Ha ez a hajtás beválik, életképes lesz, meg végre erre rã mondta az áment a közlekedési hatóság, akkor miért nem kerülhet bele ugyanez az MTB82-be?
Ott is maga a jármű a fontos, es hogy lehessen vele troliként utazni. Tudom, az sem mehet jelenleg utcára, de telepen belüli mozgásra is jobb, tartósabb, hosszútávú megoldás lenne, mint az akksis önjáró dolog.
egyebkent a ziu5 telepen belül miért nem közlekedhet utasokkal pl évente 2-3 napon keresztül? Ennek is van jogi akadálya?
"Imádom", amikor csak a fanyalgás jön egy-egy megjegyzésre, amit olykor támadásként is fel lehet fogni. Egy szóval nem írtam, hogy nem lenne publikus a hajtásrendszer kialakítása. Sőt, határozottan azt írtam, hogy mindenhol igyekeztünk korhűen, vagy legalább ahhoz közel állóan megvalósítani a kocsit. De úgy gondolom, nem tartozik ide (sem a terjedelmi korlátok, sem a topik alaphangja miatt), hogy _pontosan_ hogyan is működik. Ahogy Lacus is írta, előtét-ellenállásos, kontaktoros a hajtás. (Egyébként ki mit ért "hajtásrendszer" alatt? Gyanítom, hogy az itt jelenlevők többsége egészen mást, mint én...) Nem tudom, hogy ez a "Siemens-hajtás" (ez mi lenne egyébként?) honnan jött be a képe, amióta (úgy 15-17 éve) mi ezzel a kocsival egyáltalán foglalkozunk, fel sem merült ilyen. Ha "kiegyezel" egy "módosított ZIU-hajtással" (mily' megtisztelő is ez itt felém/felénk egy féléves nick-től...), akkor megnyugtatlak, az. De ez miért is olyan fontos? A megjelenésre helyeztük a hangsúlyt, remélem, nem baj. Hogy műszakilag az eredetihez közel álló vezérlési rendszert sikerült megvalósítani, az külön öröm - bár semmi kivetnivalót nem látnék egy IGBT-s aszinkron motoros hajtásrendszerben, meg szervókormányban sem. És igen, van földelőlánc is a hanghatások kedvéért - bár az meg inkább kockaköves úton érvényesülne...
Modulo-hajtást kap, hogy a telephelyen mozogni tudjon. Sajnos utcára semmilyen módon nem mehet a méretei miatt. Emiatt még értékesebb a szememben az a sok-sok évvel ezelőtti trolinap, amikor a ZIU-5-tel utazhattam, mert az is ebben a cipőben jár sajnos.
Még egyszer: nem az MTB hajtást hiányolom. Olyan már az oroszoknál sincs. Csak hasonló legyen. Az OFF TR5-nél is tökéletes kompromisszum a Csepel-motor, vagy a replika 556-nál a D10 (ott inkább a váltóval van bajom, de azon lehet később segíteni). Sokan a ZIU-k T5C5 ajtóitól már hiperventilláltak, szerintem meg elfogadható kompromisszum.
Én is örülök, hogy megy a 60T, nekem az a lényeg, hogy ne legyen restomod.
Földelő lánc van/lesz ugye alatta? Annak a csilingelő hangja, ahogy búgva elhúztak az ember mellett ezek a trolik, nagyon hozzátartozik a hangélményhez.
Mondjuk az elég aggasztó, hogy nem publikus a hajtásrendszer. Gyárit nyilván nem kaphatott ha akartátok volna sem, égen-földön nincs már MTB hajtás. De mondjuk egy módosított ZIU-9 hajtással kiegyeznék. A nem publikusság viszont azt sugallja, hogy a korábbi ötletek egyike (Siemens hajtás vagy valami hasonló) valósult meg...
Mint már (talán) írtam itt, műszakilag a gyártáskori kivitel - az azóta jelentősen megváltozott jogszabályi háttér miatt - nem volt megvalósítható, ezért (szigorúan a műszaki dolgokat érintve) jelentős átalakítások történtek. Viszont maximálisan igyekeztünk arra, hogy a _látható_, érzékelhető működése a lehető legjobban közelítse az eredetit. Csak egy példa: az eredeti kocsikon 600V-os belső utastér-világítás volt, amely a szigetelt szakaszokon (szakasz, kereszt, stb.) kialudt. A jelenlegi jogi szabályozás ezt már nem teszi lehetővé, tehát a világítás 24V-os akkumulátoros, de elektromosan előidézzük a lámpák kialvását. A hajtásrendszer pedig - pont a változások miatt - szintén nem lehetett eredeti, sem vezérlés, sem szigetelés szempontjából. Mindent nulláról kellett újragondolni és megépíteni, annak figyelembevételével, hogy a kocsi külső (és belső, utastéri) megjelenésében ez ne legyen zavaró. Szóval a kocsi csupa kompromisszum - de hangsúlyozom, az esztétikai érték fontosabb tényező volt a tervezésekor. Nem "jogosult" tehát OT-minősítésre, de a lényeg részünkről éppen az volt, hogy utasokat szállítva alkalmas legyen nosztalgiaüzemre...
Mai - meg nem erősített - hírek szerint itt vannak valahol Budapest területén; vasúton érkeztek. Kicsit szkeptikus vagyok ugyan, túl gyorsnak tűnik a szállítás, de semmi sem lehetetlen (csak a csodákra kell várni néhány napot, mint azt mondtuk a megrendelőinknek a régebbi munkahelyemen...)
Én is csatlakozom az előttem szólókhoz, szép volt fiúk, hogy ezt így összehoztátok! Meg persze haza is beszélek, hiszen a váz felújítása Szegeden történt, és ott még "vezethettem" is egy picit :)
Viszont Johnny bácsi, mesélj egy kicsit az elektromos berendezéseiről, hajtásrendszeréről... végül mi került bele? Korábban érdekes verziók láttak napvilágot, kíváncsi volnék, mi lett a "befutó" ;)
A fellelhető adatok szerint a T323 pályaszámú kocsi (sokáig mi is az 1962-es átszámozást követő 259 pályaszámon emlegettük, de most szeretnénk a gyártáskori pályaszámán továbbvinni) első forgalombahelyezése (műszaki/műtanrendőri vizsgája) 1955. március 22-én történt, tehát szinte napra pontosan a mostani 1000 km-es próbafutás megkezdése előtt 69 évvel. Az elkövetkező munkanapokon ezt fogja teljesíteni, random előfordulhat - délelőttönként - a hálózat bármely részén, bármely időintervallumban. A sikeres próbajáratás utáni hatósági vizsga teszi majd lehetővé, hogy utasszállításra is alkalmas nosztalgiajáratként dolgozhasson a továbbiakban.
Tegnap délután az egyik SOR 12 troli tett egy kört az 5-ös vonal útvonalãn, próbajáratban. A Trolis közösség (zart csoport) Facebook oldalán több képet is feltöltöttek.
Asszem erre kimondottan illik az "ilyen állat márpedig nincs".
Nagyon jó a videó, ha jól értettem, "haza" már egy dízelaggregátorral ment. Troli-busz-villamos öszvér. Igazán építhettek volna neki egy föld alatti szakaszt is, hogy kicsit metró is legyen. :)
külön érdekessége, hogy -azthiszem- kis sebességgel kényszervezetés nélkül is járt-kelt, úgyhogy lehet cizellálni, hogy tulajdonképpen meg sem szűnt a troli, persze ha konkrétabban fogalmazunk, a hagyományos troli 99-ben megszűnt. Jövőre újraindul, de ha akarom már az sem hagyományos troli?! Persze itt jön az, hogy fölösleges is kategóriákba szorongatni.