kompatibilitást biztosítja (pl teherviselő pontokhoz rögzítés), és rászerelhetők az elektronikus kompatibilitáshoz kellő átalakító blokkok.
Az amerikai modulra továbbá fel kéne szerelni az orosz Kurs dokkolórendszer antennáit, a KLEST TV-kameráját, ezekhez kábeleket végig a Progressig, és az orosz fedélzeti számítógépek software-ét is nyilván át kéne írni a megváltozott terhelés miatt valszeg más hajtóműindítási paraméterekkel kéne dolgozni a pályakorrekcióhoz. Kérdés, mennyi plusz üzemanyag kellene egy sima Progress úthoz képest, és plusz tartályokat is be kellhet iktatni. (Bizarr ötlet, hogy ha nincs jobb, az amerikai modul belsejében helyezzék el üzemanyagtartályokat, átmenetileg a modul falához fixen rögzítve rudakkal, amik később után szétszedhetők, és a zsilipajtó átmérőjével kompatibilis tartály "belső űrséta" formájában kvázi kidobható.)
Az amerikai modul kikapcsolt állapotban utazna, mindent a Progress modul végezne az út során.
Mivel az amerikai modult szerkezetileg nem automatikus dokkolásra tervezték, így a Progress és a Kurs csak bizonyos távolságig tolná az ISS közelébe, és onnan az ISS robotkar emelné be, ami amúgy is tette volna, Shuttle esetén is.
Értem, de a Shuttle tudtommal 3 g-vel emelkedik, a Protont nem tudom, de biztos többel.Ezenkívül a felfogási pontok sem ugyanazok, amíg egy hagyományos rakettánál alul támaszkodik fel, addig az űrrepcsinél oldalt vannak a felfogó bakok, vagy micsodák.Persze csak szerintem.
Ezen a képen a Zvezda-Zarya-Unity modulsor van, az első kettőt Proton vitte fel, a Unity-t Shuttle. Nem látszik áthidalhatatlan átmérőbeli különbség. Ilyen Unity hosszban kb fele, így mögérakva egy Progress műszaki egységet (lásd. Pirs feljuttatásánál) szemre vihetné Proton is. Lehet, kellene átalakítani a hordozón és a modulon is dolgokat, de nem tűnik eleve reménytelennek.
A másik, hogy pl a Sea Launch felrobbanása után vittek át indítandó műholdakat az Ariane5-re, tehát még az sem példátlan, hogy valamit mással visznek fel, mint amivel eredetileg tervezték.
Szerintem az ISS minden elemét a Shuttle.re tervezték meg,az nem biztos, hogy elfér egy Proton tetején és a gyorsulást sem feltétlen kell kibírnia.Aztán meg kellene egy automata dokkoló bigyó valamelyik végére,stb. Más: A könyvnapra jelent meg egy űrhajózási,vagy csillagászati témáju könyv,Nem tudja valaki a címét?Minden ilyesmit megveszek,már ha megéri.
A tavaly aláírt szerződések értelmében már folyik a felkészülés hogy 2009-re (mire a hatszemélyes állandó ISS személyzetet előirányozták) évi négy Szojuzra és hat Progresszre növeljék a gyártást. 2010 től az évi hat Progresszt hétre növelnék. Ez a gyártási ütem legalább 2016-ig lesz biztosított.
Ezt én értem, meg azt is, hogy a Shuttle helyett más nagy teherbírású hordozót üzembe állítani is több év, mert bár kifejlesztve, technológiailag felszerszámozva van több konstrukció is, de gyártásban nincs.
Ettől függetlenül, ha a mostani misszióval bármi komolyabb műszaki probléma lesz, akkor szépen végig fogjuk nézni, ahogy ezeket beindítják, és közben pár évig legfeljebb kósza orosz missziók által végzett állagmegóvás lesz az NŰ-n.
Szóval szorítsunk, hogy baj nélkül térjenek vissza, és a várható vizsgálat se írjon csúfságokat.
Azért terhet fel tudna vinni, egyenlőre más nem tud ekkora terhet felvinni egyszerre. Képzelem, most hogy be lehetnek szarva a NASA-sok minden indításnál, meg visszatérésnél.
Ez már a Shuttle program feladását jelentené. Ha nem visznek embereket, már semmiféle értelmes indoka nincs annak, hogy miért nem bérelnek inkább tizedekkora pénzért egy Proton hordozórakétát, vagy porolják le valamelyik régi sajátot.
Ez a pont így is közeledik. Nagyon szurkolok, hogy minden gond nélkül földetérjenek, mert ha bármi komolyabb gikszer becsúszik, akkor több Shuttle fellövést szerintem már az életben nem fogunk látni.
Én is épp azon agyaltam, hogy miért nem viszik fel automatába, vagy távirányítással a siklót? Az emberek meg mennének a Szojuzzal. Azt ha ferobban a shuttle visszafele, nem vész kárba semmi(az űrhajón kívül). De legalább emberek nem halnak meg.
A (4.2Mb)képen az STS-1 után visszatért Columbia látható 1981-ben. A menetirány szerinti jobb oldal OMS-blokkjáról legalább 8db csempe hiányzik ebben van egy négyes csoport is. A másik OMS blokk is sérült és csempehiány van a kabinnál is. Ennek fényében érdemes szemlélni a mostani dolgot.
Hát, a képen tényleg komoly folytonossági hiánynak tűnik. Csúf.
Másrészt ez rémes. Kimondottan rémes. Ha bármi baj lesz belőle a visszatérésnél, hát erős a gyanúm, hogy a Shuttle programnak vége. Még ha vissza is vergődnek, akkor sem fogja többé senki vállalni a felelősséget, és kimondják nyíltan azt, ami most még lebegtetett: a Shuttle nem biztonságos, múzeumba kell a flottát küldeni.
Ha nem lesz semmi baj belőle, még akkor is necces. Borotvaélen táncol az egész program szerintem.