Én LiFePO4 cellákra gondoltam, azoknak nagyobb a ciklusszáma, az A123 celláknak meg pláne. 1 millió feletti mikro ciklust ír a gyártó a honlapján. Hibrid járművekbe ideálisak ezek a cellák, csak piszok drágák. Egy 2,5 Ah-s cella 4e Ft, 6e-ért meg már itthon is lehet kapni 20Ah-s "sárga téglákat"...
A HPM5000 motornak viszonylag kicsi alacsony fordulatszámnál a nyomatéka, ezért max. fordulatra kellene méretezni (6000 1/min) az áttételt, de ehhez 72V feszültség szükséges. 3C-vel 15 percig süthetők a 20Ah-s aksik, 60A X 72V = 4,3kW, az elég kell hogy legyen egy motorkerékpár hajtásához. Impulzus üzemben, 5 mp-ig 10C-vel, azaz 200A-rel is lehet számolni, annak bőven elégnek kell lenni a gyorsításoknál...
Bár nem én vagyok az illetékes, de valós történet, és ha a netet megnézed, akkor találsz még jópár esetet.
Röviden a lényeg: hőtehetetlenségi probléma.
Van egy 10kg környéki tömegű motorod 5-10 kW környéki tartományban. Azt berakod egy olyan járgányba, aminek súlya többszáz kiló - a mopedautó könnyebb mint egy normál személyautó, de az is 300 kiló magasságában van alapból, plusz utas, stb, azaz számolhatunk 400-500 kilóval. El kell indulnod vele, gyorsulni kell, stb. Ilyenkor hatalmas nyomatékok kellenek, amihez áram bácsik is társulnak, és mindez alacsony fordulaton.
Ezek az axiális motorok baromi jók, de van egy hátrányuk is - alapból más motorokkal összehasonlítva általában kisebb a nyomatékuk. Mindehez társul egy nagyon kedvezőtlen üzemmód gyorsulásnál, indulásnál, mellette az elégtelen hűtéssel az alacsony fordulat miatt.. Azaz többszáz amperek folynak, amik sok kW-tal fűtik a motort ilyen üzemmódban. A 10 kg anyag meg pillanatok alatt eléri azt a hőmérsékletet, aminél elindul a lemégneseződés. Egy 60 kg böszme motornál nincs ilyen gond, mert ott azért jóval nagyobb energia kell ahhoz, hogy felmenjen a hőfok 60 fok fölé - persze ez sem lehetetlen ;-). HA megnézel egy 10kW körüli hajómotort, ami napi 12 órát van használva 100-200 kg körül van......
Erre az egyik megoldás a vízhűtés, mert azzal gyorsan el tudod vonni a hőt a motorból, és nem fog túlmelegedni. Ilyen kis tömegeknél eme hőmegfutás nagyon gyorsan le tud zajlani.
Persze ennél összetetteb, és majd lehet kijavítanak, hozzátesznek, de a lényeg ilyesmi.
Jó példa rá a permmotor. ha megnézed az evalbumon, akkor ilyen motorral egy autót sem építettek, pedig 10kW-os. 10kW-os soros motorokkal meg jópárat...... Pedig a teljesítmény azonos......
Alapvetően a modellező aksikat nem szokás a járművekbe ajánlani, merthogy viszonylag kevés ciklusszámot bírnak. Azonban azt se szabad elfelejteni, hogy ezek leginkább modelles tapasztalatok, ahol a 30-50C-s kisütések sem ritkák. Azért az eszi rendesen minden szempontból. Kisebb kisütésekkel jóval nagyobb ciklusszámokat kapunk.
Van modellező ismerősöm, akik versenyeznek is mindenféle elektromos modellekkel. leginkább autókkal és vizi járművekkel. Sokszor kísértem már el őket, mert mindig van valami új igényük mit kellene csinálni ;-). A hosszútávú tapasztalatuk az, hogy olyan 30-50Cs kisütéseknél 70-80 ciklusnál nem bírnak többet ezek az aksik. Most van a Turnigy nano szériája, meg. A Zioppynek valami új modellje amit nagyon dícsérnek, de eléggé drágák.
Hogy ezek az aksik 1-2-3 C-s kisütésnél milyen élettartamúak, azt nem tudom megmondani, csak amiket fúrumokon összeolvastam, abból sejtem én is. HA kész lesz a róllerem elvileg lesz egy dsPIC benne, ami mindent loggolni fog, és akkor meg fogom tudni mondani, mennyi az annyi. Addig csak tipppelek.
Egyébként tényleg betojás, hogy egy 5Ah-s cella gond nélkül lead 150A-t - persze rövid ideig.........
Persze most LiPokról beszélünk, de abból is van már vagy 10-20 féle.
Az A123 cellára gondoltál? Azok elég korrekt darabok.
Viszont nagyon vigyázni, mert elképesztő menyiségben hamisítják! A múltkor rákeresgéltem a neten, és olyan árakat találtam keleten ingyen szállítással, ami több mint gyanús.
Akkor keverem valakivel.Nemrég valaki írt itt egy eladó pakkról.Viszont ez a táv infó nagyon jól jött.Ezek után már nem kell az adatlapok "hazugságaira" alapozni a méretezést.Tehát ekkora teljesítménykategóriában,kb 40-nel 40km a 48v 20Ah.
Nem biztos, hogy erre gondolsz, mert Csabika még csak fontolgatja az eladást, végleges döntése még nem született!
Ami biztos; hogy szavahihető szakmabeli, ezért az akkuk állapotáról és használhatóságáról reális tájékoztatást tud adni! Az sem mellékes, hogy a használatból eredő árcsökkenés mellé esetleg további kedvezményt is tud adni, mivel eredetileg saját felhasználásra vette a pakkot, de ennek részleteit privátban tárgyald vele!
Hogy mit várhatsz attól a pakktól? Viszonyítási alapnak szolgáljon az, hogy az én 48V/1000W-s motorom 50km/h végsebességre képes és 30...40km/h közötti sebességgel városi forgalomban haladva több, mint 40km-t tudott megtenni 4db SP20-12-s akkumulátorral! A Te motorod névleges teljesítménye kisebb és tudtommal sík terepen közlekedsz, tehát a hatótávod jobb kell, hogy legyen! Annak gondolom, hogy nincs akadálya, hogy a töltő és egy hosszabbító nálad legyen! Szerintem egy jó ideig még megoldható, hogy kávézás közben egy kis áramot is adjon a felszolgáló!
Igazad van, 3 év is elég a lithium aksik megtérüléséhez..:)
Amíg diesel motoros járgánnyal jártam, havonta 20-22e Ft-ért tankoltam. Most max. 150 kWh-val lesz több az áramfogyasztásunk, ez kb. 7e Ft. Az üzemanyagon így 13-15e Ft-ot tudok megspórolni havonta. 500e Ft-os akkupakkal számolva 35 hónap a megtérülési idő...
Igen,ez felmerült bennem is.Ez volt itt beírva hogy eladó ugye?Na mindegy végülis azért vetettem el,mert nem szeretném kicentizni a hatótávot.Tehát nem csak melóba járáshoz használnám a robeszt,hanem gyakorlatilag mindenhova.Szerencsés vagyok,mert a cégnél töltöm a bicajt is,meg a robeszt is tölthetném itt,ha lenne már benne akku,de ugye ha hazamegyek,meg másnap vissza,az ~20km.De akkor még mindig ott vagyok,hogy ha el kell menjek valahová,akkor másik masinára kell üljek,mert ha csak B.csabára bemegyek,az ~25km,oda-vissza,ha célirányosan közlekedem.Ekkor már 45km-nél tartok.Tehát nem célfeladatra szánom az e-hajtást,hanem ha nem szakad a hó,és még viselhető a hőmérséklet,akkor gyakorlatilag a benzines kiváltására,mindenhová.Az elmúlt 7-8 évben az év minden munkanapján benzines robogóval jártam melózni,télen is,tehát a viselhető hideg lehet nálam kissé alacsonyabb hőmérsékletet jelent,mint az átlag embereknek.Télen a havas jeges úton meg marad az e-kerékpár.Ezért akarom a lehető legnagyobb akkukapacitást elérni,még ha a max áramát ki sem tudom használni.Tekerni meg nem szeretek mert lusta vagyok,és ha tekerni kell akkor bármerre is megyek kanyarodok,az a rohadt szél mindíg szembe fúj.Itt az viharsarokban legalábbis.
Sikerült egy nagyon ideális összeállítást alkotnod, melyhez csak gratulálni lehet, de ne felejtsd, hogy az ilyen egyedi eset csak a szerencsés véletlenek találkozása miatt jöhetett létre!
Valóban minimum a 100Ah-s LiFePO4-re lenne szükséged, de annak megtérülési ideje ilyen használat mellett nem négy év lesz!
Most azon gondolkodom, hogy inkább az Apriliába kellene beépíteni a HPM5000 motort és a gokart blokkot. A gokart blokk fíx áttétellel és röpsúlyos kuplunggal hajtaná meg a hátsó kereket, így kispórolnám a váltót, a villanymotor meg megoldaná a hajtást 40-50 km/h-ig. A HPC300 vezérlő vissza is tud tölteni, így egész kis akkupakk elég lenne. Rövid ideig lenne nagy áramokra szükségem, ezt lehet bírnák a modellező aksik...
(a heti 100 km az elég kevének számít, legalábbis én nem erre az esetre utaltam).
Egyébként a baj az, ha egy darabig nem scerélsz láncot, az csak nyúlik, nyúlik, hozzákopnak a fogaskerekek, és akkor lehet mkomplettenc serélni mindent :-(.
1 hónapja cseréltem ki a Trojan aksikat a Monbatokra, azóta szinte minden nap mentem az Aixammal 50-60 km-t. Érdekes módon a hatótáv még nem csökkent észrevehetően, pedig sokkal hidegebb van mostanában reggelente, mint szeptember közepén volt.
Tegnap reggel 3 fokot mutatott a villanymotorban lévő szenzor, az aksik sem lehettek sokkal melegebbek. Ennek ellenére a 25 km-es út végén sem csökkent 11V alá az akkuk feszültsége.
Most vettem egy HPM5000B motort, az már 48V-ról fog működni, így mind a 4 aksit tudom használni. A jobb hatásfokú motor, a +1 aksi, és a visszatáplálós elektromika miatt 50 km körül kellene lenni a hatótávnak...
Én arra a felvetésre válaszoltam, miszerint az elektromos közlekedés csak azért gazdaságos, mert az eredetihez képest sokkal kisebb teljesítményű motort használunk.
Tehát én egy hagyományos biciklit hasonlítottam össze egy elektromos kerékpárral, és egy diesel motoros mopedautót egy elektoromosra átépített változattal.
Egy autóhoz képest egy benzines robogó is gazdaságos, nemhogy egy elektromos kerékpár...
Én is szeretek bringázni, nyáron kb. 100 km-t tekerek hetente. Egy 25 éves Csepel Marathonom van, még az érettségimre kaptam. 2 évig azzal jártam dolgozni, van benne pár ezer km, de a gumikon kívül nem nagyon kellett alkatrészeket cserélni benne...
Az első fagyis triciklimbe a gyártó sima autó indítóaksit tett, az egy szezont bírt ki éppen, azaz 100-150 ciklust.
Következő évben rokkantkocsiba való aksikat vettem (Banner Energy Bull) azok kibírtak 2 évet is.
Tavaly Trojan Deep Cykle meghajtó aksikat vettem, arra a gyártó 600 ciklust adott meg, eddig jól szuperáltak, és alig voltak drágábbak mint a sima munka aksik.
Jövő tavasszal az új járgányokba 24 db 80 Ahs (C5) aksit kell vennem, azt tervezem, Banner Traction Bull Bloc PzF aksikat fogok venni, amikre 1100-as ciklusszámot ad a gyártó 80% DOD mellett.
Ezek mind sima savas aksik.
Az ipari UPS aksijaim VRLA-AGM rendszerűek, konkrét ciklusszámot ugyan nem ad meg a Monbat, de azt írja, kiemekedő a ciklusszámuk. Ha annyit nem is bírnak mint a páncéllemezes Banner aksik, de a 600 talán nem irreális feltételezés.
Eddig nagyon jól szuperálnak a Monbat aksik, 1C körüli kisütésnél ugyan akkora hatótávot biztosítanak, mint a 140 Ah-s Trojan aksik.
A jobbak bizony ezer körül bírnak, de nem ezek a dimaec és társaik. Viszont az áraik is mások, elektromos járművekben nem szokványos a használatuk főleg az áraik miatt (is). Lásd telepített ipari szünetmentes renszerek, ahol 10-15 évig vígan eldolgozgatnak gond nélkül.
attól tartok túlbecsülöd a UPS aksik ciklusállóságát, biztos nincs az 600, még a jobb minőségű aksik esetén is (ólom) 300 teljes (80%) kisütés az ami várható
Csak az a különbség, hogy teljesen más a hajtáslánc kihasználása/terhelése, és teljesen más a terhelés módja és mikéntje mindkét esetben.
Nem olyan egyértelmű ám az mint gondolod. Láncot én kb három (2-4) havonta cserélek normál bringán, elektromos kerékpáron ez években mérhető. rendszerint.....
Ha esetleg lesz/van mindkét járműved, és netán mindkettőt intenzíven is használod, akkor össze tudod hasonlítani....
Ezzel a sosem térül meg kijelentéssel én sem értek egyet.
10km-t tettem meg a cégig,meg ugyanannyit vissza.Az 16liter benzin egy hónapban.Elektromosan sokkal olcsóbban kijön.Meg gyakorlatilag idén összesen 300km-t ment a robogó,azt is csak azért hogy mégis meg legyen járatva.Sőt az autó sem volt egész nyáron beindítva.
"Egy elektromos bicikli sosem tud megtérülni, mert ugye ha pedálozunk az ingyen van, ahhoz képest az elektromos hajtás mindenképpen drágább..."
Én ebben nem lennék biztos. Elég sokat bringázom évente, azzal járok munkába stb. Ha napi szinten használod a bringát, és nem csak a sarokig jársz vele, és nem is lassú tempóban feltétlenül, de önerőből tekerve, bizony igen komoly költségeket el lehet költeni éves szinten. Én teljesen kíváncsiságból elkezdem írni január 1-től a kerékpározásaim költségét - tisztán a közlekedési intervallumokat veszem figyelembe - és megpróbálom írni egy évig. Kiváncsi leszek mi jön ki a végén. Néha csak úgy dobálom ki a ezreket/tízezreket egy egy új alaktrészért. Évente több láncot és hátsó fogaskeréksort megeszek, nem is tudom hány gumi, stb,
Mielőtt félreérthető lenne, pusztán kíváncsiságból fogom írni úgy, hogy felkészítem az újévre szinte új állapotúra, és onnan indítok.
De mindjárt egy példa. 3 hete olyat estem az út jóvoltából, hogy kompletten kereket kellett cserélnem, mert maci sajt lett belőle, még az agy is eldeformálódott. Na meg lámpák és egyebek is repültek :-(.
A "trerking"/bejárós bringámat is most építgettem össze újra, és közel egy 100-asnál vagyok árban :-(. Mondjuk hosszútávban gondolkodom annak megfelelő alkatrészekkel.
Egy elektromos bicikli sosem tud megtérülni, mert ugye ha pedálozunk az ingyen van, ahhoz képest az elektromos hajtás mindenképpen drágább...
Elektromos robogóm nincs, ezért az Aixamom átalakításával számolgattam kicsit:
A 4 kW-os diesel motor esetében 3,5 liter/100 km fogyasztással és 400 Ft-os gázolajjal az üzemanyagköltség 14Ft/km.
A hajtáslánc kopó alkatrészeinek cseréje (variátorszíj, perselyek, tárcsák) + olaj, szűrők, stb. cseréje kb. 3 Ft/km
Az elektromos átépítés után a 3,6 kW-os villanymotorral az Aixam fogyasztása 8-10 kWh/100km lett ami 48 Ft-os árammal számolva 4-5 Ft/km.
A 4 db 100 Ahs UPS aksit 40e Ft-ért vettem, elvileg 600 ciklust ki kellene bírniuk, így az akkuamortizáció kb. 2,5 Ft/km
Tehát én 10 Ft-ot spórolok meg km-ként. Napi 50 km-rel, és 22 munkanappal számolva legalább 10e Ft a megtakarításom.
Bár szerintem egy autónál felesleges megtérülést számolni, de ha az átépítés kb. 200e Ft-os költségéből levonom a feleslegessé vált alkatrészek kb. 100e Ft-os értékét, akkor kevesebb mint 1 év alatt megtérül a villany mopedautóm. A járgány használati értéke nem lett sokkal kevesebb, igaz most csak 50 km/h átlagsebességgel közlekedek, de kb. 3 percet jelent egy út során, az meg nem számottevő különbség. A fűtés hiánya kicsit jobban zavar, de 17e Ft egy pb gázos kemping fűtőberendezés, ha azt beépítem, akkor még jobb is lesz a komfort, mint korábban.
Új ólom aksikat szerintem nem érdemes venni, de ha 100 Ah kapacitású LiFePO4 cellákkal számolok, kb. 4 Ft/km lenne az akkuamortizáció. A megtérülés a drága aksik miatt így már 4 év lenne...